Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør fra anden producent? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
abefar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 23 Marts 2020 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Vincent SA-T8 rør-forforstærker, som kom med nogle billige 12AU7 kineserrør fra Shuguang. Jeg har længe tænkt på at udskifte dem med noget bedre, men har været i tvivl om hvad jeg skulle vælge.
Men nu er et af rørene stået af, så jeg er blevet tvunget til at tage en beslutning.

Umiddelbart virker Psvane som det sikre valg, da de også er produceret af Shuguang, men blot er af højere kvalitet - guld-pins, bedre materialer og testet til strengere specifikationer, så vidt jeg forstår.
Jeg forestiller mig, at det optimale må være rør af samme type/producent som dem forstærkeren er bygget op omkring, da resten af forstærkeren formentlig er designet og testet til at lyde bedst med den kombination. Men det er måske noget pjat?
Mange NOS rør på eBay er også inddelt i short-plate og long-plate, og jeg har svært ved at finde ud af hvad der er at foretrække til preamp-brug. Hvis man da overhovedet kan sige at det ene er bedre end det andet...?

Risikerer jeg at skyde mig selv i foden ved at købe nogle tilfældige 12AU7 NOS rør af høj kvalitet (Philips, Mullard, Sylvania, GE el.lign.), frem for at vælge rør fra Shuguang/Psvane af nogenlunde samme slags som forstærkeren var født med?
Er der en bestemt type rør jeg bør holde mig fra?

Jeg har længe forsøgt at sætte mig ind i rør-markedet, men synes at det er lidt af en jungle.
Især fordi meget af den rør-viden jeg kan finde på nettet omhandler guitarforstærkere, som formentlig er en helt anden situation med andre krav til rørene end når de bruges i en hifi-forstærker.

__________________
Med venlig hilsen
Abefar
Til top Vis abefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abefar
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 Marts 2020 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Det du er ude i kaldes "Tube Rolling"... og går netop ud på, at skifte rør i jagten på en bedre lyd. Men hvad er bedre lyd?

Du nævner selv Psvane som er en bedre version af Shuguangs egne rør. Jeg har selv udskiftet røret i min Vincent riaa fra et standard Shuguang til et Psvane. Og det blev bedre, men ikke så meget bedre som prisforskellen indikerer...! Heldigvis skulle jeg kun skifte et rør

Prøv evt. at gå på Youtube og søg på "12au7 Upscale Audio". Her er der mulighed for at høre om en masse forskellige fabrikater og deres små forskelle. Det kan være fristende at prøve "NOS" rør - gamle men ubrugte rør, men du kan risikere at de faktisk har ligget for længe, og derfor har en kort levetid. Samtidig er gamle rør lidt som gammel vin... møgdyrt, og kan være for gammelt! 

Vær opmærksom på, at der også sidder et 12ax7 i signalvejen. Dette bør også skiftes, hvis du skal have et ordentligt udbytte. Og hold dig til samme fabrikat på alle rørene.

Og så er det vigtigt, at du ikke bytter rundt på rørene, da de har forskellige funktioner.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
abefar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 23 Marts 2020 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret!
I første omgang har jeg mest haft fokus på de to sæt 12AU7-rør, da det er et af dem der er stået af, men jeg er klar over at der også sidder et 12AX7 (Sovtek 12AX7LPS) i hver kanal, og derudover et enkelt Shuguang 12AX7B.

Sovtek-rørene kunne jeg også godt tænke mig at skifte en dag, men dem har jeg alligevel lidt mere fidus til end de andre, må jeg indrømme. Sovtek'erne bliver solgt for en noget højere pris, mens de billige, ubrandede Shuguang-rør virker som noget der nærmest sælges i kilopris.
Og når Shuguang samtidig har bl.a. Psvane-serien, må man gå ud fra at de har taget nogle bevidste valg om at spare på deres billigste serie, så folk har en grund til at betale ekstra for de dyre serier. Hvorimod Sovteks rør lader til at være det bedste de har at byde på (hvor godt det så end måtte være, når de bliver produceret i nutidens Rusland).

Eftersom Sovtek-rørene er long-plate, er det nok en god idé at gå efter nogle andre long-plate 12AX7/ECC83 rør når disse skal udskiftes, tænker jeg. Eller kan et short-plate rør fra en anden producent have samme ydelse og karakteristika som et long-plate fra Sovtek?
Jeg har faktisk et par Psvane 12AX7-rør liggende, som jeg købte til min Vincent KHV-1pre. Men de er jo ikke long-plate, og der er vel en grund til at de specifikt har valgt at bruge long-plate rør disse to steder, når de alle andre steder bruger almindelige Shuguang-rør?

Er der i øvrigt nogen som ved hvad det enlige 12AX7B rør bliver brugt til? Synes engang jeg læste at det er til at konvertere ubalancerede RCA-signaler til et balanceret signal inden det kommer videre i "systemet". Men jeg ved ikke om det er hold i det, eller om jeg blander det sammen med noget andet.
Hvis det er tilfældet, er det ikke det der har højest prioritet for mig, da jeg alligevel kun bruger de balancerede ind- og udgange.


__________________
Med venlig hilsen
Abefar
Til top Vis abefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abefar
 
Deer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Prøv Philips Miniwatt ecc82 du vil blive overasket.
Til top Vis Deer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deer
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Rør er lidt en jungle, som du skriver. Kik evn. lidt her, søg og du skal finde:

http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=94616&KW=Vingborg
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne slå et slag for Genelex Gold Lion.
Jeg har selv prøvet deres KT-77 samt deres 12AU7. Begge er fremragende rør.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Men også ret pebrede... her har Psvane en lille fordel

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 24 Marts 2020 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv prøvet psvane så her må må jeg melde pas...
Dog vil jeg sige, at det er en minimal ekstra udskrivning over tid på småsignal rør. De holder ofte meget længe.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 25 Marts 2020 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Husk 12AX7 er den amerikanske udgave af ECC83. Og 12AU7 er ECC82.
Og så er det ellers bare at lege...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 03 April 2020 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

ecc82 (12au7) fra Sylvania og europæiske Philips og Mullard er altid gode og har tjent mig vel gennem flere år. Philips købte Mullard på et tidspunkt, og det blev Philips vel ikke rimgere af . Gamle kvalitetsrør i ecc83 er i dag enten uopdrivelige eller absurd dyre, da ecc83 bruges meget i guitarforstærkere. kig fx på Watford Valves hjemmeside.

Blandt nye rørfabrikanter kan jj 803 s (ecc83) med guldben varmt anbefales, også prismæssigt. JJ er fra Slovakiet og er vist genrejst på den gamle Teslafabrik.
Tung Sol fra Rusland laver mange gode rør, bl. a. også 803s. Du kan få mange gode russer rør i dag.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes