Vil give Kaj ret det er op af bakke at hævde at der er lydforskelle på kabler, og det er vil heller ikke så afgørende mere.
Med DSP's indtog kan alle justere sig til en lyd de kan lide , og som ikke interaktivere med rummet med bulderbas osv.
Noget som i øvrigt ikke er et problem at opnår uden DSP hvis man ved hvad man laver , og det er naturligvis et minimum krav for at man overhovedet kan tale om hi-fi.
Men rigtigt i "gamle dage" kunne en rigtig hi-fi entusiast som naturligvis ikke brugte de lyd degenererende tone-kontrollere kun justerer lyden med kabler og apparatudskiftning.
Men fra niveauet uden bulderbas og en lyd som ikke virker irriterende er stadigvæk et godt stykke frem til en optimal naturtro lyd som er det endelige mål med hi-fi.
Den lyd vi kan hører ud gennem et vindue bagerst i lokalet på et spillested osv det vi ikke rigtig kan definerer men bare høres ud som livelyd, hvordan ser fase og frekvensgang mon ud der bagerst i lokalet eller ud af vinduet, det er åbenbart ligegyldigt for genkendelsen af det vi høre som ægte live.
For at det skal lyde rigtigt bagerst i lokalet er det en betingelse at lyden er rigtig ved dets udspring, det er jo tilfældet ved live musik, men meget sjældent ved hi-fi/stereo, her er det ikke nok med ret frekvensgang osv der skal mere til, klangen det udefinerbare som gør lyden ægte , lyd vi tror på og ikke opfatter som en gengivelse.
Her spiller alt hvad anlægget består af (materialer) stadigvæk en rolle fordi det kan manipulere/ændre lyden uden at berører hverken frekvensgang eller fase præcisionen, som Nultesten med Ethan Winer viser.
Hi-fi består at præcision og klang , præcision er ret frekvensgang osv fastlægges hovedsagligt via konstruktion og målbare ændringer, klang fastsættes hovedsagligt af (min påstand) af hvilke materialer eksempelvis et kabel er lavet af og er ikke målbare ændringer, naturligvis er der en fællesmængde mellem præcision og klang, som bl.a påvirker perspektiv som i øvrigt er meget underprioriteret hos mange, men vigtigt hvis vi skal tro på lydbilledet.
Er man kabel-skeptiker er man også nødt til at vide at denne diskussion vedrører ikke kun kabler , det er bare det som diskuteres mest fordi her kan alle være med , alle kan skifte et kabel.
Det udefinerbare jeg har omtalt flere gange berører alle komponenter, kondensatorer ,modstande spoler, halvledere osv , Diy folkog mange fabrikanter ved dette.
Eksempelvis at skifte komponenter i et passivt delefilter kan give en markant lydændring uden frekvensgang og fase påvirkes , men lydændringen kan være så voldsom at man igen må korrigerer i frekvensgangen, og dermed tilpasse til god lyd for ørene.
Et kabels equivalent ser således ud:
Et kabel er ikke bare en ledning uden modstand som alle andre komponenter består af den ønskede komponent , her er det Rs som ønskes , den bør være så lille som mulig, og perfekt men den bliver aldrig nul og perfekt før man eventuelt bruger en superleder.
Snylter komponenter på dansk, komponenter som er uønskede men som ikke kan undgås, snylte komponenter er lavet af de samme materialer som indgår i den ønskede komponent , størrelsen af disse komponenter er bestemt af geometri afstande osv. og de materialerne som indgår i selve komponenten.
Alle komponenter kan ses på denne måde de vil indeholde den ønskede komponent plus snylte komponenter, også de stik og bøsninger som indgår i et kabel, i en stikforbindelse er der endda tale om en variabel modstand.
Betyder dette noget, Ja det gør det efter min mening.
Fordi jeg mener at klang påføres lyden uanset hvor lille og ubetydelig denne snylte-komponent ser ud til at være , i kablet er C en snylte komponent uønsket men kan ikke undgås, de fleste Diy folk og fabrikanter ved at en kondensators kvalitet påvirker lydens klang perspektiv og præcision.
Det samme vil være tilfældet i et kabel.
Hvordan denne klang opstår og hvordan man måler den , det er diskussionens kerne , klang kan stort set ikke måles forklares som andet end eventuel mangel på præcision. fænomenet er i øvrigt helt unikt for audio. og endelig meget lig alt vin måler og ser ens ud men smager alligevel forskelligt.
Et springene punkt er også om komponentens elektriske værdi/størrelse har betydning for hvor meget klangen påvirkes. Jeg har selv lavet mange eksperimenter med dette bl.a. modificering af modstande der som kabler også alle har en unik klang bestemt af hvad den er lavet af, geometri og konstruktion.
Den store komponent i forgrunden er mit eget forsøg på at lave en modstand den lyder i øvrigt glimrende, den lille modstand forbundet med kondensatoren er oprindeligt den viste audio Note tantal modstand hvor jeg har fjernet lakken , pillet de magnetiske endekapper af og erstattet med nye tilledninger, dette ændre lyden markant på trods af jeg kun har arbejdet med de såkaldte snylte komponenter, og ikke selve hovedkomponenten, jeg har ændret indpakning og tilledningen
Skifter jeg tilledninger mellem sølv og kobber , kan jeg fin-tune klangen i mit anlæg med forskellen på klangen af kobber og sølv.
Lad mig gøre det helt klart, jeg forstår det ikke, jeg har ingen forklaring, ingen målinger som forklarer, jeg har kun lytte erfaring.
Konklusionen er at en komponent er ikke bare en komponent , den består af hovedkomponenten ved et kabel er det en så lille modstand som muligt, men kablet består også af en serie-spole en afledningskondensator,og en parallel modstand og alle bidrager til den samlede klang.
Dertil komme det kablet binder sammen, kaldes interface også har en betydning, alt dette samlet for mig til at sige at det ville sgu være meget meget mærkeligt hvis der ikke var lydforskelle, store eller mindre, betydelige eller ikke betydelige men lydforskelle er der.
Her er det vigtigt at kravet for lydforskel er forskellighed , forlænger man sit kabel oplever man ikke klangen grundlægende ændres , lyden bliver bare mere og mere ulden jo længere kablet bliver.
Men forlænger man bare med en centimeter af et andet kabel som er markant anderledes i i sit materiale valg og konstruktion så kan det høres som en markant klangændring.