Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. februar 2020 | 23:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvilket udstyr i studier? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 10 Februar 2020 kl. 17:46 | IP-adresse registreret Citér Audio Niller

Hvis du som jeg har læst hele denne tråd Palle (og alle de andre) så ville du vide at der faktisk er nogle som stirrer sig blind på deres DSP målinger, hvilket også er helt ok hvis det ikke var fordi at de samtidig prøver og belære os andre analoge dødelige, om at vi slet ikke har så god lyd som vi går og tror.

Jeg undskylder for og bevæge mig uden for tråd starters emne men skaden var vist allerede sket ;-)
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5428
Sendt: 10 Februar 2020 kl. 18:41 | IP-adresse registreret Citér Boydk



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1326
Sendt: 10 Februar 2020 kl. 21:12 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Når jeg skriver at hjernen kan være i vejen. Så er det fordi at det er et velkendt fænomen, at vi dømmer forskelligt, alt efte hvad vi ser eller ved på forhånd. Og desuden er mange bedømmelser af højttalere - eller hifi generelt - meget farvet af umiddelbare indtryk.
At man skriver f.eks "DSP målinger", som ikke engang giver mening, fordi det slet ikke findes. Beskriver blot for mig, at tråden nærmer sig et endeligt, hen imod konservativ stædighed, frem for nysgerrighed og fremgang.
Jeg har aldrig sagt at man skal have aktive højttaler, med filtrering og eq, via en DSP, eller for den sags skyld med passive komponenter, for at opnå et godt resultat.
Jeg forsøger blot at kaste lys over trådens emne, som handler om at forstå det værktøj, der benyttes til at skabe den musik, som vi alle har hørt i tusinde forskellige udgaver og afarter, men som stadig for det meste er skabt ud fra godt håndværk, med gode værktøjer.

I alle andre sammenhænge bruges referencer til at kalibrerer måleinstrumenter og værktøj. Så hvorfor ikke med højttalere? Selvfølgelig kan en simpel on-axis måling ikke vise noget af værdi, hvilket også er derfor vi skal videre og forstå mere om hvad det er, som vi rent faktisk høre og opfatter.
Der er ikke ultimativer. Men jeg kan selv med mit simple måleudstyr, måle mig frem til langt de fleste problemer med en given højttaler, simpelthen fordi det efterhånden ikke er så mystisk længere.
Selvfølgelig kan man mene at der ikke er nogen problemer med en given højttalere. Man kan være halvdøv(hvilket der ikke er noget galt i) eller man kan simpelthen nyde en given ubalance, grundet en vane eller noget velkendt. Jeg bryder mig f.eks ikke om den lidt oppustede mellembas på mange mindre reflekshøjttalere - uanset pris og mærke - f.eks de små fra Harbeth og Wilson Audio.Men jeg ved der er andre, som syntes det lyder lækkert.
Mange måleteknikker kan være lidt svære at udføre præcist og nogle gange også svære at analysere. Men jeg har aldrig påstået at det var nemt.
Jeg påstår dog at hvis vi alle skal have forskellige og tilfældige referencer i lydstudier. Så ville det være svært at have nogen speciel god musikkvalitet i de fleste tilfælde.
At man derhjemme kobler en klasse D forstærker sammen med en pladespiller og lader det drive et sæt fuldtoner og herigennem får stor lykke af det - ja det kan jeg på ingen måde brokke mig over - hvorfor skulle jeg?  Men når jeg skal måle noget præcist, så griber jeg sgu ud efter min skydelære og dropper øjemålet - uden dog at påstå at øjemålet er uden betydning!
Og det er trods alt professionelt grej vi taler om
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 238
Sendt: 10 Februar 2020 kl. 21:56 | IP-adresse registreret Citér Gnist

Lige i øjet

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2223
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 10:15 | IP-adresse registreret Citér nils valla

@DigiThor.
Du skriver:
"I alle andre sammenhænge bruges referencer til at kalibrere måleinstrumenter og værktøj".

Men referencerne bør være ørerne.
Og kan der opnås enighed om hvordan målinger opfattes, giver det god mening benytte målingerne der er enighed om.

Du skriver:
"Når jeg skal måle præcist, så griber jeg sgu ud efter min skydelære og dropper øjemålet".

Forhåbentlig er det afstande du måler med din skydelære og ikke fart.
At måle det hørbare med måleinstrumenter for elektronik, bliver lidt det samme som, benytte speedometer til at måle
varmen solens stråler forårsager.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 812
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 10:55 | IP-adresse registreret Citér hifiigen

Mit synspunkt om målinger af højttalere i lytterummet er, at hvis man forkaster det, så er det fordi man ikke har prøvet det. Man kan sagtens vænne sig til dyk i frekvensgangen - så mangler der bare noget, men det generer ikke. Et peak er derimod tydeligt negativt, og så flytter man lidt på sine højttalere, dæmper lidt hist og pist, så det værste er væk, og tror, at nu har man en neutral frekvensgang.

Det har man ikke, for selv om man har dæmpet et peak, mangler der stadig noget. Det er uhyre vanskeligt, at høre sig frem til at indrette sit anlæg inkl. lytterum udfra hørelsen alene hvis man vil have state-of-the-art lytterum - der skal måling til, og man chokeres over effekten af at rette tydeligt op på en meget ujævn frekvensgang, f.eks. med DSP (DSP måler i øvrigt ikke, men korrigerer på basis af måling). Endelig er det uhyre vanskeligt i det hele taget at opnå bare nogenlunde ret frekvensgang i lyttepositionen.

Den er heller ikke ret i koncertsalen - basniveauet er meget forskelligt forskellige steder i salen - hvor er den egentlig optimal? Ved mixerpulten? Jo forudsat lydmanden har opretholdt sin hørelse, og har en holdning til hvorvidt alle instrumenter skal kunne høres tydeligt, og være i bare nogenlunde balance. I koncertsalen til symfoniorkester, er der også stor forskel på placering i salen og kontrabassernes niveau. Og ikke alle pladser er lige gode, selv om det er "live". Sidder man bagerst i en aflang sal, er det stadig "live", men det lyder ofte ad helvede til uklart.

Professionelt gribes udførelsen af et studies monitorrum an ved målinger og høretest - begge dele. Og så må man jo håbe den hørende er dygtig - her tæller erfaring og uddannelse lige så meget/lidt som i alle andre discipliner. Ikke alle læger, jurister, mekanikere og pædagoger er dygtige.

I øvrigt er jeg enig i en enkelt ovenfor, at tråden her er løbet tør for indlæg der har noget med trådens start: hvilket udstyr der anvendes i studier i dag, men i stedet kører tråden rundt i et par eller tre andre ringe. Jeg har af den grund fravalgt at blive adviseret om nye indlæg.



__________________
Vh
Hifiigen
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
PalleChr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 13:44 | IP-adresse registreret Citér PalleChr

Nils jeg tror du skal vente med at kommentere på indlæg der handler
om målinger til du ved hvad det drejer sig om. Konstruktører af
elektronik og højttalere bruger måleinstrumenter hele tiden.
En højttaler måles på alle leder og kanter til den opfører sig som den
skal.
At måle, korrigere og få en højttaler til at opføre sig bedst muligt i et
rum kan ingen vel sætte minus ved.
Jeg har f. Eks endnu ikke hørt nogle mene at Lyngdorf's room perfekt
gøre mere forkert end godt og det det system gør er faktisk at måle
og korrigere så højttalerne opfører sig bedre i det pågældende rum.
Til top Vis PalleChr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PalleChr
 
transisitorkaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 14:45 | IP-adresse registreret Citér transisitorkaj

nils valla skrev:
@DigiThor.
Du skriver:
"I alle andre sammenhænge bruges referencer til at kalibrere måleinstrumenter og værktøj".

Men referencerne bør være ørerne.
Og kan der opnås enighed om hvordan målinger opfattes, giver det god mening benytte målingerne der er enighed om.

Du skriver:
"Når jeg skal måle præcist, så griber jeg sgu ud efter min skydelære og dropper øjemålet".

Forhåbentlig er det afstande du måler med din skydelære og ikke fart.
At måle det hørbare med måleinstrumenter for elektronik, bliver lidt det samme som, benytte speedometer til at måle
varmen solens stråler forårsager.


Der er mange ting der  kan måles og det skal man naturligvis gøre,  kun en tåbe tjekker med øre om alt det  grundlæggende er i orden, hvis der er et måleinstrument som kan gøre det langt bedre.

Men der er mange ting som ikke umiddelbart kan måles, hvor der ikke er noget valg, ørerne må i brug , der kan nævnes:  tempo, rytme ,forståeligheden af et kompliceret stykke musik, tale forståelighed , mikro detaljers integrering i den samlede lyd, klang , perspektiv  med mere.  efter min mening er det meget vigtige parlamenterer for illusionen/oplevelsen af at det her kunne være virkelighed.

Dette er også hørbart selvom kildematerialet er dårligt.
Har været i par studioer og er glad for at jeg kan lave en helt anden og langt bedre version af musikken end de typisk kan
Naturligvis er det min mening, men jeg tro en del andre har oplevet det samme.

Det burde ikke være sådan , et studio burde have 10 fold højre lydkvalitet end os lyttere,  men det er ikke tilfældet i forhold til de virkelige hi-fi nørder.

Kilde-lyden består af det der optaget + manipulering/producerens smag/musikkens målgruppe. kunstrens sound osv. + lydsignatur og begrænsninger fra optage udstyret.

I det dårlige anlæg er det næsten kun manipuleringen som overlever, i det gode anlæg kan de tre nævnte  dele høres og adskilles,  og der er typisk langt mere af den oprindelig optagede lyd tilbage. naturtro-hed.

Betyder at der er meget stor forskel på  tunet til maksimal narturtro-hed

Det går fra uspillelig på det middelmådige anlæg til noget af det bedste og mest naturtro man kan høre på det gode. 
Store dele af denne lydforskel kan ikke umiddelbart måles , forklares,  der er ingen teori, det kan kun erfares via øre og hjerne.



Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2223
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 16:38 | IP-adresse registreret Citér nils valla

@PalleChr.

Jeg tror vi "taler" hen over hovedet på hinanden.
Selvfølgelig skal udstyret gennemmåles, men det har producenten taget hånd om, ligesom producenten har taget hånd
om optagelserne vi afspiller.
For mig som bruger, er det jo bare sætte udstyret til at spille.
Og har ikke det store problem med lytte igennem lidt rumhurdler.
Det skader selvfølgelig ikke at udmåle rummet, men det ændrer heller ingenting. Giver højst en ide om hvor eventuelle
hurdler befinder sig.

@ Hifiigen.

Er generelt ikke uenig med dig. "lytter" meget gerne til hvad du skriver. Jeg syntes du virker troværdig og samtidig er du
en gammel erfaren hifi-freaks ( det godt ment).
Men sagen er måske den, jeg ikke har haft de store udfordringer med akustikken. Bevares, har haft lidt problemer med
akustikken her, men ikke noget jeg ikke har kunne tage hånd om. Og æren for det tilfalder producenten af mit udstyr
(Hother Bak), som har bygget udstyret til at spille i en ganske almindelig stue. Det er så op til brugeren at skabe en
"ganske almindelig stue", for det er jo ude af producentens hænder.

Anyway, jeg syntes din debat var god og givende.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
PalleChr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 17:07 | IP-adresse registreret Citér PalleChr

Nils at ydstyr bare skal sættes op og spille på og og det er bygget til
at spille i almindelige rum synes jeg lugter lidt af at du ikke ved hvad
det drejer sig om eller aldrig har prøvet at korrigere f. Eks bas
området. Det er komplet umuligt at lave en højttaler der spiller lige
godt i alle rum og noget så enkelt som bølgelængden i bas området
gør at højttaleren vil opføre sig meget forskelligt fra rum til rum med
mindre højttaleren ikke siger noget i dyb bas området.
Selvfølgelig kan man lære at leve med "hurdler" men har man hørt
dem fjernet så kan man pludselig ikke leve med dem.
Når du nævner Hother Bak tænker jeg Dali og f. Eks Dali Epicon 8 er
hørt i 2 rum. Det i ene rum var der overflod af bas og i det andet rum
manglede der meget bund og der ville dsp ha været meget brugbart i
begge tilfælde.
Det er som om nogle er gået i stå for nogle år siden og ikke vil
erkende at der er sket fremskridt i den rigtige retning og man virkelig
kan få bedre lyd ved elektronisk at tilpasse højttalerne til rummet.

Hvis taget et kort kig på udstillingerne så er bedste lyd til pengene
stort set hver gang Lyngdorf fordi højttalerne bliver korrigeret til at
spille bedst muligt i det rum.
Til top Vis PalleChr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PalleChr
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 329
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 19:06 | IP-adresse registreret Citér BCBC

Hmm, jeg er nok en af dem der ikke syntes DSP kun gør godt i et system. Indrømmer at det er 3-4 år siden jeg lånte en DSP
(Lyngdorf) med hjem sidste gang, og at teknologien forhåbentlig her rykket sig siden. Men de gang jeg har prøvet har det rykket
ganske lidt på frekvensgangen jf. mine egne øre. Min frues kommentar var efter et ganske kort lyt “den fjerner jo det musikalsk”
og jeg var enig. En sand fornøjelse at få den ud af systemet igen. Dermed ikke sagt at det er en dårlig ide, syntes måske bare at
nogle bør acceptere at vi stadig er nogle der ikke fortrækker denne løsning, og har ganske lækker og musikalsk lyd alligevel.
Hvad hjælper det at det er mere frekvens lineært, hvis det ikke får foden til at vippe, og noget lækkert mangler i stedet.
Er godt klar over at jeg kommer imodvind nu, men det er helt ok, hvis dem der sætter mig i modvind vil acceptere at jeg ikke
har samme oplevelse.

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1326
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 19:25 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

@Nils valla:
Selvfølgelig skal det være til at lytte på - ingen tvivl om det. Men de fleste aspekter i f.eks en forstærker, er kendte faktorer, som også godt kan måles. Så kompliceret er en forstærker altså heller ikke.
Det er muligt at du kan høre små variationer i en frekvensrespons - men du kan ikke udpege præcis ved hvilken frekvens eller med f.eks hvilken Q-værdi - eller hvilken stejlhed den akustiske stejlhed skal have, for at f.eks 2 enheder summere pænt. Her skal der måles og i de fleste tilfælde måler det faktisk rigtig pænt, når det lyder godt.
I takt med at vi bedre forstår vores hørelse, så kan vi faktisk komme utrolig tæt på. Måske tætter på end det er "komfortabelt" for mange hifi-interesserede.

@PalleChr:
Der er en lille hage ved EQ: Rummet bestemmer ikke kun hvor meget efterklang man oplever, men også ved hvilke frekvenser og hvornår højttaleren dominere mest og mindst, samt overgangen imellem disse to faser.
Så du kan snildt få stor glæde af global EQ, altså ude i rummet - under ca. 500hz. Fordi rummet dominere så meget andet vores hørelse ikke kan skelne imellem refleksioner og direkte lyd.
Men over ca. 500hz, så er bølgelængden så kort og rummets størrelse typisk af en sådan art, at vi begynder at høre en sammenblanding af hhv. direkte og reflekterende lyd. Der er en tommefingerregel om at de første refleksioner skal dæmpes/forsinkes en given grad, for at bibeholde en ellers jævn og velkonstrueret højttalers ydelse. Nogle fortrækker mere dæmpning end andre, men grundlæggende er der mange ligheder i hvad de fleste fortrækker.
Så EQ kan uanset om det er aktivt eller passivt -sagtens bruges i hele frekvensområdet. Det er dog målemetoden der afgør om resultatet bliver godt. Det er intet problem at få en pæn kurve. Det hele vælter eller står, når selve målemetoden og analysen træder ind i billedet, samt hvordan EQ'en i sidste ende benyttes og implementeres.
Nogle former for EQ kan få fasen til at følge med frekvensresponsen - andre kan ikke. Man kan tvinge fasen på plads, men det kan også nemt komme til at lyde utrolig kedeligt, hvis det bliver gjort med de forkerte midler, eller i overdreven grad.
Det gælder stadig om at lave en god konstruktion, der kræver mindst mulig korrektion - for at opnå bedst mulige resultater. Hvilket fint forklare hvorfor at rum-EQ ikke kan virke lige så godt som fysiske dæmpematerialer, som er placeret og udvalgt fornuftigt.

@Transistorkaj:
Min anke går mest på, at det er lidt skidt , hvis de sidder i studiet og prøver at finde en lækker stemmegengivelse, med en højttaler der måske er 5dB ned i området omkring 3Khz. Når jeg så spiller musikken derhjemme og mit anlæg er mere lineært. Så syntes jeg pludselig at der er alt for meget nedre diskant/øvre mellemtone. Hvilket alt sammen nemmere kunne havde været undgået, hvis lydstudiet generelt brugte udstyr der er tættest på lineær gengivelse.
Hvis jeg generelt selv godt kan lide en tilbagelænet gengivelse i dette område. Så kan jeg f.eks købe et sæt B&W højttalere, som ofte har dette dyk. Men alle andre der lytter til denne musik, burde da få en oplevelse, som er ganske tæt på det som de "tryllede" frem i studiet.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5428
Sendt: 11 Februar 2020 kl. 21:26 | IP-adresse registreret Citér Boydk

BCBC skrev:
Hmm,

Er godt klar over at jeg kommer imodvind nu, men det er helt ok, hvis dem der sætter mig i modvind vil acceptere at jeg ikke
har samme oplevelse.


Ikke fra alle......
Er 100% enig i dit udsagn. Ethvert forsøg hér er endt op som du beskriver det.
Der er nogle få på forum, der har hørt mit setuo, og med mindre det var for at være "høflige", hvilket jeg næppe tror er tilfældet,
så har der været bred enighed om, at det er ganske, fodvippende tilfredsstillende uden nogen særlige mangler.
Akustikforbedring i stuen er reol efter reol fyldt op med LP´er

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 812
Sendt: 17 Februar 2020 kl. 11:13 | IP-adresse registreret Citér hifiigen

På side 5 skrev jeg en større liste med musikeksempler med særlig høj live-agtig kvaliteter (i hvert fald her hos mig) og det tog da lidt tid at finde disse
eksempler frem ;-), så jeg vil høre om der er nogle der har fundet dem, og lyttet, og har erfaringer de vil dele?

__________________
Vh
Hifiigen
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 784
Sendt: 17 Februar 2020 kl. 17:39 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

hifiigen skrev:
På side 5 skrev jeg en større liste med musikeksempler med særlig høj live-agtig kvaliteter (i hvert fald her hos
mig) og det tog da lidt tid at finde disse
eksempler frem ;-), så jeg vil høre om der er nogle der har fundet dem, og lyttet, og har erfaringer de vil dele?


Jeg har lyttet til lidt af dine forslag! De klassiske må vente i tågen, men jazz og rytmisk er ok. Jan Harbeck Quartet " Variations in
blue" er en super optagelse. Super dansk jazz! sax når det er bedst. Og nice trommespil!
Vestby Trio "Flowmotion" er så helt sikker mere mig! Super spændende og udfordrende. Er med på det med stortrommen. Men
super funky musik! Doug Macleod "There`s is a time" igen super optagelse. Gode stemmer. Lidt simpelt for min smag, men det
lyder sgu godt! Den Fleetwood Mac er jeg ikke så begejstret for. Syntes det er lidt kedelig i forhold til deres tidligere udgaver. Jeg
hører nu mest musik for fornøjelsen og ikke optagelsen, men nogle gode eksempler på god studiokvalivare. Og når det to møder
hinanden, så er det jo sød musik! Tænker at Vestbro Trio skal dyrkes live.....


Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 784
Sendt: 17 Februar 2020 kl. 17:54 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

https://www.youtube.com/watch?time_continue=43&v=dy8z2HA pyOI&feature=emb_logo

Fra British Grove Studios. Det er altså godt håndværk!

Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
transisitorkaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 18 Februar 2020 kl. 10:31 | IP-adresse registreret Citér transisitorkaj

Digital Thor skriver, "@Transistorkaj:
Min anke går mest på, at det er lidt skidt , hvis de sidder i studiet og prøver at finde en lækker stemmegengivelse, med en højttaler der
måske er 5dB ned i området omkring 3Khz. Når jeg så spiller musikken derhjemme og mit anlæg er mere lineært."

Kan ikke være mere enig, det er netop det jeg skriver , studieudstyr bør være 10 fold bedre, hvilket det også er i forhold til hr og fru
hansens anlæg men typisk ikke i forhold til hi-fi nørdens.

Mener dog det er et mindre problem i vejen mod naturtro optagelse og gengivelse.
Gekkofinger nævner sin favoritgruppe og optagelse , de er langt fra de værste til sovse lyden ind i lækker sound , således at der stort
ikke er oprindeligt lyd tilbage. det gøres sandsynligvis for at give vellyd på det gennemsnitlige anlæg.

Her er Vestbo Trio optaget på afstand i hi fi klubben Viborg , godt nok med kameraets egen mikrofon således at man har optaget den
hele begivenhed som hørt af øre , jeg har været med til flere lignende optagelse taget på afstand med de fineste Bruel og Kjær mic ,det
for den samme lydsignatur gengivet på det gennemsnitlige anlæg bare med en højere kvalitet. derimod på de gode systemer begynde
det at ligne live, så hvad er bedst optage rent eller tilpasse optagelsen til en mangelfuld gengivelse, nok en diskussion uden ende, men
for hi-fi entusiaster er det vigtigt at kender til disse forhold for at træffe de rigtige beslutninger i vejen mod naturtro gengivelse
https://youtu.be/2eFfpd_HmLs

Her er en optagelse som har været igennem lækkerheds møllen dog langtfra så voldsomt som det kan være, det er næroptagelse eller
taget direkte fra forstærkere tilført fløde lyd/lækker sound og sandsynligvis rum klister/kunstigt rum. Det skal forestille live.
https://youtu.be/_ymI-xVGevM

Et andet eksempel på en direkte i kassen optagelse
https://youtu.be/Nq-PbZttxoE

Har været til et lignende arrangement hos hifi klubben hvor der var live musik med Berit Tange som spillede Rued Langgaard, på et
mindre flygel end tiltænkt da det store ikke kunne komme ind rummet, det var alligevel en stor oplevelse at side få meter fra, langt
større end lyden fra det bedste udstyr hi fi klubben kunne fremtrylle, den elektroniske gengivelse var dårligere på alle parameter, havde
dog trods alt nogenlunde samme lydsignatur.
pladen var og kan anbefales.
https://youtu.be/sn_u2cUnm_A

Hørte også pladen på et mere prismæssigt overkommeligt anlæg , som endda var surround hvad optagelsen også var, det var lige til at
lukke op og skide i i forhold til live og den bedst mulige stereogengivelse, surround eller ej.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 8
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2020 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes