Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvilket udstyr i studier? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Der er bare en vigtig forskel... jeg påstår ikke, at mit setup kan genskabe koncertsalen i mit lytterum. Jeg kan få illusionen af at være tilskuer, men kun det. Og det er ens for alt hifi...

Derfor "driller" jeg hifiigen, da han påstår at hans setup kan det... og hvis det virkelig er tilfældet, så vil jeg gerne have det samme hos mig, for det må da være den perfektion vi alle (forgæves) søger?!?!



Du påstår ikke at dit setup giver dig illusionen af at være tilstede i koncertsalen. Det påstår jeg at mit setup kan for mig.

Du ber så om setup-detaljer for mit anlæg, men jeg giver ikke flere oplysninger. Hvorfor? Som jeg har skrevet findes der ikke andre med mere viden og erfaring om hi-fi end dig, så derfor vil det være følgeligt at du, tror jeg, vil betvivle mit noget specielle anlægs formåen i mit meget specielle rum, som du jo iøvrigt ingen erfaring har.

Jeg tror dit erinde her alene er at betvivle mig.

De musikeksempler jeg har givet, vil for den trænede lytter uden fordomme om at ville høre mere end der skal være, vil blive oplevet som virkelig meget tæt på live i mit lytterum.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er blot nysgerrig for hvordan, du har opnået det, alle hifi-interesserede søger...

Men jeg fornemmer en vis sarkasme og modvilje hos dig, og hvis du ikke vil dele dine erfaringer med os andre her i forummet, så forstår jeg ikke din bevæggrund for din påstand?! Forummet her er netop til for, at dele viden og erfaring!

Du siger, at dit setup giver dig den ultimative oplevelse, men vil det også gøre det for andre? Hvis du ikke vil fortælle mere, så må vi andre formode, at det netop blot er en påstand...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
KOFS skrev:
Syns egentlig det er sjovt så mange de gerne vil lære dem der laver musik hvordan de skal gøre det. Måske musikerne og studierne skulle have mulighed for at definere hvordan vores musikanlæg skal sammensættes og opstilles ??

Nogle af os er hi-fi-enthusiaster, og går så meget til koncerter af meget forskellig art, at vi går op i det grundlæggende begreb med hi-fi: at det lyder naturtro - som i real life. Den strategi forsøger vi at gennemføre i vores egne lytterum. Så er vi nogle færre, der mener, at det udstyr studierne bruger til lytning, IKKE alt det der giver musikproduktionen sin lyd, skal være ligeså neutralt og naturtro. De studier der arbejder med produktion af akustiske instrumenter, ønsker også at anvende så naturtro udstyr som muligt. Det har intet at gøre med, at vi vil lære dem der laver musik hvordan det skal gøres - måske er der noget her du ikke har forstået. Der har altid været en kløft mellem studiefolk og hifi-enthusiaster, og den har dels gået på, at studiefolkene mener vi enthusiaster går alt for meget op i detaljer, som kondensatorer, kabler, afkobling - noget de færreste af dem tillægger værdi for lydgengivelsen - men ikke alle. Da min erfaring siger mig, at det har værdi, så vil jeg jo ikke have sådanne folk til at lave mit anlæg. Og da slet ikke de lydfolk der står bag pultene i elektriske koncerter!



Jeg synes du skal holde op med at blande flosklerne sammen. Et Hifi-anlæg er jo ikke bygget til at gengive koncertindspilningerne. Det er da slet ikke tilfældet hvis vi, som du gør, taler om fælles standarder, når vi nu ved at koncertsale er meget forskellige. Dertil kommer placeringen af dig selv ved koncerten. Du står jo alligevel ikke på lydmandens plads, så det er ikke den lyd du oplever til koncerten. Hvor ofte er det lige at en koncert overhovedet skal opfattes som hifi. Taler vi koncerter i parken, eller er det bare en lille håndfuld spillesteder der har god nok lyd?

Høj troværdighed (hifi) er IKKE at en studieindspilning lyder som om bandet står i din stue og spiller, men at en studieindspilning lyder som kunstneren gerne vil have den lyder. Dine argument holder delvist hvis vi begrænser os til at diskutere koncertmusik der opleves uforstærket, som eksempelvis klassisk musik.

Du kan tweake dit anlæg og din lyd så det lyder lige præcist som du ønsker det, men så forsvinder meningen ved at tale standarder, når du alligevel vil tilpasse lyden.

Jeg synes ikke du gør det helt klart hvad det er du ønsker skal standardiseres. Er det frekvensgangen i studierne, er det udstyret eller er det begge dele?

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

@Transistorkaj.

Det er illusion fordi, rummet du "ser" imellem højttaler reelt set ikke er der.
Der er kun lydbølger som kommer til ørerne hvor de afkodes af hovedet og bliver til lyden vi hører.
På baggrund af signalernes kvalitet (deres lighed med referancerne du har i hovedet) danner du dig dårliger/bedre lyd.

Du skal forestille dig, når lyden kommer i ørerne projecterer hovedet en stor skærm/lærred op imellem højttalerne, hvor
du kan "se" musikken du hører i hovedet.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

@sunmusic.

Hifiigen har ret i, hvis alt mellem studie og hjemme-hifi var standartiseret, ville lyden (som kunstneren valgte den)
komme mere uforvrængt igennem til hjemme-hifi.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Ja, men det er jo ikke det han siger:-) Han siger jo at studiealbum skal lyde som om musikerne står foran ham og spiller. Han er helt blind for at kunstneren måske slet ikke ønsker at det er den følelse man skal have når man lytter til studieudgivelsen. Derfor vil fælles standarder slet ikke have indflydelse på om studieindspilninger lyder som om musikerne står foran en.

Man må vel have den respekt for de involverede i musikproduktionen og forvente at Produceren kender sit studie, ligesom vi forventer at vi forventer at musikerne kender deres instrumenter.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Jeg er blot nysgerrig for hvordan, du har opnået det, alle hifi-interesserede søger...

Men jeg fornemmer en vis sarkasme og modvilje hos dig, og hvis du ikke vil dele dine erfaringer med os andre her i forummet, så forstår jeg ikke din bevæggrund for din påstand?! Forummet her er netop til for, at dele viden og erfaring!

Du siger, at dit setup giver dig den ultimative oplevelse, men vil det også gøre det for andre? Hvis du ikke vil fortælle mere, så må vi andre formode, at det netop blot er en påstand...



Starten på tråden var ønsket om at høre hvad man brugte af grej i dag. Det kom der desværre kun nogle få bud på, og tråden drejedes over på standard - en standard der alene gik på ret frekvensgang, hvilket jeg går ind for. Mit mål med mit anlæg har de sidste mange år gået på neutralitet, og det indebærer en ret frekvensgang. Det medførte erkendelsen af, at lytterummet nødvendigvis er akustisk målt, og derefter installeret med diverse absorbenter og diffusorer - og sådan noget kan ikke flyttes til et andet rum, da de jo er målt til at passe i mit rum.

Så har jeg grej som ikke kan købes, og også noget gammelt og udgået grej. Det meste er tweaket både udenfor og inde i apparaterne - og af den grund giver det heller ingen mening for andre, da de sandsynligvis ikke vil kunne gøre det - noget har jeg også fået andre eksperter til at hjælpe med. Der er ikke mange der tør adskille deres apparater - men hvordan tweaker man så derinde? Og endelig bruger jeg mild DSP i min foobar2000 - en DSP som kun passer her hos mig, samt justere buffer mv. samt Fidelizer i min foobar2000. Tidskrævende, men positivt hørbart.

Jeg afspiller udelukkende fra Harddisk eller CD, og nogle optagelse tweaker med små frekvensjusteringer i Audacity. Bla. andet derfor går jeg ind for ret frekvensgang i kontrolrummet: nogle kontrabasser er for kraftige - dem dæmper jeg lidt, andre er for svage - dem hæver jeg. Altså, hvis produceren bruger et lidt basfattigt monitoranlæg, og derved balancerer kontrabassen i jazzorkestret derefter, vil det jo være lidt for kraftigt her hos mig. Det vil nogle nok mene er at spolere producerens kunstneriske frihed - jo, men er friheden værdifuld, hvis de 8 kontrabasser i symfoniorkestret er 3-4 dB for svage? Det mener jeg ikke.

Jeg kan kraftigt anbefale at tweake - prøve sig frem med fysiske afkoblinger, alle former for kabler, højttalerplacering osv. osv. Og nu synes jeg, og det var derfor jeg skrev det, at hvis indspilningen er supergod, så er lyden her som når jeg lukker øjnene i koncertsalen. Jeg skal da love for, at den påstand var ilde hørt. Jeg fornemmer en vis holdning ala "det kan skutte passe" - so what. Og nogle vil nok bruge apparatoplysningerne til: "det apparat er slet ikke godt - det siger de og de test også" Jeg giver pokker i tests - Mikkel's er dog blandt de mere troværdige i mine ører, og bla. grunden til at jeg legede meget og længe med mine Audiovectorer Arrete - indtil jeg gav op.

Men, jeg har også lidt erfaring i hvad besøgene her synes: de færreste kan efter min opfattelse høre kvaliteten i anlægget - de fleste synes der er for lidt rammasjang i det - det lyder af for lidt. Jeps, det gør det nemlig. Jeg tror det skyldes forskellige referencer: når jeg tænker koncertsalen, er det KUN en sal hvor der spilles med akustiske instrumenter (klassisk og jazz) medens de fleste andre tænker et stort rum i hvilken der spilles rytmisk musik - et sted jeg kun kommer meget sjældent fordi lyden sjældent er god fordi lydmanden oftest er halvdøv og ikke kan styre hverken lydniveau eller basmængde, samt at trommesættet oftest er fuldstændig ude af balance. Den slags "koncertsalslyd" er slet ikke det jeg går efter, men det er den slags musik de fleste hører, og sammenligner hifi-lyden med.

Jeg har ikke selv hørt det, men en hi-fi-ven var til en Ivan Pedersen koncert, til hvilken lyden var rigtig god, og sjælden - de meste er l..... Mit meget ufarvende anlæg tager en del timer at værdsætte - men så kommer det også (det er en påstand). Et problem er det lille og meget lyddæmpede rum - og at lyden er forenden af lokalet og ind i dybden, ikke ude i lokalet, og det imaginære lyttevindue skal man vende sig til. Jeg har også placeret mine højttalere asymmetrisk, så lyttepositionen ikke er lige midt i rummet hvor lyden cancelleres fra begge modstående vægge samtidig og ved samme frekvens. Et lille tip fra Van den Hul. Visuelt virker det dog på nogle som om, man sidder tættere på den ene højttaler end til den anden, og det forstyrrer oplevelsen. Der er selvfølgelig præcis lige langt til begge højttalere, hvis man altså sider det ene og kun det ene optimale sted.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
nils valla skrev:
@sunmusic.

Hifiigen har ret i, hvis alt mellem studie og hjemme-hifi var standartiseret, ville lyden (som kunstneren valgte den) komme mere uforvrængt igennem til hjemme-hifi.


Ja, men det er jo ikke det han siger:-) Han siger jo at studiealbum skal lyde som om musikerne står foran ham og spiller. Han er helt blind for at kunstneren måske slet ikke ønsker at det er den følelse man skal have når man lytter til studieudgivelsen. Derfor vil fælles standarder slet ikke have indflydelse på om studieindspilninger lyder som om musikerne står foran en.

Man må vel have den respekt for de involverede i musikproduktionen og forvente at Produceren kender sit studie, ligesom vi forventer at vi forventer at musikerne kender deres instrumenter.


Du drager en for generel konklusion af det jeg har skrevet. Der er bla. Pink Floyd og Leftfield, som producerer musik som intet har med illusionen af musikerne foran lytteren at gøre - og det er sådan de vil have det, og det kan lyde rigtig fedt. Fint med mig, men naturtro lyd er det ikke. Så er der andre, f.eks. Ry Cooder og David Lindley, som producerer albums med en lyd som om musikerne sår foran dig. Og at instrumenterne lyder som var de i din stue - det er dem jeg taler om stiler efter naturtro lyd, og dem der fordrer et neutralt kontrol/monitorsystem, og det ved produceren godt hvordan det bør være. Der er tusindvis af albums i begge ender af skalaen.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Naturtro lyd. Skal vi vi tilbage dertil hvor der ikke blev sat strøm til guitaren? Valg af instrumenter, wauw-pedaler, microfoner og så videre farver jo altsammen lyden, så den ikke længere er naturtro. Hvorfor i alverden skal der være en standard for "naturtro" lyd, nåpr der nu er kunstnere som Pink Floyd og Leftfield der netop ikke stræber efter dette.

Det du skriver er at der skal være en generel standard, som tilgodeser netop dine præferencer. Hvorfor dog det, når du alligevel foretrækker dem der stiler efter naturtro lyd. De kunstnere har jo netop valgt et studie der kan producere noget sådant. Forestil dig at der blev fastlagt en standard, som gjorde det mere besværligt at producere "naturtro" lyd, fordi dem med penge der fastligger standarden, foretrækker at det hele lyder lidt ligesom Gilli, da der er der pengene ligger.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Sunmusic: enten vil du ikke, eller du kan ikke læse hvad jeg skriver, og derfor gør jeg nu et sidste forsøg. Du misforstår det fuldstændigt: med standard mener jeg kun frekvensmæssig ret frekvensgang i kontrolrummet til dem der producerer musikken - intet andet. For har de ret frekvensgang, og vi også har det, lyder det i vores stue som produceren har tænkt det. Du udbreder "standard" til alt muligt andet, herunder effekter mv. Det har ingen i tråden ønsket. Jeg kommenterer ikke mere på emnet "standard" i studier, for vi kører i ring, og sagen er tydeligt belyst.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Så må du jo holde dig til det emne, i stedet for eksempelvis at skrive om hvilke studiehøjttalere de forskellige studier har. Du skriver "naturtro" lyd. Det jeg så skriver er at lyden bliver farvet af alt muligt udstyr der benyttes. Mener du med naturtro lyd, at den lyd der er i din stue lyder akustisk, hvor den ikke er farvet af elektrisk forstærkning?

Du skriver også: "Starten på tråden var ønsket om at høre hvad man brugte af grej i dag". Kan du blive enig med dig selv om hvorvidt det er frekvensgangen eller udstyret du taler om? ellers er det lidt svært ikke at misforstå dig.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Sunmusic: Hvorfor blander du guitar og strøm ind i det hele? Det har da intet med naturtro gengivelse at gøre.

Naturtro er vel "True to source". Dvs. naturtro mod dét man afspiller. Så afspilles der en optagelse hvor der er brugt forvrængning på
guitaren og sangeren er for tæt på mikrofonen, så er det sådan man hører det på eget anlæg.

Hvis anlægget hjemme er neutralt, ikke forvrænger og generelt ikke farver lyden, så har man i min optik et anlæg som kan lave en
naturtro gengivelse (og så er der selvfølgelig rummet som ligeledes skal understøtte det - et overdæmpet rum vil f.eks. ikke have en
naturtro gengivelse).
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
(og så er der selvfølgelig rummet som ligeledes skal understøtte det - et overdæmpet rum vil f.eks. ikke have en
naturtro gengivelse).


Det kan være at du skulle komme til Farum og lytte til mit "overdæmpede" rum!

Alle der kommer og lytter bemærker det dæmpede rum, men når jeg begynder at spille, er der ingen der taler mere om rummet!

Jeg gengiver det rum der er på optagelserne, det lyder faktisk temmeligt godt - og naturligt!

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er altid frisk på at udvide min horisont, så du inviterer bare :)

Min erfaring siger mig, at dybde/bredde er et produkt af de reflektioner man får fra rummet. Vores hjerne er ligeledes snedig og måden vi opfatter størrelsen af rummet er ligeledes et resultat af de reflektioner der kommer efter den direkte lyd.

Så hvis man dræber alle reflektioner hvor får hjernen så de små cues fra? Men send en PB - så holder vi tråden fri for off-topic.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Nej du tager fejl ,det er refleksioner fra dit rum som dræber de cues der er i optagelsen, der bør være så lidt "live lyd" som overhovedet muligt, således at kun  det på kildefilen ramme dine øre og hjerne.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Ikke ifølge det jeg har lært på kurser. Og ikke ifølge folk som Floyd Toole med doktorgrad indenfor akustik.

Prøv at lyt til musik i et 100% lyddødt rum... Det er ikke engang rart at befinde sig i det rum uden musik. Det er unaturligt for
hjernen ikke at have reflektioner.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

transisitorkaj skrev:
Nej du tager fejl ,det er refleksioner fra dit rum som dræber de cues der er i optagelsen, der bør være så lidt "live lyd" som overhovedet muligt, således at kun  det på kildefilen ramme dine øre og hjerne.


Og netop dette er årsagen til, at nogle kontrolrum er ret dæmpede. Jeg har hørt nogle tale om 0,3 - 0,5 sekund efterklangstid, helt jævnt over hele frekvensspektret. Men som i alle andre forhold: der er afvigelser, og kontrolrum bruges i nogle tilfælde også til check af lydbilledet for en større gruppe af personer som jo ikke alle kan sidde i sweatspot. Et stuemiljø kan også være eftertragtet.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Sunmusic: Hvorfor blander du guitar og strøm ind i det hele? Det har da intet med naturtro gengivelse at gøre.

Naturtro er vel "True to source". Dvs. naturtro mod dét man afspiller. Så afspilles der en optagelse hvor der er brugt forvrængning på guitaren og sangeren er for tæt på mikrofonen, så er det sådan man hører det på eget anlæg.

Hvis anlægget hjemme er neutralt, ikke forvrænger og generelt ikke farver lyden, så har man i min optik et anlæg som kan lave en naturtro gengivelse (og så er der selvfølgelig rummet som ligeledes skal understøtte det - et overdæmpet rum vil f.eks. ikke have en naturtro gengivelse).


Det var ikke mig der bragte begrebet "naturtro" på banen i den her tråd. Hvis du læser tråden og det indlæg længere oppe på siden hvor jeg svarer Hifigen, så tror jeg at du kan se vi ikke er så uenige.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 07 Februar 2020 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Jeg er altid frisk på at udvide min horisont, så du inviterer bare :) Min erfaring siger mig, at dybde/bredde er et produkt
af de reflektioner man får fra rummet. Vores hjerne er ligeledes snedig og måden vi opfatter størrelsen af rummet er ligeledes et resultat af
de reflektioner der kommer efter den direkte lyd. Så hvis man dræber alle reflektioner hvor får hjernen så de små cues fra? Men send en PB
- så holder vi tråden fri for off-topic.


Nej - dybde og bredde er er i optagelserne, reflektioner i rummet udvasker dem bare!

Skriv en privat besked til mig, så kan vi arrangere et besøg, og du vil finde ud af hvem der har ret:-)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 07 Februar 2020 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Har været hos Boman og hørt hans fantastiske lyd.
Men rummet er godt nok dæmpet mere end jeg fandt behageligt. Følte nærmest tryk i hovedet.
Er ikke sikker på al den dæmpning ville gå hos mig. Men jeg har heller ikke HT der stråler bagud.

Jeg er enig med Boman i bredde og dybde er latent i signalet.
Men jeg er også enig med JBLPro, spilles der med dipole, rundtstråle og lignende HT, tilsætter HT et ekstra element af
rum.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes