Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 05:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er slet ikke ude efter den slags højttalere. De er aaalt for store.
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Interessant ønske, og med din musiksmag kan jeg godt forstå du ikke er blevet helt glad for dine
Audiovectorer. "Problemet" med dem, er, at de er meget neutrale, og gengiver den bas der er - selvfølgelig under påvirkning af
rummet. Hvis du vil have en farvning, som klæder bassen til din musiksmag, skal du søge blandt andre fabrikater. Ikke helt
nemt, da fabrikater i den prisklasse hvor du er og søger, oftest forsøger at mindske diverse farvninger. Der er dog muligheder, og
en generel løsning kan være at finde en model med stort basmembranareal, som egentlig kræver et stort rum, men du stiller
den i et lille. Hvis du i meget høj grad lytter til metal, vil en højttaler til 100 K nok være for afslørende, og dermed egentlig ikke
så egnet. Hvis du anvender en eller anden form for software til at styre afspilningen af din musik, vil en billig løsning måske
være, at installere en DSP, som du justerer basniveauet op med, til at give den punch som metal fint kan tåle. Så får du fortsat
glæde af Audiovectorens fine opløsning i hele frekvensområdet. Når du så hører jazz, kan du stå DSP'en fra. Endnu billere er at
stille dine højttalere tættere på bagvæggen.


Sludder

En dyr højttaler behøver ikke være “for afslørende”!

DSP kan ødelægge god lyd.. Akustisk behandling af rummet er noget helt andet. Og med så dyrt grej skylder man næsten sig
selv at behandle det.

Højttalerne tæt på væggen kan resultere i et lydbillede der ikke kommer til sin ret.. dermed ikke sagt at det er tilfældet. De
fleste højttalere vil jeg mene har godt af at komme væk fra væggen.

Akustik paneler, absorbere & diffusere er en MEGET GOD vej for at få smæk i bassen, samt et direkte fortryllende åbent
lydbillede. DSP dræber ofte sjælen i musikken...

Nå men, jeg er slet ikke enig i det du skriver
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Crackhead skrev:
Jeg er slet ikke ude efter den slags højttalere. De er aaalt for store.


Har du overvejet akustik paneler.. er det en mulighed? Specielt hjørner har godt af at blive behandlet, dernæst 1. Reflektioner.
Det skulle næsten være et krav at der bliver akustisk behandlet hvis man går op i hifi
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Andromeda skrev:
hifiigen skrev:
Interessant ønske, og med din musiksmag kan jeg godt forstå du ikke er blevet helt glad for dine Audiovectorer. "Problemet" med dem, er, at de er meget neutrale, og gengiver den bas der er - selvfølgelig under påvirkning af rummet. Hvis du vil have en farvning, som klæder bassen til din musiksmag, skal du søge blandt andre fabrikater. Ikke helt
nemt, da fabrikater i den prisklasse hvor du er og søger, oftest forsøger at mindske diverse farvninger. Der er dog muligheder, og en generel løsning kan være at finde en model med stort basmembranareal, som egentlig kræver et stort rum, men du stiller den i et lille. Hvis du i meget høj grad lytter til metal, vil en højttaler til 100 K nok være for afslørende, og dermed egentlig ikke
så egnet. Hvis du anvender en eller anden form for software til at styre afspilningen af din musik, vil en billig løsning måske være, at installere en DSP, som du justerer basniveauet op med, til at give den punch som metal fint kan tåle. Så får du fortsat glæde af Audiovectorens fine opløsning i hele frekvensområdet. Når du så hører jazz, kan du stå DSP'en fra. Endnu billere er at stille dine højttalere tættere på bagvæggen.


Sludder

En dyr højttaler behøver ikke være “for afslørende”!

DSP kan ødelægge god lyd.. Akustisk behandling af rummet er noget helt andet. Og med så dyrt grej skylder man næsten sig selv at behandle det.

Højttalerne tæt på væggen kan resultere i et lydbillede der ikke kommer til sin ret.. dermed ikke sagt at det er tilfældet. De fleste højttalere vil jeg mene har godt af at komme væk fra væggen.

Akustik paneler, absorbere & diffusere er en MEGET GOD vej for at få smæk i bassen, samt et direkte fortryllende åbent lydbillede. DSP dræber ofte sjælen i musikken...

Nå men, jeg er slet ikke enig i det du skriver


Ligesom alle andre hi-fi interesserede har vi forskellige opfattelser, og der er så nogle der mener de ved så meget mere end andre, at de kan forkaste andres, fremfor bare at lade deres egen stå alene. Ofte viser de dog, at deres og vores viden egentlig er ret begrænset når det kommer til stykket, og kun passer bare nogenlunde i snævre sammenhænge. Og tråden her skal vel bare give nogle bud til trådstarter til at hans anlæg får mere smæk i bassen. Der er flere gode bud allerede, og trådstarter er behjælpelig undervejs med at acceptere/forkaste.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Andromeda skrev:
Crackhead skrev:
Jeg er slet ikke ude efter den slags højttalere. De er aaalt for store.


Har du overvejet akustik paneler.. er det en mulighed? Specielt hjørner har godt af at blive behandlet, dernæst 1. Reflektioner.
Det skulle næsten være et krav at der bliver akustisk behandlet hvis man går op i hifi


Akustik-paneler er en mulighed. Men jeg synes egentlig, at min stue er ret god, hvad akustik angår.
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead
 
Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er begyndt at kigge lidt på den mulighed, at skaffe mig af med min SVS og prøve med 2 REL S/812 eller S/510, i stedet. Men det er
bare en tanke, indtil videre...
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Andromeda skrev:
hifiigen skrev:
Interessant ønske, og med din musiksmag kan jeg godt forstå du ikke er blevet helt glad for dine Audiovectorer. "Problemet" med dem, er, at de er meget neutrale, og gengiver den bas der er - selvfølgelig under påvirkning af rummet. Hvis du vil have en farvning, som klæder bassen til din musiksmag, skal du søge blandt andre fabrikater. Ikke helt nemt, da fabrikater i den prisklasse hvor du er og søger, oftest forsøger at mindske diverse farvninger. Der er dog muligheder, og en generel løsning kan være at finde en model med stort basmembranareal, som egentlig kræver et stort rum, men du stiller den i et lille. Hvis du i meget høj grad lytter til metal, vil en højttaler til 100 K nok være for afslørende, og dermed egentlig ikkeså egnet. Hvis du anvender en eller anden form for software til at styre afspilningen af din musik, vil en billig løsning måske være, at installere en DSP, som du justerer basniveauet op med, til at give den punch som metal fint kan tåle. Så får du fortsat glæde af Audiovectorens fine opløsning i hele frekvensområdet. Når du så hører jazz, kan du stå DSP'en fra. Endnu billere er at stille dine højttalere tættere på bagvæggen.

Sludder
En dyr højttaler behøver ikke være “for afslørende”! DSP kan ødelægge god lyd.. Akustisk behandling af rummet er noget helt andet. Og med så dyrt grej skylder man næsten sig selv at behandle det. Højttalerne tæt på væggen kan resultere i et lydbillede der ikke kommer til sin ret.. dermed ikke sagt at det er tilfældet. De fleste højttalere vil jeg mene har godt af at komme væk fra væggen. Akustik paneler, absorbere & diffusere er en MEGET GOD vej for at få smæk i bassen, samt et direkte fortryllende åbent lydbillede. DSP dræber ofte sjælen i musikken... Nå men, jeg er slet ikke enig i det du skriver 

Ligesom alle andre hi-fi interesserede har vi forskellige opfattelser, og der er så nogle der mener de ved så meget mere end andre, at de kan forkaste andres, fremfor bare at lade deres egen stå alene. Ofte viser de dog, at deres og vores viden egentlig er ret begrænset når det kommer til stykket, og kun passer bare nogenlunde i snævre sammenhænge. Og tråden her skal vel bare give nogle bud til trådstarter til at hans anlæg får mere smæk i bassen. Der er flere gode bud allerede, og trådstarter er behjælpelig undervejs med at acceptere/forkaste.



Der skal være plads til alle, helt enig. Huskede nu også smileyer på vejen - med andre ord, så er det med et smil på læben.

Nu ved jeg ikke om du selv har akustisk behandlet dit rum eller muligvis bruger DSP. Såfremt det så var minidsp 2x4 o.lign, der har jeg oplevet en voldsom degradering af lyden, kontra fysiske paneler.

Kan anbefale på det kraftigste at få nogle (nok) paneler op, såfremt rummet og konen tillader det.

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:
hifiigen skrev:
redwine skrev:
Højttalere med stor membran er svær at styre og bliver nemt til “blød” bas, med mindre de er aktive som f.eks. elektrostater.

Det er ikke korrekt. Koblingen til luften er bedre med en stor membran, som ikke skal flytte sig så meget, og det bevirker bedre impulsvillighed, forudsat enhedens Q og kabinet er afstemt ens. Det er også derfor systemer af meget høj klasse og pris i de fleste tilfælde anvender store enheder, for netop at kunne tilfredsstille meget store krav. (ikke at køberne så vælger musik og indspilninger, som udnytter det)

Det er jeg så absolut ikke enig i, større enhed er alt andet lige tungere at flytte. De store modeller bruger typisk aktive enheder, specielt til bas moduler. Derfor er de bedste subwoofere typisk aktive nu om dage. Alternativt bruges der andre løsninger for at få reduceret vægten, der skal flyttes.



Redwine, blander du ikke tingene lidt sammen? En subwoofer spiller identisk hvadenten forstærkeren er placeret inde i kabinettet (aktiv subwoofer) eller forstærkeren er placeret på en hylde (passiv subwoofer). Det har intet med om den er god at gøre eller store vs små enheder.

Jeg er meget enig i "Hifiigen". Korrekt at de store enheder er tungere, men de skal ikke vandre så langt hvilket betyder mere kontrol og mindre forvrængning. Det er dyrt at få en stor enhed til at lyde godt på alle parametre, men har man først hørt det, så kan det noget ingen små enheder nogensinde vil kunne præstere.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

DSP er en forkortelse der ofte bliver benyttet.... men jeg fornemmer lidt af der lige så ofte mange lidt nuancering omkring emnet 
For er det IIR eller FIR vi taler om, eller 3 PEQ's eller 50, Automålinger eller manuelle, med personlige vurderinger og tilpasninger, samt fuldt aktiv eller blot modificering af liniesignalet på en i forvejen passivt system.

Har man velvalgte enheder og et tilpasset kabinet, så kan passiv deling godt virke hamrende godt i de øvre frekvenser - men det kan aktiv deling også. Alt skal tages med, når man bedømmer et system.
Bassen vil dog næsten altid være bedre, når den er trukket direkte af en forstærker, som har et aktivt filter på liniesignalet - dels pga den bedre udnyttelse af dæmpningsfaktoren og en langt bedre tilpasningsmulighed med filteret, så det akustiske output stemmer bedst muligt overens med hvad rummet sætter af begrænsninger. Og på den måde kan et aktivt bassystem snildt få alt fra en 6" eller en 18" til at spille fin bas, så længe enheden, kabinettet og forstærkeren er tilpas og man samtidig ikke forventer mere SPL end slaglængde og akustisk impedans tillader.
Efter min mening er det interessant at mange stadig debattere kabler og andre smånunancer - når deres bas måske måler +/- 5-20dB i lytterpositionen.
Ingen DSP kan rettet på på et rum - og rumkorrektion er et bllinbling-udtryk. Man kan kun rettet på et rum, ved at rettet på rummet. En DSP står for Digital Signal Processing. Og den rettet netop kun på signalet, hvilket - hvis man forstår at gøre det korrekt - kan få højttaleren til at frembringe færre problemer i rummet. Men rummet har stadig de samme resonanser og efterklange - det kan en DSP intet gøre ved. Man kan dog dæmpe signalet ved f.eks den største resonans i rummet - dets egenresonans - og på den måde selvfølgelig få færre gener ved denne frekvens. Men rummet er stadig det samme - indtil at man benytter en stor svingningsdæmper/basfælde - og den skal være stor. Jo dybere en frekvens er - jo mere energi er der i lydbølgen og jo større skal dæmpningen være.
Din højttaler kan koster 5.000 kr eller 2 millioner..... men hvis dit rum har en resonans ved 40hz - så vil alle disse højttalere have et problem ved præcis 40hz. Og da en god højttaler typisk er jævn, neutral og ensartet i sin frekvensgang. Så kan man kun rette på rummet, liniesignalet eller helst begge dele.
Vi taler udelukkende om bas under ca 3-400hz i denne sammenhæng.
Så hvis man har en højttaler med f.kes 4 terminaler bagpå, så man kan sætte en forstærker separat til bassen. Så er det noget nær den største opgradering man kan udføre. Lad det eksisterende system trække toppen og sæt en ekstra forstærker med en eller anden form for EQ/DSP til at trække bassen og få det målt og rettet i henhold til rummet og lytteposition. Det vil give en forskel der slet ikke kan sammenlignes med nogen anden opgradering - uanset prisen på forstærkeren, højttalerne, DAC osv.
Altsammen selvfølgelig med forbehold for rummets størrelse, højttaleren og forstærkerens formåen. Aldrig nogensinde boost/hæv med mere end et par dB - helst kun dæmpning. Dette skyldes at boost/hæv stiller store krav til forstærker og enheder, til at pumpe mere energi ud - hvilket meget hurtigt piller max SPL ned. Mener engang de fik et sæt Dali Grand til at spille 20hz dybere... men det hev så også mindst 20dB af max SPL. No free lunch .... der er altid en pris

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 17 Januar 2020 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Dynaudio Contour 60, der er hug i bunden og generelt rimeligt godt smæk på hele vejen rundt, jeg hører også mest hård rock og metal.

Det er super fed HT, massere af detaljer men stadig ikke så mange at det ødelægger musikken, grunden til at jeg tænker på at sælge er at jeg har et par kedelige peaks og dips i min stue som kræver noget kraftig DSP, så jeg har planer om at gå fuld aktivt med et PA setup, hvor jeg syntes at DSP giver det bedste resultat.

https://www.dynaudio.com/home-audio/contour/contour-60?c=bla ckpianolacquer#tech-specs
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Skovtrolden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 December 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 17 Januar 2020 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et sæt Dynaudio Confidence C2, som jeg syntes manglede lidt bund. Jeg købte så en Dynaudio Sub 6 subwoofer, som har preset for Frekvenskurven til mange af deres modeller og derfor let at integrere. Indtast bare model og afstand til højttalere og lytteposition, så har du et sæt højttalere, der går ned til 16 hz! Det fungerer perfekt - subwooferen forsvinder bare fra lydbilledet, men giver en dyb og hurtig bas til højttalerne, der nu er full range. Sub 6 er ikke ret stor, så den er til at få plads til. 

Held og lykke med dit forehavende!
Til top Vis Skovtrolden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skovtrolden
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 17 Januar 2020 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Crackhead skrev:
Andromeda skrev:
Crackhead skrev:
Jeg er slet ikke ude efter den slags højttalere. De er aaalt for
store.


Har du overvejet akustik paneler.. er det en mulighed? Specielt hjørner har godt af at blive behandlet, dernæst 1. Reflektioner.
Det skulle næsten være et krav at der bliver akustisk behandlet hvis man går op i hifi


Akustik-paneler er en mulighed. Men jeg synes egentlig, at min stue er ret god, hvad akustik angår.


Hvis du går i overvejelse om det, så er det nemt at lave nogle i rockwool terrænbatts i 100x60x10 til en start, med trærammer
og stof udover. Hjørner har meget gavn af behandling. På den måde vil du få mere fast og kontant bas ned til x antal hz - des
mere des bedre selvfølgelig. Og det værende sig om det er store eller små højttalere. Igen så er placering af højttalere og
lytteposition ligeså vigtigt.
Det har taget mig fhv. lang tid at få sat korrekt op. Har en del absorbere i stuen efterhånden, mangler nogle diffusere på bagvæg
og en kombination af diffuser/absorber på frontvæg.
Pt. Er der absorbere i 1. Reflektioner - siddevægge, et kraftigt gulvtæppe mellem ht og på bagvæg. Loft er stadig ved at blive
overvejet.
I front er der monteret 2 oprejste paneler (terrænbatts) over hinanden i hvert hjørne (sådan at de svæver over gulvet.. monteret
fra godt 2 meter oppe) samt 1 i hver side der ligger ned.
Mellem højttalerne ligger der igen 2 stk. paneler op af front væggen.

Alt pakket ind i noget pænt stof.

Har oplevet at der skal en del absorbere til på frontvæggen, for at få styr på bassen, men det sætter samtidigt også utroligt
meget ro på lydbilledet.

Højttalerne er ca. 150cm fra frontvæggen og 80cm fra siddevæggene. De står symmetrisk fra hinanden og ift. vægge.

Mit rum er 5x4m. Lytter på lang led.

Lytteposition er ca. 130cm fra bagvæg. får et rigtig fint lydbillede.

Når der kommer diffusere op på bagvæg vil jeg få åbnet gevaldigt op for detaljer i lyden... pt. er det lige lukket nok, netop pga.
de mange absorbere.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 18 Januar 2020 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Crackhead skrev:
. Jeg synes at der mangler noget "smæk", især i bunden.
Måske du skulle læse lidt om "Golden Ear One"
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 19 Januar 2020 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
DSP er en forkortelse der ofte bliver benyttet.... men jeg fornemmer lidt af der lige så ofte mange lidt nuancering omkring emnet  For er det IIR eller FIR vi taler om, eller 3 PEQ's eller 50, Automålinger eller manuelle, med personlige vurderinger og tilpasninger, samt fuldt aktiv eller blot modificering af liniesignalet på en i forvejen passivt system. Har man velvalgte enheder og et tilpasset kabinet, så kan passiv deling godt virke hamrende godt i de øvre frekvenser - men det kan aktiv deling også. Alt skal tages med, når man bedømmer et system.

Bassen vil dog næsten altid være bedre, når den er trukket direkte af en forstærker, som har et aktivt filter på liniesignalet - dels pga den bedre udnyttelse af dæmpningsfaktoren og en langt bedre tilpasningsmulighed med filteret, så det akustiske output stemmer bedst muligt overens med hvad rummet sætter af begrænsninger. Og på den måde kan et aktivt bassystem snildt få alt fra en 6" eller en 18" til at spille fin bas, så længe enheden, kabinettet og forstærkeren er tilpas og man samtidig ikke forventer mere SPL end slaglængde og akustisk impedans tillader.

Efter min mening er det interessant at mange stadig debattere kabler og andre smånunancer - når deres bas måske måler +/- 5-20dB i lytterpositionen. Ingen DSP kan rettet på på et rum - og rumkorrektion er et bllinbling-udtryk. Man kan kun rettet på et rum, ved at rettet på rummet. En DSP står for Digital Signal Processing. Og den rettet netop kun på signalet, hvilket - hvis man forstår at gøre det korrekt - kan få højttaleren til at frembringe færre problemer i rummet. Men rummet har stadig de samme resonanser og efterklange - det kan en DSP intet gøre ved. Man kan dog dæmpe signalet ved f.eks den største resonans i rummet - dets egenresonans - og på den måde selvfølgelig få færre gener ved denne frekvens. Men rummet er stadig det samme - indtil at man benytter en stor svingningsdæmper/basfælde - og den skal være stor. Jo dybere en frekvens er - jo mere energi er der i lydbølgen og jo større skal dæmpningen være.
 
Din højttaler kan koster 5.000 kr eller 2 millioner..... men hvis dit rum har en resonans ved 40hz - så vil alle disse højttalere have et problem ved præcis 40hz. Og da en god højttaler typisk er jævn, neutral og ensartet i sin frekvensgang. Så kan man kun rette på rummet, liniesignalet eller helst begge dele. Vi taler udelukkende om bas under ca 3-400hz i denne sammenhæng. Så hvis man har en højttaler med f.kes 4 terminaler bagpå, så man kan sætte en forstærker separat til bassen. Så er det noget nær den største opgradering man kan udføre. Lad det eksisterende system trække toppen og sæt en ekstra forstærker med en eller anden form for EQ/DSP til at trække bassen og få det målt og rettet i henhold til rummet og lytteposition. Det vil give en forskel der slet ikke kan sammenlignes med nogen anden opgradering - uanset prisen på forstærkeren, højttalerne, DAC osv.
 
Altsammen selvfølgelig med forbehold for rummets størrelse, højttaleren og forstærkerens
formåen. Aldrig nogensinde boost/hæv med mere end et par dB - helst kun dæmpning. Dette skyldes at boost/hæv stiller store krav til forstærker og enheder, til at pumpe mere energi ud - hvilket meget hurtigt piller max SPL ned. Mener engang de fik et sæt Dali Grand til at spille 20hz dybere... men det hev så også mindst 20dB af max SPL. No free lunch .... der er altid en pris  


Dette innlegg og forklaring, Digital Thor, er den absolutt beste forklaring noen på denne klode har gitt meg av DSP, og elementer rundt DSP som enten virker inn - eller motsatt ikke gjør det... Jeg kunne i prinsippet betalt deg penger for å lese ditt innlegg, så godt var det, du fikk meg til "endelig forstå disse tre omtalte bokstaver DSP" - 1000 takk!

Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn
 
sbille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 19 Januar 2020 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale 2 særdeles potente højtalere der begge har dynamik og musik glæde ..

Bryston mini A. Fed fed dynamik

PMC twenty5.22 samme dynamik men mere lækker allround ..dem kan man ikke hade..bedste lyd på flere udstillinger ,jeg har
besøgt

Til top Vis sbille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sbille
 
mbull
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 512
Sendt: 19 Januar 2020 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Jeg lyttede for et par år siden på et par Audiovector gulvhøjtalere med Heil enhed med en Burmester forstærker. Der manglede bestemt ikke smæk, men
det var til gengæld også noget sterilt i klangen med slank bund. Så noget tyder på at Hegel og AV ikke er et godt match til din
musiksmag/lydpræference. Jeg ville prøve en anden forstærker, hvis du altså iøvrigt er tilfreds med højtalerne, f.eks. en McIntosh 275. Det er godt nok
rør men jeg tror det kan det du efterlyser og hvis jeg ikke tager helt fejl kan du prøvelytte hos en forhandler i Odense.

__________________
Mvh
Steen

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 19 Januar 2020 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg opgraderet mine Audiovector SR3A til R3 Arreté, det har givet et kæmpe løft på alle fronter også bassen, den er bare blevet
bedre - det kunne du også overveje.
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 20 Januar 2020 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at det bliver Audiovector igen. Jeg synes simpelthen, at det er for svært at gennemskue priserne på dem, grundet dumpingpriser ved forhandlere og deraf meget usikre brugtpriser. Jeg tror desuden ikke, at jeg ville vinde så meget mere, ved at opgradere fra SR3 Arrete...
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 20 Januar 2020 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Der vil jeg lige komme med det indspark, at her i byen er der en tydelig repræsentant for Audiovector, og så vidt jeg opfatter det, har de kun haft unormale prisnedslag på et større parti, som de købte inden de nye R-modeller blev introduceret. Jeg opgraderede fra Si1AA til SR1AA, og det forløb helt uproblematisk, også prismæssigt. Jeg synes opgraderingsmuligheden er meget tiltalende, og logisk. Da jeg besluttede at skifte til Piega Coax 311, blev salgsperioden for de gamle 8 måneder, og jeg måtte ned i 17.500,- for et sæt uden stander.

Jeg tror heller ikke du får mere smæk i bassen ved at opgradere til R3 Arrete, men du vil nok opleve bedre opløsning generelt. For mig er smæk i bunden meget afhængig af membranareal i forhold til det rum der spilles i, så jeg vil anbefale dig at kigge på supplering med 2 stk. subwoofere, hvis du i øvrigt holder af lyden i dine Audiovectorer. Dem der siger man ikke kan få subwoofer til at blende med sidehøjttalere, mangler erfaring i det, og hører med øjnene.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 20 Januar 2020 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg ikke kommentere på konkrete forhandlere. Det ville ikke være fair, men det er mit helt klare indtryk og erfaring, at der, på
Audiovector, er indregnet mulighed for klækkelig rabat i den vejl. udsalgspris. Det er naturligvis rigtig fint for dem, som er klar over det.
Men for dem, som evt. køber over nettet, uden at "prutte" om prisen først, synes jeg ikke at det er rimeligt. Det gør i hvert fald ondt, hvis
de en dag skal sælges igen. Men de laver bestemt nogle gode højttalere.
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes