Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strøm, filtre og kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 03 Februar 2020 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

@ Mikkel G
Dette med billed størrelse skjønner jeg meg ikke på.Kan svært lite om data.
Er ingen ungdom og er glad for at PC ser lik ut hver gang jeg starten den

Som det kommer frem av målinger er der mye støy i egen installasjon.
Det siste halve året har jeg litt etter litt skiftet over til LED lys i stede for CLF (kompaktlysrør).
Etter hva jeg erfarer gir disse mindre støy.Men dessverre ender det opp med at LED ikke blir så gamle før de ikke fungerer mer.
Plassering av sikring til varmepumpe har også betydning i følge leverandør.Sikring bør være kurs 1.
Tolker jeg den info riktig bør laster som støyer mye/mest plasseres nærmest inntak/hoved sikring.

Som Sahara Rønnberg antyder.

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/mars/sa rah-vet-varfor-hartorkar-startar-mitt-i-natten/

"Vid ett tillfälle mätte hon exempelvis upp en viss distorsion från en LED-lampa. När hon sedan skruvade in ytterligare en LED-lampa så
sjönk distorsionen. Det visade sig att störningarna ”städades bort” av den nya lampan i stället för att spridas på nätet. På samma vis kan
lampor svälja störningar från solcellsomriktaren.

– Jättebra för nätet, men kanske inte så lyckat för lampan, konstaterar Sarah.

Det kan tänkas att lampans livslängd sjunker av störningarna, men det vet forskarna inget om i dag."


Det ser også ut til at hennes forsking stemmer med min erfaring.
Få laster gir få resonanser med høy amplitude.Flere laster gir flere resonanser,men med lav amplitude.
Det virker altså dempende med flere laster.Da påvirkes lyden mindre.
I følge en undersøkelse fra amerikanske myndigheter er det også store forskjeller
angående hvor mye disse energi sparende lyspærer støyer.Og har en funnet pærer som støyer lite kan de allikevel
ved neste produksjons lot og innkjøp støye mer enn tidligere parti.
I følge norske myndigheter er der også energi sparende belysning som støyer så mye at de aldri burde vært på markedet.
Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
R.S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2020
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 03 Februar 2020 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

"Nå er det også slik at den største/høyeste nettimpedansen er mellom last og hovedsikring. Her vil de med nettimpedans (inklusive hele
nettet tilbake til forsyningstrafo/kilde) sånn ca.fra 0.4 ohm og litt oppover ofte ikke høre/merke noen forskjeller mht strømkabler og
nettfiltre. De med noe høyere nettimpedans,sånn ca. 0.8 ohm+ vil ha positiv effekt nettfiltre og strømkabler. De med lav nettimpedans vil
kunne oppleve en negativ påvirkning av nettkabler - nettfiltre sk EMC filtre, om de nå er fra Schaffner eller Isotek etc.Hovedsakelig pga
kabelens og/eller nettfilterets capasitans. Her opplever kun 2 av 6 deltakere en effekt av nettfiltre.."

Denne konklusjonen er ikke helt riktig. En vesentlig årsak til dette ligger i at det fasktisk ikke er noen videre forskjell å spore mellom diverse strømkabler,
på samme måte som det heller ikke er noen betydelig forskjell på andre overprisede & dekorerte hifi-kabler. Keiseren har faktisk ingen klær.

Men ymir & andre, forsøk å koble opp via nettkabler med simple solide ledere. Dette er hørbart. Nordost Odin består f.ex av et mindre antall ca 1mm
massive ledere, ca som Electrocompaniets gamle nettkabel. Det fungerer bra, men en enkelt tykkere leder er det beste.

Btw, vi har alle de samme ører men helt klart ikke den samme software mellom ørene, derfor "hører" noen betydelig mer enn andre.
Til top Vis R.S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.S.
 
R.S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2020
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 03 Februar 2020 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  


   Oops, glemte et viktig lite poeng; nettfase. Dette bør alle audiofile være oppmerksomme på. Spesielt er nettfasen mellom kilde og preamp meget hørbar,
og har man monoblokker vil de ikke summere ved ulik nettfase.

Dette er ikke noe man måler seg fram til, man lytter. Kunsten er bare å vite hva man skal fokusere på. Stikkord: bassens timing & tyngde samt rom, 3D.

Når dette er gjort, merk nettkablene, noter. Hvis ikke risikerer du etter diverse fasevendinger å ende opp med Kimber-kabler
Til top Vis R.S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.S.
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 04 Februar 2020 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

De billedstørrelser der kan oploades er med meget lav opløsning. Der kan ikke oploades billeder fra mit camara selv i basis indstillingen
med aller ringeste opløsning. Jeg bruger altid mit Nikon spejlrefleks og billederne fylder typisk godt 1MB i ringeste indstilling. Har også
undtagelsesvist brugt min telefon, men her bliver billederne også for store. Løsningen har været at finde det ønskede billede på nettet og så
oploade det istedet. Men Hifi4all kunne med fordel få et program der automatisk nedscalerer oploadede billeder, som ex den blå avis har
det. Her har jeg oploaded billeder på over 5MB uden problemer. Men det koster nok.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 04 Februar 2020 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Rett nettfase er vel kjent for de aller fleste nå.
Leif Erntsen prosedyre.Der måles det.Og rett så lyder det mot det varme/mørke.

Usynlige fiender og Hi-Fi demoner!

Av Stein Arne Nistad i Audio høsten 1997!
https://senorc.no/?p=226


Min konklusjon er basert på målinger av nettstøy helt fra sentralnett og frem til forsterker
samt L,C og R fra elektronikk og tilbake til fordelingsentral til netteier med div nettkabler og filtre.
I tillegg frekvensrespons i sweetspot,samt lytting.

Solid core er også prøvd.PR installasjonkabel var den nest værste av alle kabler.
Årsak;Etter Electrokompaniet sin kabel (1.5m) med en capasitans på 700pF,kom PR (2m) som nr.2 med 350pF.

Beste kabel hos meg.100 år gammel Western Electric solid core.(Brukes ikke fast)
Men den varierte også alt etter om den var flettet,tvinnet eller bare lå løst.
Med en capasitans på rundt 40pF (2m) når den ligger løst som to enkelt ledere (+1 jord)lagde den minst problem og låt best,
ikke fordi det er en gammel eksotisk Western Electric,men fordi den måler best.

En sort lakris (ca. 100pF) brukes nå til preamp.Preamp og kilde (RIAA) er mest sensitiv.
Mulig årsak,last impedans?Små ringkjerner?Men her vet jeg ikke.
Jeg vet at John Curl,Parasound og Spec bruker R core transformatorer for å redusere problemet med nettstøy.
Curl brukte tidligere C core.Abrahamsen (Electrocompaniet) mente også at C core var best egnet,men kundene ville ha ringkjerne.

Bruker selv medfølgene sort lakris.Tynn kabel med derav "høy" R og lav C til kilde og preamp.
En rimelig DH lab 6mm2 til poweramp.
Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
R.S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2020
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 05 Februar 2020 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  


ymir, dine resultater er høyst spesielle. I alle mine år som audiofil har jeg ikke hørt om lignende. Høyst underlig.


Jeg har f.ex svært ulik erfaring med pr-kabel enn hva du har, og da har jeg erfaring fra mange og rett tunge gode anlegg, ikke noen nærfeltlyttere med
stativhøyttalere. Det er en absolutt udiskutabel oppgradering å gå fra hva som helst av flertrådige nettkabler og til solid core. Som med høyttalerkabler.


Det Nistad skrev ang nettfase får han stå for selv. I følge meg skal man lytte seg fram til riktig fase, ikke måle.

Til top Vis R.S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.S.
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 06 Februar 2020 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Mine resultater er ikke mer spesielle enn at identiske problemer er erfart i 2 hifi forretninger men utstyr fra Hegel/JBL og Electrocompaniet/Sonus Faber (m/ bl.a 250W).

Jeg for min del har ikke alltid brukt stativ høyttalere,men også Magnepan og noen rimelig store Confluence Pastorale. I tillegg brukes det Zu Audio Method sub nå samt til Concluence,og tidligere 2 Gallo subwoofere til Gallo Nucleus Solo.

Nå er det Leif Erntsen,Dynamic Presicion,Nistad siterer,og som jeg skriver så blir lyden varmere/mørker når rett fase er korrekt. Altså dermed hørbar,så du har helt rett i att en kan lytte seg frem til "rett fase" på nettstikk. Men en kan også måle seg til rett nettfase etter prosedyren til Erntsen,og den subjektive opplevelsen stemmer med målingene/prosedyren,ikke noe magi i dette.

Er ingen journalist eller forfatter så hoved poenget mitt kommer ikke alltid klart frem.

Når enkelte på ett hjemmelig forum (som jeg tror du svært aktiv tidligere på tidligere og hvor du nevnes med jevne mellomrom og er tydelig vis savnet) beskriver den berømte nettkabelen LMC som en "drittkabel", mens hos andre gav den ett positivt bidrag,og hos andre tilfører hverken den eller andre nettkabler noe som helst.

Her ligger hoved poenget mitt.Jeg godtar alle subjektive erfaringer med henhold til nettkabler og nettfiltre. Både fra de som ikke opplever noe som helst med kabler og nettfiltre og til de som har positive og negative erfaringer.

Det jeg fremlegger er ÅRSAKEN til disse helt forskjellige erfaringene,og årsaken ligger i;

1.Støybilde (Hz),både uten fra og i egen installasjon.
2.Nettimpedans/kilde impedansen totalt fra last til netteiers fordelingstransformator/sentral og fra last til inntak/hovedsikring i egen installasjon spesielt.
3.Og L,C og R i apparat kabel + L,C og R i kabling fra nettstikk til sikringskap i egen installasjon.

Altså mye av det samme som med kildeimpedans (utgangsimpedans/dempefaktor) til poweramp og lastimpedans til høyttaler og høyttaler kabler.

Så ja,din erfaring er korrekt i ditt tilfelle,like mye som de som erfarer ingen forandringer er korrekt. Årsaken er ikke etter min mening ikke solid core vs mangetrådet kabler,men mer kablenes L C og R verdier og støybildet. Ønskes kabel med lav capasitans?Tykkere isolasjon gir lavere capasitans,som i enkelte DIY kabler..Duelund? Eller kabler fra gamledager med tykk isolasjon,som mine Western Electric.
Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
R.S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2020
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 07 Februar 2020 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

LMC kjørte et moving-coil vinyl-oppsett på meget følsomme hornhøyttalere og tok inn støy via sine uskjermede diy sølv interconnects. Dermed plukket han ut en godt skjermet nettkabel a`la sykehuskabel og reduserte sitt interne støyproblem.

Den anvendte kabelen gir derimot et svært dårlig (urent) elektrisk signal ettersom den er en multistrand eller flerleder. Tynne ledere komprimerer alt av dynamikk foruten at strømmen her vil søke til ledernes overflate og "hoppe" over til nærliggende ledere; altså I motsetning til Electrocompaniets gamle netkabel som besto av 3x1mm inbyrdes isolerte solide ledere til hver av fasene + to til jord. Her oppnår de to ting; de tykkere ledere leverer et langt mer dynamisk strømsignal og kabelens interne overgangsforvregning reduseres kraftig. Dette merkes både i renere lyd og ikke minst betydelig bedret basskontroll. Noe som forøvrig kjennetegner en "tilstrekkelig" strømforsyning.

Men, dette resultatet overgås faktisk av hva man får ut av en helt vanlig PR-kabel. Her er de solide lederne enda tykkere, noe som gir forbedret dynamisk kapasitet eller flow. Dermed puster forsterkerens strømforsyning bedre. Altså, det reneste og mest dynamiske signal får vi fra tistrekkelig tykke enkeltledere. Dette gjelder selvfølgelig også på sekundærsiden, ut fra forsterker der signalet er blitt omgjort til et pulserende musikksignal.

Generelt sett lyver alle kabelprodusenter, men det som sies av Anticables om solide ledere her er faktisk riktig:

http://anticables.com/faq  

Ang. ditt externe støypromlem ymir, her hadde jeg gått for et galvanisk skille. Skulle ikke det fungere ville jeg skaffet meg mitt eget strømagregat.
Til top Vis R.S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.S.
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 07 Februar 2020 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Kjenner til dine erfaringer fra det hjemmelige forum.
Kabel produsenter lyver,eller kommer med halvsannheter/fantasier fordi de ikke har kompetanse/fag kunnskap,
noe de fleste mangler,spesielt kjøpere av slike vanvittig prisede kabler.
Men det er også ett svært komplekst området dette her.

Har pr i dag minimale problemer ang spenningskvalitet,
Det som måtte være vil nok skyldes støy fra interne laster,noe jeg har erfart det siste halve året ang kompakt lysrør VS LED.
Galvanisk skillle ble benyttet på all elektronikk,3 stk Noratel og 1 stk Ulveco + galvanisk skille på interconnecter-signalkabler.
Forsøkte også regeneratorer.PS Audio PPP slapp all dritt igjennom pga teknologien de har valgt.
PurePower 200i regenerator er det eneste produktet som klarte å håndtere støyen når den var som værst.
Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 07 Februar 2020 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

En kjedelig film som går på TV`n nå

Mer interessant med litt støy

Tungt og komplekst fagområde,men håper mine innlegg gir ett aldri så lite innblikk i problematikken for menig mann?

Litt mer for de viderekomne fra Sarah Rønnberg som her forsøker å forklare litt angående supraharmonics til meg.
Er en litt interessert forstår en også litt svensk

Jag ska försöka besvara dina frågor såsom jag förstår dem med mina begränsade kunskaper i norska.



Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan
dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså
nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som
skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara
utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV
med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa
bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis
50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och
30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer
alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och
filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv. Huruvida dessa supratonsströmmar kan skada en apparat
låter jag vara osagt men det kan medföra ökad stress på kondensatorn som utsätts för höga strömmar som den inte är avsedd för. Det
finns också ett antal rapporterade fall då man misstänkt att supratoner ligger bakom att någon apparat inte fungerar som den ska.

Att begränsa eller filtrera dessa supratoner är såklart tekniskt möjligt men det skulle också innebära större och dyrare produkter samt
ökade problem för elnätskommunikation. Det jobbas på att sätta rimliga och rättvisa standarder och gränsvärden men ännu återstår en
hel del arbete. Jag bifogar en föreläsning jag gav för Elsäkerhetsverket på svenska som handlar om supratoner (några figurtexter är på
engelska men det kanske går bra ändå). Det är kanske svårt att få ut något av bara bilderna men har du ytterligare frågor är det bara att
du hör av dig igen.

https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtr a-der/72643-ymirs-audiofile-liv-37.html
Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 29 April 2020 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Litt mer angående supraharmonics og måling fra PQA.
Kan sikker kopiere dersom linken ikke fungerer

https://pqa.no/standardisering-og-hoyfrekvent-stoy/

PQAs bidrag ….

For å holde oss oppdatert på anbefalingene vi gir våre kunder (og for å selv holde oss oppdatert og ivareta norske interesser) deltar PQA også i standardisering. Vi er for tiden involvert i:

NEK NK 8
NEK NK 77
IEC TC 73
CIS/H/JWG-6

PQA setter 10 kroner på at du skjønte niks og nada av forkortelsene over (postoppkrav sendes til PQA AS, Skippergata 22, 0154 Oslo). Det kan derfor være greit å vite litt om sammensetningen av standardiseringsorganene, som i praksis bestemmer hvordan alt elektroteknisk arbeid skal gjøres!
https://pqa.no/elektromagnetisk-inte...frekvent-stoy/


Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske. Ikke reguleres i eksisterende produktstandarder, og dermed er det ikke krav om hvor store nivåer av disse forstyrrelsene ulikt utstyr skal kunne forårsake, eller tåle før de slutter å fungere. Er vanskelige å måle, ettersom måleutstyr ofte ikke måler med høyere samplefrekvens enn rundt 10 kHz. De vil dermed ikke vises i målinger foretatt med mange av de vanligste måleinstrumenten
Mer alvorlige interferens-utfordringer

Etterhvert som utbredelsen av kraftelektronikk har økt (praktisk talt alle produkter du har hjemme inneholder kraftelektronikk, fra PC-ladere, mobil-ladere, strømforsyninger, induskjonstopper, kjøkkenutstyr, elbilladere, mm.), har også mengden tilfeller av elektromagnetisk inteferens økt. Eksemplene kan også være mer alvorlige, som at flere kunder blir berørt av samme problem (i et
nettområde måtte flere kunder bytte ut samme modell av en induksjonstopp), at apparater med termostater skrur seg ukontrollert av og på (brannfare), eller at mer kritisk utstyr (f.eks. labteknisk eller medisinsk utstyr) blir forstyrret. PQA har vært kjennskap til eller vært involvert i konkrete case i alle de nevnte tilfellene

Siden problemet kan løses enkelt, uten at årsaken til problemet forstås, antas det at det underrapporteres hvor utbredt problemet er.

MÅLEAPPARATER: SAMPLEFREKVENS, DATALAGRING OG ANDRE BETRAKTNINGER

https://pqa.no/maleapparater-samplefrekvens-datalagring-og-a ndre-betraktninger/

Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 07 September 2020 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Forandring i sikringsskap.

Kan ikke lenger høre forskjeller på nettkabler.

Smeltesikring til stereo er byttet ut automat m jordfeilbryter,helt til høyre.
Årsak til bytte var at felles jordfeilbryter slo ut pga for høye verdier av jordfeil strømmer.
Installatør valgte da å skille fra den kursen som forårsaket problemet,nest siste sikring,nå GUL tilkobling,tidligere GRØNN
Bestemte meg da for at jeg ønsket samme sikring til stereoen,nå GUL tilkobling,tidligere Grønn
Dette ble ikke gjort med tanke på lyden.
Ble overrasket over hva som skjedde.Lyden ble tilnærmet mye mer lik den lyd jeg fikk med BLÅ tilkobling.
Måtte da forsøke om det ble noen forandring ved å bytte sorte lakrissnorer med Supra.
Ingen forskjell å høre.
Nett/kildeimpedans vil være tilnærmet lik.
Årsaken må da ligge i støybildet.Der er betydelig mindre støy som påvirkes av capasitansen til kursen+apparatkabel.





Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 18 November 2020 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Nettstøy og temperatur.

Den gang støynivået var rimelig høyt begynte jeg å måle temperaturen i kjøleribbe på effektforsterker.
Har i denne periode hovedsakelig benyttet elektronikk fra Belles.
OCM 200,Belles 350a reference og Belles 350a reference V2.

Temperatur kunne nå 50-55 grader som normal og ofte 70 grader og over. Skjønte selvfølgelig at noe var galt og avsluttet spillingen.
Etter at de to store kildene til støy, påtrykt utenfra,støy som ikke hadde opphav fra egen installasjon
er temperaturen målt i kjøleribbe blitt stabile i området 40 - 43 grader,selv med stort pådrag og med varierende
last fra 3 forskjellige høyttalere.

Leser en denne anmeldelsen http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=918&zoneid=3
hvor det rapporteres om svært varm poweramp kan det være ett klart tegn på støy.

Med erfaringer som beskrevet i linkene under,da spesielt med Detect filteret viser dette også at anmelders nett/kilde impedans
er så pass høy at nettfilter gir ett positivt bidrag på lyden.

Hadde nett/kilde impedans vert lavere kunne en opplevd liten eller ingen virkning.

Viss nett/kilde impedans derimot hadde vert lav ville dempingen blitt minimal, og en ville kunne få en forsterkning
av nettstøy i området supraharmonics,2 - 150kHz.
Siden den samme anmelder ikke opplever forskjeller på nettkabler kan dette også tyde på en sammenheng med forhold
som har med nett/kilde impedans å gjøre.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2998&zoneid=3
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1727&zoneid=3



Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 
ymir
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juli 2017
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 20 December 2020 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

Litt lektyre om kablers påvirkning til julen. Glem nå ikke å spørre dere " hvor stor andel er apparat kabelen av en kurs total lengde"

https://energiforskmedia.blob.core.windows.net/media/23665/p ropagation-of-supraharmonics-in-the-low-voltage-grid-energif orskrapport-2017-461.pdf

En liten smakebit

To use the term Harmonic together with a prefix is already common practice in the field of Power Quality. The term “Interharmonics” refers to frequency components that fall outside the harmonics, i.e. non-integer multiples of the fundamental frequency. The term “Subharmonics” is often used for frequency components below the fundamental frequency. Adding the prefix supra (meaning above or beyond the limits off 1) when describing components in the frequency range 2 to 150 kHz seems appropriate and coherent with existing terminology within the Power Quality field.

The emission is impacted in three different ways:

• A non-fundamental component in the background voltage will result in a current, at that frequency, through the device impedance.
• A non-fundamental component in the background voltage will result in a change in the internal emission at that frequency.
• A non-fundamental component in the background voltage will result in currents at one of more other non-fundamental frequencies.

How supraharmonic currents will propagate depend on the impedance at every branch seen by the source, as is the case with currents at any frequency. Considering an installation, like the installation in a detached house, there will be impedances introduced by the wiring, the devices that are connected within the installation and by the grid to which the installation is connected. The wiring will offer impedance that is mostly resistive and inductive. It will vary with length and frequency but it will be static over time (i.e. the impedance will not change with time).

In many cases the impedance of the grid is higher than the impedance of neighboring devices and supraharmonic emission does not propagate outside the installation to any great extent. However, there are exceptions when the grid impedance is small e.g. due to a resonance and the grid is not always “emission free” either.

At the resonance frequency the only thing left to damp a signal is the resistive part of the circuit. Inside an installation like a detached house, capacitances will be present in the form of appliances (in their EMC filter or in the form of the dc-side capacitor behind a diode rectifier) and inductances in the form of wires and some appliances (directly-connnected motors). The resistive elements are present in the wiring and in some appliances (e.g. espresso machines and tea-water cookers). The latter contribution is reducing in number, among others by the replacement of incandescent lamps with electronic lighting. A

In [78] a series of measurements were conducted to see the impact from the wires on the impedance in an installation. It was shown that by varying the length of the wires (and as a result also the inductance) to an appliance equipped with a capacitor at its terminals the frequency dependent impedance changed consequently. The length of the power cord was altered from 0 to 46 meters and as a result the frequency with minimum impedance shifted from 78.6 kHz to 38 kHz, all the time within the supraharmonic range. In [79] it was shown that a common mode resonance is likely to occur in the frequency range 2 to 150 kHz between parallel connected EMC-filters.

Based on the theory that the wires in an installation can have an effect on the resonance in the higher frequency range, some calculations and simulations were performed. In all cases the appliances are considered as a current source behind a capacitor, in the same way as in [15]. The case of a single appliance connected to the grid via a wire is shown in Figure 23 where I0 and C1 represent the appliance responsible for the primary emission, L1 represents the wire, R1 the wave impedance of the grid, R2 and L2 the low frequency resistance and inductance of the grid. The impedance of the grid, ZGrid would hence be R1 in parallel with R2 and L2 and the external impedance, Zext, seen by the appliance consequently a series connection of L1 and ZGrid.

A longer wire would shift the resonance peak to a lower frequency and somewhat increase the amplification. Both transfer function and transfer impedance show a decrease with increasing cable length. When a second appliance in form of a capacitor C2 is connected, through a wire with inductance L3; as shown in Figure 24 an additional resonance frequency will appear.

As seen in Figure 25 it is feasible that the connection of a second appliance will create a resonance point at a frequency between 10 kHz and 20 kHz; moreover the simulations show that the length of the wire will shift this resonance frequency. The figure also shows that depending on the length of the wire connecting the second appliance, the primary emission from the first appliance can vary by a factor of more than 10. The primary emission from an appliance can thus not be considered as constant, but instead it depends on the properties of the grid and of other appliances connected in the neighborhood.

Til top Vis ymir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ymir
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes