Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kort XLR-kabel test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Har de sidste 3 dage testet 3 forskellige XLR kabler imellem DAC og forstærker og vil gerne dele min erfaring i korte vendinger da forskellen var/er overraskende stor! Kablerne er følgende Nordost Heimdall 1 XLR - Analysis Plus solo Crystal oval XLR - VdH D501*3 XLR (lavet med 3stk VdH 501 i hver kabel med fælles stel og alle 3plus til plus og alle 3minus til minus, således både plus, minus og stel kører i hvert kabel)

Musikken er blandet.

Analysis plus :
Analysis Plus er lidt tilbagetrukket, men også noget nemmere at lytte på. Mindre dynamisk i bunden og mere mellemtone. Toppen lidt mere klar. En smule rodet, men man kan spille højere og længere uden lyttetræthed. Lidt poleret. Giver flere muligheder for afkobling uden det stikker helt af. Fyldigt og behageligt!

VdH er noget mere levende, og lidt mere ude i lokalet. Skiller det hele mere ad med flere detaljer, men også mere hidsigt og "in your face" betydeligt dybere og bedre/sjovere bas. Her skulle jeg være meget påpasseligt med afkobling og måtte bytte lidt om på det for at minimer skarphed. Troede egentligt det var den DAC jeg bruger som var årsagen til skarpheden, men det var kablet!

2 meget forskellige kabler, men vil fortrække Analysis plus, selvom det tynder ud i bassen.
Nemmere at lytte på her hos mig. Tror det VdH vil kunne hukke liv i det mest lukkede og tunge setup, men mit setup er meget neutralt med masser af liv og dynamik i forvejen.

Nordost Heimdall er virkeligt den store taber! Tyndt, kedeligt og ingen sjæl! Mindre bas, mindre diskant og mindre sjovt. Virker som om der er skruet ned og mangler strøm på anlægget/som om der mangler tryk eller dynamik. Snævert lydbillede. Mindre detaljer, krop og liv en de 2 andre kabler. Der er faktisk ikke et eneste punkt det gør bedre en de 2 andre. Havde ellers store forventninger til dette kabel og har tidligere benyttet Nordost med stor glæde.

Flere kabler kommer til testen.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Ikke for at være lyseslukker eller noget, men der er altså ikke lydforskel på kabler.

https://youtu.be/ZyWt3kANA3Q
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
TONJEN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

- Så er det da heldigvis sat på plads...-(ironi kan forekomme )
Til top Vis TONJEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TONJEN
 
Logitech
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas!!!

Bruger siden: 02 Januar 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Der kan rent faktisk være meget stor forskel på kabler hvis man gerne vil have at der skal være det
Det er jo det der gør hifi så sjovt, spændende og nogle gange underligt.

Laver lige et link til et billede så det ikke fylder hele siden her

Link
Til top Vis Logitech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Logitech
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Ironi kan forekomme ,også¨herfra, burde jeg nok have tilføjet.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Henter lige nogle popkorn og lidt at drikke. Sådan nogle tråde ender som regl med at blive ret underholdende på godt og ondt


__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Den holdning må du gerne have, men min egen oplevelse er at du går glip af mange gode oplevelser. Det gode brede lydbillede
med alt det sjove ligger dig begravet i din holdning.

De fleste jeg har “talt” med om selv samme er mennesker med gammelt Vintage grej der er så udpint og slidt at der ikke kan
høres forskel om man så flyttede sin lænestol ud i køkkenet mens der lyttes.
Eller 74år og med en høreskade fra 30år som klejnsmed.
Og sikkert også et par stykker med setups til 2500kr

Min egen oplevelse er at man kan købe alt det hi-fi man løster og til de penge man løster, men det bliver sjældent specielt godt
før de rigtige kabler kommer på. Og iøvrigt også afkobling.

Finder det iøvrigt på grænsen til åndsvagt at den første kommentar til en tråd som denne kommer med negativt indhold.
Det er som om de sidste “nej” sigere igen og igen skal overbevise sig selv om berettigelsen af deres egen stolthed og stædighed.

Så, nu har vi lige indholdsløse indlæg

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej

MEN, hvis der en med noget godt kalibreret måleudstyr sætter jeg gerne kaffen over. Jeg sparker mig selv i skridtet hvis der ikke
kan måles forskel!!!

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hvis det er henvendt på mig, så beklager jeg at jeg har hentet popkorn Men denne slags tråde går altså som regel op i hat
og briller. Har på intet tidspunkt skrevet at jeg ikke kan høre forskel på kabler. For det kan jeg Men din reaktion viser jo at
det med popkorn måske ikke er så tosset en ide. Nå men fedt at du tør komme med en kabel test, respekt for det

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Det var bestemt ikke til dig!! Jeps, er selv ved at sætte kaffe over til denne tråd!!
Ej, jeg syntes blot det er sjovt at puste lidt til ilden da jeg finder det på bemærkelsesværdigt at der altid er en som lige skal
komme med den bemærkning.

For min skyld må de hellere en gerne gå rundt i den tro at kabler ikke gør en forskel, men syntes nu det er synd for dem med alt
det de går glip af.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Kabler er godt.
Og med de rigtige kabler, er det rigtigt godt.
Her på matriklen kan vi sagtens høre forskel på kabler, selv fruen kan høre forskel, oven i købet også på netkabler.
AV, så blev djævelen sluppet løs.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
TONJEN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Ja der er stor forskel på kabler.
Alle signalkabler jeg måler på har uens kapacitet mellem lederne, så hvorfor skulle de lyde ens når de ikke måler ens.
Til top Vis TONJEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TONJEN
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af jer, der har set videoen, der linkes til længere oppe??? Hvis hans setup er validt, så har kapacitet netop ikke nogens indflydelse på lyden. Og så er det ligemeget, at man kan måle det.

Han henviser netop også til undertegnedes kæphest, at ind- og udgangsimpedansen på de fleste apparater er sådan, at signalkablernes impedans er ligegyldig... det er blevet brugt i PA- og studiebranchen i mange år, for at hæmme kablernes indvirkning over lange træk. Se 9:50 inde i videoen.

Han tester netop på en måde, som vil vise forskelle i signalerne i forskellige signalkabler... og der er minimale forskelle - de ligger bare dB-mæssigt så langt nede (-80/100 dB), at vi ikke kan høre dem!!!

Så omfavn det nu, og indrøm at dyre signalkabler er spild af penge. Dog gør han opmærksom på problemet med brum, men igen uden at det indfluerer på selve lyden.

Men tro flytter bjerge!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Et uddrag af anmeldelse af Mikkel selv:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1320&zoneid=3

“ Lyden? Ja tak, så kører vi igen. Silver Sonic kan altså bare et eller andet med kabler. Det er simpelthen umuligt at finde nogen
fejl ved dette kabel. Det spiller med en neutralitet som kun sjældent høres uanset prisklasse. Det er musikalsk demokrati, hvor
alle/alt bliver hørt.

Der er tonsvis af nuancer, opløsningen er simpelthen fænomenal. Normalt omtaler man lyden fra apparater og kabler som
værende grov eller finkornet, men det rækker ikke her. Dette er fint som flormelis. Bassen er tør som Sahara med superpræcise
stortrommedump, mellemtonen er både sprød og mør, og raffineret som bedre fransk madlavning. Diskanten er luftig som en
brise på en varm sommerdag, og især med den hede der har hærget, har denne luftighed en evne til at få en til at glemme alt
om varme og sved. Man mærker nærmest brisen i lytterummet.

Bækkener klinger ud på vidunderligste vis med en raslende messinglyd, efter et skarpt og præcist anslag. Stemmer er ikke bare
naturlige, men levende. De præsenteres med en helt ekstraordinær 3-D fornemmelse. Du kan række ud og kramme sangerne.
Perspektivet er åbent som en ladeport, intet holdes tilbage. Fuldstændig som Revelation signalkablet fra samme producent.
Detaljeringen er fænomenal. Du sidder tilbage med en fornemmelse af, at have fået 100 % indsigt i PET’s arkiver. Alt er fremme i
offentligheden.

Der findes ikke ord nok til at beskrive dette kabel. Når man tager prisen i betragtning, så er der dømt rockerbank til alle de dyre
højtalerkabler derude. Jeg vil gå så langt, som at kalde dette kabel et bedre tilbud end Revelation signalkablet. Der findes dog
ikke en bedre partner til dette højtalerkabel end netop Revelation signalkablet. Tilsammen er de Nirvana. Og så behøver man
ikke engang bruge hele opsparingen for at få high end lyd. Det er simpelthen fantastisk!”

-————

Så skal det forståes sårn at det kun er de helt dyre highend kabler du tager afstand fra, eller at det er en helt hjernedød
kommentar om at kabler ikke gør en forske?(hjernedødt taget i betragtning med anmeldelsen)
For så skylder du da en del producenter undskyldninger

Mvh Hans

Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
TONJEN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Ja "Viljens magt er stor... man hører det, man vil høre" - det gælder vel også når man ikke vil høre forskel...
Til top Vis TONJEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TONJEN
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Undskyld, jeg valgte uddraget om højtalerkabler. Her kommer Signalkablet i stedet:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1320&zoneid=3

“ Så tror man at det ikke kan blive bedre?! Dette er ”hul igennem mk.II”. Det her er simpelthen for vildt!!! Perspektivet er som
på Air Matrix og så lidt til, nærmest 4D. Det når helt ud i hjørnerne, der hvor hverken kost eller støvsuger kan nå ind. Hvis lyden
var animeret på Air Matrix, så er det her computer-animeret. Superpræcist. Og super kontrol med HELE lydspektret!

Detaljerne? Jeg som troede at Air Matrix havde hevet alle detaljerne frem. Om igen! Der var mere hvor det kom fra. Utroligt at
det overhovedet kan lade sig gøre! Alle mine plader blev egnet til testbrug med disse kabler. Hvem troede at der var perspektiv
på en Peter Plys børneplade?! Stemmer er super skarpe, bedre end Air Matrix, som i forvejen er super på dette område.

Musikken bliver præsenteret på den mest behagelige måde du overhovedet kan forestille dig. Selv System Of A Down, med deres
hårde stil, lyder som engle. Dette kabel må næsten være referencen for neutralitet. Bassen er tør og stram. Mellemtonen sprød
og silkeblød. Diskanten så åben og udstrakt, at du nærmest kan række ud og røre ved skyerne på den lyseblå himmel. Så
luftigt… Nærmest som at side i en park med de udøvende kunstnere foran dig. Hvis det lød som en ny og bedre CD afspiller med
Air Matrix, så har du også lige opgraderet til væsentligt bedre højtalere med disse kabler.

Her handler det ikke om narko. Nej, det er nærmest guddommeligt (Apropos religion!). Revelation er kendt for at give bøllebank
til kabler, som koster 10 (skriver TI) gange så meget. Dette er ganske enkelt verdens bedste kabel, når man måler i lyd pr. betalt
krone. Og nej, det kan slet ikke diskuteres.”

Mvh Hans

Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
Logitech
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas!!!

Bruger siden: 02 Januar 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 02 Januar 2020 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Jeg læste et sted (husker ikke hvor) om en person der prøvede nogle kabler der gjorde lyden så stor at stuen blev 20 meter lang så store forskelle kan kabler nok gøre. Jeg selv har ikke oplevet nogen videre forskelle på kabler og slet ikke så store som de bliver gjort til på nettet men så sparer jeg så til gengæld en masse penge
Til top Vis Logitech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Logitech
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 Januar 2020 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Hifikonto/Hans, du henviser til en mere end 13 år gammel anmeldelse... og jeg ved godt, at du ønsker at skabe en "fjendtlig" stemning, men du fejler i dit forsøg! I andre der læser med her, bør gøre jer selv en tjeneste og læse anmeldelsen i hele sin kontekst, især konklusionen!!!

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1320&zoneid=3

Jeg skal gerne være den første til at indrømme, at jeg lod mig bjergtage dengang, og at jeg er blevet klogere siden. Derfor ændrede jeg siden min måde at teste kabler på, og er siden stoppet med at teste kabler. Andre magasiner har en lign. politik!

Jeg har også droslet ned på kabelsiden på mit reference-setup i lytterummet. Og de kabler jeg benytter i dag, er der udelukkende pga. af visse krav til konstruktion og kvalitet, da der oftes skiftes rundt, når jeg tester forskelligt udstyr.

Dog vil jeg understrege, at højtalerkabler er der, hvor forskelle mellem kabler oftest kan forekomme. Men her er både spænding, strøm, modstand og kapacitet også meget varierende...

Så kom bare igen, din ballademager...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Logitech
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas!!!

Bruger siden: 02 Januar 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 03 Januar 2020 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk meget interessant det her og jeg tror da ikke det er meningen at der skal skabes en "fjendtlig" stemning, mon ikke mere det er undren ?
Jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide hvad du ændrede med hensyn til din måde at teste kabler på ?
Man skifter vel kablet og lytter så hvad var ændringen ?
Der er alligevel stor kontrast i at et kabel kan få System Of A Down til at lyde som engle og detaljer så finkornet som flormelis, til at kabler i dag faktisk ikke gør en forskel.
Hvilke andre magaziner er det der er stoppet med at teste kabler ?
Til top Vis Logitech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Logitech
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 Januar 2020 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas!

Når man "går efter struben", så er der vist lidt ballade i luften...  Og især når man benytter dobbeltprofiler i processen...

Jeg ændrede fremgangsmåde, når jeg lyttede til kabler. Normalt er førstegangsindtrykket som regel det rigtige, men som alle andre mennesker var jeg dengang ikke bevidst om pseudoakustik og placebo. Men det blev jeg, og holdt derefter altid et par dages pauser mellem skiftene imellem testede kabler og mine egne, og skiftede ofte frem og tilbage flere gange...

Med tiden blev jeg også - fra andre med dybere teoretisk viden - bevidst om impedansforholdene mellem apparater, og hvordan det påvirker signalkablet. Gør man som beskrevet i videoen ovenfor, så betyder den minimale kapacitet og impedans i et signalkabel intet. Og da mine apparater i lytterummet med tiden også blev impedansmatchet bevidst/ubevidst, så begyndte forskellene på signalkabler at være fraværende.

Jeg har længe inden dette haft samme oplevelse med digitalkabler, at hvis apparaterne overholdt den faste standard, så udgjorde kablerne ingen forskel.

Lige så med strømkabler, hvor jeg endnu har til gode, at opleve en decideret forbedring med eksotiske kabler. I få tilfælde kun en mildning af lyden med tab af information. Eneste undtagelse var da jeg skiftede fra "lakrids 0,75mm" til "lakrids 1,5mm" på mine gamle Vincent effekttrin; her var det tydeligt at bassen blev forbedret. Siden har jeg benyttet dette på eget effekttrin og forstærkere der har været til test. Men husk at det er et strømkabel til 20-30 kr.!!!

Højtalerkabler er stadig undtagelsen, der bekræfter reglen...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes