Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brokobling vs bi-wiring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
infected
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 01 December 2019 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

hej
har 2 stereo forstærkere som hver yder 2x160watt eller 1x500watt brokoblet

2x 160watt på mellemtone og diskant + 2x 160 på bas eller brokoblet 1x 500 watt på bas, mellemtone og diskant ?
Til top Vis infected's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infected
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 01 December 2019 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Det afhænger vel blandt andet af dine højttaleres impedansforløb.
Du kommer muligvis til at køre din forstærker meget hårdt brokoblet med stor forvrængning til følge. Jeg mener desuden at
have læst, at dæmpningsfaktoren bliver markant dårligere ved brokobling. Men det kan jo være at den er høj nok?
Hvad skal du drive med al den effekt hvis jeg må spørge?
Hvis du er i tvivl ville jeg vælge bi- amp / bi- wiring og starte dér.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 01 December 2019 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

infected skrev:
hej
har 2 stereo forstærkere som hver yder 2x160watt eller 1x500watt brokoblet

2x 160watt på mellemtone og diskant + 2x 160 på bas eller brokoblet 1x 500
watt på bas, mellemtone og diskant ?

Hej
Jeg formoder du mener bi-amping Vs brokobling.

Jeg ville til hver en tid anbefale en digital løsning, evt kunne en MiniDSP være
løsningen https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-
2x4-hd
Fordelen er at du lader dine to forstærkere varetage hver deres
frekvensområde via eksempelvis MiniDSP, og på den måde vil de få et langt
større overskud en andre løsninger.

Der er sjældent meget at hente ved bi-amping alene, jf problematikken at
begge forstærkere stadig ser det fulde signal og forstærker denne før
signalet sendes videre til dine højttalere. Hvorvidt dine forstærkere er egnet
til brokobling i et hverdags-setup kan jeg ikke sige. Men uanset mærke, var
det ikke en løsning jeg havde valgt.

Håber det hjælper lidt

Mvh
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2700
Sendt: 02 December 2019 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

infected skrev:
hej
har 2 stereo forstærkere som hver yder 2x160watt eller 1x500watt brokoblet.
2x 160watt på mellemtone og diskant + 2x 160 på bas eller brokoblet 1x 500 watt på bas, mellemtone og diskant ?

Det lyder enkelt at besvare dit spørgsmål, men det forudsætter, at du fortæller hvilke forstærkere og hvilken højttaler de skal tilkobles.

Når du brokobler skal den brokoblede forstærker levere den dobbelte strømstyrke. Uden at forringe lydkvaliteten.

I den sammenhæng er højttalernes impedanskurve vigtig. Mange eksempelvis 8 Ohms højttalere har et impedansforløb som dynamisk udsætter forstærkerne for en 4-6 ohms belastning. I enkelte tilfælde endnu lavere. De to kanaler, som samarbejder i brokoblet mode udsættes derfor - hver for sig - for en 2-3 Ohms belastning. Det skal de to forstærkerkredsløb i den brokoblede forstærker kunne klare før man kan anbefale brokobling.

Derved kan du godt se, at dit enkle spørgsmål ikke er helt så enkelt at besvare. Det du kan gøre er at gennemføre forsøget ved at afprøve begge metoder og lytte dig frem til, hvad du mener lyder bedst hos dig.
----
p.s. Husk at fjerne metalskinnerne (jumperne) mellem de to plusser og de to minusser på højttalere ved Bi-amping. Men det håber jeg er en overflødig kommentar.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 02 December 2019 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
Det afhænger vel blandt andet af dine højttaleres impedansforløb.
Du kommer muligvis til at køre din forstærker meget hårdt brokoblet med stor forvrængning til følge. Jeg mener desuden at
have læst, at dæmpningsfaktoren bliver markant dårligere ved brokobling. Men det kan jo være at den er høj nok?
Hvad skal du drive med al den effekt hvis jeg må spørge?
Hvis du er i tvivl ville jeg vælge bi- amp / bi- wiring og starte dér.


Det er korrekt dæmningsfaktoren vil bliver halveret da belastningen/højttaleren vil se 2 gange udgangsimpedans.
En af fordelene ved brokobling er mere effekt, teoretisk er der mulighed for 4 gange så meget effekt ,men næppe i praksis som også
trådstarter eksempel viser.
En sterioforstærker kan levere 20Vpeak output i 8 ohm,   i watt Prms= Vpeak^2/2RL -- 20^2/16 =25 W brokobles der bliver der
teoretisk mulighed for at 40V peak over højtaleren 40^2/16 = 100W.

Men det kræve at forstærkeren kan leverer den dobbelte strøm af hvad den er dimensioneret til og at spændingen kan holde ved denne
belastning , det vil resulterer i mere varme og overbelastning generelt.
Så skal der brokobles bør der bruges en meget vel/over dimensionerede forstærker. efter min mening helst helt ens rene mono
forstærkere, eller en ren dual mono forstærker.

Fordelene ved brokobling er som nævnt mere effekt, og at højtaleren behandles som den upolariserede svævende transducer den
teoretisk er.
Teoretisk burde lige-ordens THD også udkompenseres.

Laver man en veldimensioneret singelended analog mono forstærker hovedsageligt med anden ordens THD og meget lidt ulige orden.
brokobler man to af dem vil men teoretisk få en forstærker uden THD , noget jeg altid gerne har villet afprøve men ikke har fået gjort.

Bi-amping er derimod helt ukompliceret, prisen er kun flere forstærkerer , som flere nævne bør det kobles sammen med DSP deling af
frekvensområdet for virkelig for alvor at blive en afgørende fordel.

Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
infected
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 02 December 2019 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

min forforstærker er en parasound p5
de to effektforstærker er parasound a23+ (de anbefaler kun at køre med 8 ohm´s højtaler i brokoblet tilstand)
mine højtaler er jbl 240ti

kører med brokobling lige nu, og må sige det er noget af det bedste jeg har hørt EVER ! ;)
total ren lyd lige meget hvor højt jeg spiller og det kan godt nok spille højt ;)
da der kun er en terminal på jbl´en kan ikke prøve det andet, men har prøvet med en effekt på begge højtalere og begge effekt med en på hver, men når de kører i normal stereo er lydniveau en del lavere !

det lyder måske overdrevet at smide 500 watt på en 300 watts højtaler

tidligere havde jeg denon monoblokke 160 watt (poa 4400) og de kunne bare ikke trække bassen med op ;)
Til top Vis infected's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infected
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 02 December 2019 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Brokobling er som udgangspunkt aldrig at anbefale, med mindre man udelukkende jagter at spiller højest muligt og er ligeglad med
lydkvalitet. Og så vil jeg endda heller ikke her anbefale det.

Som flere er ind på, tvinger man forstærkeren til at yde markant større effekt. I praksis sker det ved, at hver forstærker-kanal ser en
belastning på den halve impedans. Dvs at hver kanal tvinges til at yde dobbelt effekt med samme spændingssving, og dermed dobbelt så
stor strøm.
Samtidig sidder strømforsyningens 2 halvdele signalmæssigt i serie, hvorfor den effektive kapacitet i dens kondensatorer halvveres.
Dobbelt effekt med halv så stor kondenator-kapacitet burde starte ALLE alarmklokker, og lydmæssigt er man sjældent i tvivl om at det
ikke er vejen frem.

Men det kan som sagt bruges til at øge lydtrykket en anelse. Dog vil det være med ret stor risiko for afbrændte enheder (specielt
diskant), idet strømforsyningen presses ekstra hårdt, og man derved let risikerer klipning (som er det der normalt brænder diskanter af).
Samtidig er forstærkerens køle-dimensionering også sjældent gearet til den ekstra effekt, hvorfor risikoen for afbrænding er markant
større. Forstærkeren skal jo pludselig afgive dobbelt så meget varme.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2700
Sendt: 02 December 2019 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Øget risiko for klipning når man brokobler. Først “nej”. Du fordobler spændingssvinget og har dermed mindre risiko for klipning af
signalets amplitude. Med mindre .... “klipningen” kommer fra effekttrinnets strømbegrænser som normalt er monteret som
beskyttelse af udgangstransistorerne mod overbelastning og kortslutning. Forvrængningen der opstår derved har mange
diskanthøjttalere på samvittigheden. Men det behøver jo ikke være aktuelt i denne sammensætning af forstærker og højttalere.

Jeg er ikke fortaler for brokobling. Men der er dog én gevinst at hente. Forstærkerens slewrate fordobles.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 03 December 2019 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Forstærkerens slewrate fordobles.

Den må nu blive halveret, da i ikke brokoblet tilstand, så vil det være stel + flanke, og
i brokoblet flanke + flanke - eller er jeg helt gal på den ?

Li mht brokobling, så kan du prøve, at se om det giver noget Efterfølgende, så kan du prøve, at køre den i mono (via output loop til den anden indgang) og så forbinde den ene kanal til bas'en og den anden til mid/diskanten

Personligt, så vil jeg aldrig køre brokoblet med en amp, da det trækker den ret meget ud i hjørnerne mht belastning. Så vil jeg hellere tage en amp et nummer stører, hvis det er effekt der mangler. Fra 160W+160W til 500W brokoblet - der er effekt forøgelsen ret begrænset i forhold til SPL. De angivende W fra en amp, kan sige ret forskelligt, afhængigt af beskaffenhed. En amp med en lille W angivelse, kan til tider spille r.... ud af bukserne på en amp, med en højere W angivelse. Om din amp så kan levere mere effekt end, hvad din HT er opgivet til er knapt så vigtigt, så længe signalet ikke klipper (og vi ikke er ude på overdrev )

Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2700
Sendt: 03 December 2019 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Weezer
Den ene forstærker trækker mod plus mens den anden trækker mod minus. På samme tid.
Så inden vi bliver for nørdede; har forstærkeren for eksempel 60V/uS i stereo mode vil de to kanaler i brokobling trække hver sin
vej med 60V+60V/uS.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 03 December 2019 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Kaj - Thanks, det har du fuldstændigt ret i, at slewraten bliver det dobbelte
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 03 December 2019 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Ifølge manualen, så anbefaler de ikke 4 ohm ved brokoblet tilstand. Hvilket nok især skyldes varmen fra udgangstransistorerne og den måske ikke alt for store køleprofil - forstærkeren er jo kun 1005mm høj - med fødder og desuden ikke specielt dyb 388mm, hvilket begrænser pladsen til køleprofiler, når der er også skal være en 1,1kVA trafo

Men dine højttalere er jo opgivet til 8ohm - så det burde gå fint med brokoblingen:

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
infected
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 04 December 2019 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

synes nu også det går udmærket ;)
Til top Vis infected's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infected
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 04 December 2019 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Havde jeg to forstærkere ville jeg klart satse på en digital deling på sigt.
Brokobling er en "dejlig" ting at kunne, men den digitale er ikke at
underkende. Just my 0.2¢

God aften
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 05 December 2019 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

når du har to forstærker, så vil jeg benytte en forstærker pr side..  enten som andre skrive købe en mini dsp eller en anden dsp løsning. Du vil meget nemmer få dine højtaler til at spille optimalt i dit rum. 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes