Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 08:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Densen DeMagic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 08 November 2019 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg opdagede denne CD på hylden forleden - jeg har haft den i mange år, men nu "fandt" jeg den altså igen. Den skulle i.h.t. producenten ved afspilning reducere DC-leakage og give en bedre lyd. Anbefalingen er, at man bruger den 1gang/uge.

Jeg kunne ikke huske virkningen fra tidligere, så det måtte jeg jo så prøve af. Efter brug forekom lyden klarere, men om det er en virkelig observation eller blot er et udslag af, at der fremkommer en træls lyd ved afspilning, og anlægget derefter på den baggrund lyder bedre, kan jeg ikke afgøre. Man skade gør det næppe.

Mit spørgsmål er derfor: Er der nogle, der kender produktet og kan sige, om der er noget om, at det virker, eller om det blot er ønsket om, at det burde virke, der gør, at det lyder som om, at det virker? Med Mikkels ord, om "man hører det, man vil høre"?

Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 08 November 2019 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jens.... Der er en nem måde at afprøve det på (forudsat at det ikke er højttalerne, du vil ha´ afmagnetiseret)
Kør CD´en, men uden lyd i HT. Evt. koble højtt. fra og skru lidt op for volumen.
Så skulle du i teorien ha´ fået kørt virkningen i hele kæden uden HT.
Prøv så at lytte bagefter og hør, om du mener, der er forskel

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 08 November 2019 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

@Jens
Ved heller ikke om det virker men, som du selv er inde på,
kan alt lyde godt når lige man har hørt det grimmeste.
Men du kunne måske prøve afspille CDén som den sidste inden du går til ro.
Når du lytter næste dag kan det være nemmere med de friske ører.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 08 November 2019 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

ps.
Har forøvrigt selv en pu-"demagnetizer.
Den kan afmagnetisere både nål og resten af anlægger.
Men jeg kan ikke anbefale at benytte en sådan, fordi:
Jo,det virker. Musikken bliver mere ren, nærmest klinisk (negativt).
Men virkningen holder kun en plade eller to.
Og vender man sig til den kliniske lyd, sidder man i "skruen uden ende". Risikerer at må afmagnetisere hver gang for
hver eneste plade man sætter på. .

Desuden mener jeg at huske vdH advarede imod benytte "demagnetizer", da den risikerer deformere pick-uppens
maskineri, og det i sig selv er vel grund nok til at undlade.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 09 November 2019 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Nej, den slags virker ikke. Alene forklaringen om at en CD med mærkelige lyde skulle fjerne DC fra elektronikken. Øøøhhh, Nej.
Har man bare den mindste viden om elektronik vil man vide, at det INGEN indflydelse har på DC.

Her er tale om et 100% snakeoil produkt, hvor man i modsætning til andre snakeoil produkter har forsøgt sig med en så lavpraktisk
forklaring, at de fleste bede kunne gennemskue det. Normalt forsøger man at lave en kompliceret forklaring netop for at gøre det
svært at definere egenskaberne (og dermed svært at argumentere imod det)

At du mener at kunne gøre forskel, er nok det ultimative bevis på, at den slags snakeoil markedsføring virker 😉
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 09 November 2019 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Ferromagnetiske materialer. Jern og en del andre stoffer er ferromagnetiske, dvs. de kan være magnetiske uden at være udsat for et
ydre magnetfelt. Et sådant stof kan afmagnetiseres ved at påvirke det med et vekslende magnetfelt, hvis udsving efterhånden reduceres til
nul.

herfra:
http://denstoredanske.dk/Samfund,_jur
a_og_politik/Milit%C3%A6r/Marine/afmagnetisering


Eksakt det Densen CD'en gør ved sit varierende signal som langsomt fader ud.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 09 November 2019 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Boydk: Enig, det kunne være en måde. Så er problemet, at højttalerne ikke får behandling, og de indeholder jo om nogle magnetisk materiale. Bedre måske at gå en tur mens anlægget er under behandling? Det tror jeg.

Nilsvalla: Jeg tror ikke, at det er farbart at vente til dagen efter - dette noget med den akustiske hukommelse. Bedre at gå en tur, mens anlægget er under behandling. Det gør jeg ved lejlighed,

KristianJ1324: Det må du da gerne mene. Jeg hører ikke noget, bare fordi det er markedsført. Jeg udtrykker faktisk netop tvivl om det, jeg hører, og beder om andres vurdering af effekten produktet, ikke deres forudfattede mening.

transistorkaj: Jeg er helt enig med dig, rent teknisk giver det mening. Men måske er effekten blot lille?

Kan vi evt. få flere med erfaring med produktet på banen?

Mvh
Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 09 November 2019 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Boydk: Enig, det kunne være en måde. Så er problemet, at højttalerne ikke får behandling, og de indeholder
jo om nogle magnetisk materiale. Bedre måske at gå en tur mens anlægget er under behandling? Det tror jeg.
Mvh
Jens


Vi skal lige ha´ udgangspunktet for tråden på plads
Der er ikke tale om DC men magnetisme i komponenter, hvor det er uønsket.
Og ja, dine højttalere indeholder magnetisk materiale, som du absolut ikke ønsker fjernet, da de i så fald overhovedet ikke ville virke
længere. Anderledes er det med utilsigtet magnetisme i komponenter i signalvejen. CD´en påstås at gøre det samme hér, som en
gammeldags "Demagnetizer" gjorde ved tonehoveder i båndoptagere, som i deres naturlige virkemåde opbygger en uønsket permanent
magnetisme over tid.
Om det virker, skal jeg lade være usagt. Jeg har selv samme CD/DVD-kombination i gemmerne et eller andet sted. Grunden til at de er
gemt væk er, at jeg aldrig har kunnet høre forskel før og efter.
Faldt også for virkningen, når ørerne var blevet overbelastet af larmen fra signalerne. Uden at lytte på "larmen" kunne jeg overhovedet
ingen forskel registrere

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 09 November 2019 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad man mener om CD'en funktion og eventuelle virkning bliver vi nødt til at acceptere at enhver elektrisk leder der bærer en strøm udsender magnetisme. Og hvor der er magnetisme involveret opstår der hystereseforvrængning som en af konsekvenserne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 09 November 2019 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Boydk: Stop nu: Naturligvis skal højttalermagneterne ikke afmagnetiseres. Men der kunne måske være tale om andre materialer, der utilsigtet er blevet magnetiske eller andre årsager opfører sig ikke-ideelt, det var i hvert fald min tanke.

Men fred med det. Jeg tror, at jeg vil prøve det med at forlade lejligheden mens CD'en afspilles, så må vi se. En videre diskussion fører ingen vegne.

Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 09 November 2019 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Rolig nu, Jens
Det er jo kun en debat omkring, hvorvidt det virker eller ej.
Kunne da motiveres til at grave æsken frem igen, hvis du kommer tilbage med en positiv melding.
Håber da inderligt, aty du vil skrive tilbage, når du har prøvet den med "gåturen" under behandlingen
Venter i spænding.
Bedte hilsner....
Hasse !!

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 287
Sendt: 09 November 2019 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hr. Mortensen

Er der ikke lige kommet nye højttaler i hjemmet. 
Det er da forhåbentlig ikke dem, der allerede trænger til udskiftning 

Gryphon exorcist skulle have samme virkning, nogen sagde OK andre sagde Voodoo.

Mvh
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 09 November 2019 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:

Nilsvalla: Jeg tror ikke, at det er farbart at vente til dagen efter - dette noget med den akustiske hukommelse. Bedre at
gå en tur, mens anlægget er under behandling. Det gør jeg ved lejlighed,


Hvis ikke du hører det dagen efter, hvilket ikke virker usandsynligt, så meget desto mere et ligegyldigt project.

Men jeg syntes ikke du skal klantre din akustiske hukommelse, for den er enorm.
Alt hvad du hører igennem livet, opsamles i din underbevidsthed, bliver dine "referencer" det ørerne trækker på, når
impulserne, opsamlet af ørerne, skal oversættes.
Og dermed en unik størrelse.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 10 November 2019 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hvis man har sådan en cd liggende,kan man ligeså godt bruge den,mener det bliver jo ikke ringere af det.Kunne vel tage høreværn på imens støjrenseren køre
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 10 November 2019 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Boydk: Fint nok. Jeg afprøver sagerne ved lejlighed. Og melder tilbage.

Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 11 November 2019 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Reelle spørgsmål, uden at tage stilling til produktet:

Vil de magnetfelter der uvægerligt påtrykkes komponenterne i signalvejen internt fra f.eks. trafo, relæer eller motorer, eller, eksternt fra andre kilder eller jordens magnetfelt, ikke være af en størrelsesorden flere gange den der kan opstå ved strømme igennem komponenterne?

Med andre ord, selvom der kunne være en teoretisk mulig effekt, bliver denne så ikke omgående negeret? Og hvilken forklaring kan retfærdiggøre at de samme felter der netop skulle være fjernet ikke blot omgående opbygges igen når andet/det 'rette' materiale afspilles?

Det er ikke alt der internt eller eksternt er afskærmet, eller afskærmet nok til at begrænse magnetfelterne, endsige benytter MU metal.

Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 11 November 2019 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du nu f. eks. tænker båndstyr/tonehoveder i cassette/r2r maskiner, så opbygges en magnetisme i disse over lang tids brug. Når det bli´r grelt nok, ødelægges de bånd, der spilles. De slettes svagt med diskanttab til følge. Når disse bli´r afmagnetiseret er man ikke i tvivl.

Oplevede i min tid på værksted adskillige VHS maskiner, hvor folk klagede over en støjstribe, når de afspillede bånd. Et testbånd bekræftede dette. Typisk et båndstyr. Var det før de roterende videohoveder, var striben der med det samme. Var det efter, var striben der næste gang båndet blev afspillet. Desværre var en sådan stribe "kommet for at blive".


Om virkningen er den samme, ved at signal passerer gennem magnetiserede komponenter, skal jeg lade være med at kloge mig på. Kaj nævnte hysterese forvrængning, hvilket virker meget logisk. Går man på DIY-forums er det tydeligt, at man ønsker komponenttyper med umagnetiske ben (through hole). De findes, og er dyrere (ikke snake-oil dyrere) end standard komponenter, så der er jo nok noget om det



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 29 November 2019 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Jens Mortensen skrev:
Boydk: Enig, det kunne være en måde. Så er problemet, at højttalerne ikke får behandling, og de indeholder jo om nogle magnetisk materiale. Bedre måske at gå en tur mens anlægget er under behandling? Det tror jeg.
Mvh
Jens


Vi skal lige ha´ udgangspunktet for tråden på plads Der er ikke tale om DC men magnetisme i komponenter, hvor det er uønsket. Og ja, dine højttalere indeholder magnetisk materiale, som du absolut ikke ønsker fjernet, da de i så fald overhovedet ikke ville virke længere. Anderledes er det med utilsigtet magnetisme i komponenter i signalvejen. CD´en påstås at gøre det samme hér, som en gammeldags "Demagnetizer" gjorde ved tonehoveder i båndoptagere, som i deres naturlige virkemåde opbygger en uønsket permanent magnetisme over tid. Om det virker, skal jeg lade være usagt. Jeg har selv samme CD/DVD-kombination i gemmerne et eller andet sted. Grunden til at de er gemt væk er, at jeg aldrig har kunnet høre forskel før og efter. Faldt også for virkningen, når ørerne var blevet overbelastet af larmen fra signalerne. Uden at lytte på "larmen" kunne jeg overhovedet ingen forskel registrere

Måske spektaklet i virkeligheden er allerbedst til at nulstille ørene, så de bliver bedre efter en gan afmagnetesering

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 29 November 2019 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

kan da huske da jeg havde kassettebåndoptager kunne man købe et bånd til at fjerne oplagret magnetisme i tonehoved. 
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 29 November 2019 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Imponerende hukommelse.
I mine 40+ år som tekniker er jeg aldrig stødt på sådan et bånd, hverken til spole eller kassette.
Det ville underbygge din påstand betydeligt, hvis du kunne vise bileder af benævnte bånd

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes