Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Udstillinger og messer
 HIFI4ALL Forum : Udstillinger og messer
Emne Emne: Indtryk fra CPH HighEnd 2019 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 05 November 2019 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Ja, det er enhver udstillers "problem". Hvor skal de ligge snittet mht. anlæggets pris og størrelse? Hvis man som dig Harald, er ude efter
nye højtalere i en "overkommelig" prisklasse, ja så er der jo ikke meget hjælp at hente, ved kun at høre højtalere til flere hundrede tusinde
kr. Har du over vejet at købe nogle brugte højtalere? Med det beløb du vil bruge, er der mange spændende muligheder.

Personligt vil jeg kun høre "det bedste" en udstiller kan diske op med. Jeg kunne alligevel aldrig drømme om at købe det dyre bling bling
grej og højtalere, ja dem laver man jo selv Jeg er enhver hifi forhandlers mareridt
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Sannerud
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynamax

Bruger siden: 28 Februar 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 05 November 2019 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:
Sannerud skrev:
Jamen godt spottet, det er faktisk lidt fest og farver jeg forsøger at tilsætte det til tider knastørre og røvkedelige HiFi snobberi 

Haha, forfriskende og dejligt ærligt

Respekt for at du går en lidt anden vej og sigter efter en anden målgruppe. Jeg har jo haft fornøjelsen af at høre M59 hos dig i privaten og jeg mener stadig, at de giver utroligt meget vellyd og højtaler for pengene. I prisklassen (ca. 200.000 kr) kan konkurrenterne slet ikke være med og på flere parametre spiser de kirsebær med de dyre million bokse, fra de såkaldte "high-end" brandts, det er noget af en bedrift 



Tak Schlager.

En vigtig sidebemærkning til din og Digital Thors oplevelse af lyden i mit rum:
Baggrunden for min deltagelse (på afbud..) i år, var mine reflketioner over at jeg på samme udstilling, året forinden, fremviste passivt display af mine nye grammofoner fra Bergmann Audio og TW-acustic, og dengang blev mødt med mange kommentarer som "vildt fede grammofoner -synd man ikke kan høre dem.."

Det ville jeg så gøre noget ved da jeg fik chancen i sidste minut, og jeg skulle vælge imellem den kedelige version i at installere mig selv og mine grammofoner på et lille hotelværelse og spille lidt pling pling via nogle små to-vejs der ikke ville bas-boome rummet, eller jeg skulle gå all-inn i det store rum, og så bare give den fuld gas.

Jeg valgte det sidste, af én meget væsentlig årsag: MINE Grammofoner til 150.000 kommer ikke til sin ret på et lille plinge-ling anlæg tilkoblet et par stander højttalere hvor bassen udgøres af en 6,5" mellemtone enhed. Men det gjorde de til gengæld som opstillet på 2 træborde midt imellem det massive lydtryk der blev leveret fra M59. Og det er ikke særligt mange grammofoner, tone arme og pickupper der formår at holde et køligt overblik under sådanne vilkår (=opstillet på træborde imellem 4 x 12" + 4 x 15" der brager løs...). Faktisk ville 9 ud af 10 af markedets grammofoner i den overkommelige prisklasse gå i akustisk selvsving længe inden lydstyrken nåede tilnærmelsesvis det niveau jeg nogle gange benyttede.

Det glædelige for mig var responsen herpå. Mange bad om at lytte forskel på de 2 grammofoner som jeg havde monteret med identiske pickupper, og forskellen var hørbar, og mange noterede sig også, at hvor lydbilledet var lidt større og massivt fra TW-acustic, stod det renere, skarpere men slankere aftegnet fra den luftbårne Bergmann grammofon.

Nogen vil så mene at man da bare kan benytte digital signal kilde og slippe for de udfordringer. Og ja, men nej.. For meget af det musik fra firserne jeg har på vinyl, er ikke tilgængeligt i en digital udgave hvor lyden er bare nogenlunde tålelig, da producenterne har valgt en komprimering ved overførsel til digital lagring der ødelægger musikken mere end den gavner. Men det ved man jo kun hvis man interesserer sig for, og nyder at lytte til musik fra dengang. Men der skal man jo nok - som jeg være + 50 år       

Til top Vis Sannerud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sannerud Besøg Sannerud's Websted
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 05 November 2019 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:
Ja, det er enhver udstillers "problem". Hvor skal de ligge snittet mht. anlæggets pris og størrelse? Hvis man som dig Harald, er ude efter nye højtalere i en "overkommelig" prisklasse, ja så er der jo ikke meget hjælp at hente, ved kun at høre højtalere til flere hundrede tusinde kr. Har du over vejet at købe nogle brugte højtalere? Med det beløb du vil bruge, er der mange spændende muligheder.

Personligt vil jeg kun høre "det bedste" en udstiller kan diske op med. Jeg kunne alligevel aldrig drømme om at købe det dyre bling bling grej og højtalere, ja dem laver man jo selv Jeg er enhver hifi forhandlers mareridt


Jeg er enig mht messeopsætning: udstillere skal vise deres bedste, mest specielle eller deres 'signatur'-opstilling. Så får man en unik oplevelse som kendetegner udstilleren, som kan være visitkortet til evt. videre samarbejde.

Mht brugte ht, var det det jeg gjorde: jeg købte brugt, men købte forkert. Jeg panikkede, og gjorde en masse impulskøb for at kompensere. Nu har jeg lært en masse, og er jeg klar til 2. iteration. Jeg mangler dog stadig ekspertisen til at købe ht, og det fik jeg ikke på messen. Det ender nok med at jeg må betale for en forhandlers ekspertise.

Sådan gik det også da jeg skulle købe ny racer: jeg fik hjælp fra en bikefitter, og har i dag en dejlig cykel. I sidste ende handler det jo om det fit. Findes sådan noget indenfor hifi? En 'hififitter' man kan betale for råd?
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 05 November 2019 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Harald, jeg vil mene der er en del (selvbestaltet) hifi-fittere her inde Spørg og du får (måske) et svar du kan bruge
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 05 November 2019 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Sannerud, jeg hører masser af musik fra 80'erne, bl.a. Slayer og Metallica (old school thrash), men jeg er jo også ved at være deropad mht alder Spøg til side, jeg hører alt muligt forskelligt musik fra snart sagt alle (musik) tidsaldre, også Slayer og Metallica og det er sandt, at når gammelt musik skal over på digitalt medie, så bliver der ofte pillet lige lovligt meget ved knapperne, desværre Heldigvis er der også mange fornuftigt indspillet musik på digi medierne.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 05 November 2019 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Sannerud skrev:
... En vigtig sidebemærkning til din og Digital Thors oplevelse af lyden i mit rum ...

Lektien må være at man aldrig kan stille alle tilfreds, og oplevelsen af lyd er subjektiv. Tak for at stille op.

Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 05 November 2019 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Sannerud kender godt vores holdning Jeg forsøgte på ingen måde at være personlig, men blot at komme med en forholdsvis ærlig udtalelse af den oplevelse jeg havde på messen. Bare fordi det stadig stemmer overens med de oplevelser vi har haft under mere private sammenkomster, ændre jo ikke på min holdning nu... der skal sparkes lidt mere til mig, før min pick-up hopper op af rillen
 
Henrik's højttalere spiller ok opefter - men vi har bare forskellige præferencer til afstemning af bas. Og jeg syntes det er fint at der bliver fremlagt nogle argumenter for de givne valg der er fortaget. På en messe må man jo tage nogle beslutninger.... og hvis jeg ønskede det anderledes, kunne jeg jo bare selv møde op med et eller andet produkt, frembragt og fremført med min filosofi.
 
Så Henrik.... giv den endelig gas. Vi kommer stadig og lytter når der er sammentræf, selv om vi måske ikke bliver siddende så længe, når vi ikke får vores vilje 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
poulantik
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juli 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 06 November 2019 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Det undrer at ingen nævner ABaudio. De spillede på Kondo, Nagra og de Vore Fidelity. Topklasse efter min mening. De spillede
også meget blandet musik.
Til top Vis poulantik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poulantik
 
Sannerud
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynamax

Bruger siden: 28 Februar 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 10 November 2019 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Sannerud kender godt vores holdning Jeg forsøgte på ingen måde at være personlig, men blot at komme med en forholdsvis ærlig udtalelse af den oplevelse jeg havde på messen. Bare fordi det stadig stemmer overens med de oplevelser vi har haft under mere private sammenkomster, ændre jo ikke på min holdning nu... der skal sparkes lidt mere til mig, før min pick-up hopper op af rillen

Henrik's højttalere spiller ok opefter - men vi har bare forskellige præferencer til afstemning af bas. Og jeg syntes det er fint at der bliver fremlagt nogle argumenter for de givne valg der er fortaget. På en messe må man jo tage nogle beslutninger.... og hvis jeg ønskede det anderledes, kunne jeg jo bare selv møde op med et eller andet produkt, frembragt og fremført med min filosofi.
Så Henrik.... giv den endelig gas. Vi kommer stadig og lytter når der er sammentræf, selv om vi måske ikke bliver siddende så længe, når vi ikke får vores vilje   


Hey Thorbjørn.

Jeg værdsætter konstruktiv kritik fra dygtige og kompetente højttaler-digital-nørder som Schlager og du. Det ærgrer mig bare at i fokuserer meget ensidigt på hvad der rammer jeres ører lige når i træder ind i mit rum. Som jeg erindrer det lyttede Schlager og du fra bagest i lokalet. Jeg erindrer ikke i var fremme og sidde i "hot spot" hvor der var fin tonal balance. Det ærgrer mig også at i
ikke reflekterer lidt over at lyder kom fra 2 grammofoner placeret midt i et til tider enormt lydtryk. Det er nemt at præsterer decibel fra en digital kilde, men det var nærmest naturstridigt når begge mine reference grammofoner bevarede overblikket og nålen i rillen uanset hvor højt jeg spillede.

Her et indlæg fra et svenske fora der flugter fint med de rigtig mange positive tilbagemeldinger jeg fik fra publikum. Publikummer som gav sig tid til at vente på en ledig plads i "sweet spot" :-)

Mvh
Henrik

Til top Vis Sannerud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sannerud Besøg Sannerud's Websted
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 11 November 2019 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Problemet er at man åbenbart skal tale om bas og diskant i denne prisklasse både hos kritikerne og de begejstrede, man burde tale om indspilningnes kvalitet og perspektiv som burde fremstår som nyt hver gang der skiftes plade, kritik punkter på en plade burde forstumme på den næste, jeg var ikke på udstillingen men fremgår tydeligt at man er langt fra dette kvalitetsniveau. må også sige at de foto og den info der er om konstruktionen gør at jeg ikke er det mindste overrasket over at det forholder sig sådan.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 November 2019 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik. Det er en fin pointe, at vi var lidt for hurtige til at sætte os ned og dømme. Men vi var nok lidt trætte, fordi vi allerede på daværende tidspunkt, var lidt skuffede over messen. Det skal på ingen måde gå ud over dig, og vi ved også godt at de færreste laver bassystemer, som os, hvor det ikke betyder så meget hvor man sidder.
Med dit argument, så sidder jeg faktisk og undre mig lidt over hvorfor jeg ikke tænkte over at flytte mig tættere på.... jeg ved jo udmærket hvordan det virker... og jeg traver normalt frem og tilbage i de fleste lokaler, netop for at stadfæste/undersøge basresponsen i forhold til rummets udformning, anlæggets type og dets placering.
Vi lytter bedre efter næste gang
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 11 November 2019 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

transisitorkaj skrev:
Problemet er at man åbenbart skal tale om bas og diskant i denne prisklasse både hos kritikerne og de begejstrede, man burde tale om indspilningnes kvalitet og perspektiv som burde fremstår som nyt hver gang der skiftes plade, kritik punkter på en plade burde forstumme på den næste, jeg var ikke på udstillingen men fremgår tydeligt at man er langt fra dette kvalitetsniveau. må også sige at de foto og den info der er om konstruktionen gør at jeg ikke er det mindste overrasket over at det forholder sig sådan.

Jeg vil da også langt hellere have en højttalere der spiller ordenligt, end jeg vil have perfekte indspilninger, på et middelmådigt anlæg.
Og hvis en højttaler spiler f.eks +/-5dB i dens frekvensområde - og der ingen hensyntagen er taget med hensyn til den lyd der spiller i alle andre retninger end lige frem(on-axis) - så er det efter min mening et enormt problem.... og i det hele taget at tale om perspektiv, indspilningskvalitet osv..... er fuldstændigt ligegyldigt, før disse grundlæggende ting er rettet.. eller ligefrem konstrueret om.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 12 November 2019 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Tog Metroen til den seneste hifiudstilling ved lufthavnen... Kom ind til en enorm stilhed. Det var stort set ikke et øje i sigte. Nærmest helt tyst. Bevægede mig op ad trappen. Stadig helt stille. Ca. tyve mennesker i en slags sækkestole. Og så! Jeg opdagede en god ven som opfordrede mig til at sidde ned. 

Og så gik jeg lidt videre i de meget små rum. Enkelte steder var der surround-boom-boom og en lillebitte skærm. Utroligt. Hurtigt videre. Ingen mennesker i gangene. Ikke ét eneste bekendt ansigt i nogle af de rum jeg besøgte. Det har jeg dog ikke nogensinde oplevet i de foregående år. Hifiudstillingen i 2019 var på alle måder stendød. Hvordan kan det lade sig gøre at beskrive udstillingen som en stor succes med flere besøgende end nogensinde? Jeg så en udstilling som (allerede) var i gang med at fade ud... Fade to black...

Men så! Da jeg var på vej til Metroen på hjemturen, så jeg pludselig 10 ansigter som jeg kender godt. Inden jeg kunne nå at advare dem....fortalte de mig at de alle var på vej på en todages tur til Milano. Jeg sagde tillykke til Italiensfarerne. Men var alligevel glad for at jeg kun kunne skulle hjem til Østerbro. Det havde godt nok også været en lang udsigtsløs og meningsløs rejse inde på udstillingen. Jeg tror, at det er første gang nogensinde, for mig, at attendere en HIFIudstilling i nærmest (andægtig?) tavshed/stilhed. Næste gang/år....eller lidt før!...vil man nok anmode om ét minuts stilhed inden det hele bliver lagt i graven...

MVH.
Niels

Måske ses vi igen? Men så er der sgu' nogen der skal ta' sig sammen. Måske er det bare mig? Hvem ved..? 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 12 November 2019 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg var ikke på den pågældende udstilling, men generelt kan man spørge om hvad formålet er med en sådan udstilling? Personligt ville jeg foretrække en kombination af udstillere, der demonstrerer det sublime - uden skelen til pris, og demonstrationer af hvor god lyd man kan få med komponenter der ligger indenfor en bredere gruppes økonomi - dette er nemlig på sin egen måde ganske imponerende. Og handler det hele ikke lidt om hifi-drømme og deres mulige opfyldelse?
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 12 November 2019 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Tog Metroen til den seneste hifiudstilling ved lufthavnen... Kom ind til en enorm stilhed. Det var stort set ikke et øje i sigte. Nærmest helt tyst. Bevægede mig op ad trappen. Stadig helt stille. Ca. tyve mennesker i en slags sækkestole. Og så! Jeg opdagede en god ven som opfordrede mig til at sidde ned. 

Og så gik jeg lidt videre i de meget små rum. Enkelte steder var der surround-boom-boom og en lillebitte skærm. Utroligt. Hurtigt videre. Ingen mennesker i gangene. Ikke ét eneste bekendt ansigt i nogle af de rum jeg besøgte. Det har jeg dog ikke nogensinde oplevet i de foregående år. Hifiudstillingen i 2019 var på alle måder stendød. Hvordan kan det lade sig gøre at beskrive udstillingen som en stor succes med flere besøgende end nogensinde? Jeg så en udstilling som (allerede) var i gang med at fade ud... Fade to black...

Men så! Da jeg var på vej til Metroen på hjemturen, så jeg pludselig 10 ansigter som jeg kender godt. Inden jeg kunne nå at advare dem....fortalte de mig at de alle var på vej på en todages tur til Milano. Jeg sagde tillykke til Italiensfarerne. Men var alligevel glad for at jeg kun kunne skulle hjem til Østerbro. Det havde godt nok også været en lang udsigtsløs og meningsløs rejse inde på udstillingen. Jeg tror, at det er første gang nogensinde, for mig, at attendere en HIFIudstilling i nærmest (andægtig?) tavshed/stilhed. Næste gang/ år....eller lidt før!...vil man nok anmode om ét minuts stilhed inden det hele bliver lagt i graven... MVH. Niels

Hilsner,
Karsten

Måske ses vi igen? Men så er der sgu' nogen der skal ta' sig sammen. Måske er det bare mig? Hvem ved..? 

Så må du have været der sidst på dagen, ellers var der faktisk pænt med mennesker.



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes