Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Coral Studio 200? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Uffesan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har via et familiemedlem fået et par højttalere som han har haft og ikke spillet på i 20 år+.
Jeg søger lidt info om dem, de er i rigtig god stand, de har stået indenfor og enhederne ser ud som nye, men hvad er det for noget grej?
Bagpå står lidt info skrevet med håndskrift. Der står Coral Studio 200 og at de er fra 1979, men jeg kan ikke finde noget information om
den model.
Da de står et andet sted kan jeg ikke lige tage enhederne ud og se på dem, så kunne være der var nogle her som kunne hjælpe =)

Planen er at de skal sælges, men hvad kan man få for sådan noget grej? Skal man sælge enhederne for sig?

Billede af fronten: https://imgur.com/a/HE8MWsy



__________________
Pass - Proac - M2tech - Kimber
Til top Vis Uffesan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffesan
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Du står med det meste af en Coral Studie 200 højttaler, som består af en Coral 15L100 basenhed, en Coral 8F60 mellemtoneenhed og (og det er ikke så godt) en Philips AD0160 diskant. Den sidste har intet med den originale Coral Studie 200 at gøre. Den originale diskant hedder Coral H24 og er en hornladet diskantenhed, som jeg gætter på er svedet af og erstattet af Philips enheden. Der er stor forskel på deres følsomhed og sidder der det korrekte delefilter i kassen må der mangle diskantniveau.

Du har Corals bedste basenhed og den skal du værne om! Mellemtoneenheden er heller ikke dum, som vi siger her i Nordjylland. Delefilter og reguleringer lige så. Du skal bare have fat i en hornladet diskantenhed til erstatning for Philips enheden. En Fostex eller tilsvarende, som stadig fås. Og så skal du have kontrolleret at skumkanten på basenheden ikke er ved at smuldre væk. Og er den, skal du ikke kassere enheden! For alt i verden!! Så skifter vi den. Jeg er ved at renovere to 10F60 enheder og mon ikke det er mulig at finde alternative brugbare skum - eller gummikanter- til 15L100 også. De originale dele er efterhånden umulige at opdrive.

Jeg har solgt de omtalte enheder og været med til at renovere defekte fra 1978, så jeg kender dem rigtig godt. Jeg har alle data på enhederne hvis det har værdi for dig.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Uffesan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hurtig og præcis info Kaj

Vil lige tænke over om jeg skal lave dem om eller sælge, jeg sender lige en PM, gad da godt have info :)

__________________
Pass - Proac - M2tech - Kimber
Til top Vis Uffesan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffesan
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Info sendt pr. mail til dig.
Med korrektion af diskantenheden. Der kan være tale om H40 i stedet for H24.
40 - den lyd og holdbarhed - var ikke værd at skrive hjem om. Så har der været tale om H40 er det helt sikkert, at den ikke har overlevet festen. Så derfor.
En Coral Studie 200 ses her sammen med de øvrige i samme kategori. Læg mærke til magneten på 15L100 nederst i billedet. 15kg tung. Man kunne få fingrene, noget så gruelig klemt, når man monterede sådan en i kabinettet.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Heyy Kaj....
Nu er min hukommelse ikke helt det, den har været,
Men var bassen ikke "reduceret" til en 15L70 i Studio 200 ???

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Som jeg husker det, var det nu enten 15L61 eller 15L70 som blev brugt i Studio 200. Ikke at det betyder noget, for begge enheder er rigtig fine enheder. Jeg ville til enhver tid vælge én af de tre Coral enheder, fremfor JBL 2235 eller L136 hvis jeg skulle spille på nogen af dem. Hvis enhederne ikke er blevet brugt i de sidste 20 år, så må man vel forvente at kantophængene ikke er blevet skiftet. I så fald kan du roligt regne med, at de er færdige. Det er dog let og billigt at finde ophæng til de klassiske JBL 15 enheder (Eks 2235) på ebay. De passer perfekt på 15L100. Menbranen på 15L70 (Og sikkert også 15L61, som jeg dog ikke har arbejdet med) har en diameter som er et par milimeter mindre, men ophængene kan sagtens bruges, og forskellen er ikke så stor at det ser forkert ud. Data påvirkes IKKE at dette.
Jeg er enig med Kaj omkring Coral H40. Den lyder ualmindeligt ubehageligt, og det er efter min mening et held at de fleste af dem nu er brændt af.
Hvis jeg skulle ud og finde en diskant til dem, så ville jeg lede efter et sæt Coral H70. De ses efterhånden ikke så ofte til salg, men når de er der, er det oftest til rimelige priser. H70 har den fordel, at den kan gå dybere end de fleste andre horndiskanter, hvilket er en fordel når de skal spille med 8F60. H70 lyder i øvrigt også rigtig fornuftigt.
Hvis du skal sælge, så vil jeg foreslå at sælge basserne separat (Gerne med kabinet), særligt hvis Kaj har ret, og det rent faktisk er 15L100. Jeg tror at det vil være svært at få noget særligt for de samlede højttalere, specielt med den nu monterede diskant.
Jeg synes nu hellere at du skal finde nogen Coral H70 til dem, så kan det blive et par fine ht.
Mvh. lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

15L70 eller 15L61. Se det var jeg i tvivl om. Men den rigtige Studie 200 er bestykket med 15L100. De senere studie-modeller var ganske rigtigt bestykket med de førstnævnte. Jeg har katalogerne fra 1976 til 1979 og Audioscans højttaler-selvbygbog og det er derfra jeg kan se historikken. Det SKAL være en 15L100 i en Studie 200 fra den årgang. De fik andre modelnumre derefter. Og billedet indikerer at det er en 15L100. Man kan selvfølgelig se det på basenhedens magnet. Og mærke enhedens vægt, 15 kg. Men pas på membranen - og fingrene - når man piller basenheden ud af kabinettet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 27 Oktober 2019 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Og nu vi er dykket ned i substansen er der stor forskel på 15L100 og 15L61 og 15L70. Dels magnetstyrken. Dens spaltebredde og svingspole med kantviklet tråd, hvor de øvrige havde svagere magnet større spalte og almindelig rund tråd i svingspolen. Man var aldrig i tvivl om lydforskellen i en A-B test. Det krævede særlig omhu at centrere en svingspole i en 15L100, hvis den skulle forhindres i at skrabe på magneten.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 28 Oktober 2019 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

En anekdote fra svundne tider. Coral 15L100 var et interessant bekendtskab. Sammen med min bror byggede vi to 400 liters transmissionline kabinetter. Hver med den omtalte enhed. Og det gik jo fint indtil vores mor fra køkkenet på den anden side af væggen bankede hårdt på døren idet tallerkenerne var faldet ud af skabene. Som om vi ikke havde problemer nok med at undgå akustisk tilbagekobling til grammofonen vi havde opstillet i et tilstødende rum ….
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes