Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 16:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streamer vs. PC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 18 November 2019 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Har prøvet MC200 de virker med alle de alm netkabler jeg prøvede dem med. Kan anbefale MC210CS i stedet - lyder bare endnu
bedre! Nu bruger jeg dog et BlueJeans cat. 6 kabel istedet og det kan jeg bedst lide.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 26 November 2019 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Jeg lånte min kammerats MicroRendu og sammenlignede med SOtM og forskellen er minimal. Renduen lyder lidt mere tilbagelænet og "cool", hvor SOtM er mere frisk og fremme på scenekanten. Den nye SOtM Neo (jeg har opgraderet min) lyder mere som Rendu og passer faktisk bedre i mit setup, da mine højttalere hælder til den lyse side.

Jeg har slet og ret downloaded Roon til min bærbare og koblet SoTM til og så spiller det. Jeg har sammenknyttet wifi og LAN på den bærbare dvs. jeg bruger wifi til at tildele LAN en IP og så kan jeg forbinde min bærbare direkte til SOtM - udenom routeren!


Så fik jeg prøvet med kablet forbindelse imellem sotm’en og laptoppen. Fandt nogle links i forhold til opsætningen, men det virker bare overhovedet ikke

Kan du lokkes til at dele et link i forhold til opsætningen, Dalgas? Synes, jeg har delt netforbindelsen og åbnet op for adgangen, men det der er ikke hul igennem.. der mangler sikkert noget. Kan også være mit krydsede kabel ikke dur, for netforbindelsen blinker på ingen måde..

På forhånd tak for hjælpen!
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 27 November 2019 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tro at det er det krydsede kabel der er problemet - men svært at sige uden at "være der selv"

Ja - det kan være en pine at få det til at virke. Man kæmper og kæmper og pludselig virker det og man er ikke helt klar over hvorfor

Jeg google mig frem til en tråd på audiostyle.com computer-audio-streaming/#comments">Audiostyle.com

I det første indlæg finder du genveje til hvordan man sætter "bridged mode" op.

Jeg mener at huske at jeg gik ind i egenskaber på den brokoblede forbindelse og skrev IP-adressen for sMs-200 ind - og så virkede det!

Men da den IP-adresse ikke er fast kan jeg dårligt tro det var det der gjorde udslaget??
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 27 November 2019 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Tak for input, Dalgas!

Jeg prøvede forskellige ting, men fandt til sidst en beskrivelse, der fungerede: https://www.windowscentral.com/how-turn-your-
windows-10-pc-wireless-hotspot

Og så var der lige et par ting, der drillede:

1. Min laptop står I en dock, og jeg kunne simpelthen ikke få netstikket til at du, hverken på den ene eller anden måde ved at
ændre opsætning. Men jeg fandt så ud af, at når laptoppen står i dock'en, så disables netstikket i selve laptoppen, og så er det
kun netstikket i docken, der dur.. det tog lidt tid, før jeg fandt ud af det..

2. Min laptop havde af en eller anden mystisk årsag en statisk IP-adresse på lan-forbindelsen - selv om jeg ikke har brugt lan i
flere år. Det hjalp virkelig at fjerne dette, for ellers kan Windows ikke tildele ip-adresser gennem DHCP.. og vupti, så virkede det
efter kommandoerne fra windows central for opsætning af virtuel host.

Men hmm.. jeg synes ikke helt, lyden er lige så god, som går sotm'en er koblet på routeren. Klangen bliver sådan lidt mere
'tynd' i det og uden helt så meget vægt i bassen. Så det skal jeg lige have lyttet lidt mere på, for den skal jo gerne være bedre..

Men overvejer som sagt et par optiske dimser imellem, men ser lige, om jeg kan låne mig til et par for at prøve det af

Tak for hjælpen!!
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 28 November 2019 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Godt du fik det til at virke!

Må tilstå at jeg gik direkte efter brokobling og har ikke hørt SOtM koblet til router. Teorien om at undgå støj fra routeren ved at brokoble var grund nok
for mig - men ét er teori, noget andet praksis

Renere lyd kan godt opleves som om lyden bliver "tynd" i det - især i bassen. Men du skal selvfølgelig bare vælge det du synes lyder bedst.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Ruggård
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 06 December 2019 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Ellers prøv denne guide:
https://www.windowscentral.com/how-set-and-manage-network-br idge-connection-windows-10
Til top Vis Ruggård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ruggård
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 28 December 2019 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Lige en update herfra. Har nu haft sotm’en i lidt over en måned, og jeg er meget glad for den (på trods af lidt besvær med at få
det hele sat op). Spiller stadig på roon, og jeg må desværre erkende, at det lyder bedre end squeezelite. Skal lige have leget lidt
mere, for ikke sikker på, jeg er parat til at slippe så mange $$$ for roon, som de kræver. Men det blir svært at gå tilbage, når
først man har hørt forbedringen..

Jeg har haft lånt mig til et par forskellige strømforsyninger, og der er irriterende nok forskel mellem disse. Den ene har en mere
klar og ren lyd, mens den anden giver lidt mere vægt, dynamik og generel umph til musikken.. og det er lidt noget l..t, for jeg
skal have fundet mig en god 9volts forsyning. Men er altså lidt på bar bund her. Budgettet taget i betragtning, så er eksempelvis
en sbooster nok lidt for pricy..

Nogen med erfaringer her til, hvad der måske kunne være en god lineær strømforsyning?
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 30 December 2019 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  


Hej Øpsie - Streaming eller ikke. Sådan ser mit setup ud, med computeren som AV afspiller.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 30 December 2019 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  


NuForce uDAC 2 er valgt som USB S/pdif converter.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
transisitorkaj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 09 November 2019
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 16 Januar 2020 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
Nogen med erfaringer her til, hvad der måske kunne være en god lineær strømforsyning?

   
Batterier afkoblet med hurtige lytter. Der snakkes meget men alt kan koges ned til at det optimale er teknisk perfektion plus klang,

Digital audio inderholder en masse kredse der behandler det digitale signal de er typisk ens for alle produkter, det kan der ikke gøres meget ved. Det man kan gøre er at optimerer strømforsyning bruge de bedste kabler, eventuelt forbedre komponenterne som interfacer de relativ ens digitale kredse , det er typisk også forskellen på de forskelige produkter, ved de billige sparer man på disse område ved de dyre laver man det så godt som muligt.

Hvad angår lyd er en PC en bunke l**t, men her kommer man ind på det trådstarter kalder det mystiske ved lyd, man kommer ikke uden om det, lyd består af præcision optimering af elektronik strømforsyninger jitter THD støj osv ting som altid er målbare, men lyd består ikke kun af det. Lyd består også af klang som er sammensat af det lige nævnte plus det det mystiske det som ikke er så let ,ja faktisk umuligt at definerer via måling.

Min erfaring er at klang kommer bl.a. af de benyttede materialer og generelt kan siges at bilige syntetiske marteriale har dårligerer klang end rene naturlige marterialer som næsten altid lig med dyre. Gode materiale kan ikke direkte rette op præcisionen , de kan dog give indtryk af bedre opløsning perspektiv osv i en hvis grad.

Mennesker fokuserer typisk først på klang før præcision, tiltaler klangen dem eller ikke, er klangen dårlig komme tommel ned , og på den måde er det faktisk et langt stykke af vejen klang som er vigtigerer end præcition , det høres tydeligst ved bl.a. rør og vinyl, som hvad angår præcision er det rene slinger. For at ændre klang behøves ikke vinyl elle rør, en modstand en kondensator en lille stykke ledning er nok og den elektriske værdi af disse komponenter er ligegyldig for lydændringen, det er ene og alene de materialer der er benyttet som har betydning.

Som trådstarter gør, så står jeg også af her , på trods af megen elektronikuddannelse forstår jeg ikke dette, jeg kan kun erfarer hvad mange andre også har gjort. Det har overordnet den betydning at selv relativt billig hi fi og dårlige tekniske løsninger kan bringes til at lyde godt langt bedre end man ville troet muligt, men optimeres den målbare præcision også kan det blive endnu bedre og hifi som jeg forstå kan opnås.
Til top Vis transisitorkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af transisitorkaj
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 07 April 2020 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Lige en update herfra i disse corona-tider.

Jeg har virklig nørdet den digitale kæde i mit setup efter de sidste mange skriverier i efteråret. Og med bevidstheden om, at jeg sikkert kommer ud på gyngende grund ved at skrive lidt om det, så forsøger jeg alligevel; så kan folk jo dømme som de nu en gang vil og tage, hvad de synes, de kan bruge Jeg skal forsøge at krydre det med mine egne overvejelser også, for disse strider i visse tilfælde med min egen sunde fornuft.. Og så skal jeg nok forsøge ikke at bruge forstærkende adjektiver..

Tråden blev efterladt med spørgsmålet om en strømforsyning til sotm'en (sms-200). Henover vinteren og start forår har jeg haft lånt mig til en del forskellige og føler mig helt rundtosset, for jeg oplever desværre forskel her. Ikke i retning af klangbalance (lyst/mørkt), men mere i retning af attack/umhp og detaljering. Personligt er jeg allergisk, hvis en ændring trækker i retning af, at musikken mister energi (og nok i realiteten "forkant/attack" - sorry, har ikke et bedre ord at beskrive det med), og der er ret stor forskel på, hvordan de enkelte strømforsyninger opfører sig her.

Alle på nær en enkelt har givet en lidt sær blødhed i musikken/klang på trods af, at de faktisk spiller mere detaljeret. Andre må gøre sig kloge på hvorfor, for det har jeg ikke forstand på. Den ene, der giver den dynamiske præsentation, jeg godt kan li, har desværre en summende egenlyd (ud over at have en justerbar spænding, hvilket ikke er godt i forhold til husets mindste pilfingre), så jeg har været nødt til at spendere lidt $$$ i håb om at få noget af det, den kan levere. Det har ledt til et køb af en Paul Hynes SR4- strømforsyning, som ikke er ankommet endnu. Så må vi se, hvad den kan føre med sig, eller om jeg skal leve med egenlyden af den, jeg har lånt mig til (og foretage en handel i den retning ).

I tillæg har jeg nørdet netværk og her bliver det sikkert endnu farligere Efter råd i denne tråd og efter at have læst vidt og bredt har jeg købt et par optiske 'dimser' til at indgå i lan-kæden: TP-link cm210cs + tilhørende optiske kabel. Fungerer problemfrit og kan (desværre) også høres, endda også til den lidt negative side, for ud over at stramme noget op på lydbilledet og gøre det mindre rodet, bliver det nærmest for meget; der kommer så meget betoning på forkant af anslag, at det nu har en tendens til at blive pågående. Og det er lidt sjovt, for det er noget af det, jeg lige savner en tand mere af på sotm'en, men det her er altså en tand for meget.. Spørgsmålet er så, om det er fordi jeg kan høre unoderne på en strømforsyning, der lige nu er koblet til sotm'en.. bum bum..

Det sidste skridt ud i det her vanvid er, at jeg også oplever forskel på strømforsyningerne til de optiske dimser. De kører 9 volt lige som sotm'en, så nogle af de strømforsyninger, jeg har lånt mig til, er blevet brugt til at lege med her også. Igen er det i oplevelsen af dynamik og kapow, jeg hører som den største forskel, og det er sgu ret irriterende.

Min hjemmestrikkede teori går på, at min dac (electrokompaniet ecd-1), er meget følsom over for støj i det digitale signal. Jeg har prøvelyttet med min anden dac nogle gange (naim ndac), og den er slet ikke lige så modtagelig, selv om den jo også har nogle år på bagen. Og i de tilfælde, hvor jeg har kunnet konstatere en forskel (med ørerne), så har forskellen været mindre med dén end med electro-dac'en.

Som et sidste tiltag har en god ven lånt mig sin nye usb-s/pdif-converter: Audio GD DI-20 her i påsken som erstatning for den Gustard U12, jeg normalt benytter, og jeg må sige, at den kan altså noget i forhold til at få noget mere naturlig klang frem. Mere vil have mere, men dén tygger jeg lige lidt på, for den koster mere end hvad jeg gav for electro-dac'en i sin tid.

Alt i alt synes jeg, jeg har fået eksperimenteret en del (uden brug af måleinstrumenter vil skeptikerne bemærke andet end de menneskelige), men i mine ører har forbedringerne været til at høre, og jeg synes, jeg er kommet langt fra min laptop med kimbrer usb-kabel direkte i gustard'en. Især oplevelsen af 'klang' er forbedret, og jeg synes, jeg er kommet af med dét, som jeg oplever mange forbinde med digital lyd; at det kan have en tendens til at lyde lidt hårdt, lidt pågående og klangfattigt.

Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 09 April 2020 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:

Min hjemmestrikkede teori går på, at min dac (electrokompaniet ecd-1), er meget følsom over for støj i det digitale signal. Jeg har prøvelyttet med min anden dac nogle gange (naim ndac), og den er slet ikke lige så modtagelig, selv om den jo også har nogle år på bagen. Og i de tilfælde, hvor jeg har kunnet konstatere en forskel (med ørerne), så har forskellen været mindre med dén end med electro-dac'en.


Den betragtning tror jeg du har ret i. Mine erfaringer med benytte DAC uden usb indgang og usb-spdif konverter er også at det er pokkers sensitivt, som i at stort set alt påvirker slutresultatet. DAC's med asynkron usb port, er som regel lidt mere hårføre på det område.  

I mine øjne er det et ret overset område, hvordan en DAC håndterer støj der følger med i input signalet. Det er jo totalt ligegyldigt hvordan en DAC måler og lyder, hvis resultatet kun er gældende ved en begrænset mængde støj. 


Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 11 April 2020 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
Efter råd i denne tråd og efter at have læst vidt og bredt har jeg købt et par optiske 'dimser' til at indgå i lan-kæden: TP-link cm210cs + tilhørende optiske kabel. Fungerer problemfrit og kan (desværre) også høres, endda også til den lidt negative side, for ud over at stramme noget op på lydbilledet og gøre det mindre rodet, bliver det nærmest for meget; der kommer så meget betoning på forkant af anslag, at det nu har en tendens til at blive pågående.


Det du oplever det må stamme fra en anden kilde af. Dataene på ethernet siden, de vil ikke lade sig påvirke af hverken det ene eller andet. Hvis der på dette medie forekommer fejl, så vil datapakken blive gentaget indtil den er fejlfri. Datafejl vil ikke havne i højtaleren :-)

Og det er sandsynligvis også en spildt indsats i forhold til galvanisk adskillelse, da netkort og netværksudstyr i det hele taget, allerede har indbygget en galvanisk adskillelse. Også selvom det er normale kobber kabler.

Hvis DAC'en er så følsom overfor strømforsyningen, så ville jeg nok arbejde hen imod en batteriforsyning. Og eventuelt arbejde med noget lav impedant afkobling (kondensatorer) så tæt ved apparatet som muligt. Gerne inde i selve DAC'en om muligt. Og hvis evner og mod er til det, så gå i sømmene med DAC'ens interne spændingsregulering. Noget kunne tyde på, at den nok ikke var for god, hvis der slipper så mange unoder med ind ad den vej.



jukuluff skrev:

Øpsie skrev:

Min hjemmestrikkede teori går på, at min dac (electrokompaniet ecd-1), er meget følsom over for støj i det digitale signal. Jeg har prøvelyttet med min anden dac nogle gange (naim ndac), og den er slet ikke lige så modtagelig, selv om den jo også har nogle år på bagen. Og i de tilfælde, hvor jeg har kunnet konstatere en forskel (med ørerne), så har forskellen været mindre med dén end med electro-dac'en.

Den betragtning tror jeg du har ret i. Mine erfaringer med benytte DAC uden usb indgang og usb-spdif konverter er også at det er pokkers sensitivt, som i at stort set alt påvirker slutresultatet. DAC's med asynkron usb port, er som regel lidt mere hårføre på det område.   

I mine øjne er det et ret overset område, hvordan en DAC håndterer støj der følger med i input signalet. Det er jo totalt ligegyldigt hvordan en DAC måler og lyder, hvis resultatet kun er gældende ved en begrænset mængde støj.



Det har du helt sikkert ret i. Det gælder om at holde signal konverteringerne så få som muligt, og helst i et format som ikke lader sig påvirke. Så konverteringen til S/PDIF, er indfører jo minimum 2 ekstra konverteringer, samt at du arbejder med et synkront PCM signal, som er jitter følsomt. (konvertering til optisk TOSlink indfører i øvrigt endnu 2. ekstra konverteringer. Så det er teknisk set ingen fordel!!)

Så hvis du har mulighed for at benytte en asynkron USB forbindelse, så er det teknisk set meget bedre :-)
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 11 April 2020 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Drop nu de s...... "datapakker" det er STRØM der løber i kabler! Samme betragtning gælder "bits" der er strøm - intet andet!
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 11 April 2020 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Drop nu de s...... "datapakker" det er STRØM der løber i kabler! Samme betragtning gælder "bits" der er
strøm - intet andet!


Det er lidt pudsigt, du har den holdning, for i den optik er der ingen forskel på noget som helst på den digitale side, hverken
streamer, strømforsyning eller andet. Og det er lidt interessant og det strider imod selv de første tiltag jeg gjorde mig, da jeg for
flere år siden tænkte, at nu skulle jeg prøve en standard raspberry pi med volumio som erstatning for min laptop. Den blev
strømfødt helt lavpraktisk af en mobillader. Jøsses, det lød forfærdeligt. Jeg tænker, du skal prøve mere i dén retning og se, hvor
dårligt du kan få det til at lyde.. så skal du bare se..

@micma18: jeg er klar med på, at datapakker og bits helt klart når frem uden fejl. Men som jeg forstår tingene, så gør de det ud
fra et elektrisk bæresignal, og det kan være mere eller mindre støjbehæftet, alt imens bits sagtens kan afløftes og fejlkorrigeres.
For mig at se, så prøver diverse dimser og stumper at håndtere jitter og støj på alle mulige måder, herunder i den digitale del af
signalbehandlingen i dac’en, og det opnåes der efter mine ører (og som jeg læser det rundt omkring på nettet?) forskellige
grader af succes med. Når man ser det hele som elektrisk signalbehandling, så kan jeg ikke se noget mærkværdigt i det.

Tcp/ip-trafik bliver bufferet over ethernet, men det gør et asynkront usb-signal jo ikke; det betyder jo blot, det er modtageren,
der bestemmer takten og hvornår data skal sendes, ikke afsenderen. For mig at se, sker der ingen buffering i dac’en, højst en
re-clockning af signalet med de begrænsninger, der så ligger her.

Well.. det var ikke for at starte endnu en debat om hvad man kan høre eller ej. Men emnet er jo interessant, også set i forhold til
de mange streamer-løsninger, man kan får efterhånden.
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 11 April 2020 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 11 April 2020 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

@Øpsie og @Kaj
Det er en spændende illustration Kaj har vist, for det er et eksempel
på at støj overvælder schmidt-triggeren i modtager kredsløbet. Det
kan resultere i en ekstra puls som vist.
Men der skal rigtig kraftig støj til at resultere i dette. På ethernet der
vil den slet ikke opstå pga. checksummen. Det man oftest ellers
operere med er jitter, som er udtryk for, hvornår et bit er on eller off.
Altså den vandrette del af kurven.
Det problem da firkant pulserne sjældent er så skarpe som vist
ovenover, men pga. komponent indflydelse, strømforsyning, kabling
mv. vil blive afrundet. På den måde vil det være et problem at
bestemme hvornår bittet er on eller off. Schmidt triggerne vil tænde
det ved en defineret spænding og slukke det igen, når spændingen
falder til under grænse værdien. Hvis pulsen så ikke er helt stejl, så
vil tidspunket for pulsen være driftet i forhold til det originale signal.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
alviss
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof.

Bruger siden: 04 Marts 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 11 April 2020 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Man kan undre sig over hvordan en PC virker hvor programmet vil gå ned hvis en bit er forkert.

Tror snarer det elektriske problem bl.a. er kobling af støj fra de digitale signaler som løber , har en  form  og mere eller mindre vil påvirke strømforsyningen negativt med diverse biprodukter  som vil bevæge sig både "baglæns og forlæns" over i det analoge domæne, og over i andre apparater  eks.v. gennem 230VAC eller luft, EMC osv.

Om lyden er god og naturtro mener jeg ikke alene  ligger i bitperfekt og teknisk performes.
Lidt bit der mangler, lidt jitter eller lidt ridser i vinylpladen kan ikke ødelægge den overordnede gode lyd hvis den er tilstede.

Som selvbygger har jeg opdaget strømforsyningens betydning.
Kører nu afkoblede batterier overalt med undtagelse af  effektforstærkere , men inden det havde jeg og har stadigvæk gode erfaringer med choke og simple shunt-regulatorer, der hvor der kræves en reguleret spænding.

Grundprincippet i en shunt regulator er simpelt, den shunter overskydende spænding væk.
En Ulempe er strømforbruget, den trækker typisk  væsentligt mere strøm ind der forbruges  "en hvile strøm" ,  en klasse A regulator kan man sige, fortrækker den uden decideret modkobling. 
Ved små strømme foretrækker jeg enkelt-ensretning og megen kapacitet.

choke er en effektiv støjspærre både" ind og ud". dæmper samtidig rippel  langt mere effektivt end kapacitet alene , der er også  en let  regulering som kan vise sig at være tilstrækkeligt.

Som nævnt er elektrisk performes er ikke det eneste  som bestemmer lyden , ens valg af komponenter og materialer er medvirkende.
Uden der er en kendt teori eller målinger som direkte kan bekræfte oplevelsen af lydforskellen, her kan kun lytte erfaring bruges.
Fordi man mener dette,  kan man naturligvis også  gå ind for fuld optimering af den  teknisk målbare performes.  Man har fået  to heste at spille på i lyd-jagten.

Man kan prøve at skifte R i nedenstående princip diagram, prøv en Blyantsmodstand , Tantal , Vishay, Carbon composite eller andet,  de vil alle lyde  forskelligt, som også valget af de andre komponenter vil.

Det mærkelige er at man kun behøver at optimere en komponent lydmæssigt eks.v. som her R , der kan godt side en masse knapt så  vellydende komponenter omkring denne ene vellydende komponent uden at det ødelægger lydforbedringen.

Det virker som om vi automatisk fokuserer og kun høre den vellydende  komponent (del) og overhøre det dårlige , det er i sandhed mærkeligt og kan hverken måles eller forklares.




Til top Vis alviss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alviss
 
Aspire2
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 19 Marts 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 11 April 2020 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  


Hvis man nu har et kredsløb hvor alle komponenter kvalitetsmæssigt ligger 7 på en 10 skala og skifter et af dem til en komponent der er dårligere (f.eks 2 på en 10 skala) så burde det slet ikke kunne høres da de andre komponenter trækker den ene dårlige komponents lyd op til det niveau den tidligere havde.

Men det er da en fiks ting hvis man kan nøjes med at skifte et enkelt komponent, forlænge sit højttalerkabel med 10 cm superkabel og evt samme med signalkabler og dermed få fremragende lyd. Der er da penge at spare.

Til top Vis Aspire2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aspire2
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 11 April 2020 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
Dalgas skrev:
Drop nu de s...... "datapakker" det er STRØM der løber i kabler! Samme betragtning gælder "bits" der er strøm - intet andet!


Det er lidt pudsigt, du har den holdning, for i den optik er der ingen forskel på noget som helst på den digitale side, hverken streamer, strømforsyning eller andet. Og det er lidt interessant og det strider imod selv de første tiltag jeg gjorde mig, da jeg for flere år siden tænkte, at nu skulle jeg prøve en standard raspberry pi med volumio som erstatning for min laptop. Den blev strømfødt helt lavpraktisk af en mobillader. Jøsses, det lød forfærdeligt. Jeg tænker, du skal prøve mere i dén retning og se, hvor dårligt du kan få det til at lyde.. så skal du bare se..


Du misforstår - det var en kommentar til den udbredte misforståelse at "bits er bits" og USB overfører "datapakker" så kabler, drev osv. betyder ikke noget i for digital lyd. Jeg pointerer bare at også i digitalkabler løber der strøm som i den grad påvirkes af kablets materialer og opbygning og af stikkenes evne til at skabe god forbindelse.

OG ren strøm er MEGET vigtigt. Jeg har fået lavet strømforsyninger til min SOtM og til min Eitr og det kan virkelig høres. I min Philips CD 104 har drev og display fået deres egne reguleringer i strømforsyningen og er nu adskilt fra resten - MEGA stor forbedring. Jeg har også en forstærker hvor trafo er flyttet over i sit eget kabinet. Jo jeg har meget god erfaring med at strømforsyningen har afgørende betydning for lyden. Der er noget om udtrykket: "du lytter til din strømforsyning".

Det kan dog også kamme over - som nævnes i et tidligere indlæg i tråden. Strømforsyningen i min forstærker er nu blevet for kraftig/stiv i det. Lyden er nærmeste turboladet og der er smæk på i hele frekvensområdet - hele tiden. Men de små detaljer der gør musikken troværdig forsvinder i de store udladninger - så nu må jeg lige gå et par modifikationer tilbage og håbe at jeg får musikken igen.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes