Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Tilspilning af kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 19 Oktober 2019 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

vaeggemose: syntes du ignorere nogle fakta om at ens anlæg lyder bedst om aften/natten, det har så mange mennesker i årenes løb
berettiget om, det kunne jo hænge sammen med mindre støj på elnettet, fordi der ikke bliver brugt så meget strøm om natten(industri
lukket ned).

Om de sidste meter kabel fra din stikkontakt til dine apparater betyder noget, JA det kan du tro det gør
Men du har jo nok ikke prøvet om du kan høre forskel på powerkabler, så skynd dig ned til en hifi-pusher og lån nogle powerkabler og så
test det selv og få en øjenåbner

__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 19 Oktober 2019 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Kaj.: Jeg er ikke helt enig med dig, man skal stadigvæk have gode kabler på fra sin strømskinne til apparaterne, men hvis pengene er små
ville jeg starte med at købe til apparaterne først og så tag kablet til strømskinnen og strømskinnen til sidst, det er min erfaring

__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 19 Oktober 2019 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

vil du forklar mig hvad det skulle gøre af forskel at skifte et  kabel ud som fint kan trække den Strøm vores små forstærker bruger, uden at det er betydelig tab.  Jeg kan ikke helt se hvad det skulle gøre af forskel at skifter den sidste meter ud kabel ud, med en anden kabel med en pænere indpakning.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 19 Oktober 2019 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

lille_smed: Det er nemt at beskrive, bedre og mere præcis bas, flere detaljer i mellemtone og diskant, meget større rumfornemmelse i
musikken på alle leder, lyden lyder mere naturligt, musikken swinger mere osv.
Hvis du ikke har prøvet at høre på gode powerkabler er du nok gået glip af at høre, hvor godt dit anlæg reelt kan komme til at spille

Så du må også forbi en hifi-pusher, så du kan prøve det af selv

__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 19 Oktober 2019 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Kun mentalt. Der er en smule burn-in ved nye højtalere men langt det meste er mental tilvending.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Først en disclaimer. Jeg har et liv og det er ikke udtryk for total vanvid, at jeg skriver om et så bizart emne lørdag nat. Jeg skulle
her ind og checke en annonce

Den oprindelige diskussion om tilspilning af strømkabler vil jeg forbigå i tavshed. Diskussionen om dyrere strømkabler er bedre end
de kabler, som almindeligvis følger med elektriske apparater, vil jeg til gengæld gerne blande mig i. Jeg skiftede for nogle år siden
til nogle solidt isolerede DIY kabler og strømskinne. Det gav som jeg husker det ikke nogen hørbar forskel, til gengæld gjorde
jordforbindelse en forskel. At jeg overhovet bevægede mig ud i at bruge penge på dyrere strømkabler var et argument om at
strømførende ledninger skaber et magnetfelt, der (teoretisk) kan påvirke signalkablerne. I mangel af bedre dokumentation er linket
nedenfor. Om dette magnetfelt har en betydning for uskærmede signalkabler er for mig et ubesvaret spørgsmål.     

https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/m/hojrehaandsregler/

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Norvig.
Er standardkabler ikke sorte “lakridskabler“? Hvad er der sket siden du skrev:
Citat:
Generelt er der vist konsensus om, at en god strømskinne og kablet fra væggen til strømskinnen er det vigtigeste. Så det kan
være en god idé at investere i de 2 ting og så bruge standardkabler fra skinnen til resten af anlægget.
Citat slut.

Hej Kaj.
Jo det er det samme. Kan se at min tidligere udtalelse "ikke rigtig gør noget godt for anlægget", vedr. lakrids-/standardkabler kan misforståes. Jeg mente ikke de ødelægger lyden, men at de ikke tilfører noget ekstra/positivt.

Det i citatet er tænkt som, hvis du har f.eks. en strømskinne, en CD-afspiller og forstærker, og vil bruge lad os sige 3.000 på strømkabler, så kan det bedre betale sig at at købe et kabel til 3.000 til strømskinnen og så køre med standardkabler til forstærker/CD-afspiller end at bruge 3 x 1.000 på 3 kabler. Plus at hvis man ikke har en god strømskinne, så skal man nok starte dér.



__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Når vi er i gang med det ”okulte” emne tilspilning - kabler i denne sammenhæng - gør man sig mange forestillinger. Jeg er overbevist om at vi alle har gjort opdagelser, vi har søgt forklaring på. Jeg har. Uden på nogen måde at have en forklaring på alt. Blandt mange besynderlige fænomener er jeg stødt på følgende i relation til strømkablers indflydelse på apparaternes egenskaber.

I fortæller at udskiftning af strømkabler ændrer anlæggets præstationer. Det tror jeg på. Men jeg har også et spinkelt bevis på jeres oplevelse. Jeg bygger selv forstærkere og er i den forbindelse meget opmærksom på apparaternes interne kabel- og stelføring.

I forbindelse med min assistance til måling af en fabriksbygget forstærker i sammenligning med en modificeret udgave af samme model, opdagede jeg tilfældigt, hvor stor forskel to forskellige strømkabler kan have på den samme forstærker. En forskel påvirket af måden den interne kabel- og stelføring er udført.

Læg mærke til at det tykke kabel øgede den umodificerede forstærkers støj- og forvrængningsniveau. Logikken. Man burde jo tænke at det tykke kabel var bedst. Altid. Sådan var det bare ikke i dette tilfælde. Den MODIFICEREDE forstærker derimod var total immun over for skiftet mellem de samme strømkabler.

Det viste indikerer en sammenhæng mellem tilslutningskabler og apparaternes interne kabelføring og konstruktion. Og med den sammenhæng er der en mulig forklaring på oplevelsen af strømkablernes – ja, alle kablers og apparaters – påvirkning af ”tilspilning” og sammenkobling. Spørgsmålet er om det strømkablet som ændrer sig eller samspillet mellem apparaterne?



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg viste den ville komme på banen
Den målte er fejlbehæftet, offer for en stelfejl der tydeligt høres ved et pop fra
diskanten i fast cyklus hvert 30.sek...

Mvh
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Af samme grund ser jeg heller ikke folk selv går igang med at "opgradere"
deres stel uden at have 100% styr på hvad de foretager sig. Den originale var
min testenhed for stel.
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
@Jan Guldberg Ra.

Ifølge vd.Hul opbygges der "bro" imellem krystallerne og overgangene til stik.
De opbygges i fh til strømmens retning. Når du tager kablet af eller bøjer det, skal broerne opbygges på ny. Kablet vil selvfølgelig fungere om broerne er intakte eller ej, men her er det så vd. Hul fortæller det kan høres.

Personligt tror jeg godt det høres og roder derfor ikke selv ved kablerne uden grund. Men hvor om alting er kan det ligegerne være indbilding, da forskellen jeg hører er meget lille og udefinerbar.


Denne forklaring er i bedste fald selvmodsigende.

Disse påståede broer skulle opbygges i strømmens retning. Men audio-signaler ligger i området 20Hz til 20kHz. Med andre ord skifter strømmen retning mellem 40 og 40000 gange i sekundet. Den længste tid strømmen vil løbe i samme retning er altså 25 millisekunder. En sådan bro skal altså både kunne nå at dannes men også skabe nytte indenfor 25 millisekunder. Snakker vi 20 kHz, skal det ske på maksimalt 25 microsekunder.

Hvis det var tilfældet, ville det næppe være noget problem at broerne blev nedbrudt når man flyttede på kablerne, eftersom de jo ville være genoprettede inden man når at slippe dem.

Jeg har aldrig før læst denne forklaring af VdH, og mit bedste bud er da også, at den på ingen måde er bakket op af nogen videnskabelig undersøgelse. Og hvordan det lige er lykkedes VdH at konstatere eksistensen af disse såkaldte broer, er jeg egentlig lidt nysgerrig på.

Problemstillingen er når man ikke går metodisk til værks i sin søgen på at bekræfte ens forhåbning. Der findes tusindvis af undersøgelser der viser, at det er sundhedsskadeligt at ryge. Og så findes der nogle ganske få undersøgelser der påstår at man ikke kan påvise at det er sundhedsskadeligt (disse er ofte betalt af organisationer, der af den ene eller anden omvej har forbindelse til tobaksindustrien). Når en ryger så skal argumentere, vælger vedkommende typisk at se totalt bort fra de mange undersøgelser, men fokuserer udelukkende på den ene der påstår at man ikke kan påvise noget sundhedsskadeligt. Det er alt andet en objektivt.

Det samme her. Der findes masser af videnskabelig forskning i faste stoffer, og mig bekendt har ingen af dem fundet hverken broer i kobber-kabler eller at elektroner hellere er kritiske overfor hvilken retning de løber i kobberet.

Men så kommer der en enkelt person, der ud af det blå påstår at der dannes sådanne broer, uden nogen form for dokumentation udover egen påstand, og i øvrigt en forklaring der er totalt gennemhullet. Men det er vand direkte på kabel-fanatikerens mølle. Nu mangler vi bare, at VdH kommer med et apparat til 10-20.000 der kan tilspille kablerne og skabe disse broer (Naturligvis uden at flytte på kablerne, for så ødelægges broerne jo igen).

Man skal i den grad være kritiske, når en branche kommer med produkter der løser et problem, som aldrig har været kendt før de kom med løsningen på det Og her er store dele af hifi branchen, og i særdeleshed den del der beskæftiger sig med tilbehør, i den grad ude på et plan hvor de fleste burde kunne se idiotien i det.

Men igen: Er man fanatisk nok, ser man kun på den ene forklaring der kan bekræfte ens ønske eller forhåbning. Er man stærk nok i troen, tror man også at Jesus gik på vandet

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Det er helt i orden at du bagatelliserer målingen. Det er dine forstærkere du stillede til rådighed for målingen. “Poppene” hvert
30 sekund er blot et supplerende eksempel på betydningen af det jeg skrev. Sårbarheden ved konstruktion i kombination med
tilslutningskabler. Du overværede selv målingen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Kaj.: At vise målinger af et fejlbehæftet apparats virkemåde med strømkabler er useriøst i min verden, det kan man ikke bruge til noget
som helst

__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Peter ht-byg skrev:
Kaj.: At vise målinger af et fejlbehæftet apparats virkemåde med strømkabler er useriøst i
min verden, det kan man ikke bruge til noget
som helst

Jeg er fuldstændig enig med dig. Nu er det sådan at Kåre, som stillede forstærkerne til rådighed, indestod for at det
var en modificeret kontra en original Acurus forstærker der skulle måles. Jeg har ikke andet at forholde mig til.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Peter ht-byg.
Fortsætter vi så ud af tesen om at målingen er forkert som konsekvens af en stelfejl, hvorfor er der så forskel mellem de to
kabler? Forskellen mellem brugen af forstærkerens medleverede originalkabel på 0,75mm2 kabel og et 1,5mm2 kabel skulle i så
fald have været ens. Det er forskellen på kabeltykkelsen, der er interessant.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har gjort i Acurus siden 2003, og fulgt nettet og den omtale der er
omkring deres produkter ALTID.
Jeg har til dato IKKE stødt på et forum hvor en Acurus-ejer der har købt
tykkere kabel (også lakrids) har sagt det lyder ringere. Hvad end man tror på
kabler eller ej.

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Kaj.: Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål og slet ikke hvorfor en fejlbehæftet forstærker reagere som den gør...

Jeg har bare selv konstateret, at på de fleste forstærkere bliver lyden bedre ved brug af større kvadrat powerkabel og derfor skal jeg selv
have indkøbt noget 6mm2, da det er meget bedre end det 2.5mm2 og 4mm2 jeg har nu.

Jeg har også konstateret at fordelen ved større kvadrat er størst på transistorbaserede forstærkere end på rørforstærkere, det skyldes
måske det pulserende strømtræk er størst på transistorbaserede forstærkere, hvor rørforstærkere har et mere jævnt strømtræk pga. høj
bias

__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Det er ikke første gang, det nævnet med den fejlbehæftet forstærker der er
målt på, det er her jeg bliver lidt kras. Jeg har også til fulde oplyst at jeg
syntes vi eller du skulle finde flere forstærkere at prøve samme mod på,
INDEN dette blev publiceret som fakta. Alene for at stå stærkt.

Er målingen korrekt, er det da en sejer af format. Det kan endegyldigt bevises
at visse stel er modtagelig overfor et kabels egen induktion, og denne
funktion kan tages ud af ligningen ved en særdeles simpel tilgang.

Mvh

__________________
Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

"Juridisk" fnidder fnadder om ophavsret til målinger er blevet slettet! /Admin

Hold jer til emnet!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Stille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2014
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 20 Oktober 2019 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har et opklarende spørgsmål:
Hvis kabler skal spilles til, må deres karakteristika ændres over tid.
Denne ændring over tid forsvinder næppe, selvom kablet bliver anvendt i 200 timer
Det må jo nødvendigvis betyde, at kabler (og andet, der "skal spilles til") vedblivende ændrer karakteristika under brug.

Spørgsmålet er derfor: Hvis kabler skal "spilles til", hvornår er de så "brugt op" i et omfang, så de ikke længere er værd at lytte til...
Til top Vis Stille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stille
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes