Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 13:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio Confidence 50 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 28 September 2019 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Efter at have arvet en del penge blev der råd til at forfølge en drøm om at få bedre højttalere. Ikke at jeg var decideret utilfreds med mine GamuT L5 - jeg var bare spændt på, hvad der var på markedet, og ville en opgradering, der kunne mærkes.

Hos min HiFi-pusher, havde de 4 højttalere, der var aktuelle:
1) GamuT RS5I.
2) Dynaudio Confidence 30.
3) Dynaidio Confidence 50.
3) Focal Sopra No 3.
Vi aftalte en demo, som var i dag, hvor også fruen skulle med - hun skal også se på og lytte til dem. Gamut kunne ikke levere, men de andre højttalere var der. Ret hurtigt meldte fruen ud, at Focal'erne var for klodsede. Så var der Dynaudio tilbage.

Vi lyttede først til Confidence 30'erne, og de var gode og bedre end mine egne GamuT. Vi lyttede til meget forskelligt, opera, rock, klassisk, jazz. Men de var ikke helt overbevisende. Så kom Confidence 50 på. Det tog 5 sekunder, så var jeg solgt! Fantastisk åbenhed og dynamik, rent og klart, store lydbillede, mange detaljer mv. De var venlige at tage GamuT L5'erne i bytte. Nu glæder jeg mig til, at de nye kan leveres i fruens foretrukne træsort. Der går et par uger. Jeg GLÆDER mig.
Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 28 September 2019 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Ej hvor fedt! Er sikker på, at du får et par super højttalere der.
Hvilken forstærker skal trække dem?
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 29 September 2019 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Har ikke selv hørt de nye Confidence - men et par venner hørte dem på messe sidst og de var især imponerede over den nye esotar2 diskant som er
fantastisk god.

Tillykke med dem. Fortæl lidt mere om dit grej. Hvor stort er dit lytterum?
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 29 September 2019 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Det er et Primare Pre60/A60 sæt, der skal drive dem.

Mit lytterum, som samtidigt er vores stue, er på godt 18m2. De mindre Confidence 30 er tilstrækkelig til at spille det op - der er der overskud i Confidence 50, men sidstnævnte lød bare så meget bedre, at vi valgte dem.

Det øvrige grej er:
CD: GamuT CD3.
Pladespiller: Rega P5, modificeret med underpladetallerken, ny kugle i lejet samt ny kontravægt fra Groovetracer, monteret med en Ortofon Cadenza Bronze. Strømforsyning Rega Neo TT-PSU.
RIAA: Niels Larsens NLE22.
Tuner: Rotel RT-11.
Højttalerkabel: Niels Larsens NLE51.
Signalkabler: Nordost Frey fra forforstærker til effektforstærker og Niels Larsens signalkabler for resten.
Der streames (Tidal) fra en HP-PC med et Nordost Heimdal 2 USB-kabel. Der rippes v.hj.a. JRiver 25.
Strømkabler: Fra stikdåse i væg (med jord!) til Isoteks DC-fælde EVO3 Syncro UNI et Nordost Heimdal 2, fra DC-fælde til fordeler PS Audio Dectet et Isotec Gii Optimum. Fra strømfordeler Nordost Magus til Effekttrin og CD-afspiller, og Nordost Shiva til forforstærker. Ellers de sorte.

De oplagte muligheder for forbedring er de 3 Nordost strømkabler fra fordeler til for-, effeltforstærker og CD-afspiller. Det bliver det næste træk.

Mvh Jens.

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 29 September 2019 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hej.
Fedt setup du har....og får.
Som forslag til evt opgradering skulle du prøve strømregenerator på 230V siden.
Mvh Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 29 September 2019 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Så længe du ikke sidder rigtig tæt på din højttaler, så betyder det ikke noget at den er lidt større. Det kræver stadig en vis størrelse for at gengive bas på en fornuftig måde, selv ved lav volumen.
Hvis du skal opgradere noget som helst efter dette. Så burde det være en form for rumkoorrigering, som f.eks en DSP eller et par subwoofere. Det er nemlig stort set umuligt for en højttalere i "rå" tilstand, at gengive rigtig god bas i et normalt rum. Det kan uden tvivl blive godt, men ikke super godt - efter min mening
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 03 Oktober 2019 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Så kom de - forhandleren leverede dem i eftermiddags.

De er smukke at se på, hvilket også fruen bemærkede.

Lyden er noget bedre, end jeg er vant til, hvilket også gerne må være tilfældet. Bedre diskant, større lydbillede, fastere bas, mere homogenitet. Forhandleren, som var venlig at hjælpe med opstillingen, nævnte en tilspilningstid på nogle uger. Jeg føler, at de allerede denne aften lyder på en gang blødere, renere og mere præcist end dels forgængeren, dels da de blev leveret.

Næste step er strømkabler - jeg henter to Isotek EVO3 Optimum i morgen, som skal bruges sammen med det Nordost Heimdal 2, forhandleren leverede med. De bliver dog først sat på om et par uger, så jeg rigtigt kan høre forskellene. Til den tid vil jeg fortælle om min oplevelse.

Og så sker der ikke mere med det anlæg - før næste gang . Der kommer nu nok til at vare en rum tid.

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 04 Oktober 2019 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Højttalerne giver mening. De er dem der gengiver lyden og det vil gøre en forskel.
Men....... 2 stk. strømkabler til sammenlagt 13.200 kr. Fair nok... og de ser sikkert fine ud. Du skal dog blot gøre dig det klart at der intet bevis findes for at de skulle gøre en forskel. Tro mig - jeg har brugt en masse penge på alt muligt inden for hifi. Men især når det kommer til strømkabler, så er det videnskabeligt set utænkeligt at det skulle gøre en forskel. Der findes intet udstyr i verden, til f.eks hospitaler, rumfærger, fly, skibe eller lignende, som på nogen måde får mere eller mindre ud af deres udstyr, fordi de har et ekstra godt strømkabel, med mindre det handler om varme, fleksibilitet osv.

Jeg forsøger at respektere din holdning. Men på den anden side forsøger jeg også at redde din pengepung for videnskabeligt meningsløst spildte 13 tusinde gode danske kr.

Håber du bruger pengene på f.eks det jeg skrev tidligere. For det vil gøre en forskel. En målbar, veldokumenteret, blindtestet og faktuel forskel.

Håber også at du kan se mit indlæg, som et velment råd, et velovervejet råd og et råd, som kommer fra tusinde af timer, med alverdens udstyr på messer og hos private, samt fra en uddannelse, som elektronikmekaniker og 10 års arbejde i industrien, med PLC, styring, programmering, strømforsyning, tavlebygning osv.

Men tillykke med dine højttalere. Dynaudio laver generelt gode produkter
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 04 Oktober 2019 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Tak for input.

Jeg kan godt forstå dit synspunkt omkring strømkabler. Jeg har selv en baggrund som elektroingeniør, og jeg ville også være enig med dig, hvis det ikke lige var fordi jeg - og min kone i øvrigt også - faktisk kan høre forskellene. Vi var til en demo af Nordost strømkabler for 2½ uge siden, og det gav klart mening at opgradere strømkabler til en Hegel H390. Forskellen var størst fra standardkablet til et Nordost Blue Heaven, men også fra Nordost Heimdal og videre op var der hørbare forskelle. Jeg vælger så at standse ved Heimdal, fordi jeg syntes, at forskellene herefter er for dyrt købte.

Isotek-kablerne har jeg heldigvis købt brugte, så udgiften er betragteligt mindre. Og det er ikke anderledes, at skulle det ikke give noget, så kan de jo sælges. Men det forventer jeg ikke.

Og tak, højttalerne er dejlige at lytte til.

Mvh
Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 04 Oktober 2019 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Mon ikke det siger mere om sælgernes evner end at det gør om kablets formåen.... Folk bliver jo også duperet af trylletricks og den slags selv om man jo godt ved at det er snyd og gøgl.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 04 Oktober 2019 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Måske ikke en helt fair sammenligning ! En tryllekunstner henvender sig vel mest til synssansen, her i huset har vi bedst erfaring
med høresansen til seriøs musiklytning. Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 05 Oktober 2019 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Winther666 skrev:
Mon ikke det siger mere om sælgernes evner end at det gør om kablets formåen.... Folk bliver jo også duperet af trylletricks og
den slags selv om man jo godt ved at det er snyd og gøgl.



Nogle gange kommer jeg i tvivl om folk der udtaler sig så bedrevidende, overhovedet har ulejliget sig til selv at afprøve forskellige
netkabler på deres eget setup. Hvilke kabler har du afprøvet siden du så sikkert kan afvise forskelle.

For at afskrive at andre har gjort sig nogle erfaringer med netkabler, bare fordi man har en teori og tro på det ikke virker, er i min optik
temmeligt snæversynet og stupidt....

Har selv gode erfaringer med med både installationen, filtre og netkabler, har hentet en del her også...
Jeg siger ikke at netkablet kan ændre meget, men det kan lige give det sidste, når alt det andet også er på plads.

Med musikalske hilsner Miav
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 05 Oktober 2019 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Dynaudio Confidence 50 = 200.000,-
Primare Pre60 A60 = 100.000,-
Resten af setup'et = 60-70.000,-

...er vi så enige om, at det er fuldstændig ligegyldigt for os andre om trådstarter bruger 10-15.000,- på strømkabler!?!? Han har sandsynligvis råd til det, og så skal vi andre vel ikke være smagsdommere over det??? Det er nok større sandsynlighed for, at Jens Mortensen kan høre det på sit setup, end andre kan med deres "budget" setup's!!!

Jeg har et setup i samme (eller bedre ) kategori/prisklasse i mit lytterum, men jeg kan ikke opnå bedre lyd med eksotiske strømkabler, og jeg har også en kraftig filtrering (samme som trådstarter) af strømmen inden den når anlægget.

Nogle gange gør fysikken en forskel, andre gange gør hjernen...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 05 Oktober 2019 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Winther666 skrev:
Mon ikke det siger mere om sælgernes evner end at det gør om kablets formåen.... Folk bliver jo også duperet af trylletricks og den slags selv om man jo godt ved at det er snyd og gøgl.


Nogle gange kommer jeg i tvivl om folk der udtaler sig så bedrevidende, overhovedet har ulejliget sig til selv at afprøve forskellige netkabler på deres eget setup. Hvilke kabler har du afprøvet siden du så sikkert kan afvise forskelle.

For at afskrive at andre har gjort sig nogle erfaringer med netkabler, bare fordi man har en teori og tro på det ikke virker, er i min optik temmeligt snæversynet og stupidt....

Har selv gode erfaringer med med både installationen, filtre og netkabler, har hentet en del her også... Jeg siger ikke at netkablet kan ændre meget, men det kan lige give det sidste, når alt det andet også er på plads.

Med musikalske hilsner Miav

Jeg synes at det er generelt er lidt mærkeligt at, sikkert normalt begavede, mennesker der, antageligvis normalt, ville rynke på næsen af uvidenskabelige ammestuehistorier glemmer deres sunde fornuft når det drejer sig om et stykke ledning.
 
Der er intet bevis på at netkabler gør nogen som helst forskel. Og nej at en tilfældig person går hen og skifter netkabler og mener at kunne høre forskel er ikke et bevis. Til gengæld er det påvist mange gange den magt at suggestion har i salgsøjemed.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 05 Oktober 2019 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Tak til Mikkel og Miav for lidt opbakning her.

Jeg kan godt blive lidt træt af den bedrevidenhed, som nogle gange præger indlæggene. Og jeg kan også godt blive lidt træt af, at andre mener at vide, at de ting, som jeg hører, ikke er virkelige, men kun et udslag af, at jeg er blevet taget i fuppen af en smart sælger. Må jeg bede om lidt respekt, d'herrer!

Første gang, det gik op for mig, at det med strømkabler betyder noget, var i 90'erne, da jeg fordoblede netledningen fra stikket i væggen tik stikdåsen. Det fik jeg en bedre bas ud af. Siden har jeg gradvist oprustet stikdåse fra en model El-giganten til Supra MD6EU til den PS Audio Detect, som nu betjener anlægget. Og hver gang er det blevet bedre, også når jeg har opgraderet kablerne til det, der sidder der i dag. Jeg har også opgraderet forsyning til fjernsyn, Blueray og video til Supra MD6EU med Supra kabel fra væg til stikdåse, og senest brugt det Brinck Br507, der tidligere sad på stereoanlægget, indskudt mellem væg og ledning til stikdåsen, og det gav et skarpere billede med klarere farver.
Det blot for at sige, at det med forsyningen betyder noget.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvorvidt andre i DERES setup kan høre forskel. Men jeg kan sige at det betyder noget i MIT setup.

Til sidst vil jeg blot ønske for alle, at de er glade for den lyd, de hører, når de sætter deres yndlingsmusik på.

Mvh
Jens



Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 06 November 2019 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Nu er der gået en lille måned siden højttalerne blev leveret, de er nu spillet til, og det er tid at gøre status.

De er blevet bedre af at være blevet spillet til. Det giver sig især udslag i bassen, som forekommer dybere, end da de kom. I forhold til GamuT L5, som jeg havde før, er der flere detaljer med, og perspektivet er bedre. Diskant og mellemtone er en sand fornøjelse, og også bassen er helt ren, måske lige en anelse mindre dyb end før, men til gengæld under fuld kontrol, så fuld tilfredshed herfra.

Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 06 November 2019 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

@ Jens Mortensen.
Du selv ingeniør.
Lad ikke synspunkter som "dumt og teknisk ulogisk" gå dig på.
Du hører hvad du hører.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 06 November 2019 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

@DigiThor.
Digital_Thor skrev:
Højttalerne giver mening. De er dem der gengiver lyden og det vil gøre en forskel.

Men....... 2 stk. strømkabler til sammenlagt 13.200 kr. Fair nok... og de ser sikkert fine ud. Du skal dog blot gøre
dig det klart at der intet bevis findes for at de skulle gøre en forskel. Tro mig - jeg har brugt en masse penge på alt muligt
inden for hifi. Men især når det kommer til strømkabler, så er det videnskabeligt set utænkeligt at det skulle gøre en
forskel. Der findes intet udstyr i verden, til f.eks hospitaler, rumfærger, fly, skibe eller lignende, som på nogen måde får
mere eller mindre ud af deres udstyr, fordi de har et ekstra godt strømkabel, med mindre det handler om varme,



Det ikke rigtigt at der indenfor hospitaler, rumfart, fly og skibe, ikke er "specielle" kabler.
Der er helt specifikke kabler, hvor der er brug for det.
Når du har 10års erhvervserfaring, må du have set der ind-i-mellem benyttes meget mere sofistikeret kabler end bare El-
gigantens billigste.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 06 November 2019 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  


Hej Jens Mortensen. Super valg - Tillykke.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 06 November 2019 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Et stort tillykke med de fine højtalerere.
Er en smugle ærgelig over at en tråd som denne udvikler sig til en kabel tråd, syntes at det høre til i en tråd for sig.
Men fedt med noget nyt legetøj

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes