Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 19:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kablet nætværk til streaming? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Roskilde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2017
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 09 August 2019 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have lavet kablet nærtværk til min streamer og anlæg mm men er i tvivl om hvad kabler jeg skal bruge  .. cat 6 eller 6a eller 7 eller 8 ??   og skærmet eller ikke  ? derkommer til at løbe sammen med 3 meter strøm kabel og gå forbi 3 stik kontagter  ..   hvad vil i anbefale mig ?
Til top Vis Roskilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roskilde
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 10 August 2019 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Cat 5e er i stand til at levere data med en hastighed som er rigelig til musikstreaming, men der sker absolut intet ved at anvende 6 eller 6a. Hvis du
påtænker at trække kabler i væggen vil jeg anbefale cat 6 eller bedre af hensyn til evt. øget krav til båndbredde i fremtiden. Jeg tror ikke det er
nødvendigt med skærmet kabel, men hvis du vil være sikker på at strømkablerne påvirker mindst muligt, så vælg skærmet.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 10 August 2019 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge cat6 kabel. Jeg benytter selv skærmet. Jeg har ikke forbundet skærm, så det eneste det hjælper mod er atmosfæriske forstyrrelser, her tænker jeg fx. radiosignaler med mere. Det er meget lidt forstyrrelse det danner, der kan argumenteres for om det overhovedet har nogen effekt. Jeg fik et godt tilbud og valgte et skærmet cat6 kabel. Hvis du skal have skærmen, fungerer mod elektromagnetiske forstyrrelser, skal alt være jordet, selv router, patch panel og andet udstyr. Elektromagnetiske forstyrrelser er fra strøm. Du risikerer ved at jorde, at det hele kommer til at fungere som antenne, hvis leder i et kabel bliver blottet. Jeg har valgt at bruge det samme skærmede kabel, fra min el tavle til LK fuga stikdåse og til strømskinne og fører herfra til apparater. Hvis du har audio produkter, er det langt vigtigere phono kabel, coax kabler med mere er skærmet end dit patch kabel.

Så du skal afgøre om det vil give ca. det dobbelte for et cat6 skærmet kabel, eller om du blot benytter cat6 kabel.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 11 August 2019 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 6a kabler, skærm er dog ikke forbundet, fungere fint, tror ikke der er stor forskel mellem 6, 6a og 7, dag kunne jeg
godt forstille mig at cat 5e er hørbar ringere da dette kabel er uden plast kernen der holder de 4 par ledere adskilt, jeg vil også
mene at et kabel med flette skærm er bedre en et med folieskærm, der er ikke den store prismæssig forskel på de to typer.
Hvis du ikke har fokus på strømforsyningen til router, evt switch og NAS så vil jeg lige oplyse om at der kan være store
lydforbedringer at hente der.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 12 August 2019 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at købe netkabler hos Bluejeanscable. De lyder fremragende (angiveligt fordi de overholder gældende standarder) og er til at betale.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 12 August 2019 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Nu tales der om at netkablerne lyder godt, hvilket undrer mig lidt - skal de anvendes udelukkende til data? eller også som analogkabel i form af noget diy
f.eks.?
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 12 August 2019 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Tror der menes patch kabel, i almen tale til internet. Jeg kan anbefale Deltaco stik og en logilink rj45 værktøj. Analog kabel bruges et analog kabel, her kan anbefales Supra IFSL eller Neutrik. Jeg er selv glad for deres IFSL kabel til korte kabler, ellers har jeg brugt noget standard pro kabel, til længere afstande.

Netkabler er strøm. Her kan anbefales Supra Lorad til kabeltræk, hvor der kræves det kan bugges. Ellers er der 2,5'' eller 1,5'' hvis der ikke trækkes separat gruppe fra huset eltavle. Jeg kan anbefale LappKabel ÖLFLEX® CLASSIC 100 CY 3 G 2.50 mm² fra conrad elektronik. Hvis der anvendes apperat stik og 2,5 kvadrat kabel, skal der væres opmærksom på det, er et 16A stik, der kan tage 2,5 kvadrat. Jeg anvender selv Supra stik version 2, til det meste.

Hvis der ikke vil ofres på en Supra skinnes, finders der server strømskinner. De fåes både som 1,5 kvadrat og 2,5 kvadrat. 2,5'' er 16A version og er ofte med flerte schuko udtag. Jeg var heldig at købe 3 stik bachman 16A til 130 kr stykket. Da ordres var sendt blev prisen rettet til 600 kr. Til computer anvender jeg en billig monster foran strømskinnen med RFI filter.

Det behøver ikke være dyrt. Der skal dog gøres opmærksom på, der er stor bukke radius på styrkabel. Det foretrækker jeg, da det er mere smidig. Håber ikke forvirringen er større nu.

Jeg vil dog gøre opmærksom på, at der skal haves styr på hvordan kablerne samles. Alle Supra netkabler jeg har købt, har været samlet forkert. Der findes guide på nettet. Ved lapp kablet skal skærm kun være monteret i enden mod stikkontakt, ellers finder samtlige husstandes netstøj vej ind i huset og forplanter sig i ens apparater, hvis det har laveste impedans.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes