Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Måling til delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 31 Juli 2019 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

God sommer allesammen.

Jeg eksperimenterer med at lave en højttaler og er ved betaversion 0.1. Dvs. de spiller i stuen i testkabinet og er ikke kønne at se på... De drives af et par Hypex FA123 og er altså aktive og Hypex'en har indbygget delefilter/DSP.

Jeg har været ved at lave delefilter og det lyder faktisk ikke helt tosset, men jeg er lidt i tvivl om hvordan man bedst bør lave målingerne? Jeg har sat min målemikrofon (Umik + REW) i min lytteposition og lavet en højttaler af gangen, så de får en frekvensgang så nogenlunde ens. Men, er det rigtigt? På denne måde mener jeg at jeg får rummet taget i betragtning og faktisk er delefiltrene ikke helt ens på de to højttalere.

Men, ville det være mere rigtigt at stille en af dem midt ud i rummet og måle f.eks. på 1-2 meters afstand og lave delfilteret herudfra og så måske have samme delefilter på begge højttalere?

Er der nogen som her i sommervarmen kan kort beskrive for mig, hvad der er normal praksis?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 01 August 2019 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp

Læs først indsigtsartiklerne omkring emnet. De er ret gode.


Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 02 August 2019 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

@Damkel
I grove træk kan du gøre som følge:
1 højttaler ad gangen - forklaring følger.

For at være sikker på at du finder ud af hvad højttalerenhederne laver, så skal den stå frit i rummet,så du kan måle den med færrest mulige refleksioner. Det betyder at du burde kunne måle ned til omkring 500hz, før refleksionerne fra rummet forstyrre den direkte lyd fra højttaleren. Din højttaler spiller nemlig i alle retninger og det er vigtigt at du et "billede" af hvordan lyder breder sig i rummet.
Rummet kan du selvfølgelig dæmpe lidt med diverse materialer. Men min erfaring med et hav af højttalere, er at de spiller bedst, når de er tæt på jævne i frekvensgangen, før de bliver sat ind i et rum - et hvilket som helst rum. Dog kan man efterfølgende dæmpe lidt i diskant/mellemtone området i forhold til bassen, hvilket nogle kalder for en room-curve - som egentlig bare er en tilpasning til at kompensere for afstanden imellem lytter og højttaler i relation til at diskanten typisk aftager mere over afstand end bassen.
Mål dine enheder separat og lav en gating på hhv diskant og mellemtone, bassen må du prøve dig lidt frem med, fordi den er voldsomt påvirket af rummet, pga bølgelængden i de dybere frekvenser og de indvirkninger det har i de mindre størrelse rum vi typisk lytter i.
Pas på diskanten... lav f.eks et HP filter ved omkring 500hz, Når du så har en måling af den, så skal du bruge DSP'en til jævne responsen ud, så din enhed i sin givne position i dit givne kabinet, opfører sig pænt inden for det område du vil bruge den. Typisk rækker en diskant rimelig pænt fra omkring 1K til ca 20Khz. Men det er vigtigt at du måler i ca 1m afstand - altså i en afstand hvor enhederne begynder at "blande". For tæt på kan give et forkert billede og længere væk vil i de fleste rum hive for meget af rummet med ind, pga refleksioner.
Nu skulle du gerne få et ret pænt billede af hvordan enheden opfører sig - alene. Når ud så går i "krig" med DSP'en, så ville jeg forsøge at rette FR(frekvensresponsen ud) med så få midler som muligt. Dvs, tænk i simplicitet. FR skal ikke være pinligt lige, men gerne ligge inden for +/-2dB fra omkring 2Khz til 20Khz - for en diskant. Sørg også for at den ser rimelig pæn ud, når den ruller af ved sin delefrekvens - at den ikke pludselig ruller meget kraftigere af eller kommer med underlige bump eller udfasninger.
Samme fremgangsmåde gælder også for mellemtonen, men her skal du taget et opbruddet med, som nok alle mellemtoner har. Det betyder at hvis du vil bruge enheden fra omkring 500hz til 2500hz, så skal du med f.eks et LR4 filter, se op til omkring 5Khz. for at sikre at der ikke kommer store udsving i FR. Nogle enheder kan nemlig snildt have et opbrud op 5-6dB ved måske 4Khz, som godt nok er 1500hz over din delefrekvens, men stadig vil resultere i et solidt dyk i den totale FR, når diskanten bliver koblet ind over. Desuden er et opbrud en forvrængning i 1 dimension, hvilket kan rettes med en DSP med succes, når man altså rammer rimelig præcist og måler uafhængig af rummet - rumakustik er i 3 dimensioner og kan i teorien ikke rettes med DSP, men i praksis kan vi grundet psykoakustikken godt gøre det lidt af alligevel - hvilket er derfor at mange rumkorrektionsprodukter har mere eller mindre succes, alt efter hvilket og hvordan det er brugt.

Når det så kommer til din bas - gætter på at vi taler om en 3 vejs fordi Fusion FA123 er 3 vejs.
Her skal du i første omgang ikke tænke alt for meget over at din bas nok måle ret grimt - det er rummet og der skal man lige forstå at bassen så at sige vælter rundt i rummet og derfor på din måling giver hæv og dyk, som man ikke bare må forsøge at jævne ud med en DSP, da det nemt skaber flere problemer end man forsøger at løse.
Når din diskant og mellemtone er rettet ud og de begge ruller pænt af ved delefrekvensen og spiller pænt sammen, så du får en pæn jævn FR når de spiller sammen. Så kan du begynde at få bassen passet ind. Den ville jeg måle i lyttepositionen, fordi den er totalt domineret af rummet og du derfor ikke kan adskille den alligevel. Dette gør at man skal prøve sig lidt frem. Jeg ville dog vælge følgende ret sikre fremgangsmetode til at begynde med.
Hvis du i et større område omkring din lytteposition kan måle samme hæv i FR ved f.eks 45hz - så kan du være ret sikker på at du har fundet dit rums resonans - hvilket du uden videre kan dæmpe med en PEQ. Pas dog på med at dæmpe for meget. Så hvis du har et hæv på 8dB, så nøjes med at dæmpe 6dB - dels fordi vi for det meste godt kan lide lidt ekstra dyb bas og for det andet opfatter vi bas en smule anderledes end vi måler den - men prøv du frem og se om du kan få en bredere musiksamling til at spille godt med samme indstilling - gælder om at ramme et sweetspot.

Så kommer du til at tricky område i højttaler afstemning. Selvfølgelig kunne vi bare dæmpe vores rum, så det hele er fint og nydeligt, hvilket de færreste gør. I stedet vil jeg anbefale at du bruger f.eks en online tonegenerator, til at sidde i din lytteposition og lytte igennem frekvenser og finde de områder, hvor bassen lyder, som om at den spiller alt for højt i forhold til resten - i området mellem 80 til 3-400hz. Dette område er nemlig et overgangsområde, hvor vi skifter fra den dybere bas, som er meget domineret af rummet og mellemtone/diskant området, som er den direkte strålende lyd, som vi kan gate(tidsvindue) og styre mere præcist med en måling.

Så - én højttalere frit i rummet, mål diskant og mellemtone og få dem til at spille pænt sammen. Tilføj filteret til den anden højttaler og verificer at den spiller på samme måde med samme filter - hvilket den burde gøre.
Sæt begge højttalere på deres faste plads og mål bassen i og omkring din lytteposition, gerne begge samtidig - dels fordi bas typisk er i mono og bølgelængden er så lang alligevel at vi har svært ved at opfatte bas, før den alligevel har været reflekteret en masse gange imellem loft, gulv og vægge - hvilket gør det lidt fjollet at tale om stereo under 100hz. Find din rumresonans og dæmp den. Herefter skal du sætte dig og "tune" dit mellembasområde, hvilket kan være lidt sævrt, fordi for lidt eller for meget, kan være ganske ødelæggende for rytmen og energien, som vi typisk er det vi bruger til at definere musik, som levende og energisk.

Dette var lige var jeg med en kop morgenkaffe kunne hælde ud af ærmet. Der er sikkert et par småfejl osv. Men spørg ind til de punkter, som undre dig, så tager vi den derfra
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 03 August 2019 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej Digital_Thor

Undskyld jeg først svarer nu, men min kone "tvang" mig til et kroophold, som medførte et overdreven indtagelse af mad og drikke... men, nu er jeg tilbage på terrassen

Undskyld jeg bander, men det er fandme en af de bedste svar jeg har fået på en tråd og mange tak for at du tog dig tid til et så langt og uddybende svar.

Om et par dage kommer der vist lidt dårligt vejr og så vil jeg sætte mig ind i stuen og prøve det af. Det bliver spændende at høre hvordan det vil lyde i forhold til det nuværende!

Fortsættelse følger....
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 04 August 2019 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

@Damkel

Velbekomme

Og som sagt - spørg endelig løs. Der er forskellige ønsker og meninger om hvordan man godt kan lide at høre sin musik. Men der er helt klart også en del tekniske og teoretiske forklaringer på en hel del - for nogen - uforklarlige fænomener, som vi kan støtte os op ad, på vores vej til bedre lyd.... for det ender så'n aldrig helt.... sløver måske lidt ned, med tiden/alderen.... men ender aldrig helt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes