Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Brugte gulvhøjttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NielsHA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 24 Juli 2019 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Hej hifi-eksperter

Jeg har fået overtalt konen til at vi skal have gulvhøjttalere Forleden dag forelskede jeg mig i et par B&W 704 S2 (Dali Rubicon 5 var en tæt 2'er), men jeg synes alligevel 9000kr pr. højttaler er mange penge at skulle finde i budgettet, så jeg overvejede at kigge efter et brugt sæt med et par år på bagen. Jeg kender dog ikke så meget til de ældre modeller, så håber I kan hjælpe mig her. Hvis jeg gerne vil have noget fra B&W i samme kaliber som 704 S2, eller måske noget Dali i samme kaliber som Rubicon 5, hvad skal jeg så kigge efter? Og hvor gamle ville I max købe dem? (og hvorfor).

Mvh. Niels
Til top Vis NielsHA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsHA
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 24 Juli 2019 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig betyder alder noget, men ikke nødvendigvis særligt meget. Hvis enhedernes ophæng ikke er lavet af skum, og højttalerne er behandlet pænt kan selv meget gamle højttalere holde meget længe endnu.

Hvad du end gør, så vil jeg foreslå at du bruger hifishark.com når du leder - jeg kan f.eks. se at den netop nu finder mindst 4 demotilbud på B&W 704s2.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 24 Juli 2019 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Køb noget som lyder bedre!

Eksempelvis de AudioNote AN-E til salg på denne side. 14000 samlet for et sæt og du kan godt begynde og grine af de der B&W / Dali prutter...

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 24 Juli 2019 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige set en forhandler har et sæt brugte Dali Rubicon. Man kan da se om det er den model du søger? Og hvad de skal koste.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 24 Juli 2019 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Niels.

Det undrer mig at du "tilfældigvis" har to højttalere fra samme forhandler, som første og andet valg? Har du overhovedet været andre steder og se/lytte? Har du overhovedet haft nogen højttalere hjemme, og lyttet på dem i din egen stue? I den prisklasse du kigger, findes der faktisk en del rigtig gode højttalere - og de to sæt du kigger på, er ikke nødvendigvis bedste bud.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 24 Juli 2019 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hvis den rigtige højttaler var der, til en fornuftig pris og i god stand, ville jeg stadig købe den med 20 år på bagen. Dog synes jeg
ikke det bør være nødvendigt at købe noget med den alder, når du er aå åben for forslag som du er.

Som andre nævner, er der rigtigt meget forskelligt derude, så det kan være helt uoverskueligt. I min optik synes jeg dog at dali
og B&w lydmæssigt ligger en del fra hinanden. Og hvis du bedst kan lide B&w er det nok i den retning du skal kigge, enten helt
specifikt, eller som lydfilosifi.

Hvor stort er dit rum, og hvilken forstærker har du? Hvilket musik kan du lide at lytte til?

Et brugt alternativ til Dalien du nævner, vil være en dali mentor 6. Jeg har selv 8’eren, og er godt tilfreds. De kan findes til 7-
8000 for et flot sæt.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 24 Juli 2019 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Det er meget tæt på useriøst, at anbefale højtalere til andre end én selv? Man må selv lytte, som der bliver sagt. Så det må du
igang med. Hjælp til det man har af preferencer er noget andet.......Hvis du ønsker nyt, gå efter de gode pristilbud nogle for
handlere kører med. Man kan gøre et kup.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 24 Juli 2019 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Gør som mig. Spar en masse penge og køb et sæt beovox Penta, til et par
tusinde. De er tæt ved 30 år gamle, men er stadig de mest vellydende
højttalere jeg har haft
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 24 Juli 2019 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Som Gekkofinger skriver: Man kan kun købe højttalere til sig selv!
Dine BeoVox/BeoLab Penta er et godt eksempel. Jeg har aldrig syntes at de lyder godt - uanset pris.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
vennerberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 25 Juli 2019 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Nu når du kommer fra København så prøv at gå ind og hør nogle GoldenEar Triton højtalere. De findes i flere prisklasser.
Bare et hint
mvh Henrik
Til top Vis vennerberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vennerberg Besøg vennerberg's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 25 Juli 2019 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart kigge efter højttalere som JBL LS80, Revel, Dynaudio. Det er en langt mere livlige højttalere i mellemtonen end B&W, det er
blevet lidt bedre med deres nye serie, men aldrig helt godt. De mangler energi, efter min mening. Har hørt en del af deres højttalere, en af mine
venner, har de næststørste Diamond og spiller på NAD Master processor og effekt, og jeg synes der manglede noget fylde og varme.

Jeg ville gå ud og lytte, til lidt mere neutrale højttalere. Med fx. Hegel, Yamaha, Meridian som forstærkning.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 27 Juli 2019 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Et par brugte B&W 703 (den "gamle serie") så er du kørende.. 8000-9000 kr..
Lækker lyd og ægte træfiner, med kabinet der er lavet i DK :)
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2148
Sendt: 27 Juli 2019 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Der er mange gode højtalere derude, du må ud og lytte. Men ellers vil jeg også godt anbefale JBL LS80, de spiller bare godt. Hvis du kan lide den måske lidt farvede JBL lyd så finder du ikke bedre. Før dem havde jeg Dali Ikon 6, og de er meget neutrale i lyden og har mange detaljer med, men er måske også lidt kedelige, lidt ala flere B&W. JBL har meget mere spilleglæde og de er forrygende til ex. Springsteen live. Men det er dine præferencer der skal tilgodeses, så du må ud og lytte.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
NielsHA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 27 Juli 2019 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hold da op, tak for alle svarene. Troede der ville komme en mail, når der kom svar :D

Knaldhætten: Tak for tippet med hifishark. Det vil jeg kigge nærmere på :)

Mercury: Tak for tippet, men det er da godt nok ekstremt grimme (efter min smag). Udseendet har betydning for vores valg - især for damen.

Jens EK: Det må du da gerne :)

OleOle: Det er rigtigt, jeg har indtil videre kun været ét sted. Der er heller ikke noget der er skrevet i sten endnu, og skal også forbi andre steder og høre lidt af deres. Er der virkelig nogen der lader kunderne låne højttalere med hjem og lytte i egen stue?

Ascari: Jeg er desværre nok ikke hifi-haj nok til at kunne høre at Dali og B&W er meget forskellige. Men jeg syntes at B&W havde en mere klar og sprød diskant, og en lidt mere kontant bund, hvilket jeg godt kunne lide. Hvilke mærker ligger ellers i den "lydfilosofi"? Rummet er ca. 30m2. Jeg har heller ikke købt forstærker endnu.

Gekkofinger: Jeg ville selvfølgelig aldrig købe et sæt højttalere uden at lytte til dem. Men jeg kan jo ikke lytte til samtlige 8000 højttalere der er til salg brugt. Så det var for at spore mig lidt ind på hvad jeg skal prøve at lytte til, når jeg nu godt kunne lide de to jeg nævnte. Er det ikke rimeligt at antage at den gamle model af B&W 704 S2 lyder forholdsvis tæt på den nye? Eller er jeg helt gal på den der?

Henrik141: Vil helst ikke have B&O, så får vi bare indbrud... :(

Vennerberg: Hvor kan man høre dem henne?

JackD: Jeg har lidt svært ved at sætte ord på lyd, men jeg tror faktisk lidt det er det jeg godt kan lide ved B&W'erne, at der ikke er for meget mellemtone. Jeg tror det var det der gjorde at jeg syntes de lød en tand bedre end dali'erne. Men de mærker du nævner, hvor ville du tage hen for at høre dem?

Jonaspetersen: Det skal helst ikke være i træfiner. Ved du om de 703'er findes i sort eller hvid?

Hermann: Tak for svaret. Hvor ville du tage hen og høre JBL højttalere, hvis det var?
Til top Vis NielsHA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsHA
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 27 Juli 2019 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

703 fåes kun i træfiner (den gamle serie). Men den sorte træfiner er meget sort og flot.
Alternativt så gå efter en CM 9 eller CM 10. Den er i helt sort eller hvid lak. Og spiller super fint. Det er generationen før den nye 700 serie.
Der er også et par Dali Mentor 6 Limited Edition på dba til omkring 9000 kr. Dem ville du sikkert også blive glade for :)
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 27 Juli 2019 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

NielsHA….gå ind på din profil og indstillinger og sæt flueben ved svar mail. Du kan også rulle til bunden her i dit opslag og klikke på "overvåg dette emne for...", men så bliver det kun for denne tråd.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
NielsHA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 27 Juli 2019 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jonaspetersen: Ja, sort finer er ok. Bare det ikke er træfarvet. Jeg
må prøve at høre nogle af dem du foreslår. Tak :)

Allanowich: Tak :)
Til top Vis NielsHA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsHA
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 27 Juli 2019 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Et sæt Buchardt S400 med 2 subwoofere + DSP 

3000 kr billigere og en meget bedre lydmæssig og teknisk konstruktion.
De er mere uafhængige af rummet og med et sæt subwoofere og lidt DSP, så får du en bas, som ingen af de små gulvmodeller du har kig på, kan følge med til. Og det er ikke nødvendigvis meget bas. Men den kan blive dybere, mere jævn og forblive rimelig stabil(ingen bulder) i det meste af rummet, uden at du skal sidde helt stille i sofaen.
Og når du får rettet bassen til, så kommer mellemtone og diskant meget mere til siden ret og bliver samtidig tydligere.
Især en af de store fordele, er at musikken ikke skifter voldsomt, bare fordi du sætter den ene eller den anden slags musik på. Og meget klassisk musik får pludselig en tyngde og dybde, som bliver tydeligere selv ved lavere niveauer. Man kan pludselig sidde og lytte til musik ved et behageligt niveau og samtidig få både autoritet og indlevelse med selv på middelmådige optagelser.
Der er visse tekniske detaljer inden for musikgengivelse, der er vigtigere end andre. Og får du styr på bassen, har en rimelig sammenhængende mellemtone/diskant, samt en fornuftig balance af niveuet imellem alle frekvenser, fra det dybeste til det højeste - så bliver det hurtigt ret godt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
vennerberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 27 Juli 2019 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

GoldenEar... Prøv at google dem
Til top Vis vennerberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vennerberg Besøg vennerberg's Websted
 
NielsHA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 28 Juli 2019 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor: Det bliver et nej til subwoofer(e). Jeg havde 5.1 fra SystemAudio før, men selvom de ikke var så store, så var der bare for mange. Så kan jeg bedre leve med to der er lidt større. Men tak for forslaget ellers.

Vennerberg: Det vil jeg gøre :)
Til top Vis NielsHA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsHA
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes