Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brænder sikringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Hej gutter.

Jeg har en Classé CA-201, som har været ude og spille godt igennem til en fest. Sidst på aftenen gik forstærkeren ud.

Jeg har nu fået taget toppen af, og de to sikringer kaldet rail+ og rail- (ifølge Classé manual) på den ene kanal var brændt. Jeg har forsøgt at skifte dem, men hver gang jeg tænder forstærkeren, brænder rail- sikringen med det samme.

Har i nogen gode ideér til, hvad der er galt, og hvad jeg evt. kan gøre for at fejlfinde?
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
TONJEN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Der er desværre nok gået en udgang.
Du skal måle dine udgangstransistorer en ad gangen, til at starte med.
Til top Vis TONJEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TONJEN
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  



Kan du pege mig i retning af hvad det er jeg skal måle på, og hvordan? Se evt. vedhæftede billede.
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
TONJEN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Det er de 4 runde transistorer i hver side du skal måle på.
Jeg synes det ser ud som at en enkelt i hver side skiller sig ud, eller snyder billedet? Måske har de været skiftet tidligere...
De skal loddes ud og måles hver for sig.
Til top Vis TONJEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TONJEN
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil umiddelbart sige, at såfremt du har behov for at spørge hvordan, skal du holde dig fra selv at prøve.

Du risikerer at brænde mere af, og stå med en væsentlig større regning.

Hvis der er røget en udgang, er der formentlig komponenter for maks 500 kroner. Hvad er værksted så vil tage for at lave den, tør jeg ikke sige. Men der ryger sikkert hurtigt et par tusinde.

Alternativet kan være at finde en herinde der kan lave det for dig ��

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår hvad du siger kristian, men jeg er ikke helt tabt bag en dør. Jeg har bare aldrig været operationen igennem før, men ser det ikke som noget problem, så længe jeg ved hvad der skal gøres :)

TONJEN, jeg har købt forstærkeren brugt, så det er meget muligt at de er blevet skiftet tidligere. De er i hvert fald ikke magen til de andre (der mangler logoet på toppen).

Kan jeg måle dem ud vha. et almindeligt multimeter?
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig helt op til dig. Jeg siger bare, at man skal overveje før man kaster sig ud i den slags, hvis ikke man ved hvad man laver. Der er tale om en relativ kraftig forstærker, og får man ikke lavet det korrekt, er der risiko for TOTAL nedsmeltning.

Ofte er de kun selve udgangstransistorerne og evt drivere der er brændt af, men du kan også sagtens risikere at der er brændt komponenter længere tilbage i kredsløbet.

Du kan starte med at måle Vbe/Vcb (diodestrækninger) på alle udgangstransistorer og drivere. Der er med ret stor sandsynlighed nogle af dem der er døde. Jeg ville skifte dem alle for en sikkerhedsskyld. Dernæst ville jeg skifte emittermodstande for en sikkerhedsskyld og evt basis-modstande på udgangene (Såfremt der er basis-modstande, har ikke kigget diagrammet).

Når du har skiftet al dette, kan du state den langsomt op på en variabel laboratorie-strømforsyning (med passende strømbegrænsning så den ikke brænder det hele af igen ved flere fejl), så du kan holde øje med at strømmen ikke stiger voldsomt og at alt virker til at fungere. Lad den gerne stå et par timer med lab-forsyningen og og blive gennemvarm, inden du starter op med den egen strømforsyning og laver alle justeringer (Formentlig BIAS og offset).

Igen, hvis ikke du ved hvad du skal holde øje med, er det lidt svært. Og at lave det udelukkende baseret på vejledning på forum, er lidt et sats. Problemet er at det ikke bare er som at skifte en defekt del på eks en bil. Her risikerer du at den ene komponents fejl, brænder hele konstruktionen af. Du er selvfølgelig velkommen hvis du har flere spørgsmål, så vil jeg gerne hjælpe dig.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Listepeter
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 28 Maj 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

KristianJ1324 skrev:
Jeg vil umiddelbart sige, at såfremt du har behov for at spørge hvordan, skal du holde dig fra selv at prøve.

Du risikerer at brænde mere af, og stå med en væsentlig større regning.

Hvis der er røget en udgang, er der formentlig komponenter for maks 500 kroner. Hvad er værksted så vil tage for at lave den, tør jeg ikke sige. Men der ryger sikkert hurtigt et par tusinde.

Alternativet kan være at finde en herinde der kan lave det for dig ��

Den kan du da nemt fixe for ham   

Til top Vis Listepeter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Listepeter
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har før set TO-3 transistorer mister teksten på toppen når de har været rigtigt varme over tid, endvidere bliver toppen ofte
mat, - metallet udglødes.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3752
Sendt: 18 Juli 2019 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  



Vildt nok at så stort et effekttrin i den klasse siger break down

Hvilke ht har den trukket ???
Til top Vis Music4life's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music4life
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 19 Juli 2019 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

@Music4life De har trukket et sæt Pioneer S-1EX :)

@Mik112 så kan jeg næsten regne ud, at det vil være værd at måle dem igennem først :D
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 19 Juli 2019 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

sonsora skrev:
Jeg forstår hvad du siger kristian, men jeg er ikke helt tabt bag en dør. Jeg har bare aldrig været operationen igennem før, men ser det ikke som noget problem, så længe jeg ved hvad der skal gøres :) TONJEN, jeg har købt forstærkeren brugt, så det er meget muligt at de er blevet skiftet tidligere. De er i hvert fald ikke magen til de andre (der mangler logoet på toppen). Kan jeg måle dem ud vha. et almindeligt multimeter?


Hvis du ikke véd med hvad du skal måle transistorerne...vil det nok være en god idé at få en tekniker til at se på sagen. Også selvom man ikke er helt "tabt bag en dør". (Det citerede udtryk var helt nyt for mig!).


Mvh.
Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 19 Juli 2019 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Tjek først liige ensretteren (brokoblingen), der sidder før ladelytterne. Den kan have været på overarbejde, er den død hiver
den sikringen.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 19 Juli 2019 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Også selvom man ikke er helt
"tabt bag en dør". (Det citerede udtryk var helt nyt for mig!).


Mvh.
Niels



Ja.... "Buset ind i en dør" eller "Tabt bag en vogn" er vel det, vi gamle røvhuller kender

Niels..... sproget er under forandring..... og du kan ikke stoppe det

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 19 Juli 2019 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Haha der er nu faktisk en bedre forklaring på udtrykket :) I min familie har vi bare vænnet os til at sige tabt bag en dør, efter en
af os engang sagde det. Det er jo sådan lidt ananas i egen juice (hvis I kender den), når udtrykket jo egentligt refererer til at
man ikke er dum :)
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 Juli 2019 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Uanset man ikke er tabt bag noget er fejlfinding en udfordring. For hvor er fejlen? I dit tilfælde kan den ligge i alt fra en kortsluttet ensretter, over et afbrudt biaspotentiometer, en defekt biastransistor til kortsluttede driver og/eller udgangstransistorer.

Ifølge servicemanualen kan du måle dine udgangstransistorer med et universalinstrument. Billedet. Drivertransistorerne kan ikke måles på den måde. Fungerer de, kan du risikere at ødelægge dem ved at måle på dem. Derfor anbefaler Classé altid at udskifte driverne samtidig med fornyelse at udgangstransistorerne. Disse skal være matchede par med et gain på 50.




Regner man lidt på udgangstransistorernes krav til styrestrøm overrasker det i hvert fald mig, at man ikke har dimensioneret driverne kraftige. I en worst case situation, som den du har set resultatet af, køres driverne effektmæssigt helt til grænsen af deres formåen. Og da der sikkert er sket det, at højttalerenhederne og eller delefiltre har fået en skade er det overvejende sandsynligt, at de har udløst skaden på forstærkeren.

For en sikkerheds skyld. Få målt impedanskurven på dine højttalere inden de tilsluttes en anden forstærker. Er der opstået en skjult fejl, vil den kunne ødelægge forstærkeren. Kurven vil afsløre enhver forandring – akustisk og elektrisk – på højttalerne. Det er måske interessant at bemærke at højttalerne har stejle fasevinkler og over et stort område er 4 Ohm, som betyder at forstærkeren er blevet tilsvarende hårdt belastet med en effektafgivelse på op mod 400W. Det dobbelte af højttalernes max kapacitet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 20 Juli 2019 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  




De højtaler dropper helt ned til 3,6 ohm og har nogle vemmelige pukler i bassen.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 20 Juli 2019 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Tak for beskrivelsen Kaj.
Jeg kan supplere op med, at ja der røg et delefilter på den ene højttaler. Jeg havde bare antaget, at forstærkeren havde udløst
den skade, og ikke den anden vej rundt.

Baseret på den viden, hvad vil du så vurdere der er størst sandsynlighed for er gået i kage i forstærkeren?
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 20 Juli 2019 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Rækkefølgen i problematikken er som regel, at vedvarende høj effekt “To The Limit” tilfører højttalerens komponenter så meget
varmeenergi, at delefilterkomponenter og højttalerens svingspoler kortslutter og overbelaster forstærkerens transistorer og
øvrige komponenter.
Hvad der er gået i stykker bliver du nødt til at måle dig frem til. Det er umuligt præcist at afgøre uden at have den på bordet
med målegrejet fremme. En reparation kræver omhu og en skillevariotransformator når den skal startes op. For er der en
overset fejl risikerer du at skulle starte helt forfra.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Rettelse.
Ved nøje gennemgang af diagrammet jeg viste overfor, konstaterer jeg, at det er til en model 200 I en model 201 er driverne udskiftet til 10N20 og 10P20 mosfet i TO3 huse. Transistorerne uden tekst på fotoet antagelig. De er langt kraftigere end de anvendte i model 200, så min kommentar til dimensioneringen bortfalder. Jeg undrer mig over at teksten er fjernet på transistorerne. Leverandøren af dem er formodentlig EXICON http://www.exicon.info/products.php

I øvrigt kan ensretteren udelukkes fra fejlsøgningen. Sikringerne sidder efter ensretteren mellem elektrolytterne og udgangstrinnet, så det er der fejlen ligger.

Et foreløbigt afsluttende forslag. Lad en omhyggelig og erfaren reparatør løse opgaven for dig. Er forstærkeren ikke det værd? Højttalerne ligeså?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes