Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brænder sikringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj.

Tak for uddybningen.
Mht. din sidste kommentar, så handler det vel mest om, at jeg er en pilfinger, og har en ret god track record for at løse tingene
selv. Jeg foretrækker simpelthen at gøre det selv, medmindre det er fuldstændig umuligt, eller at risikoen er for stor (f.eks. skifte
tandrem på en bil) :)

Jeg har dog lige et afklarende spørgsmål. Tidligere i kommentarerne blev der skrevet, at jeg skal måle på de 8
udgangstransistorer som seddel i T03. Du har så skrevet at jeg ikke må måle på driverne, da de kan tage skade af det. Med den
besked som du lige har skrevet, så læser jeg det som, at de 8 transistorer i kanten er forskellige, og nogle af dem er drivere, og
dermed ikke må måles igennem. Er det korrekt?
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har sendt en personlig besked med link til manual.

"Pilfinger …." Nu bliver jeg urolig Skal vi blive i bilverdenen sidder du med et apparat med to motorer, hvor den ene er brændt sammen og skal have skiftet krumtaplejer, plejlstænger, stempler og stempelringe, toppakning med mere for igen at kunne yde som før. Om det er nemmere end at skifte tandrem er op til dig at vurdere. Det er jo en lidt større opgave end at udbore en knallert, som kan være svært nok at udføre ordentligt.

Din forstærkers to kanaler er hver for sig en "firecylindret motor" hvor alt skal fungere perfekt, hvis det skal fungere længere end det sekund du tænder, for sekundet senere at måtte erfare, at der var en fejl du ikke havde opdaget. Og så er det helt forfra. Også komponenterne du netop har monteret. Her er det altså ikke nok at være en pilfinger. Det er nærmere et handicap at være det    Og det mener jeg. Få nu en fagmand til at klare opgaven. Bedre råd mener jeg ikke jeg kan give dig.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt høre, at der efterhånden er flere som råder mig til at få lidt hjælp udefra :)

Er der nogen herinde som har lyst til at tage et kig? Jeg bor selv i Herlev.

Et lille sidespørgsmål:
Jeg kan se, at der i diverse diagrammer står, at transistorerne som anvendes er mj21194 og mj21193.
Når jeg kigger på de 8 transistorer i kanten rundt, så står der mj21194 på dem alle, altså ingen mj21193. Hvordan kan det
være?
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Der sidder fire af hver i hver udgang. Mj21193 sidder på et profil nedenunder.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Ah, det giver mening!
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

sonsora skrev:
Ah, det giver mening!


Ja, det var måske min fejl, da jeg kaldte en forstærkerkanal "en firecylindret motor". Det er en i overført betydning "en ottecylindret boxermotor", hvilket ikke gør opgaven nemmere. Jeg lukker den her. Held og lykke med løsningen af opgaven.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en CA201. Husk den opstarts procedure skal følges fra Classe, dvs du skal have en ledning på der omgår forstærkerens 15sek opstart. Den skal følges når vario trafo benyttes (som er meget fornuftigt). De 8 BJT og to mosfets skal formodentlig skiftes og de skal desværre være matchede, hvis du da har købt forstærkeren fordi den lød godt... Jeg kan se i min at den ene side engang i fortiden er blevet skiftet og bias mæssigt måle samtlige 8 bjt indenfor ganske få mA i forskel, hvilket betyder de er matched.

De 500,- holder ikke i rep. omkostninger

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Arh - det er nok lige overdrevet nok... Der er formegentligt kun gået en udgangstransistor måske to. Og der er emitermodstande så ikke nødvendigt med matchede transistorer. Men der skal måske justeres lidt på bias. Hvis man skal finde den syge transistor på Kajs måde er man nød til at "tage" emittermodstandene fra i den ene ende så kan man måle hvilken trans der ikke har en normal basis emitter / basis kollektor strækning... Hvis man altså er nogenlunde kyndig.
 
PS @ Kaj - husk lige på at større transistorer har mindre Hfe i tilfældet med drivertransistorerne hvilket belaster spændingsforstærkertrinnet mere.


__________________
Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

@GS
“Større transistorer og lavere Hfe “ Enig. Her er der tale om en Mosfet driver, som er spændingsstyret og hvor belastningen af
VAS trinnet primært er af kapacitiv karakter. Konstruktionen er givet på forhånd og vi står jo ikke overfor en nykonstruktion.
Skal vi ikke have tillid til at Classé har gjort det rigtigt?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 21 Juli 2019 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

@GS
Jo jeg glemte at fortælle at “Kajs måde at måle transistorerne” ikke er min. Den er sakset fra Classé servicemanual til model
200.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

@Robert GS,

Jo jo, den vej kan du sagtens gå ud af, at få fat i den enkelte "skyldige". Du skal så bare sørge for at erstatningen ved samme bias spænding trækker omtrent samme strøm som de "overlevende". Det kan gøres ved at trial/error på base modstanden til det antal der skal erstattes.

Ellers kan der komme til at være ret stor forskel på effektafsættelsen i tomgang hos hver enkelt. Og det kan gå ud over thd, hvis det da er interessant...

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
@GS
“Større transistorer og lavere Hfe “ Enig. Her er der tale om en Mosfet driver, som er spændingsstyret og hvor belastningen af VAS trinnet primært er af kapacitiv karakter. Konstruktionen er givet på forhånd og vi står jo ikke overfor en nykonstruktion. Skal vi ikke have tillid til at Classé har gjort det rigtigt?


Arh - min fejl jeg overså at der var tale om en Mosfet driver.  Jeg foretrækker bipolære og i det tilfælde går det ikke kun med "et trin" driver IMO.
@ Flemming - jeg har ikke oplevet nogen problemer med forskel når der er emittermodstande. Jeg anvender optil 12 i parallel af den nævnte type Mj21193 (dog i plasthus).


__________________
Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Der sidder sådan en fætter her, som ser lidt sjov ud. Er den død?

Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Den mystiske sorte i midten er BIAS transistoren. Og er den mystisk ved at se revnet (eksploderet) ud har vi allerede en delforklaring på fejlsøgningen. Men billedet er ikke tilstrækkelig tydeligt til at jeg kan se det med sikkerhed.

Her har du indtegnet på diagrammet hvad vi kigger på.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

ja jeg kan desværre ikke uploade billeder her i bedre kvalitet.

Prøv at se om du kan tilgå det her, det skulle være bedre kvalitet:
https://photos.app.goo.gl/7zgYFAEcmDQtFZYm7
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Den transistor der, er dog på den modsatte side af hvor rail sikringerne springer, så det er vel næppe kun derfor :)

Er det rigtigt forstået, at for at kunne måle udgangstransistorerne igennem, så skal jeg afmontere dem? I så fald, så kan jeg se
at de hver er monteret med en bolt igennem, men det at skrue dem ud, er vel næppe nok tænker jeg
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Det hjalp med et tydeligere billede. Biastransistoren ligger med fladen mod køleprofilet med lim og kølepasta rester omkring og henover. Store ridser i køleprofilet. Den har antagelig været skiftet på et tidspunkt. Det er vigtigt at biastransistoren har god termisk kontakt til køleprofilet. Ellers kan den ikke styre tomgangsstrømmen præcist.

Men nu har den ikke noget med den døde kanal at gøre, så det kommer vi ikke nærmere en løsning med. Ja, du skal have alle udgangstransistorer ud af forstærkeren. Det er nødvendigt, hvis du vil følge Classé anvisninger. Skruerne skal ud og benene loddes fri. Og derfra videre med den beskrevne testprocedure. Et er at skille den ad. Noget helt andet er at samle det hele, så det virker. For alt skal fungere 100% når du sætter strøm på. Gør det ikke det - og nu gentager jeg mig selv for 117. gang - futter det hele af. Igen

…… jeg vil stadigvæk ikke undlade at anbefale dig at lade en erfaren udføre opgaven
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Det tænkte jeg nok med de udgangstransistorer... Det er godt nok ikke nemt at komme til de ben der på undersiden! Nogen
gode fif? Så længe det handler om at skille ad, så er jeg på hjemmebane :) Jeg skal alligevel brænde mange transistorer af, før
det bedre kan svare sig med en tekniker :)
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo din forstærker og jeg vil ikke bestemme dens skæbne. Jeg synes bare den er for god at øve sig på. Lidt geografi - hvad med at få Robert til at servicere den?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 22 Juli 2019 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hvordan får jeg fat i Robert?
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes