Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 13:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming/Dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 30 Juni 2019 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hvad er jeres erfaring med selve streaming delen.
Jeg har I dag en Sonos streaming boks, TIDAL hi-fi, og digital udgang til en seperat DAC.

Jeg har egenligt ikke umiddelbart noget at klage over ved lyden.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke, om hvor stor betydning selve streaming enheden har,
for lydkvaliteten.
Min egen tanke er, ingen..
Jeg kører som sagt digitalt ud, direkte i seperat Dac.
Og jeg tænker, at det vel er Dac'en, der laver lyden, og at streaming delen 'kun' formidler det
digitale signal til dac'en

Eller er jeg helt gal på den?
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 30 Juni 2019 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for det, kan du jo prøve at bruge en pc som streamer. På den måde kan du tjekke om det er noget du vil gå videre
med.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 30 Juni 2019 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hej.
Det er et af de sjove emner du åbner, da signalet “kun” er et og nul.
Min erfaring er, at der er forskel, når jeg kan høre at ekstern strømforsyning til streamer bliver opgraderet.
Mvh Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 30 Juni 2019 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Forskel i jitter fra streamer til streamer kunne tænkes at gøre en forskel. Hvis man er tilhænger af det så siges kablet til DAC'en også at kunne gøre en
forskel, selv optisk.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 01 Juli 2019 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

mjnaa.... jeg har også kun oplevet at det er strømforsyningen der kan gøre en forskel. Jitter ville højest optræde som en lille bitte smule støj, så langt nede, at du på ingen måde høre det. Læs evt. mere på audiosciencereview. De har testet et hav af DAC's, ved at måle på hhv indput og output, så man kan se hvad der sker ved forskellige signaler.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 01 Juli 2019 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Tror også langt mere på strømforsyning end jitter men i andre sammenhænge er mange overbevist om
at det er altafgørende. Jeg er skeptisk.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 01 Juli 2019 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Gennem mit testarbejde her på siden, har der tegnet sig en tydelig tendens... og det er, at strømforsyningen har særdeles stor betydning for det samlede resultat fra digitale produkter, det være sig CD-afspillere, drev, dac eller streamere!

Er strømforsyningen dårligt designet eller ustabil, så er sandsynligheden for støj meget større. Og hvis denne støj når de "sarte" digitale kredsløb, så støjer disse med, og så har man balladen med "jitter", hvilket opleves som hårdhed i lyden, især i øvre mellemtone og nedre diskant.

Og det har selvfølgelig indflydelse på den samlede pris, hvilket gør at man ofte skal betale lidt mere for digitale produkter som lyder mere naturligt. Men der er undtagelser, hvilket i snart kan læse mere om...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 01 Juli 2019 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

brian-s skrev:
Hvad er jeres erfaring med selve streaming delen.

Jeg har I dag en Sonos streaming boks, TIDAL hi-fi, og digital udgang til en seperat DAC.

Jeg har egenligt ikke umiddelbart noget at klage over ved lyden.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke, om hvor stor betydning selve streaming enheden har,
for lydkvaliteten.
Min egen tanke er, ingen..
Jeg kører som sagt digitalt ud, direkte i seperat Dac.
Og jeg tænker, at det vel er Dac'en, der laver lyden, og at streaming delen 'kun' formidler det
digitale signal til dac'en

Eller er jeg helt gal på den?



Jeg synes ofte at man kan opleve små forskelle på forskellige digitale kilder, men kvaliteten af det du streamer har efter min mening den klart største betydning. Du kan f.eks prøve at lytte forskel på Tidal MQA kvalitet og Tidal CD kvalitet. Hvis du oplever en forskel der, kan der tages endnu et skridt op, ved at købe din egen musik i høj opløsning fra blandt andet highresaudio.com.



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 02 Juli 2019 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Gennem mit testarbejde her på siden, har der tegnet sig en tydelig tendens... og det er, at strømforsyningen har særdeles stor betydning for det samlede resultat fra digitale produkter, det være sig CD-afspillere, drev, dac eller streamere!

Er strømforsyningen dårligt designet eller ustabil, så er sandsynligheden for støj meget større. Og hvis denne støj når de "sarte" digitale kredsløb, så støjer disse med, og så har man balladen med "jitter", hvilket opleves som hårdhed i lyden, især i øvre mellemtone og nedre diskant.

Og det har selvfølgelig indflydelse på den samlede pris, hvilket gør at man ofte skal betale lidt mere for digitale produkter som lyder mere naturligt. Men der er undtagelser, hvilket i snart kan læse mere om...  



Det er også min erfaring! Jeg har for nyligt solgt min temmelig dyre DAC. I stedet bruger jeg DAC-delen i en 25 år gammel surroundforforstærker og selvom jeg mister noget detaljering og lidt rum - så lyder den ganske enkelt mere naturligt. Helt sikkert fordi strømforsyningen i surroundforforstærkeren er voldsomt overdimensioneret.

Lyder spændende med den kommende test.

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes