Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 09:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Uden skarp diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 30 Maj 2019 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

prøv at finde noget stof eller viskestykke  klip en hul i den så kun lige midten at dine diskanter bliver frie. og lyt til det.  

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 31 Maj 2019 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Du kunne starte med at bruge det gratis program, der hedder APO. Her kan du lege lige så tosset du vil med frekvenskurven og selv erfare hvad der sker når man piller ved de forskellige frekvenser.
Det er sådan set bare en equalizer der installeres og kører i baggrunden, hvorefter at al den musik du spiller vil blive korrigeret af APO.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 31 Maj 2019 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Tak for alle gode forslag!

Med udgangspunkt i at HT, forstærker og kabler betyder mest i nævnte rækkefølge, vil jeg bruge jeres forslag og eksperimentere med filt, placering/vinkling, software og kabler (har nogle gamle liggende og kan måske låne) inden jeg går over til en ny større investering.

Jeg har kigget lidt på at åbne HT og lave elektroniske eller mekaniske ændringer, men tvivler også med henblik på evt videresalg. Hvis jeg ikke kan komme overens med HTs grundlæggende lydkarakteristik, vil jeg skifte dem: jeg blander heller ikke 2 slags whisky for at komme af med den røgede smag, men køber en blidere whisky næste gang. Til gengæld kan nogle dråber vand hjælpe...

Når alt kommer til alt, læser jeg mig frem til at det kunne give mening at prøve nogle andre HT, men det er desværre ikke helt så let...
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 31 Maj 2019 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hej .. Der er lige så mange meninger som der er folk

Hvis du har tid nok så ville jeg starte med at låne nogle højttaler kabler, de rigtige kabler kan gøre en verden til forskel på din højttaler og det er jo gratis at låne kabler med mindre du låner nogle i Jylland så kan der jo komme nogle omkostninger til post.

Men på den anden side så får du prøvet nogle kabler.

Ja jeg ved det godt .. nu begynder de samme at skrive at tro flytter bjerge osv. Men prøv og gør din dine egne erfaringer.

Da jeg købte nye højttale for nogle år siden, ja så var der ikke nogle vej uden om at jeg måtte til at prøve kabler. jeg brugte 5-6 måneder på at lytte til kabler sammen med et par test personer som aldrig vidste mærke og pris på de kabler vi hørte … Vi blev overrasket over hvordan vi kunne ændre lyden på de samme højttaler "kun" ved hjælp af kabler.

Jeg lånte bla. et kabel til 6000 kr og et til 15.000 kr der lød så skinger at det ikke var til at holde ud med mindre at power var så lav at vi nærmest ikke kunne høre højttaleren.

Det kræver selvfølgelig at man har et anlæg af så god kvalitet at man kan høre en forskel. Hvis du syntes at kabler ikke ændre på lyden som du gerne vil, ja så er det ikke den vej du skal gå. Men måske kan du sener få brug for den viden om kabler du har gjort dig sender i livet.

De Dynaudio højttaler jeg har hørt lyder bestemt ikke skinger, men det er måske et spørgsmål om pris. Jeg hørte ikke højttaler til under 30.000 kr.
Til top Vis Arne s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arne s
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 01 Juni 2019 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

@Arne - den går ikke. Det er elektrisk ikke muligt at have så stor en forskel på kabler, med mindre der er en direkte fejl i højttalerens eller forstærkerens konstruktion. Og i så fald er det dem der skal skiftes ud, og ikke kablerne 

Fortæl mig hellere hvorfor man knokler for at opnå frekvenslinearitet i cd-afspillere, forstærkere, pladespillere osv. - hvis det ikke også skulle være ønsket på en højttaler?

Tilbage til trådstarter.

Prøv at vinkle dem lidt ind imod din lytteposition. Hvis dine højttalere har en begrænset spredning, så kan du måske redde lidt den vej.

Ellers er der kun tilbage at skifte dem ud eller måle dem, så du kan finde ud af hvad du har
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 01 Juni 2019 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Det er så skønt når der sidder nogle kloge hoveder og fortæller en at det man høre ...Høre man ikke.

Go dag
Til top Vis Arne s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arne s
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 01 Juni 2019 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Yes - det kaldes psykoakustik og er et langt mere videnskabelig velgrundet emne end tilfældig snak om kabler. Har du først selv skiftet dit kabel, så er din udtalelse fuldstændig utroværdig. Læs og lær om biologi og psykologi. Så vil du lære hvor lidt du ved om dig selv

Hvis trådstarter har problemer med sin lyd. Så er der et problem med enhederne, filteret eller kabinettet. Altsammen kan stadfæstes, bevises og efterprøves med et sæt konkrete målinger. Der kan selvfølgelig være ballade med forstærkeren eller lydkilden. Men højttaleren er bare harmende vigtig og kabler er bare helt utroligt ubetydelige i denne sammenhæng.
Akustikken er også en enorm betydende faktor, men de færreste er interesseret i at gøre noget ved den.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 01 Juni 2019 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Enig med Digital_Thor, kabler er til fin justering, du kan ikke ændre en højttalers signatur lyd med et sæt kabler. Som jeg skrev
tidligere så kan det være svært selv med rumkorrektion. Mine gamle high-end HT som jeg var super glad for havde en tendens
til skarpe s og f lyde, selv hvis jeg dæmpede 8 db i det område de var skarpe så hjalp det ikke rigtigt, det skal siges at rummet
er pænt dæmpet og diskant ruller pænt af, men HT var analytisk af natur og det kan ikke fjernes, så til trådstarter, nye højtalere
er vejen frem, inden du køber dig fattig i ligegyldige kabler.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 02 Juni 2019 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Tak for engagement i tråden 😉

Har et sæt tidligere kabler liggende som jeg vil afprøve. Kommer
ikke til at købe nye kabler bare sådan uden videre.

Jeg har købt nuværende sæt for at blive klogere på hvad jeg egentlig
ønsker af lyd i min stue. Tror at den skarpe diskant er karakteristisk
for mine HT. Jeg eksperimenterer videre: the quest has just begun!
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes