Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SA Legend 40 Silverback (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1022
Sendt: 02 Maj 2019 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bare lige dele min store begejstring for min investering i et sæt SA Legend 40 Silverback.

Efter gennem en årrække at have haft et par forskellige aktive højtalere de seneste B&O BeoLab 9 og de sidste år et passivt system
med NAD C390DD + B&W PM1 som jeg var rigtig glad for B&W'ernes naturlige lyd. PM1'erne betragtede jeg dengang som en god
opgradering fra BeoLab 9. De lød markant bedre i mine ører(i det rum de spillede i) end BeoLab 9. Det rum de spillede i gjorde, at
jeg ikke kunne have for meget bas så derfor var de små PM1'ere perfekte men med en sprødere mellemtone.

Nu er rummet så skiftet ud og jeg har gennem det sidste år gået med opgraderingstanker og ville helt bestemt have noget, der
også kunne give den bund vi ikke havde med de små reolhøjtalere. Så jeg har været rundt og lytte til en del. Udgangspunktet,
tænkte jeg, skulle være enten en Lyngdorf TDAI-2170 eller en NADC388. Begge med mulighed for flere digitale input og en neutral
signatur. Jeg fik mig aldrig helt sporet ind på hvilke højtalere der skulle til. Flere var inde i billedet men for at holde den samlede
pris spiselig, var det hele tiden kompakthøjtalere, der kunne lade sig gøre.

Det var lige indtil jeg fik lyttet på SA Legend 5 Silverback, hvor prisen jo var det samme som bare højtalerne på flere af de sæt jeg
gik og kiggede på. Jeg synes virkelig de var spræl-levende, hurtige, dynamiske og spiller med en super tight "rhythm-and-pace".
Det var lige den lyd jeg gik og ledte efter.

Så det tog ikke lang tid at lade mig friste af SA Legend 40, der har samme sprødhed men med lidt mere af det hele. Især mere bas.
Nu har de stået i stuen de sidste tre uger og jeg nyder virkelig at lytte til stort set alt musik på det sæt. Vokaler sidder bare
fuldstændig rent og med luft omkring. Celloer lyder sindsygt sprødt og med fylde. Jeg plejer ikke at høre så frygtelig meget metal
(det er mest konen der sætter det på) men det er en genre, hvor SA 40 Legend bare viser så meget power og punch, at de går rent
ind under huden.

Nu er der ikke meget af det musik jeg lytter til, der er bas-drevet. Så jeg har aldrig brudt mig om for meget bas. Gerne en hurtig
og hårdtslående bas, der underbygger resten af musikken, men ikke for meget fylde. Lige på dette punkt er SA40 Legend nok lige
til den gode side for mig. Jo, en akustisk bas lyder fantastisk, men der er en vis imponator-effekt i bassen som de ikke havde
behøvet. Måske det er et spørgsmål om tilvænning da jeg kommer fra markant mindre højtalere? Men det er af mine to
ankepunkter, at der til tider er en anelse for meget fylde i bassen. Jeg kan sagtens leve med det men hvis jeg skulle justere lidt på
EQ'en, så fik den lige lidt mindre fra 130Hz og ned.

Til gengæld har de en fantastisk levende dynamik og det er en fornøjelse at høre dem spille klassiske koncerter med hele orkestret
med masser af hul igennem. De har en både dyb og bred soundstage og man hører aldrig lyden komme fra selve højtalerne på hver
sin side men man fornemmer meget klar at musikeren/sangere står foran sig midt mellem højtalerne meget tydeligt markeret. Det
er et stort skridt frem for alle de tidligere sæt jeg har haft.

En anden ting jeg ikke oplevede ligeså kraftigt på det gamle anlæg er, at de tydeligt viser forskelen på AirPlay, Spotify Connect og
Tidal afspillet via Chromecast. Man er ikke i tvivl om AirPlays begrænsninger hvorimod Spotify Connect (320kbps) nærmer sig Tidal
Studiomaster afspillet via Chromecast. Det bedste er dog stadig en CD-afspiller med optisk direkte ind i den trådløse (WISA) hub.

Og så er der lige det store plus med convenience. Ingen kabler, ingen forstærker, der skal tændes, kilde man skal vælge (den
medfølgende hub skifter (stort set altid) selv til den kilde, der spilles fra. Der er en prioriteret række, hvor streaming har højeste
prioritet men hvis der ikke streames og man tænder for TV'et, så starter den bare på TV'et som kilde. Det er noget konen forstår og
hun har ikke klaget en eneste gang. Systemet slukker også selv når det ikke er i brug og man opdager det ikke. Det er simpelthen
virkelig en lille ting men også en større lettelse. Min gamle NAD C390DD forstærker skulle altid lige bruge 10 sekunder om at
komme til live og man skulle huske at slukke inden sengetid. SA Legend 40 starter bare med at spille så snart man trykker på play.

Det sidste ankepunkt jeg har er, at systemet nogle gange har svært ved at styre volumen når man skifter mellem kilder. Vi har en
lille håndfuld gange oplevet, at hubben specielt når man skifter over til AirPlay kan finde på at spille et halvt sekund med meget høj
volumen fordi man sidste gang slukkede netradioen ved høj volumen. Jeg er ikke sikker på det er systemets skyld men måske mere
den måde AirPlay/iOS håndterer volumen på fra telefonen? Det er et meget lille problem men alligevel værd at nævne.

Derudover må jeg godtnok sige jeg er tilfreds med investeringen. Jeg kan kun anbefale alle at give dem et lyt, hvis man kan finde
et sted hvor det er muligt. Jeg måtte selv køre forholdsvis langt for at komme til at lytte men det var bestemt det hele værd.
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777
 
Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 205
Sendt: 02 Maj 2019 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Super fedt at finde lige netop det der giver den lyd man søger. Det
kan jo tage mange investeringer og tid, før man finder netop sådan et
produkt man er så begejstret for. De ser flotte ud og det er da bare
super fedt med de muligheder en aktiv ht har.
Tillykke med dem og jeg vil da selv gerne lytte til sådan et par
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK
 
Harald
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 17 Juni 2019 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Har lyttet en del til HT i Silverback serien og vil gerne rose dem for deres alsidighed, fylde, og brugervenlighed. Jeg synes at lyden er stor og
engagerende, og har meget dynamik og punch. Desuden har HT høj WAF fordi de er pæne, ikke behøver lange kabler eller andre komponenter (man
streamer direkte fra mobil via en mini-box til HT) og lyden er meget behaglig og venlig. Lyden er poleret og måske lidt for poleret til min smag. Jeg
savner lidt kant og karakter. Alt i alt er de absolute nogle af de bedre HT jeg har hørt, til en meget overkommelig nu der ikke behøves forstøærker,
streamer og HT-kabler. Der bliver i øvrigt eksperimenteret med en ny app med helt særlige features...
Til top Vis Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harald
 
burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1022
Sendt: 17 Juni 2019 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Jeg må hellere lige følge op på det med at jeg til at begynde med synes, der var en tand for meget bas. Efter jeg har fundet den
helt rigtige afstand ind til bagvæggen er det ikke et problem længere. De kom lige 10 cm længere ud fra væggen og nu synes jeg
der er en super balance i lyden. Jeg nyder stadig bare at sidde og lytte gammelt musik igennem også lydsiden af film er en nydelse.
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes