Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Kvaliteten af indspilninger? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nene
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 30 April 2019 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Har I mange år tænkt på hvorfor der er så stor forskel på indspilningskvaliteten af musik, (dette handler ikke om vinyl kontra
cd'ere mv.).

Jeg har selv haft meget udstyr indenfor de sidste 40 år og uanset hvad, ja så er der bare indspilinger som ikke lyder så godt som
andre.

Mine egne oplevelser kan kort ridses op således.

Dårlige lydende lp'er/cd'ere:

U2
Meat Loaf
Cure
.....

Gode:

Pink Floyd the wall
De fleste med Dire Straits
Roxy Music
......

Hvordan ser jeres shortlist ud? Jeg synes det kunne være interessant, at se hvor forskelleligt vi opfatter kvaliteten, uden skelen
til prisen på udstyret der spilles på.

Håber, at nogen vil komme med deres bud!

Ha' en fantastisk aften.

Vh.

Peter
Til top Vis Nene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nene
 
Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 30 April 2019 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Alt (?) udgivet på Telarc har en høj indspilningskvalitet !
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 30 April 2019 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hvis vi ser bort fra alle nyere indspilninger OG remastered udgaver af gamle indspilninger, som alle er kørt gennem "pølsemaskinen", altså
et computerprogram der komprimerer lyden, klipper spidserne af og derved genererer forvrængning, så må jeg konstatere, at jo flere
"knapper" de har fået at trykke på i studiet, jo mere unaturligt lyder det.

Optagelser fra halvtredserne og tresserne kan være/er rigtigt gode. Dire Strait er også - på de originale cd'er - i meget fin kvalitet.

Normen er desværre blevet den computermanipulerede lyd. Derfor frygter jeg, at hifi-interessen langsomt uddør, der er ingen unge
mennesker der ved, hvor godt musik kan lyde!

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 30 April 2019 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg synes, alt med Manic street preachers er dårligt indspillet. Jeg kan kun holde ud at høre det i bilen. Også en del Bruce Springsteen.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 30 April 2019 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

This is my truth tell me yours er ellers et fedt album men er enig i at kvaliteten kunne være bedre.

Hvis I ikke kender dette site http://dr.loudness-war.info/ så kan det give et finger prej om hvilke indspilninger
man kan gå efter.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 April 2019 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Problemet er, at masserne bestemmer... og her betyder det, at musikken skal kunne gengives af små streaming-højtalere, som ad naturens vej ikke kan gengive et normalt dynamikområde. Afspilning i bil nævnes også her i tråden, og vejstøj kan i den grad kvæle lave detaljer i musik?

Derfor komprimerer man musikken, dvs. at man dæmper de kraftigste udladninger, og forstærker de svage passager. Dermed kvæler man dynamikken, som er det der giver musikken liv, og man sidder tilbage med oplevelsen af, at musikken blot er en konstant summen uden udladninger eller temposkift. Fagteknisk hedder det faktisk dynamisk kompression!

Og det er kommet for at blive. Den kommercielle musikbranche er fuldstændig ligeglad med musik- og hifi-entusiaster, som ønsker at beholde den naturlig dynamik i musikken. Tilbage er så klassisk, jazz, og de der mærkelige genrer som man ofte hører på hifi-messer  

Heldigvis er vinyl ved at blive en undtagelse, hvor mange selskaber er begyndt at forstå, at de kræver deres egen unikke mastering, og da det hverken skal høres i bilen eller via små plastikhøjtalere, så undlader man ofte den dynamiske kompression.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 30 April 2019 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Ja Mikkel, desværre så har du ret :)

Men jeg har gode erfaringer med indspilninger fra bl.a. Sheffield lab, AudioQuest mfl. Der er selvfølgelig også andre. Men det afhænger også af hvilken stil man er til. Desværre så har Sheffield ikke meget i min smag. AudioQuest har mere. Men det er en række andre som også kan levere god kvalitet. Husker der var en hjemmeside, hvor man kunne se hvilke plader der havde et stort dynamikområde... Men husker ikke navnet lige nu...

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 01 Maj 2019 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes tit det handler om smag. En god indspilning forbindes tit med en lækker lyd. Plads mellem instrumenterne, dybe toner og nærværende mellemtone samt luftig diskant osv. Det siger så ikke mig ret meget. For at nævne nogle af mine favoritindspilninger: Deep Purple : Made in Japan og Led Zeppelin 1. En liveplade og en studieplade. Jeg synes de lyder afsindig godt.

Efter et langt liv med rigtig, rigtig mange koncerter har jeg dannet mig mine præferencer. Nærvær og ærlighed og sult efter at bevise noget er ikke noget som alle kunstnere kan få ned på deres plader. Heldigvis er der noget som selv teknikken ikke kan skabe. Jeg går efter at mærke nærværet og det er ikke nok at pakke det ind i en flot produktion.

Jeg ser bestemt heller ikke Dire Straits som ene gode produktioner. Brothers in arms er skrækkelig at høre på, men det kan jeg se i hifibladene, at det jeg står meget alene med. Kedelig produktion blottet for engagement. De var jo netop ikke sultne mere efter Alchemy touren. Jeg kender godt mange af de indspilninger som tit anbefales og som er spillet til ukendelighed på diverse messer osv. Totalt ligegyldige for mig, men det er her smagen spiller ind.

Jeg hører meget jazz også. Giv mig noget Miles Davis, Jan Harbeck eller NHØP. Meget sjæl i lyden og mindre sukker. Vi har bare ikke samme præferencer for lyd. Sådan er der så meget.   



__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 01 Maj 2019 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg er enig med dig, stort set 100% :)

De bedste plader jeg har er oftest live recordings fra studio. Det er de plader, hvor jeg kan fornemme rum mv. Tidligere lavede
audioqust ikke andet. Ved ikke om det stadig er sådan. Sheffield laver også den slags.

Men vil dog stadig mener at der skal være styr på kvalitet og det ikke ødelægges af komprimering mv. Det kan jeg ikke holde ud
:)

Men vi har selvfølgelig alle vores præferencer

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 01 Maj 2019 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt iøvrigt den hjemmeside, jeg nævnte tidligere. Men det er ikke nogen garanti for perfekt, men give et godt hint. Dog
har jeg søgt nogle stykker af de plader jeg har, som jeg er glad for, og sjovt nok bon’er de fleste ud med stort dynamik område
på denne side. Men der er undtagelser, for mig

http://dr.loudness-war.info/

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 01 Maj 2019 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Nogle gange kan man se på den hjemmeside, at genindspildninger og remasteret nogle gange er ringere, det tænker jeg skyldes
komprimering :(

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 01 Maj 2019 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Vil da lige smide et link til Peter Lyngdorfs pladeselskab Nordic Dynamic. Her kan i læse mere om Loudness-war og cd'ens kæmpe - men uforløste -
potentiale. Meget interessant læsning.

https://nordicdynamic.net/

Der kan også købes musik. Udvalget er ikke så stort endnu men der er gode ting imellem.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 01 Maj 2019 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg mener der er to dele af grundene til de dårlige indspilninger. Én af grundene som også er nævnt, er kravet om at det skal lyde godt på
motorvejen med motorstøj.

Men en anden er "The Circle of Confusion". Er beskrevet ret godt her: http://seanolive.blogspot.com/2009/10/audios-circle-of-
confusion.html

Der er absolut ingen standard for musik. Rum, højttalere, akustik osv er op til mixeren. (Modsat film hvor alt findes som standarder og
targets til både mix og gengivelse)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 02 Maj 2019 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Selve indspilningerne er som de er, og det kan man ikke gøre noget ved. Masser af dårligt indspillede albums kan sagtens nydes, hvis de ellers er mastered ok. Men som Boman nævner, så er det ofte et problem. Mange gode gamle indspilninger bliver remastered på den mest forfærdelige måde, med brug af digital støj fjernelse og hvad har vi. Andre kan faktisk nærmest lyde bedre end originalerne, hvis en af de gode mastering teknikere, som f,eks Steve Hoffmann, har haft fat i dem.

Deep Purple: Made In Japan bliver nævnt. En af de absolut bedste live rock indspilninger der er lavet. Ingen overdubs eller noget. Den er også kommet i flere digificerede remasters. Nogle bedre end andre, men ingen af dem når den helt analoge originale vinyl til knæene.

Men følg med på Steve Hoffmans forum, hvor de forskellige masterings og remasters bliver debatteret. Det kan hjælpe lidt til at finde frem til de bedste, så man ikke bruger sine penge på de værste af slagsen.

@ Mikkel Gige: Vinyl har heldigvis en indbygget nedre grænse for hvor meget man kan begrænse dynamikken. Så hvis Hi Res masteren er i orden, kan resultatet nemt blive bedre end CD versionerne. Selv om det er mit indtryk at loudness war er på retur. Musikerne vil nok ikke finde sig at deres musik bliver maltrakteret.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 02 Maj 2019 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Vi har vist fået det meste frem, og jeg er enig i de frembragte synspunktet, men der to ting som også skal med.

1. I mange år havde Mac ry fo at være hi-fi og der er en hel generation af selvudnævnte producere "out there" som med deres
Macbook og micro studio monitors har bidraget til den elendige lyd som mange nyere indspilninger lider af. Autotune og andet
software til folk som ikke kan synge har heller ikke gjort det bedre.

2. Musikerne har også deres del af skylden, for at skille sig ud har de mod alle råd fra producerne gjort som de syntes, hvad får
ellers en sanger som ikke kan styre sine "s'er" og "t'er" til at droppe en de-esser eller vælge en mikrofon med et 2db løft i 6-
8khz området. Det er som at blive skudt i hovedet med en sømpistol at høre sådan noget musik, det gør ondt helt ind i hjernen.

Sean Olive rammer hovedet på sømmet, der mangler standarder, men på den siden hvis musik var styret af standarder så mister
man også en del af det kunstneriske og mange mesterværker ville ikke være blevet til.

Jeg hører meget forskelligt musik og jeg syntes specielt at metal genren mangler gode produktioner, og vil derfor lige slå et salg
for et "masterpiece"; Avenged Sevenfold - Hail To The King, det er super fedt mixed, god dynamik, i det hele taget bare fedt
produceret. Desværre har de både før og efter valgt en mere "moderne" producer.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 02 Maj 2019 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:

Sean Olive rammer hovedet på sømmet, der mangler standarder, men på den siden hvis musik var styret af standarder så mister
man også en del af det kunstneriske og mange mesterværker ville ikke være blevet til.

Det er jeg ikke enig i.

Standard er blot en måde at sikre, at det kunstneriske høres som tiltænkt (for dem som overholder standarden). Mixeren og musikeren har
præcis de samme frihedsgrader ift. selve mixet. Forskellen er bare, at uden standarder kan de risikere at være de eneste som hører dét de gerne
vil have ud af det.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 02 Maj 2019 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Har lige købt det nye album med Vestbo Trio: Gentlemen
Syntes den har fantastisk lydkvalitet. Den er indspillet på to dage i
Mark Knopfler lydstudie i London...
Citat fr coveret: No plug-ins, compressors or dynamic limiters were used when mixing this album

__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 02 Maj 2019 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Dk11706 skrev:

Sean Olive rammer hovedet på sømmet, der mangler standarder, men på den siden hvis musik var styret af standarder så mister
man også en del af det kunstneriske og mange mesterværker ville ikke være blevet til.

Det er jeg ikke enig i.

Standard er blot en måde at sikre, at det kunstneriske høres som tiltænkt (for dem som overholder standarden). Mixeren og
musikeren har
præcis de samme frihedsgrader ift. selve mixet. Forskellen er bare, at uden standarder kan de risikere at være de eneste som
hører dét de gerne
vil have ud af det.


Hvis alle lydrum og højttalere var kalibreret ens så tror jeg hurtigt at man ville finde musik kedeligt.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 02 Maj 2019 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

ning skrev:
Citat fr coveret: No plug-ins, compressors or dynamic limiters were used when mixing this album


Jeps, fin lyd, jeg syntes dog den dybeste bas lige har fået 3-4 DB for meget, trommeskindet lyder lige en tand for slapt

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 03 Maj 2019 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
Hvis alle lydrum og højttalere var kalibreret ens så tror jeg hurtigt at man ville finde musik kedeligt.

Hvorfor skulle musik lyde kedeligt? Igen... Det vigtige er at der ER en standard for mastering og mix. Så er det op til folk i sidste ende om de vil følge den eller afvige fra den hvis de mener det er for kedeligt. Kan man godt lide bas, er det tilladt at booste denne 10db og vil man have "luftig diskant" er det tilladt at booste denne hvis man synes det er kedeligt ellers. Men udgangspunktet er nødt til at være kontrolleret og kendt - ellers ender det i tilfældigheder og gætværk og svingene kvalitet i indspilninger.

(Og her taler vi kun om teknik og rum- værre bliver det når udgangspunktet for hørelsen på mixerne kommer med i billedet. Den er sværere at styre. Men lad os lade den ligge )

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes