Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Mange penge på strømkabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 711
Sendt: 28 April 2019 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Af ren og skær uvidenhed og nysgerrighed, men hvor min logik samtidig er stået lidt af, stiller jeg følgende spørgsmål: Med hvilken begrundelse
ønsker nogle at bruge tusindvis af kroner på eksklusive strømkabler? Det kan give mening med signal og højttalerkabler hvori selve lydsignalet
løber, men et strømkabel? Jeg kan ikke komme på andet end skærmning måske kan gøre et eller andet så strømmen i kablet ikke interfererer
med de finere signaler i lydkabler. Men er der anden teori der skulle underbygge meningen i at bruge penge på et sådan kabel?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 28 April 2019 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Uvidenhed
Prestige
Rigdom
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 28 April 2019 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Min teori er følelser og placebo, og ovennævnte. Særligt disse kabler er skabt til at lette lommerne på køber, og fylde
lommerne på sælger.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 28 April 2019 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

pjat med jer strømkabler kan have stor indflydelse på lyden
jeg forstår til gengæld ikke rigtig at der er nogen som ikke kan høre det
det er helt åbenlyst for mig at der er foreskel og ville ikke anse et anlæg
uden gode strømkabler for at være optimeret
og at der gemmer sig bedre lyd i det med de rigtige strømkabler.

husk at de er som alle andre kabler ved at et
bestemt kabel ikke nødvendigvis er lige godt alle steder

men hvorfor der er foreskel er der vist ikke rigtig nogen der har fundet ud af i nu
men vi mennesker ved ikke alt og har ikke fundet ud af alting
og det er derfra hele balladen .

PS. dette er min fredsommelig mening hverken mere eller mindre

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 28 April 2019 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Samtidig med jeg undrer mig over hvilken rolle de ofte hundredevis
af kabel i væggen influerer, så er der rapporter at dedikeret el-tavle
med stor sikring og oversize kobber med jord, kan i visse tilfælde
være en fordel
Måske billigere løsning endda
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 28 April 2019 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

ved forsøg foretaget for ca. 5 år siden, var vi et par stykker, der kunne lytte os frem til, at allerede forholdsvis tykkere, skærmede kabler gav en forbedring både hvad detaljer og dynamik angår.

Vi har siden nået til dels PS Audio, hvor især nr. 5 er pengene værd, ydelse i forhold til pris. I dag kører vi med Duelunds nye 12 awg kabel, der er noget af det mest neutrale, der findes. Samtidig er det rimelig betaleligt.

Selvfølgelig kan man altid undre sig over de vanvittige priser, der betales for Snake Oil, men det er jo en hel anden sag.

Definition på kvalitet: De egenskaber ved en vare, der gør, at kunden vil købe den.

I al fredsommelighed

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 28 April 2019 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Morfar123 skrev:
Uvidenhed
Prestige
Rigdom


Enig!

Hvis man begyndte at grave i detaljerne på de fleste anlæg, så var det helt andre problemer man fandt, end hvorvidt de havde brugt det ene eller det andet kabel.
Har lige plukket 10dB ud ved 49hz på et rigtig dyrt anlæg med en DSP. Og jeg var hamrende ligeglad hvilke kabler der var brugt... og det var han også, for vi vidste godt begge to at det intet betyder i forhold til f.eks at få styr på det, som de fleste sjældent har styr på, nemlig akustikken og frekvensresponsen på højttaleren.
Kabler skal selvfølgelig havde et fornuftigt stik der har ordenlig kontakt og have en kabelkvalitet der helst ikke ligner en krøllet skjorte og måske også har lidt frække farver og en tykkelse der passer bag reolen - altså helt pragmatiske og fornuftige hensyn, samt en lille smule lir og gejl. Alt sammen noget, der bestemt ikke behøver at koste mange penge
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 28 April 2019 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Med strømkabler er der forskel, men langt fra til det bedre... jeg har i hvert fald aldrig hørt en overall forbedring!!! I bedste fald har et strømkabel kunne fjerne noget forvrængning og hårdhed i lyden, men samtidig også haft en filtereffekt der samtidig fjernede information og detaljer.

Kun i ét særligt tilfælde har jeg oplevet en let forbedring, og det var da jeg skiftede strømkablet på effekttrinnet ud, fra et sort standard "lakrids" 0,75mm2 til et ditto standard 1,5mm2. Her blev bassen tydeligt bedre defineret, mens resten af lyden forblev den samme. Årsagen var, at siden ledningsnettet i væggen allerede var et "moderne" 1,5mm2, så kunne effekttrinnet dermed trække mere strøm fra tavlen uden flaskehalsen fra et 0,75mm2!!!

Men det var absolut i en forbedring i den lette ende, og det har betydet meget mere at få ordentlige strømfiltre på i stedet!!!

Så mit råd er: Drop de eksotiske strømkabler, og brug i stedet penge på et godt filter, hvis du har problemer med strømmen



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
ellytten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.Prof.

Bruger siden: 27 Marts 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 28 April 2019 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

De 0.75 mm2 mellem forstærker og vægudtag burde ikke virke som flaskehals overhovedet hvis lytkapaciteten i forstærkeren er ordentligt
dimensioneret.
Til top Vis ellytten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ellytten
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 28 April 2019 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

I min verden er det ikke kun fra stikkontakt og til anlæg.... tænk på de ledninger/kabler som går til stikkontakt.

Men jeg tror der måske kan være noget at hente på en ordentlig jording. Men tænker det må være minimalt. Kan ikke lige se hvad
det er fx. tykkere kabler skulle gøre ved lyd på forsyningssiden, fra stikkontakt.... Men måske nogle kan gøre mig klogere på det..

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 28 April 2019 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Enig med ellytten. Det er nok mere denne grund du ønsker, end det er den egentlige grund.
0.75 bør ikke være en flaskehals.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 28 April 2019 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

@henrikn:
Jo kraftigere kabel (i mm2 tværsnit), jo større kapacitet, dvs. mindre spændingsfald ved en given strøm og
temperatur. I forhold til en stor/større forstærker kan det i princippet spille ind, men sagen er den, at selv
enheder der har et ganske lille forbrug, og som ikke har store udsving i strømmen, såsom en streamer,
cd-afspiller osv., skulle kablet efter sigende også have afgørende betydning.
Dette giver for mig ingen mening, særligt ikke i betragtning af at dem der køber disse dyre kabler, uden tvivl
sætter dem i udstyr hvor noget så relativt simpelt som den interne strømforsyning og dennes kapacitet helt
sikkert er korrekt dimensioneret.

0,75 mm2 kan håndtere store strømme, også med aluminium. Det er fornøjeligt nok, at disse enheder der
siges at have stor gavn af de eksklusive kabler, ofte (typisk?) internt er kablet med 0,75 mm2, også forstærkere.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 29 April 2019 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Jeg hører til dem, der har været skeptisk overfor det med dyre strømkabler. Men jeg erkender, at der er hørbar forskel til det bedre. Jeg har således fx testet Nordost Blue Heaven overfor Nordost Red Dawn og Nordost Heimdal 2, og sidstnævnte vandt. Jeg må så også erkende, at det, der har betydet mest i den ende at anlægget er den PS Audio Detect strømskinne, jeg benytter og dernæst den Isotec EVO3 Syncro UNI DC-fælde, jeg købte sidste år. Og så har jeg før jeg begyndte at bruge penge på strømkabler lagt netledning dobbelt fra stikket i væggen til stikdåsen, der forsynede anlægget - det betød fastere bas. Jeg tror, at kvadrat betyder noget, om der er andre faktorer, ved jeg ikke. Jeg har valgt at sige, at jeg nok ikke når videre med strømkabler nu.
Med venlig hilsen
Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 29 April 2019 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Ch_3 skrev:
@henrikn:
Jo kraftigere kabel (i mm2 tværsnit), jo større kapacitet, dvs. mindre spændingsfald ved en given strøm og
temperatur. I forhold til en stor/større forstærker kan det i princippet spille ind, men sagen er den, at selv
enheder der har et ganske lille forbrug, og som ikke har store udsving i strømmen, såsom en streamer,
cd-afspiller osv., skulle kablet efter sigende også have afgørende betydning.
Dette giver for mig ingen mening, særligt ikke i betragtning af at dem der køber disse dyre kabler, uden tvivl
sætter dem i udstyr hvor noget så relativt simpelt som den interne strømforsyning og dennes kapacitet helt
sikkert er korrekt dimensioneret.

0,75 mm2 kan håndtere store strømme, også med aluminium. Det er fornøjeligt nok, at disse enheder der
siges at have stor gavn af de eksklusive kabler, ofte (typisk?) internt er kablet med 0,75 mm2, også forstærkere.


Ja, det er jeg helt med på. Men det jeg mener er at kablet fra stikkontakt til anlæg, ofte er væsentlig kortere, end de ledninger, i
installation som føre frem til kontakt. Disse er dog 1 mm2. Så min pointe er at selve installationen giver mindst lige så store
problemer.... og ofte er andre enheder på samme gruppe.

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 29 April 2019 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Præcis, der er dusinvis af meter - hvis ikke mere - 'low-end' kabel før vidunderkablerne, på kryds og tværs, og hyppigt
inducerede strømme. Der er ingen fornuft i at den sidste meter eller to skulle have afgørende betydning i forhold til
dette, og da slet ikke i betragtning af at apparatet ofte internt er kablet med 0,75 mm2.
Et støjfilter giver langt mere mening her.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 29 April 2019 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

I starten troede jeg heller ikke på at strømkabler har nogen betydning. Men heldigvis er jeg nysgerrig af hifi-natur. Jeg vil ikke gå glip af vellyd bare fordi
den gængse holdning er at "det ikke har nogen betydning". Den holdning kommer man jo ingen vegne med.

Jeg samlede alle de "sorte lakridskabler" jeg havde på lager og prøvede dem på min forstærker. Til min store forbavselse var der ét af dem der lød
markant bedre end resten.

Som alle andre kabler - handler det om at finde det der passer til ens anlæg og til pengepungen.

Mit bedste hifi-råd må være: Kast dig ud i det - lige meget hvor usandsynligt det lyder. Det eneste der tæller er om det virker i praksis i dit anlæg. Hvad
andre har læst og tror kan du ikke bruge til noget som helst.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 29 April 2019 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Fair nok med mavefornemmelser, og det er jo folks egne penge - det er trods alt også bare hifi. Så er det dog tilbage til
min teori om følelser og placebo.

Er der valid empiri der via ABX og målinger påviser en forskel? Eller er vi der hvor ABX allerede er diskvalificeret og "ikke
alt kan måles", og man ser bort fra åbenlyse fejl i logikken?
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 29 April 2019 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Følelser som eks. ejerglæde er da bestemt en faktor i hifi og jeg ser intet galt i det. Nogle går mere op i et anlægs udseende end dets performance - og
strengt taget "ser" vi jo også mere på anlægget end vi "lytter" til det. OG konen/kæresten ser med.

Jeg har oplevet flere gange at jeg bildte mig selv ind at jeg hørte en ændring eller at den ændring jeg hørte var positiv. Jeg har en grundregel om altid at
skifte tilbage til det gamle efter et par dage og der fanger jeg som regel evt. bommerter.

HiFi (musik) handler i høj grad om følelser - for mig. Det er lidt som med kvinder - hvem kan måle om brunetten er bedre end blondinen? Og ville det
påvirke dit valg hvis man kunne?
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 29 April 2019 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Åhhhh, hvor er der dog mange, der har været der før i diskussionen, der burde omdøbes til "The never ending story"

Ch_3 skrev:
Fair nok med mavefornemmelser, og det er jo folks egne penge - det er trods alt også bare hifi. Så er det dog tilbage til
min teori om følelser og placebo.


Og husk så lige, hvad det er: DIN TEORI, som ikke kan bruges til noget som helst af andre end dig. Det er ingen videnskabeligt
dokumenteret facitliste, kun din teori. Skal man modargumentere mod "ikke dokumenterede påstande/virkninger" i HiFi, ville det nok
hjælpe at gøre det med veldokumenterede beviser og ikke med teorier, som er ligeså udokumenterede som kabelelskernes påstande

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 29 April 2019 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Ja det er emnet der giver og giver. Og det er min teori og holdning,
som jeg heller ikke har lagt skjul på. Min teori koster ikke tusindvis
af nytteløse kroner der kunne have været investeret i reelle
forbedringer.
OP efterspørger teorier der kan underbygge, og derfor er det
modsatte vel også på sin plads.

Når det nu er så markant en forskel de kabler kan gøre må det
også kunne bevises. Ekstraordinære påstande kalder også på
bevis. Manglen på dette er vel sigende.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes