Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PC-lyd via TV til forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 31 Januar 2019 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej gutter

Det er sidst i kæden at lydsignalet skal "DACes" kan jeg forstå... men hvor meget mister jeg, ved at bruge en surroundforstærker der er sat til TVet? Musik som høres gennem TV'ets Spotify fx. og optisk over i en Rotel RSP-1066 Surroundprocessor (som ikke har HDMI).

Jeg overvejer en Yamaha WXAD-10 streamer for at gå direkte til rotellen uden om TVet. Analogt ud fra yamahaen og dens burr brown 24 bit/192khz DAC. Det samme gælder når vi ser bluray eller hører CD/musik DVD/bluray koncerter... Lyd fra TV optisk over i forstærkeren. Burde jeg i virkeligheden opgradere andet steds? Jeg er tilbage at være 80/20 i musikfavør, og har også hoppet frem og tilbage mellem stereo og surround.

Håber I kan guide lidt - vigtigst var bare om jeg mistede noget "signal/lyd/etellerandet" i den ad omveje ellers ok/gode lyd

/hygge

Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1061
Sendt: 01 Februar 2019 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Har ikke den store erfaring med nyere tv og deres lydsignal. Men lur mig om ikke, en bedre DAC vil give bedre lyd? Det ville være
mit bud. Prøv det af? Men igen, man får hvad man betaler for, hvis du går op i det?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 01 Februar 2019 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej Gekkofinger!

Ja lige nøjagtigt - spørgsmåle er også om en highend ( for mig) surroundforforstærker er bedre end en fx. en yamaha stereoforstærker til en 6-7K?
Jeg er dog fascineret af yamaha-adapteren der, hvis man kan kalde den det.

Det jeg var lidt i tvivl om, og stadigvæk, er om optisk er en form for MIDI-inspireret: tænd/sluk = er der hul igennem? = fint nok.
Altså hvor lyden enten er der eller ikke er der. INTET som kan eller skal forbedres undervejs... Er det helt sort snak?

Men ja, jeg prøver da lige den yamaha-streamer af. Om ikke andet er det da ret skægt med apps etc. til den. Og mine rippede CDere vil nok være
meget glade for det. De skriver selv, yamaha, at der er komponenter og teknologi som fra deres store stereoforstærkere...

god weekend, også til alle :-)

/vh. Mathis
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1061
Sendt: 02 Februar 2019 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Yamaha har også andre modeller, med nok, bedre lyd. Yamaha WX-C50 er et bud, eller lidt mere hifiágtig SOTM SMS-200, dog uden
optisk. Generelt, er 2-kanals løsninger at foretrække til stereo, det lyder bare bedre. Jeg ville nok satse på lyd fra andet end et tv.
Kan godt se at du er lidt til Yamaha.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 03 Februar 2019 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er hooked på yamaha må man sige, har dog aldrig ejet noget af det.. heller ikke knallerter 4-gear fra 80erne hehe :D

Jeg gir det et skud og vender tilbage - vinyl-lyd lover de ligefrem... så må vi se ad :D
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 287
Sendt: 03 Februar 2019 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Måske Yamaha A-S801 kan bruges?
Mvh
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 03 Februar 2019 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

tekst fra nettet på en Yamaha R-N303D:

- - - - - -
...Når du kigger bagpå, finder du dog også nogle tilslutninger der er knapt så almindelige: R-N303D har en coax og en optisk digital-indgang. Det giver
flere fordele: For det første er der flere og flere TV-apparater der slet ikke har en ”gammeldags” analog lyd-udgang, men kun har optisk ud. Med R-
N303D kan du tilslutte TV'et til receiveren uden at skulle bruge ekstra konverteringsbokse. Samtidig giver det et løft i lydkvaliteten at du kan overlade
D/A konverteringen til receiveren, frem for at bruge dén der sidder i TV'et, som oftest er af begrænset kvalitet...
- - - - - -
Så er det optisk fra TV til Yamahaen uden tab, fedt nok at få det confirmed - og så analogt over i rotel preampens multiinput. Dette input skulle være
godt iflg. manualen og bypasser dens DAC (som også kun er 48khz og fra 2003!!

Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes