Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 12:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ethernetkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Tænker det her er næsten galskab. Jeg må erkende jeg sagtens kan høre forskel på forskellige kabler. Den største A-ha oplevelse , fik jeg for mange år siden var da jeg fik noget Argento sølv på prøve, der kom simpelhen hul igennem. Siden har jeg haft Argento, Kimber sølv kabler. Så som individ giver kabler mig en stor forskel, de koster også mange penge nu.

Jeg er hoppet lidt med på strømkabler, men hælder mere til PS Audio Power Plant Premier end at smide mange tusind efter diverse kabler ift. strøm, dem jeg har fået er i forbindelse med handler og ja jeg bruger den naturligvis, så jeg skal ikke gøre mig super klog på om hvor meget lyd der kan hentes yderlig hvis man allerede har prima strøm generator på. Men igen strømkablerne er det også kun de sidste meter, men mindre man da har en særaftale med sit energiselskab   

Men vil gerne høre er der virkelige noget ved sådan en fætter her, eller er det fake news. Personlig får ingen nogensinde mig til at smide 33.000kr for et Ethernet kabel ( og heller ikke 1000kr), nægter at tro på at efter en rejse igennem hele internettet at de sidste 5 meter gør en forskel, hvad siger i andre ?

Ansuz Ethernet D-TC....Pris fra 33.000,00 DKK !!!. Kan godt se Hifi er stukket af rent prismæssigt og jeg er selv et offer har sku brugt kassen på mit anlæg, men tænk I 1990 var noget af det dyreste man kunne skaffe herhjemme et par B&W 801 eller Snell A3 til samme pris som et Ethernet-kabel, så hvad er jeres erfaringer. Har I lavet blind-test??
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

http://nerds.dk/review/?rid=245
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Igen det er nok noget andet, der har man jo sin signalkilde i computeren eller sin streamer, har selv et godt USB kabel. Nu var min
skepsis rettet mod at Ansuz tager 19000kr for et Ethernet kabel, forstår det bare ikke
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Det var så 33000kr !!!!! det er jo bare endnu mere skørt
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hej Hvalen.

Har selv en del forskellige kabler liggende. Er ikke i tvivl om den hørbare forskel der kan være på forskellige kabler. Har selv haft for vane pynte musikken med moderne sølvbetrukne kobber-kabler, mere top mere bund, noget der har med klangflader at gøre. Men er som regel altid efter en periode vendt tilbage til "lampeledning" og helt "almindelige" kobberslanger.

Nok mangler de gamle "små" kobberkabler lidt fylde i aller dybeste oktav. Dyboktaven er dog til stede blot i en mere naturlig og nuanceret størrelse. I stedet for basfyllen længst nede med de "moderne kabler", bliver der plads til lidt flere detaljer og gennemsigtighed med de gamle "små" kabler. Med hensyn til strømkabler oplever jeg forskel som falder ud til fordel for originalkablet der fulgte apparatet. Var i fleste tilfælde noget med oppustet bas og mellemtone i luxuskablerne.

ps.
Efter et indlæg fra "Hifiigen" (nogle få måneder siden) hvor han beskrev Hother Bak´s synspunkt omk 0.75kv kobberkabels bedre evne til gengive homogent, blev jeg så påvirket, jeg nu har taget skridtet fuldt ud og lagt mine "moderne" kabler i garagen.

Tak Hifiigen for reminderen.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

PS. Mit indlæg havde så ikke direkte med ethernetkabel at gøre.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
PS. Mit indlæg havde så ikke direkte med ethernetkabel at gøre.


Hej Nils

Nej, men et fint synspunkt, vil da lige prøve at smide helt alm. kobber på og så lade det spille lidt og se hvilke lyd man får ud af det
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Det er egentlig sjovt tænker vi alle jagter den bedste lyd, om det er den mest rigtige lyd eller tweaks i den ene eller anden retning, er
det nok fint at man finde hvad der er rigtig for en selv. Dog er det iøjnefaldende at vi får lov til at betale kassen for det. Det har jeg/gør
jeg jo også selv i jagten på den ultimative lydoplevelse for mig.

Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1720
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er også meget skeptisk over for kabler - i alle afskygninger! Og hvis jeg ikke kan høre forskel, så er jeg ligeglad med, hvad kablet hedder og koster!

Så da jeg for et stykke tid siden fik min modificerede Oppo Sonica DAC/streamer, blev den blot tilkoblet med et almindeligt CAT6 ethernet kabel. Jeg var dog ikke vildt imponeret over lyden, men tilskrev det umiddelbart, at Sonica'en måske ikke lige havde en særligt god streamerdel (streamer mest fra Tidal hifi).

Jeg kunne dog ikke helt få det til at stemme med, at hvis jeg streamede via USB, så lød det fremragende. Så efter et stykke tid blev jeg enig med mig selv om, at jeg ville prøve et lidt bedre ethernet kabel, og jeg læste diverse tests, også om hvordan nogle af de dyrere mærkekabler kun med nød og næppe overholdt specifikationerne for CAT5!

På et tidspunkt faldt jeg dog over et lille tysk firma ved navn MeiCord, hvis kabler tydeligvis overholdt specifikationerne (testdata på hjemmesiden), og som tillige fik fremragende skudsmål forskellige steder. Priserne var også i et helt andet niveau end mærkevarekablerne, men der var valgt fornuftige, omend ikke prangende løsninger til stikkene. Jeg mener, at jeg gav ca. 750 kr. for et MeiCord Opal ethernet kabel på 4 meter.

Kablet nåede frem 3-4 dage efter bestilling. Udseendemæssigt gør kablet ikke noget væsen af sig, men det er noget kraftigere og virker en hel del mere gedigent end standardkabler.

Stadig med en god portion skepsis gjorde jeg klar til test med mit CAT6 kabel sat i én udgang på min router, og MeiCord Opal i en anden udgang.

Jeg startede med at spille nogle velkendte tracks fra Tidal med CAT6 kablet, og tilsluttede derefter MeiCord Opal kablet og spillede de samme numre. Og så var den test slut! MeiCord Opal kablet udraderede simpelthen CAT6 kablet så eftertrykkeligt, at der overhovedet ikke var noget at være i tvivl om. Musikken kom pludselig til live, og klarhed, top/bund osv. osv. var pludselig "på plads"

Efterfølgende har jeg selvfølgelig været igennem en masse velkendte numre, hvor jeg også må konstatere, at nogle numre nu bliver afsløret, og fejl i indspilningerne, som jeg aldrig har hørt før, kommer tydeligt frem!

Jeg vil på ingen måde påstå, MeiCord Opal ethernetkablet er verdens bedste (det har jeg ingen forudsætninger for), men det er milevidt bedre end standardkabler - og i forhold til nogle af de "store" producenter, virker prisen særdeles rimelig

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

@AKSA: Undskyldt det måske lidt fjollede spørgsmål - jeg er helt grøn på streaming - håber det går.
Har et Ethernet kabel ikke blot til opgave at hente datapakker fra streamingudbyderen (eks. Tidal Hifi) og aflevere disse i din
afspiller?
Er der ikke en form for buffer og clock i sådan en afspiller, som skal sikre at pakkerne afspilles “korrekt”?
Jeg skal selv i gang med noget streaming og prøver blot at forstå hvordan netværkskablet kan bidrage til bedre lyd...
Vil det på samme måde hjælpe på billedet på mit smart tv hvis jeg opgraderer kablet?
Sidst, men ikke mindst; hvad er den bedste streamingtjeneste på musik? (Må gerne være let at gå til).
Mvh

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Det er mig umuligt at se hvordan en standard for pakkebaseret digital overførsel af data skal kunne påvirke den
endelige analoge lyd via et kabel fra en router og til en enhed, såfremt kablet lever op til de specifikationer der er
sat for standarden. Særligt når man tager i betragtning af, at, ved streaming fra ekstern service, har samme data
bevæget sig igennem en række CAT kabler, hubs og rutere fra den central ens adresse er forbundet til, evt. med
flere stop undervejs, f.eks. ved kabling i en boligblok. Og det samme er eller kan være gældende fra udgangspunktet
for den streaming service og til deres forgrening ud til nettet.

For mig i øvrigt samme princip som strømkabler hvor den sidste halvanden meter kabel åbenbart siges at være
afgørende for kvaliteten af en lang række hifi floskler.

Det svarer vel med god vilje til at kunne smage forskel på hvorvidt en pizza købt via JustEat er bragt ud i en Bentley
eller en VW Up under de samme trafikforhold? Selvfølgelig kan placebo være afgørende for smagen, specielt hvis man
lige har betalt 32.920 kr. for at få bragt en nr. 8 med ekstra ost i en Bentley.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo netop det, jeg heller ikke forstår, kunne være sjovt med en ægte blindtest, der udover er det jo gak gak at betale 33.000kr for noget Ansuz eller ansjoser på dåse . Du har også ret ift. strøm, for hvis man ikke har sikret hele vejen til strømkilden er det præcist samme tilgang. Men jeg mener faktisk at en strømgenerator gør en positiv forskel, bruger selv en   
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

hvalen skrev:
Men jeg mener faktisk at en strømgenerator gør en positiv forskel, bruger selv en   


Det ser jeg også som værende langt mere realistisk i forhold til at udgøre en forskel.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Tro kan flytte bjerge... men - og dermed ikke sagt, at jeg mener at "specielle" ethernet- eller strømkabler giver en forbedring - både strøm og data via ethernet har en bærefrekvens som fører elektronerne frem. Og hvis kablet på en måde har en dårlig filtereffekt, så kan det selvfølgelig påvirke elektronernes bevægelse i det materiale som fører dem frem og tilbage. Og det er ikke en forbedring, men en forskel! Kabler kan i øvrigt ikke forbedre et signal, men man kan minimere påvirkningen af det!

Men man skal absolut ikke negligere placeboeffekten eller psykoakustikken, for vi menneskers hjerne er programmeret til, at belønne os hvis vi har gode oplevelser. Desværre ofte i de forkerte tilfælde, f.eks. euforiserende stoffer og lign. Dog er der en fejl i denne "kode", for hjernen går nogle gange ind og belønner os, hvis vi har en forventning om en god oplevelse... og så skal den nok tolke de signaler der kommer ind via vores sanseorganer, så de passer med vores forventning, for dermed kan hjernen belønne os med et afstemt skud dopamin.

Så når man tester kabler, så bør det altid ske i en kontrolleret blindtest. Flere har prøvet og har fejlet... med et resultat der ikke kunne bevise kablers "forbedring"!

Så en fornuftig portion skepsis er på sin plads, når man indkøber nyt tilbehør i jagten på forbedringer. Så hellere bruge pengene på en bedre signalkilde eller højtalere...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Men på den anden side bliver lyd først til oplevet lyd når lyden har været igennem "sanseapparatet".
Alle og enhver kan slå op og lære sanseapparatet fungerer i sin helhed. Syns- høre- lugtesansen og alt hvad vi har af sanser.
Så hvorfor reducere sanseapparatet med bind for øjnene?

PS CH_3.
At et produkt overholder specifikationerne, overholder standarten betyder vel blot det kan fungere i elektrisk forstand?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Brændeovnen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 22 Januar 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Nils af den simple årsag at det kun er ørerne der skal bruges. Blinde siges også at høre bedre da de ikke kan se og sanserne bliver hver især påvirket på den måde at kan man se et kabel er skiftet kan man sikkert også høre det. Manges ører bliver snydt af det øjnene ser derfor er blindtest en rigtig god ting. Hører du ikke forskellen når du ikke ved at der er lavet en ændring så er der ingen forskel, det siger sig selv. Man bruger heller ikke ørerne eller næsen til at se forskel på en rød og en blå bil
Selv vinkendere har beskrevet en rødvin de smagte som en mellemdyr men rigtig god rødvin, men det var så bare en hvidvin med rødt smagsløst farvestof i, men de havde jo set en rødvin
Til top Vis Brændeovnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brændeovnen
 
Ch_3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 April 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
At et produkt overholder specifikationerne, overholder standarten betyder vel blot det kan fungere i elektrisk forstand?


Yeb, og i forbindelse med elektrisk digital dataoverførsel må det i det tilfælde også være ensbetydende med at der
ikke er en forskel på de data der afsendes og det der når frem. Den pakkebaserede del gør også at der sker en
re-transmission hvis der optræder fejl. Jeg kan ikke se hvilke mekanismer der i overførslen kan farve et senere
analogt signal som på to forskellige kabler ellers resulterer i den nøjagtige samme digitale data.

Jeg er glad for at der tales positivt for blindtest, det er ellers noget der ofte affærdiges som ubrugeligt i hifi-verdenen.
Gudskelov tror vi (hovedparten?) på blindtest og dobbelt blindtest i rigtig mange andre sammenhænge, og så vigtigt
er hifi jo heldigvis heller ikke.

Apropos den med vinen og blindtest så mindes jeg en test hvor et lovprist - eller i hvert fald dyrt - kabel ikke kunne
skelnes fra et stykke metalwire (en bøjle?) rent statistisk. Bøjlen blev vist endda også rost ganske meget for dens
kvaliteter.
Til top Vis Ch_3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch_3
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Prøv at måle frekvensresponsen i lyttepositionen og flyt mikrofonen 5-10cm frem og tilbage og til siden. Så få du et tydeligt billede af hvor meget det betyder at du sidder meget præcist, for overhovedet at have en chance for at bedømme noget som helst.
Derudover kræver det en blindtest. For alene ønsket om at høre forskel, kan nemt skabe en forskel der måske slet ikke eksistere.
Slå det op - søg på nettet om emnet og spar jeres penge på fjollede ting og brug dem på noget der gør en forskel.
Selvfølgelig kan man bilde sig selv ind at der er en forskel og være tilfreds med den indbildning. Men forstå dog at dette kun kan være din oplevelse og ikke noget du kan give videre. For hvis man skal dele en oplevelse, så skal den være universel og mulig af genskabe - hvilet ikke er tilfældet med placebo.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2903
Sendt: 26 Januar 2019 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Brændeovnen.

Der er også indbilding i blindtest. Hvis to komponenter lyder meget ens uden helt at være ens reagerer dit hoved med at korrigere/opfatte lyden som hovedet nu engang er vandt til gøre det, dvs samme lyd ingen forskel.

Du bruger rigtig nok hverken næse eller ører til kende forskel på rød og blå bil, men du bruger da både næse og ører til udse den bil du bedst kan lide. Du bruger desuden også både næse og øjne til smage rødvin. Er du f.eks forkølet er smagssansen ikke som den plejer. Har du snot i næsen får du prop i øret.

At blinde skulle have bedre hørelse er skrøne. Blinde er uden tvivl bedre til være opmærksomme og stole på hørelsen. De er vandt til manøvrerer omkring ude i trafikken men med helt den samme hørelse du også har.

Jeg er ikke hifi-udvikler og forstår ikke hvorfor måleapparater ikke er nok i sig selv til finde forskelle i komponenterne. At tillægge det menneskelige perceptionsapparat noget som helst i udviklingen af udstyr kan sammenlignes med vurdere folks oplevelse af film ved se på søvnkurven.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Brændeovnen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 22 Januar 2019
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 26 Januar 2019 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Nils jeg har aldrig snakket om en bil jeg bedst kunne lide men om at se forskel på en rød og en blå bil det hjælper hverken ører eller næsen til. Nej man bruger ikke næsen til at smage vin dertil bruger man smagsløgene som rigtigt nok kan blive bedøvet at en forkølelse men det er noget helt andet, næsen lugter man med.
Blinde træner deres hørelse og er mere opmærksomme idet de ikke kan bruge deres øjne. Du forsøger at dreje det hen til at det du siger er det rigtige men det er det ikke, de hører rigtigt nok ikke bedre men er mere opmærksomme i det de ikke kan bruge synet. Mange lytter også i mørke eller med lukkede øjne
Hvis det er som du skriver med at hovedet reagerer ved at korrigere/opfatte lyden som vi er vant til, så bør der ikke være forskel på en motorcykel afspillet på en lille 2 vejs højttaler og en stor 4 vejs gulvhøjttaler, men det er der
Jeg har læst en masse om det du mener at kunne høre forskel på, men til det må jeg sige at jeg er sikker på at det er noget der foregår i dit hoved og ikke i virkeligheden som du selv siger.
Det kan undre mig lidt at du kan høre de ting du skriver om men når andre skriver så reagerer deres hoved anderledes Eller prøver du bare at få ret hver gang ?

Og med det hopper jeg ud af denne debat, fortsat god fornøjelse
Til top Vis Brændeovnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brændeovnen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes