Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 20:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dæmpning af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 913
Sendt: 23 Januar 2019 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Har købt nogle Demand D11. De spiller godt. Så problemet er ikke så meget højtalerne men mere omgivelserne.

De står oven på et reol arrangement. Men når jeg spiller højt så flytter højtalerne sig, og reolen begynder at rasle i hylder og skufferne.
Kan man placere højtalerne på noget så de står bedre fast og ikke skaber vibrationer ned igennem reolen.
Jeg tænker ikke spikes da de vel laver nogle huller i reolen?
Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 23 Januar 2019 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Du kan lægge noget tungt på hylden, så den ikke bevæger sig så let, eller sætte
dæmpefødder under højttalerne, eller en kombination af begge. Jeg gjorde det sidste -
det virker godt.
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 23 Januar 2019 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

SD-feet er designet til netop dette.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 23 Januar 2019 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Eller evt noget tykt filt á la det man brugte under en skrivemaskine i sin tid.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

En basmembran som pulserer frem og tilbage, vil overføre frem- og tilbage-bevægelser til højttalerkassen ( og videre til underlaget, hos dig reolen !). Hvis kassen er meget tung, måske flere hundrede kilo, får membranen sværere ved at vippe kassen.

Jeg har et sæt 2-vejs HT, som vejer ca. 25kg med stander, og den lille 12,5cm membran , kan sagtens få kasse & stander til at vippe, hvis de ikke står på 3 spikes ( altså ikke 4 stk. )! Disse vipper bevægelser, får bassen til at mudre ( nogen opfatter det som fed, lækker bas ), mellemtonen og diskanten bliver også upræcise. Hvis kasserne ikke vipper; bliver bassen præcis, nuanceret og dynamisk - og hvis enheden kan gengive dyb bas, vil den kvittere med info i området.

Mange er vant til at høre musik med vippe-kasser, som giver/udsender det man kalder doppler-effekt - især hørbar i diskant området ( se evt. forklaring på Wikipedia ). Med doppler-effekt lyder bassen af mere, mellemtonen bliver grødet og diskanten sssstikker, når bassen/stortrommen pulserer - men det er fejl-informationer......man kan altså vænne sig til meget, og der har mange hifi entusiaster gjort i lang tid.

Kan tilføje, at 3 hårde plastik eller træklodser ( eller W&M Symbio klodser ) kan få højttaleren til at stå fast, og samtidig undgå at trægulvet synger med i basområdet = ingen resonanser ! Underligt at resultatet er det samme for CD afspiller og forstærkere, jeg har prøvet Symbio under en 50 kg
effekt AMP., her var der trods vægten samme resultat !



__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 25 Januar 2019 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Kim: Mine vejer godt nok 10-15kg mere, og jeg kan da mærke, at ved højt niveau er der mærkbare vibrationer. Jeg tror dog ikke de "svejer" frem og tilbage i frekvensomfanget 20-70 Hz i takt med signalet - dertil tror jeg enertien i massen er alt for høj. Og at det skulle påvirker over 4 kHz (diskantområdet) forstår jeg ikke. At der er vibrationer er dog uhensigtsmæssigt, men hellere der i et tungt/meget tungt system, end det går ned i gulvet, som i så tilfælde virker som en membran.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 913
Sendt: 26 Januar 2019 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

løsningen blev at fjerne reolerne og sætte højttalerne på standere
det virker.
Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 07 Februar 2019 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

hifiigen: Diskanternes bølgelængde er kort, og her vil ganske små bevægelser let være lig med eller større end bølgelængden.
Så der skal ikke meget til, før lyden bliver urolig !
Hvis dine kabinetter er flade og vandrette i toppen, kan du prøve at sætte en kop eller skål med vand ovenpå det ene kabinet, og
se om der opstår små bølge-bevægelser på overfladen. Vandets bevægelse vil oplyse om påvirkningen af diskanternes lyd !

Jeg har hørt tunge højtalere blive skarpe og give lydindtryk, som om forstærkeren ikke helt magtede opgaven, men er sikker på
at årsagen var ustabil opstilling !

__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 07 Februar 2019 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hmm, ved 10.000 Hz er bølgelængden 3,4 cm i luft. Dvs. hvis du flytter diskanten 3,4 cm frem OG tilbage i SAMME takt men i modfase med det elektriske signal, som er det 10.000 Hz signal du påtrykker diskanten, vil der ingen lyd være, da de ophæver hinanden. Men du skal bevæge diskanten 3,4 cm - det er da noget!

Ved alm. musikaflytning, hvor diskanten så bevæger sig frem og tilbage, fordi højttaleren vibrerer, hvad mon vi så har med at gøre? Jeg GÆTTER på vores diskant bevæger sig 0,05 mm frem og tilbage - så en vis negativ effekt vil der være, men jeg TROR placebo er den største effekt. Vi tror det lyder bedre hvis vi isolerer diskanten fra kabinetsvibrationer, men ved vi det egentlig når det ommer til stykket?

Den ustabile opstilling du nævner: har det noget at gøre med hvor meget højttalervibrationerne forplantede sig ned i gulvet? For i det tilfælde er der meget at hente. Hvem ønsker, at f.eks. flydende trægulv som vibrerer, skal blande sig med vores basmembran? Hvis man kan mærke med fingrene at gulvet vibrerer, er der der en kilde til forbedring.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 08 Februar 2019 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hidiigen
Prøv at læse om dette:
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Dopplereffekt

__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 08 Februar 2019 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Kim: jeg er helt med på begrebet Dopplereffekt. Det har størst betydning i højttalere vedr. det enkelte højttalerelement (driver) I mange 2-vejssystemer, skal et baselement klare en 40 hZ tone med måske +-4 mm vandring, samtidig gengive en 3 kHz tone. Der er der tale om Dopplereffekt, som dog ikke er så hørbar FØR man hører samme musik over et velkonstrueret 3-vejssystem, som vil have en højere opløsning i øvre mellemtoneområde. Og det skyldes bla. den reducerede Dopplereffekt.

Vi kommer ikke videre - hver vil fra nu nok argumentere på stort set det samme, og det bibringer ikke tråden yderligere.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 08 Februar 2019 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Tråden giver et fint indtryk af hvor mange bolde der er i spil. Det mindre simpelt end som så.
Lige som man tror man har løst en "hurdle" med et enkelt aspekt,
åbner andre op for nye og flere aspekter der er på spil.

Hifiigen, dine ord/synspunkter vejer tungt her i huset.
Syntes ikke du skal afslutte debatten her (hvis ellers det er det du har gjort)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 08 Februar 2019 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ønsker bestemt ikke at stoppe debatten - det kan jeg forhåbentlig heller ikke - men det jeg mente var, at Kim og jeg har nok udvekslet hvad vi kan få udbytte af.

Emnet er meget relevant at vende synes jeg - det er helvedes ærgerligt at en højttaler vibrerer så meget, og især at kabinetsfladerne gør det! Hvis mit gulv var beton, ville jeg spike, som jeg vil kalde tilkoble, mine HT så fast som muligt, for at de ikke skulle flagre frem og tilbage ;-) Det tror jeg giver den strammeste impulsvillighed. Men men, da mit gulv er flydende, faktisk meget flydende, og spiller med som en ukontrolleret basmembran, så er det i mit tilfælde bedre helt at afkoble. Jeg har fået mere stram basgengivelse - lavere niveau men klart mere opløst. I rigtig mange år har jeg ikke kunnet høre hvad bassisterne spiller hele vejen gennem et nummer, især når der der var meget gang i den - øv.

Mine HT og standere er heldigvis tunge. Jeg var heldig at falde over nogle skumplader til et bådstativ, som kan bære en stor vægt, og de er så hårde, at de kan bære mit HT-system, og virkelig afkoble. Ovenpå disse skumplader (5x5 cm) har jeg placeret en overskåret siliconebold - dem der kan hoppe mange meter op i luften, you know ;-) Jeg har en svingningsfrekenns på pænt under 1 Hz - kan ses ved at skubbe til systemet, og det svinger tilbage på under 1 sekund.

Bare man kunne finde en afkoblingsdims under sine HT'er, som man kan justere compliance på, blødhed på, så man kunne finde det punkt hvor det var så fast mod underlaget som muligt, men uden det bløde trægulv spiller med. Indtil da, må vi prøve med SD fødder, skumgummi under hele bunder, og og og -  men sjældent spikes ;-) Man kan ofte føle med fingerspidserne hvor meget energi der overføres til den flade HT'erne står på.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 08 Februar 2019 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har også levende gulv (gammelt hus).
Jeg benytter 3stk afstandsbrikker (dem der følger med lærred til billedmaling, Harald N) af krydsfiner under hver ht.
Det har hjulpet.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 10 Februar 2019 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Er de ikke relativt hårde? I så fald vil jeg anbefale dig at prøve at lægge noget skumgummi under. Problemet med alm. skumgummi er, at det med tiden trykkes sammen, og bliver virkningsløst. Men, det holder fint til afprøvning af om egentlig afkobling lyder mere klart.


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 10 Februar 2019 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Afkobling handler om at kvæle vibrationer og resonanser, og derfor skal materialet under højtaleren være hårdere og tungere end det højtaleren er bygget af. Dermed omsættes energien der sendes ned i underlaget til varme i stedet for vibrationer...

Af samme årsag ser man også standere, der er tungere end de højtalere, der skal stå på dem.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 10 Februar 2019 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Er de ikke relativt hårde? I så fald vil jeg anbefale dig at prøve at lægge noget skumgummi under. Problemet med alm.
skumgummi er, at det med tiden trykkes sammen, og bliver virkningsløst. Men, det holder fint til afprøvning af om egentlig afkobling lyder mere klart.



"Frakobling" må være noget med bløde materialer eller meget tunge (f.eks fliser)
Bløde materialer arbejder imod ht står urokkeligt fast.
Fliser af sten/beton holder evt vibrationer i ht.
Mine erfaringer er bedst med "tilkobling" til gulvet gennem nogle punkter. På den måde kobler mine ht bedst til rummet.
Hvis ikke mit gulv var så blødt havde det såmænd også været endnu bedre placere mine store tunge ht direkte på gulvet.
Jeg syntes hurdlen bliver finde et punkt hvor ht kobler til rummet uden gulvet spiller med.
Og det er nok åbent hvad som virker bedst, fra-eller tilkobling (trod alt kun ord) Ender i sidste ende på byggekvaliteten af ht-kasse.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 10 Februar 2019 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Afkobling handler om at kvæle vibrationer og resonanser, og derfor skal materialet under højtaleren være hårdere og tungere end det højtaleren er bygget af. Dermed omsættes energien der sendes ned i underlaget til varme i stedet for vibrationer...

Af samme årsag ser man også standere, der er tungere end de højtalere, der skal stå på dem.



Selvom mine standere er meget tunge, og tungere end højttalerne, mærkes vibrationer på gulvet under dem. Så det er ikke al energien der er omsat til varme i standerne. Derfor har jeg frakoblet (eller afkoblet) dem fra gulvet med anvendelse af blødt materiale.

I et tidligere rum havde jeg betongulv, og der kunne man også mærke gulvet vibrere.

Mit bud er, at man må prøve at finde det bedste kompromis, så mindst mulig gulvunderlag vibrerer med (det indebærer bløde fødder), og mest mulig fastgørelse af højtaleren til gulvet. (og det indebærer hårde fødder).


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hifiigen.

Har brugt en dags tid på eksperimentere med underlaget efter vor sidste "samtale".

Prøvede med tre Korkbrikker under hver ht. Mere fordi jeg stadig havde en anelse udtværing i bassen pg.a rummet. Med korken forsvandt denne sidste rest af udtværing. Men, men, lydbilledet var nu blevet mindre. Spillede nu kun fra ene ht til den anden og igennem bagvægen midt i billedet. Uden kork, kun med krydsfinerbrikkerne under ht forsvinder sidevæg, gulv og loftet også. Musikken hænger mere vægtløs frit svævende i rummet, hvilket jeg vil betegne som "ht bedre integreret i rummet". Samtidig fremstår basguitaren punktformig med finerbrikkerne. Med korken bredere bassen sig ud fra et bredere udsnit af billedet. Det må være tegn på bedre sammenhæng imellem bund og top med finerbrikkerne. Hele billedet bliver indtegnet mere præcist. Kunne med hænderne mærke bitte små vibrationer på ht-kasserne når ht stod på de bløde korkbrikker. Intet at mærke med finerbrikkerne under. Desuden er der den ekstra fordel med finerbrikkerne, ht kan "vateres" (stilles plant) i rummet. (Jeg har brikker i en højde af 5cm bag den ene ht pg.a skævhed i gulvet der.)

Som du måske kan fornemme fortrækker jeg stadigvæk krydsfinerbrikkerne fremfor noget blødere, det giver færrest hurdler som det er nu med mit anlæg i det rum.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 14 Februar 2019 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke altid det kun er mekaniske vibrationer ned i gulvet. Det er jo også via luftvejen, at gulvet påvirkes. Højttalerne ��, er jo en kasse i en større kasse med indespærret lufttryk/mængde. ��

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes