Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Komponent-forhandler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

hvad findes der af forhandlere inden for komponenter som er villige til at sælge til private?
RS-component har jeg brugt flere gange før, så er der selvfølgeligt eBay, Amazon og alibaba, elextra og sådan, men hvad med
digikey, mousse og farnell? Er der nogen af dem der sælger til private?

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Digikey og Mouser sælger uden problemer til private. Men pas på minimumsbestillingsgebyret. Det bliver dyrt hvis
du kun skal bruge tre modstande. Men hvis du handler for mere end ca. 500kr. er der ingen problemer.

Farnell/Element 14 er lidt mere specielt, for det afhænger af hvilket land man handler i. Jeg mener ikke at Farnell
danmark ønsker at handle med private. Men i andre lande kan private handle med deres lokale afdelinger.

Men når du har Mouser og Digikey, så bliver det nok også svært at finde komponenter, som du ikke kan finde et af
de to steder.

Ellers er der jo de mere "Hifi" orienterede sider som Hificollective, som handler med alle specielle og dyre dele.
Hvis man går op i det.

Der er selvfølgelig også "Conrad", men de kan være lidt dyre med nogle ting, hvor andre ting er OK priser.

Håber det kan give lidt inspiration.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

I Danmark er der også elektronik lavpris og jeg har også brugt TME
fra Polen
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Det jeg går mest efter er gængse komponenter, så det behøver ikke være noget special special til de ting jeg roder med,
problemet med mainstream forhandlere som elektronik lavpris og elextra er at det kan være meget svært at finde datasheets på
deres komponenter. Har ihvertfald købt flere ting hos elextra som har kostet mere end de burde men som jeg ikke efterfølgende
har kunne finde datablad på.

Men ja, virker mouser og digikey så er jeg glad, havde tænkt at skrabe sammen til en stor bestillling alligevel.

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger ofte Reichelt i Tyskland. 
De har meget men ikke alt. Billig og hurtig fragt.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 02 Januar 2019 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Ville ha´ sagt det samme. Reichelt er en rigtig god sormidler af komponenter.
Dog skal man lige pristjekke.
F.eks. er de tæt på 10 gange dyrere med Wima kondensatorer end f.eks. Elfa, men generelt er det en
rigtig god komponent-pusher

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 03 Januar 2019 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Det jeg går mest efter er gængse komponenter, så det behøver ikke være noget special special til de ting jeg roder med, problemet med mainstream forhandlere som elektronik lavpris og elextra er at det kan være meget svært at finde datasheets på deres komponenter. Har ihvertfald købt flere ting hos elextra som har kostet mere end de burde men som jeg ikke efterfølgende har kunne finde datablad på.

Men ja, virker mouser og digikey så er jeg glad, havde tænkt at skrabe sammen til en stor bestillling alligevel.


Problemet med Elektronik-lavpris og Elextra er flg:

- De sælger restpartier, og derfor er det ofte svært at finde flere ens komponenter. Bestiller man 5 ens kondensatorer, kan man sagtens risikere at få 5 forskellige med samme værdi.
- Mange af komponenterne er årtier gamle.
- Deres priser er så absurd høje, at det kan betale sig at få sendt tingene fra USA fra Digikey eller Mouser. De danske forhandlere tager ofte 5-20 gange mere for en eller anden 20 år gammel komponent uden specifikationer, end Digikey og Mouser tager for nye veldokumenterede varer. Digikey og Mouser har i øvrigt gratis forsendelse over ca. 330kr, og ved mindre ordrer koster det ca 85kr.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 03 Januar 2019 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig rigtigt 1324
Elextra og Lavpris (læs HøjPris) er fuldstændig ublu. Samme niveau som at købe et mini-Jack-kabel i El-Giganten til 199,-,
som max. har kostet en femmer i indkøb.
Udover Reichelt, som i øvrigt også sender lynhurtigt fra Tyskland, glemte jeg lige i skyndingen en særdeles prisvenlig forhandler i DK,
nemlig El-Supply på Bornholm. Godt udvalg, gode priser, og hvis man væger "straksbrev" med PostNord, har man stumperne indenfor 48
timer

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
andersanden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 03 Januar 2019 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Mouser er de bedste
Til top Vis andersanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersanden
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 03 Januar 2019 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

hificollective



__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 02 Februar 2019 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Gode gamle Vejle RC elektronik eksisterer da også endnu...

__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 02 Februar 2019 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet en del firmaer gennem tiden, så jeg vil da lige byde ind med mine erfaringer.

Efterhånden er Mouser.de altid mit første valg; gratis fragt (FedEx kurer) over €50, levering indenfor 48 timer og fornuftige priser er svært at slå.

Dog kan priser mellem Mouser, Digikey, RS og TME i ny og næ variere temmelig meget, så se dig for ved dyrere eller specielle komponenter eller større partier. Det kan godt betale sig at tage de største poster på bestillingen og lige tjekke disse poster hos alle firmaerne. Både for pris men også tilgængelighed. Lagerbeholdningen og udvalget er oftest temmelig ringe hos RS og TME.

For en god uges tid siden endte en ordre herfra undtagelsesvis hos TME, da de kun skulle have 35 % af prisen hos de tre store for de samme relæer, og jeg gerne ville have en flok af dem. Derfor kunne både fragtprisen og det lidt dårligere udvalg af øvrige komponenter til samme projekt betale sig i sidste ende.

Mouser og Digikey har det suverænt største udvalg og nogenlunde ens priser. Mouser.de (ikke Mouser.com) er derfor billigst på grund af fragt, og tingene bliver altid på papiret sendt fra Europa - også når de ikke gør, så ingen ekstraregninger.
Disse to firmaer har desuden de suverænt bedste søgeværktøjer på deres hjemmesider.

RS er generelt en smule dyrere med lidt mindre udvalg. Det er også irriterende at priserne mange gange varierer alt for meget imellem deres butikker i de enkelte lande; co.uk er oftest billigere end .dk, men man kan kun købe gennem .dk - på trods af at tingene kommer fra samme sted. Der er ingen fordele ved dem efter de flyttede fra Vibevej for en del år tilbage. Ting bliver nu sendt fra udlandet - typisk Storbritannien. God søgemaskine.

TME er nogle gange en del billigere, men det er med et markant mindre udvalg og lige så begrænset lagerbeholdning. De har dog hurtig forsendelse (DHL).

Farnell har jeg kun brugt en enkelt gang, og .dk kræver som nævnt tidligere i tråden nu cvr-nummer.

Reichelt er bedst til udstyr og værktøj, da deres udvalg i komponenter er ekstremt begrænset og tilmed uden nogen nævneværdig bulkrabat for langt de fleste komponenttyper. Det er heller ikke muligt at søge på samme multikriteriebaserede vis som hos dem, der lever af komponentsalg.

Elfa har jeg ikke prøvet, men det ser umiddelbart lidt dyrt ud i forhold til de tre store. Det kan være andre har sammenlignende erfaringer til de øvrige firmaer.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 27 Maj 2019 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jeg køber de fleste af mine komponenter på Aliexpress, de har næsten alt, og til billig penge også i få styktal, specielt ic'er er de gode til......men leverings tiden er lang.
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes