Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 19:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Netværksafspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 16 November 2018 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Min Squeezebox Touch døde for et par uger siden, og jeg lurer på, hvad gør jeg nu? Det er sikkert velkendt at den normale løsning er at bygge en erstatning selv, baseret på Raspberry Pi, og det er bestemt også en mulighed.

En anden mulighed er at købe en færdig pakke, f.eks. denne her (er der nogen som kender produktet, eller evt bare firmaet?): rasptouch i-sabre es9038q2m

Specifikationerne ser jo svimlende ud, men bemærk at de der signal-støj data, det er for DAC'en, ikke for hele systemet. Alle indspil vedr. netværksafspiller er velkomne.

Venlig hilsen,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 17 November 2018 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en rasptouch i et par år nu, godt nok med en ældre da i men jeg kan klart anbefale den.
Jeg kører med picoreplayer på den og den virker 100% som en squeezebox touch, bare med en del bedre lyd og lidt hurtigere respons på komandoer.
Jeg har en del raspberry pi, der alle kører picoreplayer og de kører flot sammen med de gamle squeezebox enheder jeg, både når det gælder
fjerbetjening og multirum synkronisering
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 17 November 2018 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej Gnist - tak for indlægget. Jeg har set den anden tråd (af Peter Pan), som har næsten samme titel, hvor du også beskriver dit setup. Ingen tvivl om at jeg har øje for den løsning. Jeg valgte en ny tråd, fordi jeg tror denne her får en anden vinkel (måske byg-selv).

Det rejser et spørgsmål og svar - nemlig at jeg har erfaring med både en Squeezebox Duet (som er "headless") og en Touch. Jeg foretrækker så klart en Touch, hvor man har muligheden for at betjene apparatet uden fjernbetjening. Selvom jeg har "eye-balled" på diverse udstyr som f.eks. Bricasti M5, eller Linn Akurate, så er det netop det manglende interface, som gør at jeg ikke er 100% varm på ideen.

Hvad mener andre om dette (Touch skærm ift. headless) - og hvordan oplever man dette med bruger interface?

Venlig hilsen,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 17 November 2018 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Brug dog en App på din telefon eller iPad :-) jeg bruger iPeng og gjorde det også på min Touch... iPeng er hurtigt da den cacher din samling og
dette hjælper meget på performance hvis man har en stor samling
Men ja det var rart at kunne se tiden på Touch'en
Har tænkt på at sætte en lille monitor på min RPI Allo Digione Signature så jeg kan se klokken og album covers
Bricasti spiller for resten super
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
kimC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 17 November 2018 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Har selv et Linn Akurate system. Det fungerer super med tidal
integreret i deres app, og mine egne cd'er på en NAS. Bare styr det
hele fra iPad eller telefon.
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 17 November 2018 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej - jeg synes det er dejligt at høre at det fungerer godt for nogle brugere, at bruge f.eks. en iPad.

Det lyder måske lidt mærkeligt, men jeg har faktisk aldrig haft en notepad / iPad. Min bedre halvdel forsøgte først at forære mig en Samsung, derefter en Apple og i begge tilfælde fik jeg aldrig brugt det til noget. Da jeg fik iPad'en sagde jeg at det er fint, jeg kan sætte den op til at vise familie-billeder, men det synes hun alligevel var for dumt at bruge den til, så den julegave overtog hun til sig selv.

Jeg synes måske det er en lidt dyr fjernbetjening, men størrelsen havde været fin (vist nok ca. 10 tommer skærm). Derfor har jeg også luret på om jeg kunne montere en større skærm på en Raspberry Pi, f.eks. en fra SunFounder Display ... jeg tør næsten ikke at give mig i kast med flere links, men vi prøver:

SunFounder

Det er let at købe et VESA beslag til Raspberry, og så montere det bag på skærmen. Min bekymring er dog kompatibilitet, og ikke mindst om det der "touch" kommer til at virke som det skal.

Venlig hilsen,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 17 November 2018 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Den link virker da vist meget godt. Jeg prøver lige med den der Audiophonics Touch Streamer ...

Ser den ikke lidt cool ud? ... og til rimelige penge.

Mvh,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 18 November 2018 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Produktets navn og model nummer:

Audiophonics rasptouch es9038q2m

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 19 November 2018 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej - nå, jeg ved ikke om "kludder" med links osv har fået folk hægtet af, eller det med at streame er noget de fleste hi-fi folk ikke bruger tid på? ... Selv har jeg skrevet en indsigtsartikkel her på HiFi4All om emnet - det var helt tilbage i 2010 (!)

Den der Audiophonics afspiller ser god ud, og med fin alu-boks osv. Der er flueben ved alle features, inkl. noget af det nyeste og bedste indenfor DAC chips. ESS Sabre 9038 (som det fremgår af navnet). I princippet skulle det give den bedste lyd og/eller i hvert fald de bedste data. Fakta kan være en anden historie, hvilket historien om Allo Katana vidner om. Er der nogen som kender den?

Det viser sig, at der er et helt hav af muligheder for DAC's til Raspberry Pi. Den ene mere high-end'et end den anden. Noget af det nyeste er Allo Katana, men efter et par runder er den fortsat ikke optimal, og da der var "knas" i maskinen i August blev der lovet en ny udgave indenfor et par uger. Her i November er vi måske ved at være i mål, men seneste "test" af Volumio (SoundCheck Invitation) var med en fejlbehæftet prototype. Ak ja, virkeligheden er ikke så enkel.

Volumio DAC test
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 20 November 2018 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Med hensyn til lydkort til Raspberry Pi, så indeholder ovenstående link til Volumio en pæn lang liste, jeg kender ikke alle og til gengæld har jeg nogle andre på sigtekortet, som jeg ønsker at nævne herunder:

En af de tidligere designs er Terratechnos Terra BerryDAC 2+ - designet fra Japan. Det som er lidt cool med denne er, at den bruger en Asaki Kasei DAC, som betyder at den understøtter alverdens formater incl. nogle DSD (Super-Audio CD) formater, og PCM op til 768 kHz og 32 bit. Det skulle række for de fleste.

En anden af de tidligere designs er G2 Labs BerryNOS 1543 DAC. Det interessante er her, at det er en R-2R Non-Over-Sampling DAC. Den der Philips TDA1543 NOS DAC er fra 1989, men den har sine tilhængere.

Den klassiske og bedst understøttede er HiFi Berry, hvor DAC+ Pro er den mest high-endede udgave. Jeg vil næsten sige at det er den officielle Raspberry Pi DAC. Det er ikke den "bedste" men den er god nok for de fleste og giver understøttelse op til 192 kHz, 24 bit. Signal/støj forholdet er -115 dB.

En af de nyeste (dug-frisk fra 2018) designs er ApplePi, fra Orchard Audio. De tekniske data er noget af det bedste. Der bruges den velansete Burr Brown (Texas Instruments) PCM1794A DACs i Monaural mode. Der understøttes op til 192 kHz og 24 bit. Signal/støj forholdet er -128 dB, THD -106 dB (tro mig, det er rigelig godt). Der er ingen support af DSD. Lidt cool, så er der både single-ended RCA udgang og balanseret XLR (mini).

En anden er OSA Electronics DAC Berry One+, som kaldes for et professionelt lydkort til Raspberry Pi, med Texas Instruments PCM5142 DAC understøttes 384 kHz og 32 bit.

Der findes også et par stykker, som ikke er realiseret endnu. Øjensynligt så "fisker" udvikleren efter om der er kunder nok til at starte.

Den ene er Lyrebird DAC'en af Torsten Jaekel (som arbejder for Broadcom til daglig). Der er vist ingen smalle steder i Bredgade her, hvor en option er en Dual-Mono FPGA baseret NOS DAC. Crazy.

Den anden er TauDAC, som er tænkt baseret på to stk Wolfson WM8741 DACs. Jeg synes det spændende her er, at det analoge udgangstrin er tænkt passiv, dvs. det ordnes med et par Lundahl 1588 transformatorer, og at man forsyner boardet med 9 Volt, som så føder din Raspberry Pi. De andre løsninger skal gerne bruge en sværm af forskellige strømforsyninger for at adskille "beskidt" og ren strøm. Her er der tænkt omvendt.

Transformatorerne i udgangen skal dog ikke være årsagen til at vælge en TauDAC, fordi de kan jo tilkøbes separat og sættes ind efter behov, men det er da smart at dette er tænkt ind i løsningen fra starten af.

Dette var lidt af udvalget, og det er lidt hyggeligt at man kan bytte dem ud med hinanden som det måtte ønskes, hvis man for hver kort bruger et par tusinde kr.

Venlig hilsen,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 20 November 2018 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Rigtig fin beskrivelse og overblik
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 24 November 2018 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak redwine. Nu hvor jeg gennemlæser mit forrige indlæg ser jeg, at jeg fejlagtigt har skrevet at WM8741 er en Wolfson DAC - men det
er Cirrus Logic. Sorry.

Endnu en spændende løsning er HiFiBerry DAC+ DSP. Med en DSP ombord er det muligt at programmere nogle DSP funktioner, som
f.eks. rumkorrektion med REW... og det har jeg da
tænkt mange gange, om ikke en Raspberry Pi oveni at være DAC også kunne klare lidt impuls-respons korrektion. Dette bliver
øjensynligt ikke på niveau med en færdig pakke, som f.eks. miniDSP og deres Dirac Live rumkorrektion, der i øvrigt lige er lanceret i en
ny udgave i et fint kabinet med OLED display foran osv. ... men hvis mindre kan gøre arbejdet, f.eks. bare lidt justering i basområdet, så
skulle denne her løsning med en RaspberryPi nok godt kunne klare det uden problemer.

/Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
Roskilde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2017
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 24 November 2018 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

spænde emne   :)

hvor dan er lyden i disse boxe i forhold til fx en linux box med godt mobo mm ?

skal have lavet en løsning md usb ud til min lyngdorf 2170

nogle gode råd ? 
Til top Vis Roskilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roskilde
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 24 November 2018 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

cfuttrup skrev:
Hej alle

Tak redwine. Nu hvor jeg gennemlæser mit forrige indlæg ser jeg, at jeg fejlagtigt har skrevet at WM8741 er en Wolfson DAC - men det er Cirrus Logic. Sorry.

/Claus


Du skrev ikke forkert. Det ER Wolfson dac´s, der sidder i TauDac........ meeeeeeen...

https://www.cirrus.com/products/wm8741/

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/8975-ess-sab re-9018-vs-wolfson-wm8741/

Den er svær, ikke??. Og hvis man går på forhandlersider og søger på Wolfson8741, kommer der masser af muligheder. Klokker man så på "mere info", bli´r man linket til Cirrus Logic´s website. Gud ved, om de har opkøbt Wolfson??? Den dac-arkitektur, der ligger i WM8741 er patenteret af Wolfson.
Nå... det var vist mest til info

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 24 November 2018 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej Roskilde - den er Lyngdorf sag er nok bedre end hvad du kan få ud af en RaspberryPi (håber jeg). Du siger USB ... en RaspberryPi uden
DAC er løsningen ... der er ingen problemer i at tage en USB udgang direkte fra Pi'en...

Hej boydk ... ah, tak for forklaringen mht. Wolfson og Cirrus Logic. Så forstår jeg bedre hvor det var jeg snublede. :-)
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
Roskilde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2017
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 25 November 2018 kl. 03:52 | IP-adresse registreret  

hej cfuttrup

dvs som udgangs punkt er der ikke grund til at lave de store vile løsninger da en pi kan gøre det for mig med lige så go lyd ?  :)
Til top Vis Roskilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roskilde
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 25 November 2018 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej Roskilde - ja - hvis du ønsker at overføre audio over USB, så har du ikke brug for et DAC-board. En Raspberry Pi fungerer så bare som
en ren digital løsning til music-management. Tidligere link til Volumio - hvor gutterne tester diverse DAC boards - de bruger faktisk en USB
DAC (fra Soekris) som reference.
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 25 November 2018 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer også en Rasperry PI med lydkort "HiFiBerry Digi+ Standard", hvor der to digitale udgange Coax og lysleder, som skal
tilsluttes min DAC. Er der nogen der prøvet den løsning?

Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 25 November 2018 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

itjf skrev:
Jeg overvejer også en Rasperry PI med lydkort "HiFiBerry Digi+ Standard", hvor der to digitale udgange Coax og
lysleder, som skal
tilsluttes min DAC. Er der nogen der prøvet den løsning?



Ja, jeg har et setup med RPI 3 og HiFiBerry Digi+ tilsluttet til DAC - det virker rigtigt fint og helt problemfrit. Kan varmt anbefales.

Som mediesoftware bruger jeg MoOde audioplayer (http://moodeaudio.org), som betjenes via en websnitflade så der kan anvendes
både PC, smartphone eller tablet til betjening.

__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 26 November 2018 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Først vil jeg sige at der findes en underskov af "kopi-" Raspberry Pi's. Det er ikke rene kopier alt sammen, og f.eks. Volumio har til sin hardware løsning valgt ASUS Tinker Board S, vist nok fordi den har en "renere" strømforsyning og derfor måske er bedre til et audio produkt. Nogle designs (se evt. tidligere DAC liste) forsøger at udbedre det på den ene eller anden måde.

Software:

erlingt nævner MoOde, som er en af mange operativ-systemer (OS) man kan installere. Hvis jeg har forstået det rigtig, så baserer det sig på samme design som bruges tli Volumio og RuneAudio. Min umiddelbare vurdering er at Volumio blandt disse er den med bredest understøttelse på hardware, moduler og support i forum - men jeg kan tage fejl - har erlingt mulighed for at fortælle hvorfor han har valgt MoOde?

Det officielle OS er Raspbian (Debian for Raspberry Pi). Her understøttes alle mulige tænkelige faciliteter. Den simpleste løsning til Linux er nok MDP (Music Player Daemon), som musik afspiller til Raspbian

Den mindste OS er nok DietPi (Pi på diæt). Ideen er at man med dette minimums-OS frigør mest mulig ram og processor kraft. Måske den dermed kan give bedre lyd? Det er ikke sikkert, men man kan jo prøve.

I den modsatte ende har vi Kodi (tidligere XBMC) - jeg kan helt ærligt bedre lide Kodi navnet. Det er ikke bare en musik-afspiller, men konverterer din Raspberry Pi til en Home Theater PC (et Media Center), som også kan bruges til at streame TV.

For mig har det en vis interesse om jeg kunne få det til at fungere som en Logitech Squeezebox (Touch), og her er løsningen muligvis en kombination af piCorePlayer + Max2Play + JiveLite. Det er JiveLite som giver systemet det rigtige udseende og bruger grænsesnit. Max2Play er i princippet OS'et - og jeg tror nok det smarte ved den er, at ikke behøver at mestre kommando-linjen, men kan installere pakker og vedligeholde systemet igennem et web-interface.

Det bedste er at du kan have en hel håndfuld diske (SD-cards) og teste alt muligt ud, og lave backups af det som virker. For at teste en ny løsning, så lægger du bare SD-kortet i drevet og starter maskinen op. Hvis ikke det virker, så tager du bare en af de andre diske (evt en backup = en som virkede).
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes