Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 14:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: XTZ 12.17 Egde Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 07 November 2018 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige opgraderet mine XTZ 12.17 til "EDGE" modellen. EDGE modellen har ICEpower forstærkere med flere justeringsmuligheder herunder PEQ.

Jeg har taget er par billeder så man kan se forskellen på de to forstærkere, det er dælme noget af en opgradering de har lavet XTZ, det er gået fra at
ligne noget kina-elektronik til at se ret lækkert ud.


Bedøm selv:

Gammel forstærker



Ny forstærker



Det er nok lidt svært at se men alt er loddet/limet super flot på den nye, hvor den gamle er ret ujævnt lavet med mange lim tråde over det hele.

Amplifier info :
700 Watt RMS
ICEpower technology
Pre-amp developed by XTZ and ICEpower
4mm aluminum plate
DSP based
Functions:
-Gain
-Freq (low-pass 30-170 hz)
-Phase 0-180degree
-PEQ filter (Q=0,8 kan ændres af XTZ mod en lille merpris)
-Auto-ON/OFF or Always -ON
-Low pass OFF
Inputs:
-RCA
-XLR + XLR bypass


Jeg har ikke fået testet så meget endnu, men umiddelbart så lader der til at være bedre kontrol over enheder end før.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 07 November 2018 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Interessant.
Et næste godt skridt, kunne være at måle dit rum og finde din "room-mode". Hvis den f.eks er 42hz og et Q på 3,45. Så taster du det ind i din nye forstærker og kommer for første gang til at nyde hvordan det lyder, når der er lidt mere balance i de nedre frekvenser
Husk dog på, at når du gør dette, så kan du kun gøre det for en position, hvilket jeg vil råde dig til bliver din lytteposition
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 08 November 2018 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  



Ja, glæder mig også til at komme i gang med at "tune" dem, jeg ved dog allerede at mit rum er elendigt i 30 hz området og omkring de 10Khz så jeg går
lige og venter på Black Friday, håber på at kunne lande en god deal på en MiniDSP SHD, så kan der korrigeres over hele linien

Jeg tror faktisk ikke engang at jeg får brug for de woofere når jeg har haft gang i MiniDSP, jeg opgraderede dem kun forbi den ene forstæker var defekt
og så var XTZ så venlige at give mig et godt tilbud på opgradering af begge. Mit håb med MiniDSP SHD er at jeg kan få wooferne til kun at spille fra 30
Hz og ned, mine front højttalere har 12" bas og levere rigeligt bas ned til 30 Hz.

Vedr. XTZ så er Q fixed på 0,8 og det er kun XTZ som kan ændre det. Der kan justeres med +/- 9 db
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 November 2018 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Så skulle du netop ikke skære dine subwoofere ved 30hz - fordi:
 
Når dine fronter allerede spiller relativ dybt, så har du den fordel at bassen kommer fra 4 steder nu.... nemlig 2 fronter og 2 subwoofere. Hvis du så deler ved 60-90hz, så er du stadig i det område, hvor bølgelængden er så lang at du ikke kan skelne refleksioner fra den direkte lyd - dvs. at lyden er det man kalder totalt rundstrålende, altså totalt domineret af rummet. Fordelen heri, ligger i at man kan opnå en næsten helt jævn bas i dit lytterum - også selv om du rejser dig op eller sidder et andet sted end lige præcis i sweetspot. Flere baskilder gør det at i samarbejde kan skabe en ensartet trykfordeling af de nedre frekvenser, netop fordi at vi først opfatter bas under 100hz efter at den har været reflekteret flere gange imellem loft, gulv, vægge osv. Ergo kan man på denne måde opnå meget bedre bas end du normalt har hørt de aller fleste steder.
 
Har lige hjulpet en med at justere det ind med 2 subwoofere til et sæt Focal Grande - og det virker rigtig godt. Han har dog ikke korrektion af nogen art, så bassen er kun virkelig god i lyttepositionen.
Men hvis du får fat i en minidsp, så kan du "fjerne" dit room-gain på både dine fronter og dine subwoofere og snildt få en topklasse bas i dit rum.
 
Hvis der er noget der driller ved 10Khz, så det vigtigt at du finder ud af om det er refleksion fra dine højttalere eller en "fejl" i deres filter til at begynder med. "ujævnheden" i dine højttalere kan man på sin vis godt korrigere for, men du skal være sikker på at du har målt højttaleren, uden at rummet er med. Dette skyldes at lyden fra en højttalers enhed er i én dimension og når rummet og kantdifraktioner fra kabinettet kommer med i billedet, så bliver lyden 3 dimensional , hvilket en DSP ikke kan gøre noget ved - den arbejder nemlig kun i én dimension.
 
Så du kan med en DSP rette din frekvensgang ud, før den når din enheder, men så snart lydbølgerne forlader membranen på enhederne og reflektere omkring kabinettets kanter og rammer alt muligt i dit lytterum, så er umuligt at gøre noget ved elektronisk - så er der kun akustikken tilbage.
 
Så her er bedst at dæmpe med akustisk materiale over ca 500hz, hvor lydbølgerne stadig er så små at de lettere kan absorberes i relativt let materiale. Det er også en stor fordel at vinkle dine højttalere ind imod lyttepositionen for at mindske refleksionerne fra siddevæggene, idet at horisontale refleksioner er langt værre for vores opfattelse af lydbilleder, fordi de kan forsinke lyden, så den rammer forskelligt i forhold til vores øre.
 
Refleksioner fra gulv og loft, rammer i større grad vores øre samtidig og bliver forsinker "samtidig" og har derfor minimal forstyrrelse af vores evne til at skelne tidsforsinkelser. Og fjerne man alt for mange refleksioner, så kan lyden blive lidt tam. Men de fleste rum har rigeligt med refleksioner, så det plejer at være de horisontale der er værst - hvilket også er derfor at det kan hjælpe at sætte systemet på den lange led i et rektangulært rum - netop fordi de horisontale refleksioner bliver så forsinkede at vi kan sortere det fra - vores hørelse har simpelthen nogle grænseværdier for hvor meget en lyd skal være forsinket for at være forstyrrende.
 
Heri ligger hemmeligheden med flere baskilder - i dit tilfælde 2 fronter og 2 subs. Refleksionerne er næsten umulige at undgå under ca 100hz, så vi udnytter dem i stedet til at skabe en jævn fordelingen af energien, fordi vi simpelthen ikke kan skelne refleksionerne fra den direkte strålende lyd fra basenhederne - prøv det - det kan virke hamrende effektivt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 09 November 2018 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Tak for input, det vil jeg prøve.

Har du erfaring med MiniDSP, jeg læser at der er problemer med "noise floor" på følsomme højttalere og kan se i et AV-forum at det er noget som du også har oplevet. Tror du en Minidsp vil give problemer med nogle højttalere med sensitivity på 91dB (2.83V/1m). Min installationskæde vil se sådan her ud:

Sonos Coax --> MiniDSP SHD Coax --> DAC (indbygget i forstærker)

MiniDSP SHD Analog Out 3 --> Subwoofer Left
MiniDSP SHD Analog Out 4 --> Subwoofer Right

Minidsp har desværre ingen dansk forhandler af SHD serien så det er lidt af en chance at købe en. Et alternativ jeg overvejer er at vente på den nye ELAC musicserver med fuld roon support at så måle med REW og importere i Roon. Det fede ved Minidsp'en er dog at den har et separat bass management filter, så her kan der virkelig leges med tidsforskydning, PEQ og så Dirac på toppen.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 09 November 2018 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun hørt minidsp med de analoge udgange, hvor der rigtig nok kan være lidt grundsus, som dog først rigtig træder igennem, når du kører et fuldt aktivt setup og har hver enhed kobler direkte på en forstærker.
Men jeg har ikke hørt dem på en passiv højttaler. Men jeg kunne forestille mig at det ville dæmpe suset en lille smule.
Ellers skal du vente på den nye version af minidsp, som der skulle komme ud nu. Den skulle være noget en hel del forbedre hvad angår støjgulvet. Har dog af gode grunde ikke hørt om det skulle virke eller hvor godt.
Jeg har ikke rigtig styr på alle deres forskellige produkter og kan ikke rigtig se den nye version af deres støjreducerede udgange... men det må kunne findes på google et sted
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes