Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Separat gruppe til anlægget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Støj der kommer udefra på faserne, vil også kunne måles på en separat kabelføring til anlæg, den støj forsvinder jo ikke ud i det blå. den vigtigske grund til at jeg har separat gruppe,,er ,at støvsuger, så ikke trækker spændingen ned på anlægget. men hvis man tror at spændingen er stabil døgnet rundt ..skal man bo et heldigt sted,,,

jeg har været med på målinger på maskiner i industrien,,hvor vi over tid kunne måle spændinger fra 207 til 240v....skæv fordelt på faserne. samtidig kan sinus kurven være forvrænget af diverse støjpulser. køb en Regenerator hvis ønsket er en nogenlunde ren forsyning. har også prøvet en, men synes ikke rigtig det gav noget...godt den kun var til låns. heldigvis spiller vores anlæg jo godt alligevel
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Jeps ren spænding er der ingen garanti for. Det her er fra en måling på spændingskvaliteten på indgangen af en af vore tavler. Ikke just et kønt syn. I Thd og U Thd ligger også på henholdsvis 8,3% og 6,7%. Gad vide om naboerne kan høre det på deres stereoanlæg



__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige forstå det: Er fidusen med at have en separat gruppe at man så slipper for støj fra andre apparater, eller der andre begrundelser? For hvis ikke, så kan man jo bruge et godt netstøjfilter.

Og et spørgsmål mere: Hvilket kabel skal man trække fra tavlen til anlægget? Mærke, kvadrat osv? Jeg vil selv have brug for 15m-20m kabel for at kunne gøre det.

Mvh

Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Ved en separat gruppe slipper du for at få dyk i spændingen ,når man tænder andre apparater,,kaffemaskine..støvsuger.. køleskab mm. nogen får så også en forbedring af lyden med en separat gruppe, måske så også .hifi sikringer for at gøre det fuldendt (vil ikke komme ind på om det virker)

kabel til anlæg kunne jo være alm installations kabel 3*1,5 eller 3*2,5 kvadrat. som du også er inde på kan man jo bruge et netfilter....har selv prøvet forskellige udgaver. bruger pt ikke nogen.....vil nok have størst effekt hvor nettet udefra er mest støjende
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Vil lige knytte en kommentar til støj da det er en mærkelig størrelse.

Har i sin tid været med til at opleve 2 typehuse som var bygget helt ens op. De havde begge lysdæmpere i stuen. Men i det ene hus kørte lyset nogle gange op og ned i lysstyrke og/eller lyset stod og flimrede. Efter LANG tid fandt man ud af at køberne havde sat et meget billigt fjernsyn op i køkkenet (som sad på samme gruppe som i stuen for lyset) Så snart fjernsynet var tændt så kunne lyset finde på at køre op/ned i lysstyrke. Når fjernsynet var på standby, så kunne lyset nogle gang finde på at flimrer. Så dårlige strømforsyninger i fjernsyn, start stop af køleskabe, emhætter, frysere kan bidrage til dette også.

Har også eksperimenteret (på installatørskolen) med statisk elektricitet med en der underviste om støj. Støj løber ikke til laveste potentiale, men den korteste vej. Man kunne måle stor forskel på den støj statisk elektricitet gav, 1 meter 300mm kobberskærm gav meget mere støj end 10 cm. 1,5 kvadrat ledning.

Overgange fra forskellige apparater løber til laveste potentiale.

Derfor har jeg lavet en separat gruppe til mit anlæg der ikke bruger samme fase som køl, emhætte og frys. Fordelen er også at der ikke er andet på gruppen der kan trække spændingen ned/ bruger mere strøm. Jeg har separat jordspyd der er så kort som muligt fra stikkontakten for anlægget, men dog mindst 12 meter fra det andet jordspyd som bruges i resten af huset (så disse 2 jordspyd ikke kan "se" hinanden). På den måde vil støj for hifi løbe til hifi jordspyddet, imens støj for resten af huset vil løbe til det andet jordspyd. Samtidig vil eventuelle overgange gå til hvert sit jordspyd.

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Støj løber vel ikke til jord, hvis man ikke har jordstik på sine hi-fi enheder ?

Hvad vil den bedste måde være, at lave en seperat installation ? På torsdag kommer der en elektriker her og laver en ekstra
gruppe 13 amp. Trækker et 5 x 2,5 intal kabel til en fuga kontakt i væggen. Han sætter et jordspyd til denne gruppe.
Er der et bedre kabel at benytte? Det er nok 15 meter.

Hvis jeg ikke nu bruger jord på min forstærker og pladespiller, er det så nødvendigt med jordspyd?

Der går vel flere faser ind i huset til hpfi relæet? Skal han sikre sig en bestemt af disse faser? Altså som Dpetersen skriver, den
fase der ikke går på de støjende ting i huset. Kan man godt spore denne fase ?

Håber ikke det var for mange spørgsmål
Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  


Pedersen.
Du kan jo godt banke jordspyd på den eks gruppe selvom du ikke benytter jord til dit hifi.
Så har du muligheden, hvis den dag skulle opstå.
Det gør ikke den store forskel, så du kan nøjes med 3*1.5 men dit dit 5*2.5. giver flest muligheder. (lægger du dem sammen 2 plus 2 har du 5kv til
fase og nul samt 2.5 til jord.).

DPedersen.
Det kan jo godt blive svært finde plads til 12m afstand jordspyddene imellem på en alm parcel.
Endvidere må man jo også skulle sikre sig naboer og offentligheden ikke har jordspyd indenfor den afstand.


Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

PS.

DPetersen.
I stedet for rode med de der 12m afstand, bør man gøre som man normalt plejer gøre, sætte jordspyd nok til opgaven er løst.
(havde engang et el-hegn hvor jeg måtte sætte 6 spyd (1m mellemrum) før det virkede .
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Enig i at der er forskel på optimal teori og hvad der kan lade sig gøre i praksis. Men det kan sagtens lade sig gøre da et nyt hus i dag er omkring 9 meter bredt og 15 meter langt. 6 meter burde også kunne gøre det, men igen teori/praksis. Det hjælper dog ikke at sætte 2 jordspyd ned ved siden af hinanden inden for 1 meter da jordspydende ville kunne "se" hinanden hvis altså det er fordi man vil have et jordspyd til hus et jordspyd til sit hifi delt op.

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ser i øvrigt på støj som på vand der skal nemmeste vej op af en bakke. Hvis der er afgreninger til andre lampesteder og stikkontakter på nemmeste
vej, så fordeler vandet/støjen sig ud og når denne afgrening er fyldt ud så løber vandet videre og væk. (håber det giver mening)

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:
Jeg ser i øvrigt på støj som på vand der skal nemmeste vej op af en bakke.


Den tygger jeg så lidt på til aftensmaden, samtidig med at jeg prøver at se det for mig

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  



__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Ved den seperate gruppe og gruppeledning til anlægget, har støjen fra andre steder i installationen en længere vej og dermed en væsentlig større dæmpning frem til dit anlæg. Jeg påstår ikke at en støjpuls i stikledningen ikke vil kunne måles/høres i enden af din gruppeledning, men jeg påstår der sker en dæmpning af denne. Da det er et TT-System der bruges i paracelhuse, er Neutral lederen lagt til Jord i stjernepunktet ude i Transformerstationen, og transformeren er typisk er koblet i stjerne på sekundærsiden. Så hvilken vej tror du der er lettest at drive største delen af støjen i, direkte mod jorden i transformeren, eller en tur baglæns gennem installationen til
dit apparat.

Husk på der formentligt mindst er 6 kvadrat fra din gruppetavle til kabelskabet, herfra kører det så vidre til transformeren i et 35 kvadrat måske endda 50 kvadrat kabel. Jord i transformerstation er maks 10 ohm. (maks 10 ohm overgangsmodstand for jordingsanlæg i nulsikre lavspændingsanlæg §9.2.1). Kigger du så på modstanden tilbage til jorden i transformeren bliver denne lille, hvis vi nu tager et eksempel på 15m stikledning og 200m forsyningskabel til kabelskab.

R=(15*0,01232)+(200*0,0021)+traffojord=0,1848+0,42+10=10,604 8 ohm. (NKT nulimpedans Tabel 23)

Eller

R=(15*0,00308)+(200*0,000525)+traffojord=0,0462+0,1974+10=10 ,244 ohm (Installationer Tabel 13 for 3-, 4- og 5-lederkabler)

Jorden i et parcelhus må være helt op til 1667ohm, men er da heldigvis normalt meget lavere, alt efter årstid og jordtype. Kigger du så på modstanden fra gruppetavlen frem til dit anlæg, her tager vi så et eksempel på 14m 1,5 kvadrat og 2m 1,5 kvadrat til fordelingsdåse plus 1,5m 1,5 kvadrat til apparatledning.(godt gennemsnits installation)

R=(14*0,0121+2*0,0133+1,5*0,0133+jordforbindelse)=0,216+250= 250,216 ohm (Installationer Tabel 13 og Tabel 15)

Samtidigt har man jo muligheden for at bruge en fase til anlægget der ikke er belastet af støjkilder, ved godt det næsten er praktisk umuligt i disse switchmode og inverter tider. Hvis apparatet er konstrueret nogenlunde fornuftigt, vil mindre spændingsdyk ikke opleves som noget hørbart, da vi i normale tilfælde i parcelhusområder, sjældent har spændingsvariationer på mere end 5-10V. Jeg har lavet en måling på et tildspunkt over 3 dage, da mit apparat ikke kunne logge mere data end dette, og her lå spændingen mellem 222v og 228V, og det var ikke nogle pludselige spændingsdyk, men jævnt fordet over døgnet i forhold til dagens forbrug på nettet.

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 282
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu ikke en energifattig støjspids render nemmere den ene eller anden vej og overgangsmodstanden til jord kan da være ligegyldig når der
kun måles mellem fase og nul
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 16 Oktober 2018 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

I vores lejlighed er stereoanlægget i stuen i en gruppe, og køkkenet, hvor køleskab, fryser og elkedel står, er i en anden gruppe. Måske er det derfor, at jeg aldrig, selv da jeg intet netstøjfilter havde, har oplevet støj når køleskab eller lignende tændte.

Nu er jeg ikke el-installatør, men så vidt, jeg kan tænke mig frem til, så bliver hele lejligheden forsynet fra ét kraftigt kabel. Så kommer el-måleren. Derefter kommer de enkelte grupper i stjernekobling, og derpå sikringerne. Så trækkes der i fx væggene kabler ud til de forskellige dele af huset/lejligheden. Med andre ord er der en i praksis direkte forbindelse mellem alle væg- som andre stik. Den eneste dæmpning, der kan være tale om, er en lille ohmsk, måske 3 Ohm, modstand i kablerne i væggene. Det dæmper ikke en s.... Det gør derimod et godt netstøjfilter. Og sådan et, som jeg med stor nytte og glæde anvender, er PS Audio Detect.

Med venlig hilsen Jens.

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes