Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: MiniDSP stereo & surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ngundtoft
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 09 Oktober 2018 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er i gang med at lave et stereo og surround system med fælles 4-vejs aktive hovedhøjttalere.
Udgangspunktet for surround-delen er en surround-processor i et 7.2.4 setup. Stereo-delen vil jeg gerne holde så enkel som mulig og i bedst mulig kvalitet. Faktisk er den eneste kilde streaming fra en NAS, evt. også en CD afspiller. For øjeblikket anvender jeg Sonos og en Lyngdorf til streaming.
Jeg har overvejet at anvende en MiniDSP enhed (fx 2 x 4HD) til delefilter og frekvenskorrigering. Det vil formodentlig fungere fint til stereo med en streamer med digital udgang (fx Toslink som på Sonos). I princippet kan den vel fungere som forforstærker, da den jo har volumenkontrol og indgangsvælger. Det burde vel kunne give fin lyd, da det er helt digitalt og MiniDSP’en også kan håndtere et high resolution signal. Så er der selvfølgelig DA konverteringen – 2 x 4HD har indbygget DAC. Jeg forestiller mig at de indbyggede konvertere er gode nok til sub og bas kanalerne men at man måske skal bruge nogle bedre DAC’er til mellemtone og diskant (evt. en enkelt DAC og så køre passiv deling i dette område)? Det ser dog ud til at man ikke umiddelbart kan hive det digitale signal ud af 2 x 4HD boksen (I2S in/out - not enabled yet?). Måske man kan bruge en MiniDSP 2 x 8 kit +Digi FP? Eller en 4 x 10 HD?
Det er også lidt udfordringer med surround-delen. For det første er der et delay i DSP’en, som vil forsinke signalet fra hovedhøjttalerne i forhold til de andre kanaler. Så vidt jeg kan se er delayet for MiniDSP´en omkring 3ms, så det det burde ikke være svært at kompensere i surround-processoren. Der er ikke nogen digital udgang for L+R signalet, men man kan vel hente det fra en HDMI-udgang? Nogen der har erfaring med dette? Så er der tilslutningen til DSP’en, 2 x 4HD har kun 2 digitale indgange. Så enten skal man have fat i en Toslink omskifter (hvis man kan finde en HDMI til Toslink boks), eller man skal gå fra HDMI til USB?
Er der nogen der har erfaringer med dette? Det er også muligt at der er andre løsninger der er bedre eller smartere.


__________________
NG
Til top Vis ngundtoft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ngundtoft
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes