Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 12:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Manglende bas ved nyt setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bst123
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Marts 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4All!

Jeg har købt mig følgende udstyr, som jeg spiller med i min nye stue, der er anslået 65-70m2. Anlægget er tvunget til at stå på en væg, hvor der til den ene side er en filtset murstensvæg og på den anden side er køkkenet. Jeg har forsøgt mig med varierende afstande (5-50 cm) til bagvæg samt hhv. køkken samt den filtsede væg, men ingen af mine placeringer har givet pote. Setuppet er som følger:

Wharfedale Diamond 11.5
Nad C510
Emotiva XPA2
Chromecast audio via toslink
Kabler er Kimber samt QED

Mit problem er, at jeg simpelthen synes, at der seriøst mangler bas med mit setup. Jeg købte bevidst Diamond 11.5, idet de har 2x8" enheder, så jeg ikke ville ende med at få en tynd gang dåselyd. Jeg kan sagtens fremprovokere en basrespons ved at skrue tilpas højt op og f.eks. smide "James Blake - Limit to your love" på - men ved normal lytning og normale lydniveauer, lyder anlægget dårligt nok bedre end min gamle Beoplay A8 minihøjttaler.

Gulvet i huset er et trægulv på strøer, hvorfor jeg har forsøgt mig med spikes, afkoblingsfødder, flise under højttalerne m.m. Intet har hjulpet i nævneværdig grad. Jeg har desuden forsøgt mig med at trække højttalerne ud fra væggene, skubbe helt ind til væggene m.m., stadig uden nævneværdigt resultat.

Hvis jeg spiller et "Low frequency sweep" fra bunden og op til ca. 300 hz, lyder det som om, der bliver skruet op og ned på anlægget hele tiden - hvor det i f.eks. et headset blot er en flad, stigende frekvens.

Hvad kan problemet være? Er så småt ved at indse, at det nok er akustisk, men hvordan i alverden kan jeg afhjælpe det uden at skulle ommøblere hele stuen?

Mvh
Til top Vis Bst123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bst123
 
Bst123
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Marts 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

- og for god ordens skyld bør jeg nok nævne, at højttalerne på nuværende tidspunkt har spillet 30-40+ timer, så manglende tilspilning burde vel ikke
være et tema længere..
Til top Vis Bst123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bst123
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart er 65-70m2 et jævnt stort lokale at fylde op med bas, især hvis der også er højt til loftet. Om problemet ligger her, kræver lidt mere viden om rummet.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Bst123
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Marts 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej Jukuluff

Tak for hurtigt svar!

Der er 2,4 meter til loftet. Rummet måler ca. 7,5x9 meter. På den ene væg fylder køkkenet små 3,5 meter ud i rummet, og de resterende 4 meter er der,
hvor anlægget står. Venstre højttaler står således ca. 30 cm fra kanten af køkkenskabene og højre højttaler står ca. 30 cm. fra en filtset murstensvæg.

Foran anlægget ligger et tæppe, og der står en stor, 3 personers sofa med chaiselong.

Hvor meget yderligere info er der behov for?
Til top Vis Bst123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bst123
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

 
Kommer an på om min figur, er nogenlunde retvisende :)

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Bst123
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Marts 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk ganske retvisende :-)
Til top Vis Bst123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bst123
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Oki doki, den er ikke helt nem. jeg tror stadigvæk du mangler noget membran areal. Det kan løses med en Subwoofer, men det bliver nok en udfordring at få den integreret i det nuværende layout. Umiddelbart bag sofaen midt på langsiden. Køkkenboardet på hjørnet, ville nok også være et godt sted, men jævnt upraktisk og ikke specielt smukt i forhold til indretningen. 

Hvis din Nad c510 har et output signal, både via xlr og rca på samme tid, har jeg følgerne forslag.

1. Anskaf dig en Sub, som forbindes til din NAD via rca.

2. Forbind din Nad c510 og effekt med et sæt xlr kabler, der har god bund. Det kunne være Van den hul - The Rock. Andre medlemmer kender med garanti, andre kabler med lignede egenskaber. Så det behøver ikke nødvendigvis at være lige præcis det kabel.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2760
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hvis det blå felt er lyttepositionen har du placeret dig der hvor basniveauet i rummet er lavest. Og med manglende
membranstørrelse på basenhederne i et stort rum hører du resultatet deraf. I så stort et rum vil højttalere med 15-18 tommer
membraner giver dig det du mangler. For det handler om at flytte store luftmængder, før baslyden fylder rummet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2760
Sendt: 05 Oktober 2018 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

At lydstyrken fra et frekvenssweep lyder som om der skrues op og ned i takt med stigende frekvens vidner om at du også
kæmper med rummets stående bølger forårsaget af dets dimensioner sammenholdt med højttalernes og lyttepositionens
placering i rummet. I den sammenhæng er det uheldigt at låse sig fast på en specifik placering, da en ændring af den kunne
bidrage til forbedringer inden du i stedet går i gang med at arbejde på den udfordrende ændring af rummets akustik.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 05 Oktober 2018 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

UD fra bagvæggen med højttalerne. Minimum 70cm, og så eksperimenter derfra, gerne med asymmetrisk opstilling . Så er der håb om at
du kan slippe for de værste effekter af udfasningen.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 05 Oktober 2018 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Du har tjekket om du er kommet til at fasevende den ene højttaler? Altså byttet om på "+" og "-". Kan se der er to sæt terminaler (bi-wire) på højttaleren og de sidder forskudt så muligheden for fejl er tilstede. Kører du med to sæt kabler eller er de to sæt terminaler forbundne (+ til + og - til -)med bøjler?
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 05 Oktober 2018 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du nu spiller noget almindelig velproduceret popmusik, kan du jo bevæge dig rundt i stuen. Gå helt ned til bagvæggen, stil dig i hjørnerne, gå ud og stå op ad sidevæggen. Sandsynligvis vil du finde flere steder, hvor din bas er helt fin, eller måske endda for voldsom.

Jeg er enig med en af de tidligere indsendere i at du ret sikkert har stillet dine højttalere på det sted i rummet, og sidder og lytter på det sted i rummet, hvor du samlet set har den slankeste basgengivelse. Bare for eksperimentets skyld, kunne du jo forsøge at flytte højttalerne hen på den lange væg, og så sidde op ad den modsatte langvæg. Dette skulle give dig meget mere energi i bassen. Måske for meget.

Hvis alt dette går som jeg siger her, er der kun to veje, enten må du ommøblere, eller prøve at tvinge bas ind i systemet med mere bastunge højttalere, eller med ekstra subwoofere, helst to eller flere. Det er klart et spørgsmål om stående bølger. Og naturligvis, hvis du møblerer på den moderne, nøgne måde, uden gardiner eller tæpper, og med få møbler, vil de øvre frekvensområder få alt for lang efterklangstid, hvilket vil fremhæve dem på bekostning af bas.

Held og lykke med det.



__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 05 Oktober 2018 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hvis bassen høres slank hjælper det ikke med sub, der jo helst kun skal spille under 70hz.
Højttalerens slanke bas bliver bare mere tydelig med sub.
Der risikerer komme to-delt lyd, tynd-top/fyldig-bund.
Få dine ht til at spille, før du evt aflaster dem med sub.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 06 Oktober 2018 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve at hente REW. Her kan du simulere dit anlæg i forhold til hvordan det er placeret i dit rum. På den måde kan du også eksperimentere med hvad der eventuelt kunne være en bedre placering.
Du kan sagtens bruge en subwoofer eller flere - til at rette op på mange af dine basproblemer, men det kræver selvfølgelig at du ønsker at sætte dig ind i noget teori og der ud over, hvad nogle ekstra kasser/kabinetter stående i din stue.
Rummets udformning, størrelse, samt anlæggets og dets placering er altafgørende for resultatet af anlægget, stort set uanset hvilket anlæg du vælger.
Programmet er gratis fra REW, - lej lidt med det
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 06 Oktober 2018 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Du kan hurtigt udregne hvad dit rum har af "suck out" på bassen. Har selv bakset nogle dage med et lytterum i det nye hus vi er
flyttet ind i. Der måtte jeg flytte højttalerne overpå modsatte væg før bassen var spot on.

Alle rum har indflydelse på lyden - på både godt og ondt.

Vejen frem er enten at gå all in med akustisk dæmpning m.m - det er dog bare ikke ret fedt i en stue hvor man også skal i
dagligdagen og dertil kan det være en videnskab hvis ikke man er inde i hvordan og hvor man skal dæmpe. Alternativt er, at
anskaffe sig en DSP enhed som Dirac, der kan måle rummet ud, ændre fase og korrigere for dit rum. De koster omkring 5-9k
afhængig af model.
Vil klart anbefale sig at holde det digitalt. Dvs fx fra coaxial ud i dsp og så tilbage til dac og derfra analogt til forstærker, således du
ikke korrigere på et analogt signal

https://www.minidsp.com/products/dirac-series
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes