Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brugt effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 02 Oktober 2018 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har gennem et stykke tid overvejet at opgradere min effektforstærker til en der er klassen bedre end den jeg har (gerne
brugt) - nogen der har et godt bud på en afløser?

Mit setup:
Højttaler: Audiovector SR3A
Forforstærker: Xindak XA3200MKII
Effekt forstærker: Belles 350A Reference
Streaming: Bluesound og TIDAL

Min musik smag er: klassisk, rock, pop, jazz, blues.

På forhånd tak for jeres input.
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 05:07 | IP-adresse registreret  

Hvad er det du oplever, som får dig til at kaste dig ud i fornyelse af dit effekttrin?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve en Naim eller Hegel forstærker da dine højttalere er udviklet på dette grej.

Generelt har jeg ikke den bedste erfaring med at blande forskellige fabrikater's for- og effekt forstærkere.
Det lidt et held hvis det passer sammen tonalt og lydmæssigt, måske imponerer det i starten men lysten til bare
at høre musik kan blive mindre. Det er lidt en jungle og måske befinder du dig der pt.

Du kan sagtens starte med en integreret forstærker for nemheds skyld

Husk signalkilden skal være iorden, selv den bedste forstærker kan ikke levere mere end kvaliteten fra kilden
Ofte et overset issue, mange fokuserer lidt blindt på den sidste del i kæden

Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Belles 350A effektforstærkeren flere gange, og syntes faktisk det er en ganske udmærket effekt. Jeg tror du skal smide forholdsvist mange mønter for at få noget der er markant bedre, Belles effekten kostede omkring 30-35 tusinde fra ny..

Derimod tror jeg du kan vinde en del på forforstærker siden, ikke at din Xindak er dårlig, men måske mere finde et bedre match til din effekt. Din Xindak forforstærker har en nypris på omkring 5500,-kr., og har et ry for en god mellemtone, men også for at mangle lidt detaljer og gennemsigtighed, samt for at have en lidt skarp og knapt så luftig top. Så jeg er helt sikker på du får mere ud af at skifte din forforstærker, ved godt det ikke var det du spurgte om...

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Vi kan jo komme med aldrig så mange forslag, men inden vi kender baggrunden for Uhog's konklusion mangler vi noget at bygge ideerne på. Vi mangler analysen. Forklaringen. Det er den vi skal bygge forslagene på. Uhog har garanteret en rigtig god grund til sin ide. Men hvilken …..?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller med samme Xindak pre. Har for nyligt købt en Primare a32 effekt, da jeg skulle bruge noget dynamit til mine Vienna
Strauss. Det spiller godt sammen. Den absolut mest magtfulde effekt jeg har haft. Den spiller dejligt ‘musikalsk’ uden på nogen
måde at blive svampet. Mage til overskud og kontrol.....whau. Da den blev koblet på Strausserne var det nærmest som
musikken fik en meget større (dybere) dimension. Helt overvældende. Har aldrig hørt din effekt.

__________________
Gert Friis
Til top Vis Friisand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friisand
 
Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

PS.....havde lige en Hegel 300 inden A32 rykkede ind. Kunne slet ikke levere samme kraft og overskud.

__________________
Gert Friis
Til top Vis Friisand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friisand
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres gode forslag og spørgsmål.....nyttigt af få flere vinkler på

Jeg er i bund og grund rigtig glad for lyden i min effektforstærker, jeg gik fra en mindre integretet Vincet til min Belles og oplevet
præcis samme løft i lyden som Friisand beskriver.

Så hvorfor ønsker jeg at skifter?, der er tre ting:
1. Forstærkeren har en lav men dog hørbar (for mig) brum lyd
2. Der er også en meget svag brum lyd i højtalerne, når jeg går hen og lytter tæt på
3. Kunne måske godt tænke at have et balanceret setup, det er grundet i at der skrives meget godt om det.

Til info har jeg både netstøjs og dc-filter foran spændingsforsyningen - brum er værre hvis de ikke er der.

Mht. til min forforstærker så har jeg overvejet et lille diy modifiserings projekt.

Ser frem til jeres gode input
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Skal et “balanceret anlæg” forstår sådan at du ønske signaloverførselen mellem apparaterne balanceret? I forventningen om at
brum ad den vej forsvinder?
Det vil ikke fjerne brum fra forstærkerkabinettet, med mindre du er heldig at en given forstærker samtidig har en bedre
mekanisk dæmpet transformator. Det er dette sidste der i den sammenhæng gør forskellen der.
Brum i højttaleren kommer af forstærkerens elektriske konstruktion og opbygning suppleret med den støj der opsamles i
kablerne og forforstærkeren. Fjern signalkablet fra effektforstærkerens indgang, tænd og lyt til højttaleren. Der hører du hvilken
andel af støjen i højttaleren effektforstærkeren har ansvar for.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Ønsket om et balanceret udsprang ene og alene om en forbedret lyd oplevelse.

Jeg har lige prøvet at fjerne signalkablet og der er samme brum oplevelse som med signalekablet i, så støjen kommer fra effektforstærker tænker jeg.
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 Oktober 2018 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Brummer det stadig er det effektforstærkeren som brummer. Mekanisk og elektrisk. Så langt så godt.

Formålet med at lave ballanceret signaloverførsel er at overføre signaler over lange kabler. Vel vidende at lange kabler samler støj, har den balancerede løsning den fordel at kunne fjerne den eventuelle opsamlede støj. Derved at give en støjfri gengivelse.

Men forestillingen om at den balancerede forbindelse giver en bedre lydgengivelse fordi den er ballanceret holder ikke vand. Det er endda sådan at lyden skal passere dobbelt så meget elektronik i udgangssektionen på signalkilden og tilsvarende i modtageapparatet ved ballanceret signaloverførsel. Gevinsten er kun teoretisk en fordel med mindre brummet kommer fra dine kabler.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Balanceret drift vil nok ikke gøre den store forskel
Div. Netstøjfiltre kan være en dårlig løsning da de kan "kvæle musikken" så alt det ville jeg fjerne.

Trafobrum kan i visse tilfælde kureres ved optimal og/eller seperat strømtavle med jord. Har du ejer bolig kan en
elektriker installere.

Få evt checket forstærkeren hos en dygtig tekniker

Og igen, prøv at få andre forstærkere hjem på prøve., din forforstærker ville jeg udskifte under alle
omstændigheder.

Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at Belles 350A effektforstærkeren brummer lidt, det har alle de 350A jeg har hørt gjort, men det er så lidt det forsvinder i
musikken allerede ved meget lavt niveau, selv på ret følsomme højttalere.
Så tror kun du kan høre det når musikken ikke spiller.
Tilgengæld er Belles 350A effektforstærkeren både dynamisk og ret vellydende.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Morfar123 skrev:
Div. Netstøjfiltre kan være en dårlig løsning da de kan "kvæle musikken" så alt det ville jeg fjerne.

Moderne strømfiltre lider ikke af "dynamik-dræbende" adfærd... det er en skrøne. Tværtimod fjerner de den forvrængning, som det utrænede øre tolker som dynamik



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Thumbs up  til Mikkel for den kommentar.
Med hensyn til balanceret (nu får jeg garanteret på puklen) er det lidt af en "and" til hjemme HiFi.
Er fra starten brugt i PA sammenhæng, netop for at udbalancere brum på lange kabeltræk (20m og længere). Et godt skærmet RCA-kabel på 1-3 meter tilfører ikke brum overhovedet, hvis det er rigtigt lavet.
Da du siger støjen forøges, når du fjerner dine filtre, tror jeg nærmere, at en "lille DIY modificering" af din DC-fælde kunne hjælpe. De fleste er lavet med 2 modsat rettede dioder, og kan derfor fjerne 0,7 volt DC på lysnettet. 2 dioder i serie hver vej kan således fjerne 1,4 volt DC, 3 dioder i serie hver vej 2,1 volt DC. Hvis du går fra 1 (hver vej) til 2, og det absolut ingen forskel giver, er det sandsynligvis din trafo i Belles, der bare er sådan. Hvis brumlyden også kommer ud i højttalerne, er det alt andet lige en konstruktionsfejl, uanset hvor godt den så lyder

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

@Gorm, Ja den spiller rigtig god den Belles

@Boydk, det er et hjemmebygget DC filter jeg har og der sidder 2 dioder i serie, så det skulle der være styr på

Jeg har eksperimenteret lidt med strømmen, hidtil har jeg haft både effektforstærker, forforstærker, bluesound og DAC siddende
efter net og DC-filter, jeg har nu ændret det, så kun effektforstærker sidder alene efter og det har klart reduceret brum støjen


@Morfar123, kunne du uddybe din kommentar om udskiftning af forforstærkeren, hvad basere du det på?
Jeg har overvejet et lille DIY modificerings projekt af min forforstærker; opgradering af rør, kondensator mv. - jeg vil dog ikke
bruge energi på det hvis basis konstruktionen ikke er god nok - hvad er jeres input til det?
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 04 Oktober 2018 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Morfar123 skrev:
Div. Netstøjfiltre kan være en dårlig løsning da de kan "kvæle musikken" så alt det ville jeg fjerne.

Moderne strømfiltre lider ikke af "dynamik-dræbende" adfærd... det er en skrøne. Tværtimod fjerner de den forvrængning, som det utrænede øre tolker som dynamik



Præcis, teknisk set vil der være mere variation/dynamik i et signal, hvis man tilføjer et white noise led, men det får man ikke bedre musik af 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 06 Oktober 2018 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Morfar123 skrev:
Balanceret drift vil nok ikke gøre den store forskel. Div. Netstøjfiltre kan være en dårlig løsning da de kan "kvæle musikken" så alt det ville jeg fjerne.

Trafobrum kan i visse tilfælde kureres ved optimal og/eller seperat strømtavle med jord. Har du ejer bolig kan en elektriker installere. Få evt checket forstærkeren hos en dygtig tekniker

Og igen, prøv at få andre forstærkere hjem på prøve., din forforstærker ville jeg udskifte under alle omstændigheder.


Dit input om forforstærker er interessant kunne du uddybe det lidt og eventuelt komme med nogle forslag til andre forforstærker......kunne rigtig godt bruge noget input da jeg er grøn på det område.
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 06 Oktober 2018 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg ikke holder mig indenfor trådstarters emne, men forstår ikke påstandene om at balanceret drift ikke har nogen effekt ! Kan ikke være mere uenig ! Her i huset giver det et markant større lydbillede og mere kontrol. Og det er meget let hørbart. Undskyld, men havde brug for at gøre opmærksomhed på det.
Vh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 06 Oktober 2018 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en lang periode primært kørt med balanceret signal i lytterummet. Men nu er det hele ubalanceret... og det har aldrig spillet bedre end nu!

Det afhænger af udstyret, hvor balanceret drift stiller større krav til kredsløb og komponenters præcision, da balanceret drift netop bygger på, at fjerne forskellen/støj mellem fase og modfase i signalet. Og jo større forskel der er på fase/modfase, jo mere signal går tabt!

De problemer har man ikke med ubalanceret... til gengæld er kablerne så mere følsomme for indstrålet støj. Men det er der også løsninger for, f.eks. pseudo-balancerede kabler, hvor støj føres til stel på afsenderen.

Der findes også apparater med xlr stik, hvor indmaden er ubalanceret, og her giver balanceret signal ofte en forringelse, da der sidder ekstra komponenter lige bag stikket for, at gøre det balanceret.

Så skal vi ikke mane debatten om balanceret/ubalanceret i jorden, og så komme tilbage til trådens oprindelige emne?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes