Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PAAP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 26 September 2018 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Var forbi en forhandler hvor jeg sædvanligvis får en god behandling - og en ordentlig vejedning.

Jeg fortalte at jeg hjemme havde et par B&W 804, som jeg købte brugt i 2005. De blev drevet af en NAD C372 og som fik musik fra en NAD C542. Mit eget indtryk var at jeg kunne få mere ud af mine højttalere ved at skifte forstærker og CD ud med noget andet og nyere.

Han mente at jeg ville for mine penge få betydligt mere ud af at skifte mine højttalere og jeg lyttede her på de nye B&W 603. De fik føde fra en 4000 kr forstærker (jeg ikke kan huske hvad hedder) og så streaming fra Tidal.

Det var helt vildt så meget bedre B&W 603 lød end mine 804. I butikken sagde medarbejderen at den teknologiske udvikling på højttalere var stor og jeg kunne konstatere at højttalere der i dag kostede det halve at mine egne helt klar var mere detaljerede og havde et bedre perspektiv.

Mit spørgsmål som sikkert giver hovedrysten mange steder er: Har teknologien virkelig udviklet sig SÅ meget over de sidste 15 år at højttalere, der kostede 12-15.000 dengang bliver overhalet at højttalere til 6.000 i dag?

(Er stadig overrasket - på den positive måde. Især da man visse andre steder taler så meget om vintagelyd og "de gode gamle dage".)
Til top Vis PAAP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PAAP
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 26 September 2018 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Nej det vil jeg bestemt ikke mene generelt. I det konkrete tilfælde kan det skyldes forskel på kilden, som du selv pointerede, akustiske forskelle i de to rum eller at din nuværende forstærker ikke har nok juice til at få dine 804'er til at synge.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
PAAP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 26 September 2018 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Du mener ikke at teknologien har overhalet mine 804?

(Jeg selv vil nødigt eje en PC fra 2005 f.eks.)
Til top Vis PAAP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PAAP
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7533
Sendt: 26 September 2018 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Der er sket en del på teknologien, men der er jo også sket en del på hvordan lyden er i højttalerne, og en gammel B&W spiller ikke som en ny.
Lydidealerne ændrer sig, og det gør de især fordi at nye enheder, delefiltre og andre komponenter giver mulighed for at hive endnu mere ud af
højttalerne, og i dag findes der rigtigt mange gode højttalere i 6-7.000 kr segmentet.

Dog er en ældre 804 også betydeligt mere krævende med udstyret, og kommer afgjort først til sin ret når grejet følger med op. Var jeg dig ville jeg lige
prøve noget andet og bedre udstyr på dine højttalere, samt eventuelt en opgradering på kablerne. Der kan sagtens ligge meget gemt, og selvom de er
fra 2005, så er det altså stadig en fin højttaler.

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
PAAP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 26 September 2018 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin

Tak for svar. Kabler har noget 4 mm2 som blev købt i 2005 sammen med forstærker. Jeg tror ikke det er det?

Jeg har kig på NAD m3 eller Nad C390 som afløsning. Vil det være helt skævt?

I forhold til CD-afspiller er jeg noget i tvivl.

Jeg har mange CD'er og går ikke lige over til streaming med det samme.
Til top Vis PAAP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PAAP
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7533
Sendt: 26 September 2018 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hvis det er nogle gamle, tykke kobberkabler så kan der sagtens ligge meget lyd der. Jeg ville skifte dem i processen og smider du f.eks. en NAD C390 på
samtidig, så tør jeg godt love dig for at du vil høre forskellen :-)

Kablerne er trods alt også en overskuelig omkostning....

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
PAAP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 26 September 2018 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin

Tak for svar.

Nu ved jeg godt at jeg er utaknemmelig og labber alle svar i mig, men har du ide til signalkilde også. Overvejer en tidligere meget dyr SACD-spille, altså brugt, men vil jeg få mere ud af noget nyt?

Med venlig hilsen
Til top Vis PAAP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PAAP
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7533
Sendt: 26 September 2018 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Helt ok :-)

Ja, en bedre kilde vil også give mening. En C542 er en udmærket maskine, men det kan sagtens findes bedre til rimelige penge, og brugtmarkedet er jo
meget givtigt i disse dage med mange lækre maskiner til favørpriser...

Men køber du f.eks. en NAD C390, så sørg bare for at finde en maskine med et godt drev, og kør digitalt ind i forstærkeren. C390 har en temmelig god
digitaldel, og det kan der vindes meget ved.

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 26 September 2018 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Dog er en ældre 804 også betydeligt mere krævende med udstyret, og kommer afgjort først til sin ret når grejet følger med op. Var jeg dig ville jeg lige prøve noget andet og bedre udstyr på dine højttalere, samt eventuelt en opgradering på kablerne. Der kan sagtens ligge meget gemt, og selvom de er fra 2005, så er det altså stadig en fin højttaler.

 

Jeg har selv haft et sæt B&W 804, og det er nogle rigtig gode højtalere. Forhandleren kender tydeligvis ikke dine højtalere, og udtaler sig derfor på et forkert grundlag. Og så store revolutioner sker der altså heller ikke på højtaler-området. Jeg vil også mene, at dine 804 sagtens kan spille sammen med dyrere udstyr. Jeg havde selv et forstærkersæt og CD der til sammen kostede 2½ gange mere end 804'erne! 

Men højtaler-producenter er også blevet mere "kreative" og laver i dag ofte højtalere med en mere "parfumeret" lyd, som i første omgang lyder rigtig godt. Men hvis du sætter de nye 603 op ved siden af dine 804, så vil du hurtigt opdage hvilken, der har de bedste kvaliteter.

Samtidig er B&W's priser også rykket en god del opad i alle deres serier. Et sæt 804 kostede 11.000,- sættet i starten af 90'erne, men så kom Nautilus serien og priserne begyndte at skyde mod himmelen, selv om kvaliteten ikke nødvendigvis blev bedre. Lyden var bestemt anderledes, men den mekaniske kvalitet af højtalerne var den samme!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 26 September 2018 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

PAAP skrev:
Du mener ikke at teknologien har overhalet mine 804?

(Jeg selv vil nødigt eje en PC fra 2005 f.eks.)


Faktisk et godt eksempel i forhold til teknologisk udvikling :)

Tilbage i 2005 havde jeg en fin computer med en AMD 64 2.4 ghz cpu. Hvordan er det sidenhen gået med computerkraften i computere ?

Min nuværende bærbar fra 2011, har 2 kerner der kører 2.4 ghz. så på 6 år rykkede den absolutte performance sig ikke ud af flækken. De teknologiske udvikling var på andre områder, såsom strømforbrug, størrelse, og evnen til at håndtere flere opgaver af gangen.

Et andet eksempel er CPUen i din mobiltelefon. Min har en CPU på 2.8 ghz. Så på 13 år har jeg fået 0.40 ghz mere regnekraft i forhold til 2005.  Til gengæld i en boks der vejer 150 gram i stedet for 10kg

Det er lidt samme historie med højtalere. Det teknologiske udvikling har især reduceret størrelsen, udseende samt følsomhed. Højtalere i dag er ofte nemmere at drive end for 15 år siden.


Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 26 September 2018 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Der er alt for mange forskellige faktorer til, at du kan sammenligne lyden fra butikkens anlæg og så dit eget. Alt er anderledes. Andet lokale, anden forstærker (formodentlig digital, hvor din er analog), anden lydkilde (det meste der streames er dynamisk komprimeret og imponerer ofte ved første lyt).

Mit bud er som andre er inde på; hold fast i dine 804'ere og kig så efter nyt elektronik. En C372 er strømmæssigt i underskud på dine højttalere, og resultatet er derefter. Din CD-afspiller er gennemsnitlig, og selvom der kan hentes noget her også, så vil jeg helt klart sætte kræfterne ind på, at få den forstærker skiftet.

Hvad du så skal købe er der nok mange meninger om. Du nævner selv NAD C390. Det kunne være et bud, omen nok ikke lige min kop the.

Jeg havde nok givet et kald på en Denon PMA-QS10mk.II brugt. Gedigen velbygget konstruktion, men om lyden passer dig kan kun du selv afgøre. Prisen er nok en kende for høj, men der er langt imellem den efterhånden. Vil du gerne den digitale vej, så er der en Lyngdorf TDA2200RP.
 
Men uanset valg, så er der mange muligheder og du vil få lige så mange svar på hvad du skal købe. Det er dine ører der lytte til det hver dag, så sørg for at få lyttet ordentlig efter inden beslutningen tages.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
PAAP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 27 September 2018 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak til Ronin, jukuluff og Rysz for nogle saglige svar.

Jeg kan forstå at det nok er min forstærker (især) og min CD, der er svage led her. Ikke mine højttalere.

Jeg forstår at hvis jeg udskifter min forstærker til en kraftigere og bedre, vil jeg få bedre lyd totalt set end hvis jeg køber nye B&W 603. Er det korrekt?

Jeg har indtil videre forstået at det ikke handler om CD-afspilleren længere, men DA-konverteren, der kan forbedres og at det handler om et ordentlig løbeværk. I forhold til digital forstærker - jeg er helt på bar bund, hvad der menes her?

Til top Vis PAAP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PAAP
 
PAAP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 27 September 2018 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Og også tak til Mikkel G for sagligt svar. Jeg havde lige overset dig!
Til top Vis PAAP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PAAP
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes