Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega Planar P2 brugt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mbs1337
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2015
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 17 September 2018 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hey Hifi Nørder :)

Jeg håber der er en der kan svare mig på om det er et billigt køb for en Rega Planar P2 der er fra årgang 2000 til 1800,-

Han skriver selv at tonearm, og rem har det fint - og han sælger fordi han har købt en P3 i stedet for.

Jeg vil gerne ha en pladespiller der holder i mange år, og jeg ved at Rega laver nogle sindsyg gode produkter.
Men jeg vil også gerne bare ha noget der virker, og derfor har jeg selv overvejet at købe en ny til 3500,-

Men 1800,- var jo betydelig billigere.

Bedste hilsner, en musik nørd der ved at kvalitet koster ;)!
Michael B.
Til top Vis mbs1337's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1337
 
mbs1337
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2015
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 17 September 2018 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også lige indskyde at jeg tidligere har kigget på Rega men aldrig fik købt, desværre. Jeg fik tilbudt en meget billigt Audio T pladespiller med
Ortofon pickup. Den har bare vist sig ikke at kunne dække mine behov, og derfor søger jeg noget kvalitet ;)

Tidligere tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=102526&KW
Til top Vis mbs1337's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1337
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 17 September 2018 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Kender ikke P2 men prisen lyder ok - taget i betragtning at brugte pladespillere er steget i pris. Er der en pick-up med?

Jeg er ret ny hvad angår pladespiller. Jeg startede med en RP1 men den var ikke tilfredsstillende - faktisk langt fra. Så købte jeg en gammel planar 3
med RB300 arm og væk var rummel og susen som før havde drevet mig til vanvid. Nu var der ro og musikken flød.

Så jeg ville nok gå efter en 3er - og en væghylde (god opgradering).
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
mbs1337
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2015
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 17 September 2018 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Ja det er også det jeg tænker. De er jo ret dyre de gamle pladespiller. Jep der er pick-up med. Det er en Ortofon OMB. Remmen er skiftet for 2 år siden, og med glas.

Har også kigget på P1 men den kan jeg godt se ikke dækker mine behov ;)

- Hvad er den store forskel på P2 og P3? Ved du det?
Til top Vis mbs1337's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1337
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 17 September 2018 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Næ - har aldrig hørt en P2.

Jeg er lidt en pilfinger og vidste at jeg ville prøve en bedre pickup og skifte rem, kuglen i lejet osv. Jeg har også afkoblet motoren helt fra plinten på min 3er. Jeg talte med en forhandler om min RP1 og han sagde det var spild af penge at rode med den. Du skal op i en 3er før det kan svare sig at opgradere noget som helst. Ikke sagt at opgraderingen ikke vil forbedre lyden men gensalgsværdien af en P1 med alskens opgraderinger er for lav og du får det meste "foræret" ved at købe en 3er istedet.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 17 September 2018 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er usikker på om den brugte P2 ikke var entrylevel dengang, dvs med simplere arm og pap tallerken. P1 eksisterede ikke dengang. Nutidens Planar 2 er en helt anden klasse, forskelle op til Planar3 kan nok opklares via producentens website.

Så hellere en RP1 eller Planar 1, de er plug og play samt betryggende garanti. En OM5 Pu er rædselsfuld så hellere en Carbon eller dens billigere AT søskende
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 17 September 2018 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

En ældre Rega P3 vil du aldrig gå helt forkert af, den er ganske OK opbygget, fornuftig plint, gummi ophængt motor, RB300 arm og en ganske solid glas tallerken. Jeg har haft flere RP3 pladespillere, som jeg har tweaket og det er et rigtigt godt startpunkt for Vinyl lytning, denne pladespiller fungerer så godt, at de fleste der har haft en, er blevet ramt af vinylitis og har købt langt mere vinyl og oftest også bedre pladespillere.

Den fungerer uden problemer, næsten da, der dukker selvfølgelig et eksemplar op en gang i mellem der er blevet dårligt behandlet. Tilgængæld ville jeg aldrig købe en RP2, da plinten er noget mere skrabet, glastallerknen er tyndere hvis den da ikke er af HDF som på nogle årgange, yderlig er det "kun" RB250 armen der er monteret på denne.

Lydmæssigt er der mere pondus i RP3, og den er væsentligt mere spændende at lytte til. For det ikke skal vær løgn, så har jeg en tweaket RP3-24 i stuen, som konen må bruge..... 

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 18 September 2018 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

En gammel Planar 3 fra 90'erne kan være god eller slidt og man kan
hælde en masse penge/opgradering på, ofte svær at sælge igen i
uoriginal stand.

Hvis du som nævnt ønsker noget der virker og holder i mange år ville
jeg overveje en nyere model
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
mbs1337
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2015
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 19 September 2018 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Tak for svar alle 3 :)

Til Dalgas: Jeg har også kigget nærmere på 3'eren, og det er da også den jeg gerne vil ha. Men den koster bare 5500 og ikke 3500 hvilket jeg syntes var et fint prislejde. Også tænkte jeg at jeg kunne købe brugt, netop fordi jeg ved at de her Rega kan holde i rigtig mange år.

Til Morfar123: Jeg skal lige forstå det helt korrekt. Fordi som du skriver så mener du at jeg skal vælge en RP1 eller Planar 1. Hvad er forskellen på RP1 og Planar 1 og går det igen hele vejen op? Fordi den her jeg havde kigget på, var jo Rega Planar 2 altså P2

Til Miav: Men er det så her man siger at med P2 kan man risikere at ryge brumme lyd hvis man ikke har placeret pladespilleren solidt? Og der her med P3'eren ikke er de store problemer, fordi den er mere solidt bygget blandt andet i glasset?

----

Den P2'er jeg kiggede på var med glas. Jeg har også kigget på en P2 med Ortofon Super OM 30 pickup. Til under 3000 også med glas. Men jeg kunne virkelig også godt tænke mig noget nyt!

Når jeg søger efter forskellen på p2 og p3, så er det tonearm der er blevet opgraderet gevaldigt også motoren og glasset. Men er det virkelig værd at smide 2k mere efter den ;)?

- Og jeg skal vel ha mig en RIAA forstærker monteret i den, hvis ikke jeg har? Jeg har en Pioneer VSA EO6 gammel sag fra 1997 men der er vidst ikke RIAA forstærker i.
Til top Vis mbs1337's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1337
 
Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 19 September 2018 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Har set en P25 til salg til 3399 kr. Dog uden PU. Men det er en fin spiller med Rb600 arm som har et klat bedre kabel og en plint
der er magen til P9. Den ville jeg gå efter og så sætte en Exact PU. Så har du en rigtig god Rega pladespiller.
Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 19 September 2018 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

RB600 er efterhånden ved at være en gammel dame, den blev afløst af RB700 armen omkring 2005, og en RB700 arm er væsentligt bedre end en RB600 arm, jeg har begge to og har sammenlignet flere gange.

Hvis du så tager en nyere RB303 arm, så er den faktisk i samme niveau som en RB600 arm i helhed, der er selvfølgelig altid lidt for og imod. Men går du så op i den nye RB330 arm som er standard på Rega P3, så er den lige en snært bedre end RB600 armen. RB700 armen tæver stadigvæk en RB330, men ikke så meget som den tæver en RB600.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 19 September 2018 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

MBS1337
Meningen med Planar 1 anbefalingen var kun ift en 20 år gammel Planar3, du nævnte selv du ville gerne have nyt.

RP1 var forgænger til Planar 1
Du kan søge lidt, Google er din ven, der er en timeline på Rega website, ved ikke om det er tilladt at linke her så
undlader det.
Køber du nyt kan en kyndig forhandler også vejlede.

En ny Planar 2 er helt sikkert bedre end Planar 1, så det helt din egen beslutning

En anden måske interessant Løsning er en Planar 1plus som har en RIAA placeret under plinten, så er det endnu
mere plug og play
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 19 September 2018 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Forøvrigt kommer Planar3 vist med Elys som er en dyrere Pu

Hvis du vælger Planar 1 eller 2 vil den være monteret med en Carbon
Den virker fint for 9 ud af 10 mennesker
Du kan isætte en lidt finere nåleforpart til rimelige penge
Eller anskaffe en lidt bedre Pu

Vær opmærksom på Rega tonearme ikke kan justeres i højden medmindre du påsætter en mellemlæg skive
Det besværliggør at lege med Pu der er væsentligt højere i krop dimensioner, er du nybegynder ville jeg ignorere
alt dette og bare prøve en billigere model.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 19 September 2018 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

En ny Rega P1 kan nu stadigvæk ikke følge med en gammel Rega P3, hvis denne er i orden.
P3 har en noget bedre bas, mere velopløst mellemtone, mere pondus og dynamik, samt en diskant der er mere frigjort og langstrakt.
Dette har jeg selv hørt en vinteraften her i januar måned, der sammenlignede vi en helt ny P1 med en gammel P3 fra 2001.
De var begge to udstyret med en Ortofon 2 Bronze, og her løb den gamle P3 klart med sejren. Hvordan med en P2 vs. en gammel P3 ved jeg ikke.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 20 September 2018 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Præcis samme oplevelse har jeg haft med en RP1 mod en 20 år gammel Planar 3. Sidstnævnte er langt bedre.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 20 September 2018 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Har haft diverse Rega Planere over årene.
De nye er labgt bedre end de gamle, længere er den ikke.
En Rega Planer P2 er et super godt valg til den prisbeviste, pick uppen er det billigste man kan opdrive, men gør det rigtig godt.
Arm, værk og plint er bare enkelt og godt skåret.

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 20 September 2018 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ville da også til enhver tid foretrække en ny P2 fremfor en
25år Gl P3, bedre Pu kan altid monteres
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 22 September 2018 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Nu trækker du vist lidt i land morfar, du skrev jo i et af de forrige indlæg om en ny RP1 i forhold til en
gammel Rega P3, og her er en gammel P3 altså bedst.
Har aldrig påstået en gammel Rega P3 er bedre end en ny RP2. 😎😎
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes