Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 02:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Måling af højtalerimpedans? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mommol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 02 September 2018 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig videre.

I forbindelse med mit DIY projekt anvender jeg REW V5 software sammen med en UMIK-1 mikrofon til måling (super nemt og intuitivt at anvende), jeg
kan se at man ved hjælp af REW V5 også kan måle impedans på højtaleren angiveligt med en målebro eller probe mellem lydkort og højtaler - er der
nogen der har erfaring med dette samt evt. hjælpe videre med hvordan jeg rent praktisk kommer videre.
Til top Vis mommol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mommol
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 02 September 2018 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
mommol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 02 September 2018 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj

Tusind tak for dit svar - jeg har denne manual nettop i REW - jeg har ikke udtryk mig specifikt nok. Jeg kan godt se diagrammerne for hvordan der principielt skal kobles en målemodstand ind i målesløjfen. Men da jeg ikke er måletekniker eller svagsstrømsingeniør var jeg lidt på udkig efter hvordan man helt lavpraktisk laver sådan et kredsløb dvs. komponenter ect. Jeg ved de lyder lidt dumt, men det kunne være der var nogen der havde været i samme situation.
Der er en skitse på side 41 som jeg ikke rigtigt kan gennemskue
Til top Vis mommol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mommol
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 02 September 2018 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Computer og program har du. Har computeren et lydkort med hovedtelefonudtag og mikrofon/linjeindgang har du elektronikken
til formålet. Ja, du mangler bare en induktionsfri modstand på 100ohm, stik og kabler med krokodillenæb til din probe. Værktøj
og loddekolbe. Har du ikke tilslutningerne på din computer bliver du nødt til at investere i et USB “lydkort” hvor du kan bruge
hovedtelefon udgangen i stedet for at bruge din forstærker som beskrevet i manualen. Jeg benytter TASCAM US-4x4 sammen
med ARTA software som kan det samme og bruger den samme probe.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 03 September 2018 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Siden du er gået i gang med et DIY højttalerprojekt må du være i stand til at lave denne probe. Du skal bruge tre stik, punkterne 1,2 og 3 på diagrammet. 4 og 5 er forbindelsen til de to ledninger med krokodillenæb du forbinder til emnerne du vil måle impedansen på. Bemærk at impedansen er inklusive kablerne mellem de to blå punkter, hvilket betyder at der skal foretages en kalibrering med kortsluttede målekabler (de to ledninger med krokodillenæbene). Jeg har ikke undersøgt om den mulighed findes i REW, men den findes i ARTA. Derved er det mulig at måle ned til 0,01 ohm.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
mommol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 03 September 2018 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Du er simpelthen en stjerne - tusind tak det var lige der overblik jeg havde behov for :-) Jeg har ikke disse tilgange til mit lydkort på min laptop så jeg skal lige ud og investere i en lignende Tascam model har set de har en 1x2 model der ser ud som om den lige har de features der skal til.

Og jo man kan sagtens kalibrere i REW

Jeg takker mange gange og vender tilbage med resultat lige så snart jeg får lavet probe og test
Til top Vis mommol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mommol
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 03 September 2018 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Tak for roserne! Jeg guider gerne videre....
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 03 September 2018 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

ALERT

TASCAM US-1x2 har IKKE de to linjeindgange du har brug for. Det har US-2x2 eller højere. !!!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
mommol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 07 September 2018 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Det ermodtaget mange tak
Til top Vis mommol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mommol
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 07 September 2018 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

mommol: Jeg kan ikke udlede af dit indlæg præcis hvad du skal bruge impedansmålingen til, men måske "DATS V2 Dayton Audio Test System" kan
bruges?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
mommol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 07 September 2018 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

@Roky

Jamen jeg vil gerne kunne måle hel højtaleres impedans og fasedrej i hele frekvens området. I REW findes der denne funktion der kan bruges hvis man laver en måle probe og samtidig har et lydkort der kan håndtere input og output signaler, men da mit lydkort ikke pt. har denne funktion spurgte jeg her i forum. Kaj vendte tilbage med gode råd og vejledning for at gå REW vejen.

Jeg har kigget på DATS V2 og den har lige præcis de funktioner jeg ønsker uden selv at skulle lave en probe - så jeg går vejen med at bruge REW sammen med min UMIK for akustisk måling af rum og bruge DATS V2 til måling af de hardcore elektriske værdier, det gør tingene for mig lidt nemmere selvom jeg skal bruge 2 systemer "so be it".

Jeg takker for jeres super gode input - det er fantastisk at i deler jeres erfaring og holdninger

Til top Vis mommol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mommol
 
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 08 September 2018 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Mommol: Jeg kan fint anbefale dig at købe DATS V2, det fylder ingenting og er meget nemt at bruge, skal du alligevel ud at købe lydkort
ville jeg også lige give det sidste og købe DATS V2

REW er rigtig fint til lydmålinger når man har UMIK 1 usb-mikrofonen, god fornøjelse med at komme igang med at måle på højtalere

__________________
Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 09 September 2018 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg eksperimenteret lidt med REW op mod mit CLIO målesystem.
Jeg må sige med tweakning af indgangsforstærkning og output fra hovedtelefonudgangen, har jeg fået ret hæderlige målinger der ligger meget tæt på
CLIO systemets værdier, de er næsten ens.



Jeg har lavet en probe som beskrevet i REW's PDF manual, beregnet til impedansmåling..
Så det virker, ikke nogen grund til at investere i dyrt udstyr, medmindre du vil starte en produktion med dokumenteret kvalitetssikring...
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
mommol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 29 September 2018 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

En lille Update - jeg har nu fået mit Dats V2 udstyr. Sammen med en UMIK mic. Og REW softwaren får man hurtigt et brugbart overblik. Jeg ved
nogen. Il sige at det er bedre kun at bruge er system, men når man ikke er hardcore måletekniker er denne løsning virkelig brugbar og ja det kostede
en 1000 lap ekstra, men i forhold til hvor hurtigt man kan sætte en måling op og komme videre er det virkeligt givet godt ud. Så kan herfra kun give
de bedste anbefalinger.
Også i øvrigt tusind tak for jeres feedback - fedt med så engagerede DIY kollegaer
Til top Vis mommol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mommol
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes