Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 10:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brugt forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GumpDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Oktober 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 29 August 2018 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Så har jeg været så heldig at finde en brugt effektforstærker, som jeg med lidt held skal hente i weekenden. Der er tale om en Emotiva XPA-5 gen 1. Den er ifølge sælger 7 år gammel, og da jeg ikke er super kyndig på området, kunne jeg godt tænke mig at vide om der er noget specielt jeg skal kigge efter/være på vagt over for? Det er ikke fordi alderen bekymrer mig overhovedet, min nuværende surround receiver har samme alder, og den kører upåklageligt. Men hvad er der af faldgruber? Jeg skal selvfølgelig lytte til den, alle kanaler, men kan man gardere sig mod defekter på anden vis?

Jeg takker på forhånd Smile

Mvh.
Michael
Til top Vis GumpDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GumpDK
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 29 August 2018 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

At købe brugt er i høj grad en tillidssag. Se og hør den i funktion og kig nøje efter om der er blot de allermindste mærker i og omkring skruerne som tegn på at den kan have været åbnet. Er der det, vil jeg personlig bede om lov til at åbne den, for at se om der har været lavet ændringer og eller reparationer på den. Lidt samme procedure som at få lov til at se kabine, motor- og bagagerum på en brugt bil før man giver håndslag. Det er sådan jeg vil gøre.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 29 August 2018 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Til Kaj.

Det du skriver giver ikke rigtigt mening. Du foretrækker at købe en forstærker du ved ikke har været åbnet, men vil selv insisterer på at
åbne den før køb. Siger du så alligevel nej, så står sælger med en forstærker der har været åbnet.


@GumpDK

Jeg vil nok være lidt opmærksom på trafobrum, rygning og generelt hvilket miljø den har stået i.
Jeg kiggede selv meget efter Emotiva, men dere XPA forstærkere er fysisk meget store, og kan ikke helt være i min reol, da de er næste 50
centimeter dybe
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 29 August 2018 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Til Kaj.
Det du skriver giver ikke rigtigt mening. Du foretrækker at købe en forstærker du ved ikke har været åbnet, men vil selv insisterer på at åbne den før køb. Siger du så alligevel nej, så står sælger med en forstærker der har været åbnet.

Det er mulig det ikke giver mening. Men læser du det jeg skriver, giver det mening. Jeg skrev: Se og hør den i funktion og kig nøje efter om der er blot de allermindste mærker i og omkring skruerne som tegn på at den kan have været åbnet. Er der det, vil jeg personlig bede om lov til at åbne den. ELLERS er der ikke grund til at undersøge det nærmere.


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 29 August 2018 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Er man som køber til brugte produkter og dermed usikker på hvad der skal kigges efter, er det altid en god ide at alliere sig med
en man har tillid til. Et menneske med teknisk erfaring på området.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
GumpDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Oktober 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 30 August 2018 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for rådene 

Jeg skal nok være opmærksom på sælger, omgivelser osv. Hvordan hører man trafobrum? Er det bare en stille brummen når den er tændt uden lyd på, eller hvordan?

Jeg har desværre ikke nogen med teknisk erfaring, så jeg må håbe at jeg selv kan afgøre hvis der er noget galt, eller også så bare er heldig at det er et fint eksemplar jeg skal hente
Til top Vis GumpDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GumpDK
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 30 August 2018 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Kontroller at alle ind og udgange er fysisk indtakt. Derefter at alle kanaler virker og der kommer lyd ud. Ved en surround effekt er det ikke unormalt, at en kanal er brændt af. Der er nemlig mange uisolerede ledninger på meget lidt plads bag ved.

Trafobrum, sæt indput på forforstærkeren til en kanal hvor der ikke er tilsluttet noget, og skru derefter gradvist op for volumen. Hvis du ikke høre noget som helst, er det et godt tegn. Hvis du hører en brummen, kan det være et tegn på at noget dyrt indeni er ved at stå af.

Kaj. nævner noget om skruerne. Problemstillingen er at der findes inkompetente amatør reparatører, som burde holde sig til Duplo klodser. Hvis man ikke er tekniker, kan man kigge efter om vedkommende har flere forstærkere mm til salg.

Til sidst skal man være klar over, at der altid er en risiko for at forstærkeren står af, kort tid efter at man får den ind af døren. Det er ikke nødvendigvis fordi sælgeren er uærlig, men sådan er det bare med brugt elektronik. 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 30 August 2018 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Trafobrum høres fra kabinettet uanset om der er tilsluttet noget eller ej. Det er ikke på nogen farlig, men irriterende at høre på og da man samtidig hører forklaret at brummet betyder at noget er ved stå af, mister man glæden ved at eje og bruge en forstærker der fysisk brummer fra kabinettet. Men det betyder INTET for holdbarheden eller brugen af den. Brummet er bare irriterende og med forklaringen svær at sælge igen, hvis den situation skulle opstå.

Er der ikke brum eller anden støj fra hverken kabinet eller tilsluttede højttalere UDEN tilsluttet indgangssignal er der intet at være bange for.

Forslaget om at tilslutte en forforstærker og skrue op betyder at støj og brum fra forforstærkeren forstærkes og efterlader indtrykket af at det er udgangsforstærkeren det er galt med. Det vil derfor være en forkert konklusion.

Mange uisolerede ledninger ....... aaaah .... den forklaring kan jeg ikke få til at stemme med praksis.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 30 August 2018 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Korrektion. Jeg skrev: Trafobrum høres fra kabinettet uanset om der er tilsluttet noget eller ej.

Der skal naturligvis være tilsluttet strøm og den skal være tændt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 30 August 2018 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Ikke for at gøre det mere vanskeligt med købet, men trafo brum kan komme fra 230v nettet. Jeg havde en ny forstærker med
trafobrum.....men kun når plasma tv var tændt!!!!
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 31 August 2018 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Well var den glade ejer af en HK signature 1.5 der begyndte at brumme. 1½ måned senere stod den ene udgang af, og kostede 3.5k at få lavet igen. Da den kom retur var der ingen brummen, så jeg vil stadigvæk påstå, at det kan være tegn på defekt. 

Omkring uisolerede højtalerkabler/ledninger. Ja hvis man har en stereo effektblok og benytter fx banan plugs, er risikoen ikke specielt stor.
Er der tale om en surround effekt blok med 5+ kanaler på samme mængde plads, er risikoen betyderlig højere. Især hvis der er tale om nogle store tykke/tunge højtalerkabler hvor man undlader at benytte plugs.
Hvis man ikke lige kan få strammet terminalerne nok, er det forholdsvis nemt at lave en kortslutning, når man skubber receiveren på plads, eller hiver til en af ledningerne ved et uheld. 

 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 31 August 2018 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jukuluff. Det er vigtigt at skelne mellem årsag og virkning og derfor er mit råd, at en køber af brugt udstyr uden erfaring med teknikken allierer sig med et menneske med erfaring på området. Mekanisk brum fra transformatoren i kabinettet og brum fra én eller begge højttalere kan i sjældne tilfælde have en sammenhæng. At den ene kanal trække for meget strøm og derved bliver markant varmere end den anden og dør af det. Der er her man i en tvivlssituation bør have den rette hjælp ved hånden.

Jeg forstår godt din bekymring. Men mekanisk brum fra transformatoren er sjældent resultatet af en kommende dyr reparation. Men brummer det i den ene højttaler og ikke i den anden skal man være på vagt og lade den stå med tak for fremvisningen.   

Men hvem siger der noget galt med forstærkeren. Der kan være mange andre gode omstændigheder til grund for salget af den. Og forbinder man højttalerkablerne med den altid nødvendige omhu er der intet i den konkrete situation at være usikker på. Kortslutninger som følge af sløseri. Det kan ske med ethvert produkt.

Vil man gå med livrem og seler er der ikke andet for end at købe nyt apparat med reklamationsretten af klamre sig til.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Larsan
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 08 August 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 31 August 2018 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok blevet noget omstændigt at handle brugt hifi
Jeg tror egentlig jeg ville tage hen og se og høre den og virker den efter hensigten og lyden er noget man kan lide ville jeg købe den.
Skal man være bange for at der er pillet i den og mange andre ting så ville jeg slet ikke købe brugt
Til top Vis Larsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsan
 
GumpDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Oktober 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 31 August 2018 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg takker endnu engang for de mange input!

Som sagt er jeg ikke super teknisk kyndig på området, så som Larsan siger, så vil jeg nok kigge og lytte grundigt, også efter brum af diverse art, og hvis der ikke er tegn på at der skulle være noget galt, så tager jeg den med hjem. Så må jeg jo bare håbe at der ikke opstår noget lige med det samme.

Jeg skal nok lige fortælle hvordan det ender, når jeg på søndag har været forbi og kigge på dyret
Til top Vis GumpDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GumpDK
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 31 August 2018 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Jeg forstår godt din bekymring. Men mekanisk brum fra transformatoren er sjældent resultatet af en kommende dyr reparation. Men brummer det i den ene højttaler og ikke i den anden skal man være på vagt og lade den stå med tak for fremvisningen.   

Men hvem siger der noget galt med forstærkeren. Der kan være mange andre gode omstændigheder til grund for salget af den. Og forbinder man højttalerkablerne med den altid nødvendige omhu er der intet i den konkrete situation at være usikker på. Kortslutninger som følge af sløseri. Det kan ske med ethvert produkt.

Vil man gå med livrem og seler er der ikke andet for end at købe nyt apparat med reklamationsretten af klamre sig til.


Præcis, hvis man ved at det bare er trafobrummen, så er det ikke et problem, men at identificere det korrekt er her udfordringen ligger.

Omkring sløseri ved tilslutning af højtalere kabler, ja alle ved at de skal være opmærksomme, men i praksis kan folk være dovne, så hvis der ikke er lyd i højre kanel, findes der mennesker der stikker hånden i bag apparatet i blinde, mens forstærkeren spiller..


Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 31 August 2018 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

GumpDK skrev:
Jeg takker for rådene Jeg skal nok være opmærksom på sælger, omgivelser osv. Hvordan hører man trafobrum? Er det bare en stille brummen når den er tændt uden lyd på, eller hvordan?Jeg har desværre ikke nogen med teknisk erfaring, så jeg må håbe at jeg selv kan afgøre hvis der er noget galt, eller også så bare er heldig at det er et fint eksemplar jeg skal hente


Trafobrum kan være dårlig lakering af trafo. Man lakere trafo bl.a. for at undgå brum, udover det er en træls lyd, så kan det også koste levetid. Hvis noget brummer, er der noget som bevæger sig. Hvis det er kobberlederne, så vil isolation før eller siden blive slidt væk. Man kan håbe på den største del af lyden kommer fra kernen i trafo, men igen afhængig af design, vil være tæt på ledere, dog som regel viklet på en plastic spoleform. Men gå nu ikke i panik. Hvis man er tæt nok på elektronikken, kan man næsten altid høre et eller andet. Jeg ville kun være bekymret hvis der er markant høj brummen. Brummen skyldes netfrekvensen. Dog taler jeg her konventionelle transformere. Snakker vi switchmode, snakker vi også andre frekvenser.

Man kan evt. selv lakere sin trafo, hvis man har mod på det. Hvis du kan få fat i noget lak, gøres det bedst i vakuum, hvis man har mulighed for det. Uanset, så ligge man "bare" trafo i "bad", gerne i lang tid. Terminaler smøres ind i voks, som let fjernes igen, når trafo kommer op af badet og lakken er hærdet. Gerne i en ovn.

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
pastinak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2018
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 31 August 2018 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Der sidder en stor ringkernetransformator i. Den må forventes at brumme hvis der er DC på nettet.
Det er der når noget belaster den ene halvperiode mere end den anden, så det varierer i løbet af døgnet.
Det kan undgås med et dc spærrefilter (et par dioder og kondensatorer).
Til top Vis pastinak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pastinak
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 31 August 2018 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

DC på nettet. I den sammenhæng er der ingen forskel på om der er tale om en ny eller gammel forstærker. Men hvorfor bekymre sig om noget, som endnu ikke er på tale i forbindelse med det muligt forestående køb?   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
GumpDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Oktober 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 September 2018 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

For lige at afslutte tråden vil jeg komme med enden af historien.

Skæbnen ville at sælger tilbød at komme hjem til mig med forstærkeren. For det første havde han kun en center at teste med, og for det andet skulle han arbejde en uges tid i nærhenden af hvor jeg bor. Det sagde jeg selvfølgelig ja tak til, da jeg så slap for at skulle hente, samt at jeg kunne høre den på eget udstyr.

Da han kommer forbi, har han taget 4 signalkabler, et triggerkabel og optisk kabel med, som jeg kan få med i prisen. Som han siger, så skal han jo ikke selve bruge dem mere.

Vi får bæstet koblet til, og undervejs får jeg konstateret at nogle at stikkene til indgangssignalet virker lidt løse i det (jeg havde fået et tip om at det kunne være et svagt led, lige netop ved denne model). Jeg tænker dog at jeg ikke skal skifte kabel så tit, og hvis jeg er lidt forsigtig når det er, så går det nok.

Ud over det, så var der lyd i alle kanaler, og jeg hørte ikke noget brum. Jeg valgte at købe forstærkeren.

Efterfølgende har jeg lagt mærke til at der nogle gange kommer lidt brum fra forstærkeren når der ikke er lyd på endnu. Det er langt fra hver gang jeg tænder den og det er ikke noget der generer i hverdagen. I går lagde jeg også mærke til ganske lidt brum i centerhøjtaleren, heller ikke noget der er tilstede hver gang, og heller ikke noget der generer. Men om noget af det er tegn på at den kan finde på at stille træskoene inden for kort tid, det håber jeg ikke.

Angående lyden, så må jeg sige at forstærkeren har tilføjet, i mangel af bedre, "mere af det hele". Det var ret hørbart med det samme, og også konen kan høre det, og er glad for det. Det er bare som om at der er flere detaljer og mere bas og saft og kraft. I alle 5 højttalere. Det har helt klart gjort en forskel, både i musik og film, og til den nette sum af 3500 kr er jeg meget godt tilfreds! 
Til top Vis GumpDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GumpDK
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes