Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 11:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Gipsvæg spiller med? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 18 August 2018 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop opgraderet min biograf i kælderen med et par nearfield-woofere (4x12" drevet af en iNuke6000). Wooferne fungerer fremragende, sammen med de to XTZ 12.17'ere oppe foran, men den ekstra bas gør, at gipsvæggen bag lærredet nu står og vibrerer ved bestemte frekvenser.

Helt konkret hænger lærredet på en gipsvæg monteret ca. 35 cm foran den egentlige beton-bagvæg. I mellemrummet løber der nogle vandrør, hvilket er årsagen til at gipsvæggen er der, og så vidt jeg kan se er det en helt standard-konstruktion, med gips på aluminiumsbeslag. Det lyder som om at mislyden stammer fra gips og aluminium, der står og blafrer sammen - en slags metallisk raslen.

Bag lærredet er der et pænt stort firkantet hul, så jeg har OK(ish) adgang til bagsiden af gipsvæggen, men er meget i tvivl om, hvad der vil være den optimale løsning. Gipsvæggen kan ikke pilles ned, så hvad er bedste mulighed for at forhindre den i at stå og vibrere, når der er daller på wooferne? Jeg har overvejet alt fra at fuge mellem alu-monteringsbeslag, til at bruge små donkrafte til at sætte gipsen i spænd mod betonvæggen.

Nogen der har erfaring med at få en gipsvæg til at tie stille, når en Star Destroyer bevæger sig henover lærredet, eller Judge Dredd uddeler røvfuld i slo-mo?
Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan
 
mh67
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 18 August 2018 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hvor langt er der mellem de lodrette stålreglar. Hvor tyk er gipsvæg, et eller to lag gipsplader .
En mulighed kunne være at fast skrue nogle lægter eller lign. meller stålreglar og betonvæg
Til top Vis mh67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mh67
 
Lithium82
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 August 2018
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 18 August 2018 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej Khan

En billig løsning og nem at udføre og teste er at købe Rockwool terræbatts og skære dem ud i en lille smule i overmål 36ish cm og sæt dem
i spænd mellem gipsvæg og beton.
Du holder du tryk på gipsen så den ikke vibrerer og du undgår at lave fast mekanisk kobling fra gips til beton.

Men ellers skal du sørge for at der er anvendt nok skruer på gips i montagen på stålreglarne og at bundskinne og topskinne er frakoblet
med det polyethenbånd som vanligvis sidder på disse.


Til top Vis Lithium82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lithium82
 
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 18 August 2018 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Tak for tips, begge to! Gipsvæggen er monteret af den tidligere ejer af huset, der bare brugte rummet som festlokae, så det var ikke gearet til så meget
luft-flytteri... :)

Jeg prøver at pille lærredet ned og få et bedre overblik over hvordan tingene er strikket sammen, samt mulighederne for at sætte batts i spænd.
Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 18 August 2018 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Kælder? Sådanne kældervægge er meget stive, og derved ikke-dæmpende. Måske du kan udnytte at dine gipsplader vibrerer, idet de opsuger energi,
dvs. stående bølger. Hvordan lyder det, udover den raslen du nævner? Er du klar over omfanget og niveauet for de stående bølger? Det er langt fra alle
der ved det, med mindre de får dem fjernet - så opdager man hvor meget det ødelægger. Jeg foreslår, at du får foretaget akustikmåling, og på den
baggrund optimerer gipspladernes dæmpning. Uden måling kræver det virkelig megen erfaring, og det skal også måles af en person der har erfaring i
materialers indvirkning.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 18 August 2018 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Det handler om, at ændre resonans-mønstret, da dæmpning af væggen blot vil flytte resonansen højere eller lavere i frekvens. Jeg tænker derfor, at du skal beklæde dele af bagsiden af gipsvæggen med et materiale som kan absorbere vibrationer og omsætte dem til anden energi. Det kunne f.eks. være plader af bitumen, som omsætter vibrationer til varme - dog ikke så de bliver mærkbart varme, men det er det, der i princippet sker.

Et lille sidespring... energi kan ikke forbruges. Det omsættes eller bindes altid til en anden form. Og i dit tilfælde bliver lydbølgerne omsat til vibrationer i gipsvæggen. Beklædes denne så med f.eks. førnævnte bitumen, så bliver denne energi i stedet til moderat varme, og det forstyrrer ikke din film



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 18 August 2018 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Kælder? Sådanne kældervægge er meget stive, og derved ikke-dæmpende. Måske du kan udnytte at dine gipsplader vibrerer, idet de opsuger energi, dvs. stående bølger. Hvordan lyder det, udover den raslen du nævner? Er du klar over omfanget og niveauet for de stående bølger? Det er langt fra alle der ved det, med mindre de får dem fjernet - så opdager man hvor meget det ødelægger. Jeg foreslår, at du får foretaget akustikmåling, og på den baggrund optimerer gipspladernes dæmpning. Uden måling kræver det virkelig megen erfaring, og det skal også måles af en person der har erfaring i materialers indvirkning.

Jeg har arbejdet en del med XTZ's Room Analyzer og bruger aktuelt DSPeakers Anti-Mode til at få bugt med de værste peaks. Planen er bestemt ikke at fjerne pladerne, men alene at komme den irriterende raslen til livs, der opstår dér hvor de hæfter på alu-beslagene. Ud over det er lokalet hæderligt dæmpet (selvom der sagtens kunne gøres mere) og basresponsen med de to front-subs er absolut til at leve med.

Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan
 
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 18 August 2018 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Det handler om, at ændre resonans-mønstret, da dæmpning af væggen blot vil flytte resonansen højere eller lavere i frekvens. Jeg tænker derfor, at du skal beklæde dele af bagsiden af gipsvæggen med et materiale som kan absorbere vibrationer og omsætte dem til anden energi. Det kunne f.eks. være plader af bitumen, som omsætter vibrationer til varme - dog ikke så de bliver mærkbart varme, men det er det, der i princippet sker.

Et lille sidespring... energi kan ikke forbruges. Det omsættes eller bindes altid til en anden form. Og i dit tilfælde bliver lydbølgerne omsat til vibrationer i gipsvæggen. Beklædes denne så med f.eks. førnævnte bitumen, så bliver denne energi i stedet til moderat varme, og det forstyrrer ikke din film  

Bitumen er fint, ja - har modificeret døren fra kælderen ud til kælderskakten med to lag af det (og en 25 mm spånplade plus dæmpeplader til klikgulve) så vi ikke driver naboen til vanvid - det virker! :)

Problemet er dog ikke så meget gipspladerne, men deres beslag og den raslen de giver fra sig. Dermed ikke sagt at det ikke ville give mening at behandle væggen også - kan være jeg ser på det, mens jeg alligevel arbejder med beslagene.

Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 18 August 2018 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Det lyder blot som om, at det er gipspladerne, der opfanger vibrationerne, og hvis disse dæmpes, så rasler alu-profilerne heller ikke...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 19 August 2018 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Det er klart - tror bare at det vil være lettere at gøre alu-profilerne tavse, frem for hele gipsvæggen. Men vi får se! :)

(Havde i øvrigt lige Ready Player One i afspilleren her til aften - den er en... ganske fin... test af hvor meget luft man kan flytte... :)).
Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 19 August 2018 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er med på dit oplæg nu. Kan du komme til at give selve beslagene en gang silicone e. lign. med en patron? Hvis det er for tykt, eller du ikke rigtigt
har adgang, kan du måske bore et lille hul i gipspladen lige over hvert beslag, og "sprøjte" lidt kontaktlim ind. Det er flydende og vil flyde ned over
beslaget, og fjerne/mindske raslen. Du kan evt. prøve der hvor det rasler mest.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 19 August 2018 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Jeps - det, og evt. batts i spænd for at reducere gipspladernes vibrationer, bliver Plan A. :)
Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 20 August 2018 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Khan skrev:
Jeps - det, og evt. batts i spænd for at reducere gipspladernes vibrationer, bliver Plan A. :)


Hvis du sætter batts i spænd, svarer det til at du mindsker Q'et på pladens dæmpning, og dermed reducerer dæmpningen, hvilket måske ikke er
hensigtsmæssigt.

__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Larsan
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 08 August 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 20 August 2018 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Jeg er med på dit oplæg nu. Kan du komme til at give selve beslagene en gang silicone e. lign. med en patron? Hvis det er for tykt, eller du ikke rigtigt har adgang, kan du måske bore et lille hul i gipspladen lige over hvert beslag, og "sprøjte" lidt kontaktlim ind. Det er flydende og vil flyde ned over beslaget, og fjerne/mindske raslen. Du kan evt. prøve der hvor det rasler mest.


Evt dette:

Til top Vis Larsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsan
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes