Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 10:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Projekt Stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lithium82
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 August 2018
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 18 August 2018 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Kære alle, jeg er ny på dette forum, men har fulgt med fra sidelinien noget tid.

Jeg har valgt at min stue fremover skal anvendes til 2 kanals Stereo Hifi (samt fjernsyn). Jeg er ikke bundet op af WAF, kun min egen æstetiske sans 

Stue: 4,1 x 4,8 m - lofthøjde 2,53 m. Dør samt glasparti mod overdækket altan udgør den ene væg, øvrige vægge samt loft er betonelementer, Gulv 22 mm massiv ask herunder beton. Se billede. Jeg søger jeres hjælp og input til de akustiske udfordringer dette rum vil give og den bedste plan for at løse det. Åbenlyse elementer som skal tages hånd om er:

Højtalerplacering og lytteposition: Løsning A, B eller C ? - se venligst bort fra mine ringe evner i Paint. Se billeder. Hver løsning har har deres "udfordring" ift room-modes, lyttetrekant og indretning, jeres bud ?

Efterklangstider: Dæmpning af 1. refleksionspunkter vil det være nok ? øvrig placering af dæmpning ?

Glasparti (fortsatsrude med ~70 mm mellem glas). Fuldstændig dæmpning afblinding evt. med Ecophonplader vil jeg være lidt ked af, delvis afblænding vil være muligt. Er træpersienner (diffusering) eller tungt gardin (dæmpning) nok ? Best practice ?

Bass-management, Room-modes som nærmest er et kapitel for sig selv. Jeg har REW og UMIK-1 og kan foretage målinger. Jeg har en miniDSP 2x4 HD så kan justere her om nødvendigt, er helst fri. Store passive basfælder er ikke en mulighed. Der er mulighed for at indkøbe 1 eller flere subs, men jeg har nok ikke evnerne til at sætte det op korrekt.

Diffusering af lyd, type af diffusere og optimale placeringer ?

De FORELØBIGE Højtalere som anvendes er, System Audio explorer (sandfyldte). Blot til info, disse forventes udskiftet. Der er også et 65" fjernsyn som jeg må sige er obligatorisk at få med ind. Jeg har et større parti Ecophone Master B 60cm x 120cm x 40 mm til rådighed for installation, men har endnu ikke købt diffusere endnu eller yderligere tiltag. Budget for indkøb til akustiske forbedringer er ~10-15.000

Jeg vil gerne adressere tingene i deres rigtige rækkefølge, så ønsker at plukke de lavthængende frugter først og fremmest. Så helt små tweaks er ikke pt interessante, det er er de større linier for at få generisk "god" lyd i dette rum jeg gerne vil have fat i til en start. Jeg har gjort mig mine egne tanker, men vil være taknemmelig for jeres input uden at forurene med det al for mig, med det jeg selv forestiller mig at gøre 

De bedste hilsner

//Peter

 
 
 
 

Ps: Projektet pågår i uge 36-37 - 2018 - her vil jeg begynde at tage målinger ift højtalerplacering og lytteposition, bør det foregå før, under eller efter placering af akustiske løsninger ?
Til top Vis Lithium82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lithium82
 
Lithium82
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 August 2018
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 18 August 2018 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Lydprofil på de Ecophone Master B 60cm x 120cm x 40 mm jeg har "gratis" til rådighed

Til top Vis Lithium82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lithium82
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 18 August 2018 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Du har et meget sparsomt møbleret rum/stue, og det gør bestemt ikke noget godt for lyden. Bare vægge skaber en høj efterklang/ekko. De store glasflader samt den store skærm gør bestemt heller ikke noget godt for lyden.

Jeg ville foretrække løsning C, da du dermed er fri af døre og lign. bag højtalerne. Faktisk kan det være en fordel, med en åben dør et stykke væk fra højtalerne, så bassen kan ledes ud af rummet, og sandsynligheden for stående bølger er mindre. Hertil skal der noget absorption op bag sofaen, så du ikke får reflektionen lige i nakken. Jeg vil skyde på, at et par kvadratmeter er nok. Reflektioner med kort tid mellem den direkte lyd og reflektionen kan hjernen ikke sortere fra, og så bliver lyden forvrænget.

Ligeledes vil jeg sørge for noget diffusion på væggen bag højtalerne, så evt. refleksioner herfra ikke slår tilbage sammen med den direkte lyd fra højtalerne. Igen burde et par kvadratmeter være nok. Og så bør du hænge et tæppe eller dækken over skærmen, når du kun hører musik.

Sidevæggene er ikke nær så vigtige, da refleksionerne kommer senere herfra, og så kan hjernen godt sortere det til eller fra. Faktisk skal der være lidt refleksioner fra rummet, da det hjælper med et bygge rumfornemmelsen i musikken op. Dog ville jeg vælge nogle lodrette lamel-gardiner i en "tung" kvalitet ved det store vindusparti, da glas bestemt ikke gør noget godt for lyden. Ved at benytte lodrette lamelgardiner, kan du dreje dem, og opnår herved både en smule absorption og diffusion af lyden.

Og så skal der naturligvis et stort tykt tæppe på gulvet.

Det er en start, men da dit rum er meget "bart", så kan det være, at der skal mere absoption/diffusion til. Men du skal også passe på, at du ikke dæmper rummet for meget, da det kvæler dynamikken og energien i musikken.

Held og lykke med projektet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Lithium82
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 August 2018
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 18 August 2018 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Mange tak for hurtig respons og brugbart input.

Stuen er pt som det fremgår "nul-stillet" bar, så jeg kan gøre møbleringsmæssigt præcis som jeg vil.
Der vil blive lagt en tyk dug på granitbord og tv vil blive overdækket med tæppe ved kritisk lytning.

De bare vægge står mig frit for at indrette med absorbering/diffusering, jeg har som sådan ikke brug for flere møbler - så min opgave er
at finde de rette absorbenter/diffusere til dette.

Tak for input til Løsning C.
Det giver god mening ift døre og energien fra bassområdet
Har du et forslag til diffuser-type og evt. et konkret produkt du har god erfaring med ?

Jeg troede egentlig man foretrak live-end/dead-end ? Altså med dæmpning bag højtalere og diffusion bag lytteposition ?
Bør diffusere ikke have en vis afstand fra lydkilden for at fungere eller ?

Ville du dæmpe 1. refleksionspunkter i loft eller diffusere ?

Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring overdæmpning, mit soveværelse er et godt eksempel på at det er "gået galt" træbeton+45
mm glasuld på hele loftet og en seng der fylder halvdelen af lokalet giver IKKE optimal lyd og små værelser er yderst vanskelige at lave
lyd i.

Chek på at få indkøbt tykt tæppe, det er på listen :)

De bedste hilsner

//Peter
Til top Vis Lithium82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lithium82
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 18 August 2018 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Ift placering kommer det lidt an på hvad der er på den anden side af væggen. Er der en trappeopgang, vil du typisk kunne slippe afsted med at spille lidt højere end hvis der er tale om et soveværelse, eller stue hvor naboes seng eller sofa, er lige bag væggen.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Lithium82
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 August 2018
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 18 August 2018 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej Jukuluff

Der er ingen hensyn at tage i den retning, jeg spiller uanset højtalerplacering ikke på et lydniveau der giver anledning til opstandelse
blandt naboer ;)

Så der er frie hænder ift placering, dit forslag ?
Til top Vis Lithium82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lithium82
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 18 August 2018 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

C, mikkel giver en spot on forklaring :)
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 18 August 2018 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Lithium82 skrev:
Hej Mikkel

Har du et forslag til diffuser-type og evt. et konkret produkt du har god erfaring med ?

Jeg troede egentlig man foretrak live-end/dead-end ? Altså med dæmpning bag højtalere og diffusion bag lytteposition ? Bør diffusere ikke have en vis afstand fra lydkilden for at fungere eller ?

Ville du dæmpe 1. refleksionspunkter i loft eller diffusere ? 

De bedste hilsner

//Peter

Vedr. diffuser typer så må du ud og kigge på det store internet, men træ er umiddelbart et godt materiale til dette. De findes i et utal af udformninger, så prøv om du ikke kan låne nogle med hjem. Mineraluld er perfekt til dæmpning, f.eks Ecophon.

Vedr. live end/dead end så er det helt ærligt ikke et udtryk jeg er løbet ind i. To rum er ikke ens, og kan derfor ikke behandles ens. Årsagen til, at jeg vil dæmpe væggen bag dig er, at du har en direkte refleksion i nakken, som tidsmæssigt er tæt på den direkte lyd, og det kan hjernen ikke abstrahere fra. Derfor skal der dæmpes bag dig.

Omvendt er det min erfaring, at energien bag højtalerne kan mudre den direkte lyd, der sendes i din retning. Igen er tiden mellem refleksionen bag og lyden fra højtalerne tæt på hinanden, og det kan ødelægge lyden. Men ved at diffusere den reflekterede lyd i andre retninger, så bliver tidsforskellen tilpas stor til, at din hjerne ignorerer den. Hvis du også dæmper bag højtalerne, så kan du ende ud med at "kvæle" lyden.

Omvendt giver det ikke mening at diffusere bag din sofa, da det er for tæt på dit hoved, og dermed kan du stadig "høre" den diffuserede lyd.

Loftet er som sidevæggene lidt mere på afstand, og derfor burde det ikke betyde det store. Men hvis du oplever ekko, når du klapper eller knipser med fingrene, så kan du hænge en "svævende" absorbent op i "spejlningen" mellem højtalere og sofa.

Se mere her, fra min anmeldelse af akustikbehandling:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2807&zoneid=3 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes