Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 18:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dali Helicon 800 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brolin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 17 August 2018 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Har lige skiftet kondensatorerne til dome diskant og bånddiskant i mine Helicon 800 til hhv. 6,8uF Mundorf Supreme og 0,33uF
Mundorf Supreme Silver Oil. Efter få timers tilspilning er der kommet meget mere luft og ren lyd ud af de ellers udmærkede
Helicon. Det skiftes nemt. Højtaleren lægges ned på nogle puder og så kan bunden skrues af hvorefter filtret er tilgængeligt.
Tippet er hermed givet videre. Udstyr iøvrigt: Lyngdorf SDAI 2175, Blusound Node med extern ES9028 baseret DAC.

__________________
Søren Brolin
Til top Vis brolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brolin Besøg brolin's Websted
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 17 August 2018 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Tjae, du har lige halveret værdien på dine i forvejen gode højttalere. Synd og skam hvis du spørger mig. Bryder man sig ikke om
lyden i sådan nogle dyre højttalere, så bør man skifte dem ud, istedet for at lave sådan et indgreb. Jeg ville aldrig købe dine
højttalere som de er nu. Går man efter en Helicon, vil man da ha den original.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Larsan
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 08 August 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 17 August 2018 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Ja små ændringer kan gøre store forskelle og heldigvis er det ret nemt at ændre tilbage til original i tilfælde af salg.
Forstår godt at du forsøger da det næsten er umuligt at finde en højttaler der opfylder ens ønsker 100%
Til top Vis Larsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsan
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 17 August 2018 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har engang pillet det passive filter ud af et sæt Evidence 870 og gjort dem fuldt aktive. Det gik da meget godt Den blev uden de store problemer bragt tilbage til standard og solgt til min granfætter. Men han forstod så også at han trygt kunne stole på mit arbejde - hvilket jeg snildt forstår, kan være lidt mere svært blandt fremmede på et brugtmarked

Men hvis man føler sig afklaret i sin hobby og er indforstået med risikoen, så ser jeg ikke noget problem i at "fifle" med selv dyre komponenter.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 17 August 2018 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

De fleste højtalere med 20 år bagen, vil i udgangspunktet have godt af at få gennemgået caps. I min verden vil det bestemt ikke påvirke brugtværdien negativt :)
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Snejbjerg67
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 11 September 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 17 August 2018 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hej!

Om trådstarter så bygger dem om til et bornholmerur kan ikke røre mig.Det må være hans sag.
Alle disse ændringer rejser for mig et andet spørgsmål. Hvis vi antager at caps ikke fejler noget virker det en smule optimistisk at tro man kan lave højtaleren bedre end Dalis udviklingsafdeling. Her tænker jeg nok også at andre højtalere skulle afprøves.
Det kan også være at caps er slidte og en udskiftning virker derfor oplagt. I min verden skifter man til nogle med samme værdier, da de i tidenes morgen må være udvalgt af Dali til at passe i netop den konstruktion. Det er blot min holdning. Det er ikke fordi jeg er den store Dali frontkæmper, men de har dog en vis erfaring.
Trådstarter har selvfølgelig lov til at gøre som han vil. Giver det nyt liv til dem er det jo fint. Økonomisk er det som nævnt ikke en god ide at ændre originalen, men man oplyser det vel ved evt. videresalg og så kan køber jo selv vurdere. I dette tilfælde kan det jo let laves om igen.



__________________
Venlig hilsen
Keld
Til top Vis Snejbjerg67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snejbjerg67
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 17 August 2018 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Det er netop antagelsen om at caps holder evigt, der ikke holder i praksis. Så ved at udskifte caps, fører man netop høtaleren tilbage til oprindelige specifikationer, som tænkt fra udviklerens side.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 18 August 2018 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

I dette tilfælde ville det være dejligt med en kontrolleret måling, som kunne stadfæste præcis hvad der skete før og efter modifikationen - altså ændringens karakter og størrelse.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 18 August 2018 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Det er alt sammen meget godt. Jeg mener stadig at det er “voldtægt” mod så god en højttaler. Hvor gammel er de ælste
Helicon? 15 år vel, der er ingen herinde der skal komme og bilde mig ind at indmaden er færdig i så dyr en højttaler efter 15 års
brug. De kostede 50000 fra ny. Så de burde være klar til en del år mere. Mine højttalere er næsten 30 år og dem er der ikke rørt
ved. Jeg forstår ikke folk skal pille i sådan noget. Det er da klart at man selv er begejstret for resultatet. Men jeg mener man er
naiv hvis man tror man kan forbedre lyden i så dyr en højttaler ved at skifte en stump ud med et eller andet tilfældigt. Fabrikken
har brugt år på at udvikle sådan en højttaler, og alt andet lige de laver ikke andet så det ved hvad det drejer sig om.

Lad os tá et andet eksempel. Jeg har en Mercedes til salg, den kostede en million da den var ny. Men jeg smed lige en anden
turbo på da den gamle ikke lød ordentligt. Nu er bilen 15 år. Og som flere siger med højttaleren så er det let at skifte tilbage
igen. Men hånden på hjertet de herre hvor mange af jer vil købe min bil efter mine pomfrit-fingre har pillet ved den ?
I vores eksempel er jeg bagermester og har kun lidt selvlært erfaring med at rode med biler. Ganske som de fleste der sidder og
piller i deres højttalere har.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Larsan
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 08 August 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 18 August 2018 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Henrik 141 skal du sammenligne med en Mercedes så svarer det til at skifte forlyspærer til nogle bedre.
Der er ingen tvivl om at du er imod at pille ved hifi der er under 20 år gammelt men at prøve at få lidt mere hul igennem på en Dali helicon (som kostede 19.999,- stk) ved at skifte et par kondensatorer, kan jeg rigtig godt forstå.
Og så må man ikke glemme at de højttalere måske endda er købt for at beholde dem og så er gensalgsværdien uinteressant
Til top Vis Larsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsan
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 18 August 2018 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Larsen. Jeg vel stadig mene at pærerne i dit eksempel ikke er nok. Man er helt inde og rode i motoren, ganske som på
højttaleren her i tråden. Det er selvfølgelig folks eget valg. Men jeg vil bare ikke røre hverken en højttaler eller en bil som Hr
Jensen lige skulle prøve og fuske for at den skal blive bedre.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
Larsan
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 08 August 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 19 August 2018 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Du må gerne få ret for min skyld men det er nu bare et skift af kondensatorer til andre typer. Der er ikke ændret på "motoren" men sat en anden udstødning på der lydmæssigt lyder bedre i ejerens smag.
Måske har du aldrig selv skiftet en kondensator i et delefilter men det er nu ikke så farligt og både kondensatorer og udstødning kan skiftes tilbage til original uden skade på hverken motor eller andet
Til top Vis Larsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsan
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 20 August 2018 kl. 05:53 | IP-adresse registreret  

Man kan komme rigtig langt for små penge, hvis man sætter lidt ind i
hvordan man kan modificere sit udstyr.
Det er godt at høre at du er blevet glad for resultatet
I min verden bliver en højttaler ikke mindre værd fordi den er
modificeret. Hvis man ikke kan lide lyden som køber, så har man altid
mulighed for at takke nej.
Jeg kunne forestille mig at Henrik ikke er klar over hvor meget der er
at hente ved at rette på de steder som fabrikanten har sparet?
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
brolin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 20 August 2018 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode kommentarer. Alt andet lige har jeg efter egen vurdering fået hørbar bedre opløsning og renere lyd, specielt
klaverinspilninger der før havde en tendens til skarphed lyder bedre. Dali har iøvrigt være behjælpelig med diagram og stykliste.

__________________
Søren Brolin
Til top Vis brolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brolin Besøg brolin's Websted
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 20 August 2018 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Larsan skrev:
Du må gerne få ret for min skyld men det er nu bare et skift af kondensatorer til andre typer. Der er ikke
ændret på "motoren" men sat en anden udstødning på der lydmæssigt lyder bedre i ejerens smag.
Måske har du aldrig selv skiftet en kondensator i et delefilter men det er nu ikke så farligt og både kondensatorer og udstødning
kan skiftes tilbage til original uden skade på hverken motor eller andet




Det handler ikke om at få ret. Det handler om at man har hver sin mening, og da dette er et debat forum er det vel helt på sin
plads ? Det rører dog stadig ikke ved at jeg syntes det er en skam at pille i så dyr en højttaler. Men igen hvis trådstarter er
tilfreds, er det jo det vigtigste.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 20 August 2018 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:
Man kan komme rigtig langt for små penge, hvis man sætter lidt ind i
hvordan man kan modificere sit udstyr.
Det er godt at høre at du er blevet glad for resultatet
I min verden bliver en højttaler ikke mindre værd fordi den er
modificeret. Hvis man ikke kan lide lyden som køber, så har man altid
mulighed for at takke nej.
Jeg kunne forestille mig at Henrik ikke er klar over hvor meget der er
at hente ved at rette på de steder som fabrikanten har sparet?



Du har helt ret. Jeg er ikke klar over hvor meget det giver, men jeg vil da mene at fabrikken i dette tilfælde Dali har nogenlunde
styr på indmaden når prisskildet hedder 20.000 stykket.
Noget andet er så, at når jeg køber en højttaler, lad os blive ved Dali. Så vil jeg ha at den lyder som en Dali og ikke som en Dali/
pilfinger. Det er helt fint for mig at der er folk der piller ved deres højttalere på den måde. Jeg vil bare ikke eje dem bagefter.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141
 
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 294
Sendt: 21 August 2018 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Der er noget mere i hvordan en højttaler lyder end filterkomponenterne. Sådan noget som enheder, delefrekvenser og kabinet design har en kæmpe indflydelse på lyden. Så det vil være mere rigtigt og sige at højtaleren kan komme til at lyde som en bedre udgave af en helikopter, en som en højtaler Dali ikke har lavet.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 21 August 2018 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Spoler kan være noget værre noget at skifte, kondensatorer er lidt
noget andet. Køber man en dyr bil, kan det godt være man kan give
det sidste ud af motoren hos en specialmekanikker, men det er
stadig den samme bil, om du så kan mærke de sidste 5 heste ud af
300 er en anden snak. Værdien på delefilter kondensatorer skal være
helt ens. Om man så reelt kan høre forskel på en standard
kondensatorer og en audiofil en af slagsen er en anden sag.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes