Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Forhandler avance? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 03 August 2018 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har kig på et par Dynaudio XEO 30. De står til 27.000 kr. pr. par.
Hvad vil I mene en god pris er på disse?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen har en fornemmelse af hvor store avancer der er på hi-fi. Altså
forskellen på kostprisen og vejl. udsalgspris. Fx på disse Dynaudio XEO 30, hvad indkøbspris betaler forhandleren ca. for disse?

Mvh krabbefar
Til top Vis krabbefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krabbefar
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 03 August 2018 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Det var sgu da et underligt spørgsmål..? En forhandler skal medregne lager, omkostninger til strøm, varme, vand og lignende...
herefter kommer lønudgifterne til sig selv og måske ansatte..? Hvorfor er ting så dyre..? Tja.. hvad får du selv i løn..?
At priserne så kan variere mellem forhandlerne, vidner om en sund konkurrence... hvis prisen er ens... Tja... så minder det om
en diktering.. Avancerne kan være hamrende store, eller små..? Det kommer helt an på udbud som efterspørgslen og
omkostninger i produktionen, og her skal man som kunde være nøgtern og kritisk.... for er produktet det værd at du ikke kan
leve foruden? Håber ikke jeg har været for krads? Men syntes spørgsmålet er lettere diffust Syntes du selv at de højttalere til
prisen er det du leder og lever efter, så køb dem
Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 03 August 2018 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Altså jeg er da udmærket klar over, at en forhandler har andre omkostninger end kostprisen, men det var sådan set ikke det jeg spurgte til. Jeg prøver blot at få et indblik i hvad avancen ekskl. andre omkostninger er. Og ja selvfølgelig kan jeg da bare købe højtalerne, men det er vel ikke ulovligt at undersøge priserne. Hvis du køber en ny bil, betaler du vel heller ikke fuld pris for denne.
Til top Vis krabbefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krabbefar
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 03 August 2018 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg nu tager avancer på min egen branche... 10-20 %, afhængig om materialernes pris og deslige... Så er der også kapital,
hvis ordrer udebliver, i et stykke tid. Større avancer, ja de findes, så er det her jeg begynder at blive muggen...
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2701
Sendt: 03 August 2018 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hvordan avancerne fordeler sig på et givet produkt får du ALDRIG et troværdigt svar på. Som tidligere ansat i branchen gennem
36 år er det aldrig lykkes mig at finde et brugbart svar. Så ........ ?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 03 August 2018 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er overbevist om branchens avance varierer meget.

Måske lige fra 30-70/80% selvfølgelig afhængig af produkt.

Mange distributører og brands vil gerne styre retail prissætningen
men det er ulovligt.
Så det bedste du kan gøre hvis du ikke vælger at købe brugt så tag
en dialog med forhandlerne og føl dig frem. Mit bedste bud er han
har minimum 45-50% eller mere, så mon ikke der lidt at forhandle
om.

Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 August 2018 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

krabbefar skrev:
Hej,

Jeg har kig på et par Dynaudio XEO 30. De står til 27.000 kr. pr. par. Hvad vil I mene en god pris er på disse?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen har en fornemmelse af hvor store avancer der er på hi-fi. Altså forskellen på kostprisen og vejl. udsalgspris. Fx på disse Dynaudio XEO 30, hvad indkøbspris betaler forhandleren ca. for disse?

Mvh krabbefar

Undersøg markedet, og der hvor de er billigst... det er dér, du skal købe dem!

Men at "spekulere" i forhandlernes avance for, at finde den bedste pris hænger ikke sammen. Det virker mere som om, at du er ude på, at finde ud af hvor meget du "synes", du kan presse en forhandler i pris... og det virker lidt ufint i min optik

Hifi forhandlere er altså også mennesker, som skal betale husleje, strøm, løn, forsikring osv. osv., og set i det lys synes jeg, at dit "korstog" er lidt tarveligt



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
manley
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 03 August 2018 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej Krabbefar

Avancen på HIFI er nok høj, set i lyset af at de hifi forhandler der er i et sådan lille land som danmark har mange udgifter og og mængden af produkter der bliver langet over disken ikke er så høj, så bliver avancen derefter, det bliver den nød til elles kan det ikke løbe rundt, i sidste ende så tror jeg ikke man bliver mange millionær af at sælge HiFi i danmark, men dem der har en butik, gør det fordi de kan lide det.

Så det bedst du kan gøre er at snakke med forhandlerne, og se om i kan bliver enige :D


BR
   Ronnie
Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2701
Sendt: 03 August 2018 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Priser og avancer sættes efter købekraften, udbuddet og efterspørgslen. Priser sættes efter hvad man kan og vil betale.

Og så kan jo supplere med at spørge Margrethe Vestager hvorvidt karteldannelse eksisterer i branchen. Man bliver ihvertfald
nødt til at vende det blinde øje til kikkerten, hvis man vil undgå den tanke. Denon, Marantz og Yamaha har allerede fået ørerne i
den maskine, har jeg noteret mig.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7533
Sendt: 03 August 2018 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Manley er inde på præcist det rigtige med undtagelse af avancens niveau :-)

Avancerne er ikke så fantastisk høje på alle produkter, som nogle kan forledes til at sidde og gætte sig til.

Hvad avancen er på produkterne er for så vidt også kunderne fuldstændigt ligegyldigt. Det er den, der dækker en butiks omkostninger. Problemet i lille Danmark er, at en del kunder ikke mener at der er grund til at forhandlere skal tjene penge på at sælge deres varer. Der er en del komplekse problemstillinger som gør at folk tror at forhandlerne åbner butikker for deres blå øjnes skyld. De tror også at lagerbindingen er gratis og at et varelager bare er noget der er stillet til rådighed fra leverandørerne.

Husleje og omkostninger i forbindelse med drift af en butik hvor kunden kan komme og kigge, pille og lytte alt det han vil, må være gratis, og de ansatte behøver heller ikke løn for det arbejde, de udfører når de demonstrerer, ekspederer, stiller op og er ude at levere og installere. Alt sammen i den gode sags tjeneste - at det ikke må koste en skid når personen kommer ind i butikken for at ponge om prisen, og lave sin handel.

De folk der kommer, og ikke vil give noget for varen, vil iøvrigt ikke arbejde gratis hvis chefen kommer og siger det til dem. Så kan de jo ikke betale deres regninger, og er afhængige af at få betaling for deres arbejde. Det er folk, der har med hi-fi salg at gøre, sandsynligvis ikke - de har avisruter og køkkentjans på det lokale plejehjem ved siden af :-)

Og når vi snakker hi-fi, så har det ikke en dyt at gøre med "jamen, i kan bare gøre en indsats for at følge med netpriser bla. bla.". Det er jo fint, hvis det er den slags produkter, man sælger. Den kategori ligger det bedre hi-fi bare ikke i, men det må sgu stadig ikke koste noget. Netpriser er iøvrigt oftest noget man ser på skærme osv. Mange i branchen har for længst besluttet at det tilsyneladende ikke er noget, man skal tjene penge på, og det er også helt ok at sælge dem under kostpris - det er jo altid fedt at have et kæmpe underskud fordi man vil slås på pris.

En ting er at handle en pris, og det sker da også hos os - enderne skal jo sommetider mødes. Vi vil alle gerne spare, og det er dejligt at spare penge. Men der er dem, der tror at de selv kan diktere prisen. Nogle steder lykkes det, og godt for det. Læg så mærke til at det, der som regel er solgt til en totalt smadret pris fra en forhandler der er mere sulten end de andre, ofte ryger til salg igen efter ganske få måneder. Jagten var mere prisen end at få det rigtige produkt, ik? Forhandleren står til gengæld tilbage og har bare p***et i bukserne for at holde varmen, fordi han glemte at få lidt penge ind til at dække udgifterne - og han er så en af dem, der ind i mellem ender med at dreje nøglen.

Det skal ikke betragtes som et surt opstød, men som et billede af den virkelige verden. Vi lider ingen nød hos os (ingen af os bliver nogensinde rige af det), men vi oplever det ofte fra bestemte kunder, præcist som alle andre forhandlere gør. Købskulturen er især slem i Danmark, og mange butikker har ikke rygrad til at stå ved en pris af frygt for at miste salget til en anden - og så er det ligegyldigt om det salg så havde været uden fortjeneste til at betale regningerne.

Vi har det sjovt med at formidle musikkens budskab, holde events og sørge for oplevelser for folk og ikke mindst levere godt udstyr til kunderne - så længe at det giver mening for os.

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 August 2018 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

 

... og så er den ged vist barberet!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes