Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub til at supplere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 27 Juli 2018 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Kære alle

Jeg har ikke været så aktiv i mange år herinde... jeg har anskaffet mig et sæt fantastiske højttalere nemlig Focal Sopra nr2, syntes de har en helt fantastisk diskant og mellemtone. Jeg fik fat i dem brugt , men min stue er meget stor til gengæld er mit budget lille nu, da der er nye forstærkere på vej :). Så jeg vil gerne have nogle subwoofer til at undestøtte de laveste oktaver. Jeg kan godt se Focal selv har nogle subs, men der er langt ude fra min rækkevidde.

Hvad skal jeg gå efter for at få nogle som kan følge med mine højttalere. Jeg er heller ikke interesseret i at bassen stikker af. Jeg er sikker på der er mange holdinger til subs, men jeg syntes klart at fra tidligere at et par subs kan være med til at løfte hele lyden.

Jeg har kigget på Arendahl de får flotte anmeldelser, men kan de mon følge med :)

Nogle som har bedre bud, det må gerne være brugt.
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 27 Juli 2018 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Det er snart et fast indlæg fra min side at fremhæve fordelene ved at bruge subwoofere 
Du kan opnå en del bedre bas ved netop at bruge et sæt subwoofere til dine højttalere
De behøver ikke være særligt dyre. Jeg har sat en gammel SVS og en endnu ældre Boston Pro subwoofer til et fint anlæg med Focal Grande Utopia. Og det hjalp ganske meget, fordi det netop er akustikken man kan kompensere for. Højttaleren i sig selv spiller fint, men pga rummet lyder bassen ikke altid lige godt. Med et par subwoofere blev det hele rettet lidt op og bassen blev ikke træls nogen steder og gav lige den sidste fylde - netop uden at stikke af på nogen måde. Alt efter hvordan dit rum er opbygget, så skal du eksperimentere lidt, men typisk giver det gode resultater at placere subwooferne lidt anderledes i forhold til dine fronter og dele dem under 70-80hz. Men det bedste er at måle og få det justeret ordenligt ind. Du kan dog nå langt med lidt viljestyrke og en god bunke blandet musik - ja og nok også lidt asen og masen med at flytte lidt rundt på subwooferne

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Vel-Lyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2017
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 28 Juli 2018 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Hej Thor

Citat
Alt efter hvordan dit rum er opbygget, så skal du eksperimentere lidt, men typisk giver det gode resultater at placere subwooferne lidt
anderledes i forhold til dine fronter og dele dem under 70-80hz. Men det bedste er at måle og få det justeret ordenligt ind. Du kan dog
nå langt med lidt viljestyrke og en god bunke blandet musik - ja og nok også lidt asen og masen med at flytte lidt rundt på subwooferne
Citat slut


Måske det ødelægger hobbyen lidt, men har du prøvet med et sæt GoldenEar. Efter jeg har indkøbt sådan et sæt mangler jeg bare intet.
Jeg startede med Triton Two men blev så bidt af lyden ,at jeg nu har opgraderet til Triton One

Og så er det endda super nemt at sætte op ,de tvinger ikke din forstærker i knæ og de synes at kunne spille alt, og hvis din musik kilde
indeholder en dyb bas vil du få krusninger i kaffen hvorimod en uden gør at du ikke høre bassen, med andre ord de spiller helt ufarvet og
så oven i købet i 3D       

mvh. Vel-Lyd
Til top Vis Vel-Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vel-Lyd
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 28 Juli 2018 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Sopra er vanvittig dyre, overpriced vil nogen sige.
Udseende er en smagssag

Måske du skulle vente og se om din nye forstærker trækker dem
tilfredsstillende i bunden ?

Jeg købte en BK xls400 sub til mine Kef, er meget tilfreds, og tror
ikke det fåes meget bedre til prisen.
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 28 Juli 2018 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Xtz laver også nogle OK sub til prisen ,findes også tit brugt.

__________________
Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt


Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 28 Juli 2018 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Vel-Lyd skrev:
Hej Thor

Citat
Alt efter hvordan dit rum er opbygget, så skal du eksperimentere lidt, men typisk giver det gode resultater at placere subwooferne lidt anderledes i forhold til dine fronter og dele dem under 70-80hz. Men det bedste er at måle og få det justeret ordenligt ind. Du kan dog nå langt med lidt viljestyrke og en god bunke blandet musik - ja og nok også lidt asen og masen med at flytte lidt rundt på subwooferne Citat slut

Måske det ødelægger hobbyen lidt, men har du prøvet med et sæt GoldenEar. Efter jeg har indkøbt sådan et sæt mangler jeg bare intet. Jeg startede med Triton Two men blev så bidt af lyden ,at jeg nu har opgraderet til Triton One

Og så er det endda super nemt at sætte op ,de tvinger ikke din forstærker i knæ og de synes at kunne spille alt, og hvis din musik kilde indeholder en dyb bas vil du få krusninger i kaffen hvorimod en uden gør at du ikke høre bassen, med andre ord de spiller helt ufarvet og så oven i købet i 3D       

mvh. Vel-Lyd


Hej Vel-lyd

For det første har jeg jo allerede DSP, flere kraftige forstærkere og lige så fin en gengivelse - vis ikke bedre - end hvad Triton kan levere - har hørt dem. Der ud over er deres påstand om perfekt bas, fra det indbyggede system, ikke verificeret på samme måde, som med separate subwoofere - hvilket giver god mening, fordi naturlovene for akustik styret showet benhårdt.

For det andet - de er sikkert fine til prisen osv. men trådstarter har allerede et sæt højttalere og han har sådan set bare brug for et par fornuftige og velplacerede og godt indstillede subwoofere - så skal det nok spille fint - og med bedre kontrol af de typiske resonanser i rummet.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 28 Juli 2018 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja kan godt se priser på god kvalitets hifi er stukket helt af, men når det er sagt vil jeg sige at jeg lavede en sammenligning mellem mine Holfi Thyra Charisma MKII og der var en verden til forskel i Focals højttalernes favør. Men der er mere bund i Thyra Bassen.

Tak for fine bud, XTZ har jeg set på og der for man helt sikker meget for sine penge :) Må lige se hvad der gemmer sig bag BK xls400 Er der andre Subs jeg skal være opmærksom på
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
westmus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Det lyder for mig oplagt at forsøge sig med f.eks en SVS SB2000. Der er
imponerende meget spark i sådan en lille kasse.
Til top Vis westmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af westmus
 
westmus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 30 Juli 2018 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Super, jeg tænkte nemlig at sådan en "nødbremse" ville jeg have elsket da jeg selv købte sub. For mig var det nærmest gambling, da jeg ingen anelse havde om jeg kunne få det til at lyde "rigtigt" med de meget begrænsede placeringsmuligheder jeg havde i stuen. Jeg havde heller ingen ide om hvor stor den skulle være for at klare opgaven tilfredsstillende.
Til top Vis westmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af westmus
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 02 Oktober 2018 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Har haft Sopra no1 et års tid, nu med et par no2 på vej. Har eksperimenteret en del med subs. Har to stk svs sb16 ultra. Alle
elektroniske delefiltre jeg har prøvet har ødelagt lyden, synes jeg. Det har ødelagt dynamikken. Jeg har haft yamaha mx5000,
anthem avm60 og marantz 8802a. Same deal, omend de påvirker lyden forskelligt. Anthem var det der kom tættest på, men
den lavede ulykker omkring 70-80 Hz, så jeg var nødt til at dele meget højt ved 90-100 Hz for ikke at miste al energi i den øvre
bas.

Min løsning er at spille dem full range og manuelt justere subs ind. Jeg har købt måleudstyr fra xtz (ikke nået at bruge det
endnu), så lige nu er det med øret. Svs’erne kan justere fase med 1 grads opløsning. Tilsvarende kan man styre delefrekvensen
per Hz og filterhældningen med 6, 12, 18 og 24 dB pr oktav. Derudover tre equalizere.

Min pointe er at du skal undgå mest mulig behandling af signalet der sendes til dine fronter (inkl. rumkorrektion, det bør løses
akustisk istedet). Dvs køb en sub med gode indstillingsmuligheder. Med ht på Sopras niveau bør det være i orden. Et bud på
kunne være den nye svs sb4000 som er efterrølgeren til sb13 ultra med samme features som 16 ultra serien. Hvis du har råd så
kig på JL Audios Fathom v2 serie, som af mange betragtes som noget af det allerbedste. Det er bare svært at acceptere at de er
dobbelt så dyre som svs.

Det er synd at købe så gode full range højttalere og ikke lade dem spille så langt ned de kan. Og ja, Focal Sopra kan et eller
andet magisk.

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
ruddi13
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 02 Oktober 2018 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej Hvalen
Jeg mener at en god sub er en forbedring næsten uanset hvilken højtaler du har. Betyder naturligvis mere jo mindre. Jeg har gennem årene haft fler forskellige subs, bl.a. Bob Carvers amasing sub, de var geniale når man kunne finde nogle hvor trafroen ikke larmede. Har for ca. 6 mdr. siden købet en B&W DB2D, den virker perfekt og du har mange muligheder, bl.a. 2 forskellige indgange med mulighed for forskellige indstillinger, min køre sammen med min soundbar som et setup og med mit hifi i et andet setup, styres via app. Men vælg under alle omstændigheder en med DSP. Jeg har modsat erfaring i forhold til lars99 men en Anthem avm60, deres rumkorrektion er verdens bedste uden tvivl, i min stue. Det sidste var nok vigtigt.

hilsen
ruddi

Til top Vis ruddi13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ruddi13
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 02 Oktober 2018 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i at Anthems lydkorrektion er bedre end så meget andet - bl.a. Audessey og Yamahas Ypao som jeg synes lyder
forfærdeligt. Det sagt så synes jeg stadig den suger dynamik ud af lyden, så i det omfang man kan løse det med placering
og/eller akustisk behandling af rummet så er det at foretrække.

Det var en øjen/ørenåbner at slå korrektionen/filteret fra efter at jeg havde vænnet mig til det. Prøv det ..

__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 16 Januar 2019 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Jeg kan nu fortælle, at jeg endte med nogle brugte subs, nemlig 2 stk M&K MX250. Jeg har også anskaffet mig DSPeaker anti-mode 2.0 dual core. Jeg lader mine Focal spille fullrange uden korrektion. Mens Subs spiller igennem DSPeaker.

Må sige jeg er meget overvældet over hvor fedt det lyder og sikke en bund der er kommet på. Smed Maria Key´s Korn på og det lyder rigtig godt. Lige nu tænker jeg faktisk ikke jeg har brug for mere. Men kunne da være sjovt en dag at afprøve et par andre subs
Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
lars99
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 17 Januar 2019 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har to subs men bruger kun een til musik. Synes det mudrer det med to og den ene står i et hjørne og kobler supergodt til
rummet, jeg har slået al korrektion fra og kører mine sopra no3 full range og kobler sunwooferne ind omkring 80Hz med 6 db
per oktav for at gøre overgangen så blid. Det giver en fylde jeg godt kan lide uden at bassen dominerer.

Prøv at slå dit korektion fra. Man vænner sig til det, men jeg synes tit det tager noget af dynamikken. Så jeg vender hele tiden
tilbage til at køre uden crossover på højttalerne og uden korektion.


__________________
Mvh. Lars
Til top Vis lars99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars99
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 17 Januar 2019 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

hvalen skrev:
Tak for input. Jeg kan nu fortælle, at jeg endte med nogle brugte subs, nemlig 2 stk M&K MX250. Jeg har også anskaffet mig DSPeaker anti-mode 2.0 dual core. Jeg lader mine Focal spille fullrange uden korrektion. Mens Subs spiller igennem DSPeaker.

Må sige jeg er meget overvældet over hvor fedt det lyder og sikke en bund der er kommet på. Smed Maria Key´s Korn på og det lyder rigtig godt. Lige nu tænker jeg faktisk ikke jeg har brug for mere. Men kunne da være sjovt en dag at afprøve et par andre subs


Godt at hører Der skal nemlig ikke så meget til, men resultatet er det hele værd
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 17 Januar 2019 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

lars99 skrev:
Jeg har to subs men bruger kun een til musik. Synes det mudrer det med to og den ene står i et hjørne og kobler supergodt til
rummet, jeg har slået al korrektion fra og kører mine sopra no3 full range og kobler sunwooferne ind omkring 80Hz med 6 db
per oktav for at gøre overgangen så blid. Det giver en fylde jeg godt kan lide uden at bassen dominerer.

Prøv at slå dit korektion fra. Man vænner sig til det, men jeg synes tit det tager noget af dynamikken. Så jeg vender hele tiden
tilbage til at køre uden crossover på højttalerne og uden korektion.


Det er fint at den ene subwoofer står i et hjørne, for det nemlig, som du nævner, der hvor den anslår flest mulige resonanser. Men så er det at du skal bruge en DSP til at jævne alle de resonanser ud, som den har slået an. Dynamikken burde ikke lide. Måske du skal rende dit system igennem igen. Man kan nemlig let glemme en lille detalje, som måske er årsagen til at det driller dig lidt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes