Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 15:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Valg af forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Farving
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2018
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 24 Juli 2018 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Har været forbi en forhandler og havde egentlig troet jeg havde investeret i den rigtige løsning. Det viser sig så at fruen ikke er enig og foretrak den anden vi lyttede til. Vi er påbegyndt pladesamling og har købt en Pro-ject Debut Carbon Esprit pladeafspiller og en NAD C338. Vi fik dog lov til at låne en Denon DRA-100 samt RIAA.

Jeg foretrækker personligt NAD grundet en fastere bas gang og for mig et roligere lydbillede. Fruen derimod hælder til Denon grundet at den er lysere end NAD og får kunsteren til at træde frem i lydbilledet i stedet for bagved.

Vi havde egentlig settled på NAD, men en enkelt sang med Ed Sheeran lød han forkølet da vi fik skruet lidt op for NAD'en (Det hjalp en smule at flytte højtalerne længere ud fra væggen så porten fik mere luft, det var dog ikke nødvendigt med Denon).

Mit spørgsmål er så, er der et tredje alternativ i samme budget område med fast bas, men ikke så mørk/varm farvning som NAD har? Alternativt en forforstærker, så jeg kan sætte en mere potent forstærker bag end den lille Hypex forstærker der sidder i NAD.

Mine umiddelbare krav er analog input gerne med indbygget RIAA og optisk indgang eller chromecast built-in. Derudover skal den kunne drive en rimelig krævende højtaler eller have en pre-out så der kan tilsluttes ekstern forstærker.

Nogen bud? Gerne med begrundelse/erfaring
Til top Vis Farving's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Farving
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 24 Juli 2018 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Du skylder at skrive lidt om rummet og hvilken højtalere.
Der skal mere til for at være konstruktiv

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Hej Farving
Nu vil dit spørgsmål uden tvivl resultere i et hav af besvarelser, fra folk der anbefaler hvad de selv spiller på
Lad mig derfor komme med mit bud.
Jeg har tidligere haft Luxmann, Nad, Advance Acoustic, samt noget class-D effekt.
Alle sammen udmærkede forstærkere, men dog med hver sit “fokus område” i måden de spiller på.
Nu spiller jeg på Hegel, har gjort det i over 1 år, og har absolut ingen planer om udskiftning.
Hegel har en uanstrengt, og uhyre neutral spillestil, alt er med, der er masser af power, krystalklar mellemtone/diskant, og en
luftighed/rumlig 3D gengivelse jeg ikke tidligere har været i nærheden af.
Derfor bliver Hegel mit bud
Du kan en test her på siden af en af modellerne.

Jeg kan nævne at jeg har en “H300”, og har brugt den på Vienna Mahler, og lige for tiden trækker den et sæt Dynaudio Focus
380 (som heller ikke skal skiftes ud foreløbigt)

Håber du kan bruge dette til noget, god jagt.

Mvh. Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Førstehåndsindtrykket fra lyse systemer, er ofte positivt for uerfarne lyttere. Men i takt med at man får hørt nok musik, der lyder skrigende, begynder man at sætte pris på en lidt mere neutral lyd.

Afspil nogle sange der i forvejen er ret lyse, hvorved du kan påpege problematikken overfor fruen :) 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Farving
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2018
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

BCBC: Det er rigtigt. Højtalerne er et sæt Dynaudio Contour S 1.4 som i forvejen er til den lidt mørkere side. Rummet det står i er et
sub-optimalt rum. Det er en lille stue der er delt med et par franskedøre indtil køkkenalrum. Mit bedste bud er at stuen er ca 4x5m, plus
minus. Placeringsmæssigt er det ikke muligt at sidde lige for højtalerne så det er faktisk i 90° ift sofaen. Der er et basdødt område i
midten af rummet der hvor sweetspot ift lytteposition skulle være, hvor der egentlig er en pæn lyd i sofaen (heldigvis).

jukuluff: Jeg er helt enig i din betragtning. Vi har lyttet til rigtigt meget siden vi har fået begge med hjem og hun erkender at selv nogle
live indspilninger klarer NAD'en pænest, de fleste klaverpassager er roligere og uden unødvendig rungen, men hun er stor fan af Ed
Sheeran så når han begynder ikke at lyde som sig selv fordi vi muligvis presser forstærkeren, så bliver mine argumenter pludselig lidt
vage. Så går det fra at være et spm om hvad man er til, til pludselig at NAD'en ikke performer længere. En af overvejelserne er så at
tage en lidt større NAD (C368 evt) med flere krafter og håbe at det kan løse det. Desværre er hele den serie med UcD moduler og ikke
Hypex nCore som jeg har hørt sammen med mine Dynaudio og de leverer bare. Alternativet kunne også være at finde den rigtige
forforstærker og så lave finde en effektforstærker med nCore moduler.

Hevring: Det er faktisk også det jeg er i ude i. Have nogle inputs til hvad er alternativerne og hvordan kan jeg forvente de lyder ift det
jeg har på prøve pt. Dog er en Hegel H300, en smule over det budget jeg har tiltænkt.
Til top Vis Farving's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Farving
 
Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hegel laver også mindre/billigere modeller.
Jeg købte min brugt (det gør jeg med alt mit grej), og dér er det jo muligt at finde ting til en god pris.
Mange anmeldere beskriver faktisk Hegel og Dynaudio som et godt match, og jeg er helt enig.

Mvh. Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2752
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

To ting, Farving.

"....ikke lige for". "90 grader". Og "basdødt midt i rummet". Ja det er en naturlov at der er basdødt (bas-svagt) midt i rummet. Især hvis højttalerne står til på væggen. Men at lytte i en 90 graders vinkel, det overrasker mig endnu mere du gør. Hvordan skaber du en brugbar balance i lydbilledet? For mig at se svarer det til at bestille billet til en sidebalkon i koncertsalen. Hvad sker der?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2752
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

…." Især hvis højttalerne står TÆT på væggen", skulle der stå.

Nej det jeg vil frem til er, at en vinkel på 90 grader kræver meget af højttalernes spredning i mellemtone og diskantområdet for oplevelsen af detaljer og klarhed i gengivelsen. Så inden du forkøber dig i forstærkere mener jeg du skal koncentrere dig om at optimere placering af højttaler og lytteposition.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Farving
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2018
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Kaj: Jeg er fuldstændig enig med din betragtning og dine kommentarer. De 90° er selvfølgelig en sandhed med modifikationer. Når jeg
sidder i midten af sofaen som vil være dagligdagslytning sidder jeg nok nærmere i 45°, men i den ene ene har vi tættere på de 90° og
den anden ende nok et sted mellem 15-30°. Det er desværre som alting et spørgsmål om kompromi. Vi købte huset for ~½år siden og
har vist sig at være væsentligt sværre at indrette end først antaget. Det tog os 3-4mdr at finde ud af hvordan det var bedst ift sofa og
TV, med anlæg i mente (de to ting kunne desværre ikke kombineres).

Af samme grund er vi også på udkig efter en god lænestol så vi har mulighed for at flytte ind i sweetspot når vi virkelig skal finlytte og
nyde det. Men ellers er placering valgt udfra et kompromi mellem sofa placering samt kunne give optimal lydoplevelse i vores alrum når
vi har gæster. Som sagt, et kompromi af mange ting.

Da jeg ved det er sub-optimal har jeg hellere ikke intentioner om at skulle bruge 30k på en forstærker, da jeg ved at jeg ikke vil få det
fulde udbytte ud af det, især med stereobillede.

Højtalerne var oprindelig placeret 5-10cm fra væggen, og her var der kompression grundet porten var for tæt på væggen, men de står
cirkus 30cm fra væggen nu og vil være noget jeg skal have optimeret på, igen ift div. kompromier.

Men hvoromalting er, skal jeg stadig have fundet en forstærker som kan behandle de her fine højtaler med værdighed og kunne spille
"ens"/rent hele vejen op til det lydniveau vi vil lytte til max, have en fast og præcis bas (Omend vigtigere ved en reflex konstruktion),
men også god åben og detaljerig mellemtone med masser af luft og overskud i diskanten.

Grundet det hele, lød NAD C338 også på papiret, som for mig et fornuftigt valg.

Jeg ved mange er fan af DDFA teknologien som er brugt i Denon, men jeg syntes simpelthen ikke den præsterer godt nok i basområdet.
Og jeg tror hverken det er DDFA forstærkeren eller UcD modulet i NAD'en som farver lyden. Jeg tror det ligger primært i
DSP'en/DAC/filtre brugt.
Til top Vis Farving's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Farving
 
Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 25 Juli 2018 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hej igen Farving

Jeg bemærkede at i er på udkig efter en god lænestol

Lad mig lige indskyde her, at i så bør være opmærksomme på hvordan ryggen/nakkestøtten er udformet.
En af mine gode (og lidt velhavende) venner, havde “ægget” hjemme på prøve som lyttestol....
Det gik slet ikke, stolens andre kvaliteter til trods.
Hér sidder du nærmest i en parabol, hvilket viste sig ødelæggende for perspektivet i musikken.
Det er sjældent heller, optimalt at sidde i en sofa, med nakken klos op ad en væg....

Dette er naturligvis kun et udtryk for egne erfaringer.
Min foretrukne lytteposition, er en rimeligt fritstående stol med ingen, eller en meget smal nakke/hovedstøtte, og så benytte
stuens “rum” bagud, hvor dette er muligt.

Lidt at tænke over

Mvh. Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring
 
Farving
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2018
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 26 Juli 2018 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej Hevring,

Jeg ved godt sofa ikke er optimal, men engang imellem må man lave
lemonade af de citroner der bliver kastet ens vej.

Derfor også lænestolen. Det har var bare lige første billede fra
Google af hvad vi havde snakket om
https://goo.gl/images/eERPTe

Så det matcher vel også det du anbefaler.

/Farving
Til top Vis Farving's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Farving
 
Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 26 Juli 2018 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jamen det er da præcis det jeg mener.
Den ser rigtig fin ud, ift mine erfaringer
Kan det så passe med at der er lidt luft bagud, gerne en meter eller to, så bliver det nok ikke meget bedre.

God fornøjelse

Vh. Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring
 
bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 26 Juli 2018 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej
Angående gode lyttestole prøv wegner butterfly eller wegner GE 290 de er uden nakkestøtte.
Vh brian
Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2
 
manley
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 26 Juli 2018 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

hej

jeg ville uden at blink købe en forforstærker evt. en dac med indbygget forforstærker og så lave/finde en effektforstærker med nCore
moduler eller en anden effekt forstærker, Har selv 2 stk IcePower 125asx2 til at trække mine Vienna acoustics Beethoven og en dac med
volume kontrol i (det hele er købt brugt), det er en billig måde at få god lyd på , og hvis du vil købe brugt udstyr og bruger lidt tid på at
kigge, er der nok en der skal af med noget hypex til en god pris. alternativ lave en annonce hvor du søger efter det, her på siden eller dba,
så skal du nok finde noget der kunne bruges.

MVH
      Manley
Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley
 
Farving
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2018
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 27 Juli 2018 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej Manley,

Hvad bruger du af DAC? har den analog input/MM input også?
Nemlig der jeg synes det største udvalg faldet fra. Men ellers er jeg
også blevet mere og mere hub på ideen med nCore fordi de er bare
super lækre og rimelig neutrale. Jeg hører tit hifi folk klage over at
IcePower er for kliniske/kolde i lyden
Det formoder jeg ikke du oplever?

/Farving
Til top Vis Farving's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Farving
 
manley
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 27 Juli 2018 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Min dac er en Mirand audio dac med indbygget volumenkontrol, som jeg syntes lyder fornuftig til prisen, men den har kun digital indgange. men tror det bliver svært at finde en dac med analog indgang og endnu svære med phone indgang, der skal du nok over i en integreret forstærker eller en forforstærker for at få alle muligheder med.

Jeg syntes at Icepower lyder meget afbalanceret i mit setup, måske lidt lyst, og på nogle højttaler vil det nok blive forlyst, I forhold til klasse A eller rør forstærker kan det godt lyde lidt kold og måske klinisk. Men jeg gav 2500kr for 2 Icepower moduler (125asx2) i et flot kabinet.

Man kan sagtens finde noget der lyder bedre til en meget højre pris, men er desværre på et budget, jeg tror derimod ikke der er ret mange der ville kunne komme med noget til samme pris der spiller bedre, men man kan blive overrasket, det er det herlige ved denne hobby :D har haft en hypex på et tidspunkt, kan ikke huske hvilken model, men syntes at icepower lød bedre til min præference og i mit setup.

Da jeg købet en så billig forstærker kunne jeg bruge flere penge på min Dac, også var tanken at opgradere min forstærker når jeg havde sparet sammen til det jeg virkelige gerne ville have. så nu går jeg og overvejer hvad jeg skal købe når det er, og der må jeg sige at icepower ikke er udelukket i form af andre og måske kraftige moduler som noget monoblok med kabinetter fra ghentanaudio eller måske noget fra Aliexpress, men det kan ændre sig mange gange endnu :D

BR 
Manley

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley
 
kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 28 Juli 2018 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Oppo Sonica dac har analog indgang.
Til top Vis kuncha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuncha
 
Farving
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2018
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 29 Juli 2018 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej Manley,

For simplifcity ville jeg jo gerne have en All in one box, men har lånt en forstærker med 2x hypex nCore moduler og så har jeg prøvet at bestille en emotiva pt-100 forforstærker og en Yamaha wxc-50 (Jeg har en ide om at den sidste ikke rammer rigtigt), men try and buy.

Hvis det fungerer så ved jeg at jeg skal have fundet brugt, nyt eller Byg selv hypex evt IcePower. Tror faktisk mine Dynaudio, ville kunne bære et par IcePower. Men tror jeg får svært ved at finde den rigtige løsning med en fuld integreret forstærker fordi jeg har krav til både analog og digitale indgang og det gør mixmatch for stort og complex. Jeg får lidt mere fleksibilitet med forforstærker og effekt forstærker.

Har afleveret den NAD og Denon jeg havde hjemme. Storebroren C368 klaret opgaven bedre, den virker mere åben og har selvfølgelig mere effekt at trække af. Men så bliver prispunktet pludselig helt anderledes og så falder noget af integrationen alligevel ud.

Kuncha: den må jeg lige prøve at kigge på.

/Farving
Til top Vis Farving's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Farving
 
manley
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 02 August 2018 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Med de krav i har bliver det svært at finde en løsning der kan det hele lige meget hvad du gør, specielt kombinationen af Phone og dac i sammen apparat. men tror det bliver mere udbredt med den kombination i fremtiden bla. Mcintosh ma6700 og ma7200 har både phono og dac indbygget og der er også en par andre, men det koster også derefter.

Emotiva pt-100 lyder som en god start og til prisen bliver det nok svært at finde noget selv brugt, også med en fornuftig forstærker har i helt sikkert mange gode lytte timer at se frem til :D

skriv endeligt herinde når i får lyttet, så vi kan høre hvad kombination det ender med at bliver :D

MVH
      manley
Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley
 
Azo^
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 501
Sendt: 05 August 2018 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har gode erfaringer med Densen og Dynaudio - spiller selv på en Densen 130+ og Dynaudio Focus 160.

Har fået indbygget en RIAA hos Densen, og til det digitale har jeg blot tilsluttet en Arcam Ir-DAC - det fungerer super fint.

En af mine bedste venner kører også en større Dynaudio model på Densen grej - det spiller også bare!
Til top Vis Azo^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azo^
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes