Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: El-gruppe med jord? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Martin-Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juli 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 04 Juli 2018 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej jeg kunne godt tænke mig at mit anlæg fik sin egen gruppe med jord.

Er det nok at bestille en elektriker og sige lave en gruppe med jord og så er det DONE!!! eller ligger djævlen i detaljerne som sædvanligt
Til top Vis Martin-Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin-Andersen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 04 Juli 2018 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du ønsker få ekstra gruppe med jord, ja, så det bare ringe til elektrikeren, og få det "done".
Men om du har BRUG for jord til dit anlæg, er en anden sag.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 04 Juli 2018 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg fik engang lavet en gruppe med jord til mit hifi (pris 1.000 kr) - men da min kælder blev renoveret blev den ofret.

Når jeg engang får taget mig sammen vil jeg have en igen og denne gang gå "all in".

Jeg vil have en hifi-sikringsgruppe og have trukket hifi installationskabel (ét stykke uden samledåser) til stikkontakten.

Det vil fordoble prisen, men det er jo kun én gang man får lavet det....eller i mit tilfælde to
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Dyrholm
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dyrholm Design Audio

Bruger siden: 15 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 04 Juli 2018 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Når du skal i gang med at lave strøm, kan jeg kun anbefale at benytte en fra AHP, med deres sikring i sølv, som er den type der lyder bedst i mit setup. Kender efterhånden mange der bruger denne med et virkelig løft i lyden. En af de billigste opgraderinger man kan gøre med sit hi-fi.

Det er denne type som også har jordafbryder, der skal benyttes i de fleste nyere Danske eltavler. Den må også gerne bruges i de ældre tavler men der er det ikke altid et krav.

__________________
John Dyrholm
Til top Vis Dyrholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrholm Besøg Dyrholm's Websted
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 04 Juli 2018 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Prøvede for 30-35år siden, i mit daværende hus, for første gang med dedikeret hifi-gruppe.
Det var en gevinst for min daværende amp (Hiraga 20w), der med med jordspyd direkte tilsluttet Hiragaéns el-stik, blev mere støjfri.
(før var jeg ikke klar over, den overhovedet støjede. Det var først efter dedikeret strøm og jordspyd jeg hørte det.)
Det blev således kotyme for mig, installere hifi-strøm, i husene jeg havde og boede i for eftertiden.
Men efter Hiragaéns tid, holdt jeg op med bruge jord, da det skabte brum/støj, med det meste udstyr jeg efterfølgende havde.
Det forrige hus jeg boede i (flyttede sidste sommer derfra), var et gammelt byhus, jeg renoverede fra bunden.
Jeg lavede to grupper dedikeret hifi. Fra den ene trak jeg 3*1.5kv instal-kabel, og 5*2.5kv fra den anden. (men kun 13a).
Jeg havde nu tre forskellige muligheder (1,5kv, 2,5kv og 5kv med sammenlægning af de 5*2,5kv).
Jeg hørte ikke den store forskel på de tre (nok ingen forskel).
Så i mit nuværende hus har jeg udelukkende installeret 1.5kv til hifi.
I de 16-18 forskellige ejendomme jeg har haft og boet, har jeg haft alskens udstyr ind over, og mindes ikke andet, end Hiraga 20w som
nød godt af jordforbindelsen.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 04 Juli 2018 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Dyrholm skrev:
Når du skal i gang med at lave strøm, kan jeg kun anbefale at benytte en fra AHP, med deres sikring i sølv, som er den type der lyder bedst i mit setup. Kender efterhånden mange der bruger denne med et virkelig løft i lyden. En af de billigste opgraderinger man kan gøre med sit hi-fi. Det er denne type som også har jordafbryder, der skal benyttes i de fleste nyere Danske eltavler. Den må også gerne bruges i de ældre tavler men der er det ikke altid et krav.


Når nu en sikring i serie med installationen giver det anførte resultat kan jeg ikke lade være med at tænke: Hvad nu hvis hele forbindelsen til anlægget blev trukket i sølv. Hvad vil resultatet så blive?

Jeg forudsætter at man går "all in" på projektet uden smålig skelen til prisen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 04 Juli 2018 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Dyrholm skrev:
Når du skal i gang med at lave strøm, kan jeg kun anbefale at benytte en fra AHP, med deres sikring i sølv, som er den type der lyder bedst i mit setup. Kender efterhånden mange der bruger denne med et virkelig løft i lyden. En af de billigste opgraderinger man kan gøre med sit hi-fi. Det er denne type som også har jordafbryder, der skal benyttes i de fleste nyere Danske eltavler. Den må også gerne bruges i de ældre tavler men der er det ikke altid et krav.

Hvad mener du med udtrykket jordafbryder? Det er da ikke et standardudtryk!

Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it
 
Dyrholm
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dyrholm Design Audio

Bruger siden: 15 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 04 Juli 2018 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Den afbryder både fasen og nul. Ikke jord som jeg kom til at skrive.

__________________
John Dyrholm
Til top Vis Dyrholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrholm Besøg Dyrholm's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes