Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 17:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dac fryser periodisk?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 Juni 2018 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu prøver jeg at spørge til råds her, da jeg selv er løbet tør for idéer til hvad jeg kan gøre for at løse dette problem.

Jeg har en Arcam irDAC-2 som jeg er super glad for, den kan bare det hele og spiller skide godt! Jeg bruger den som DAC og forforstærker i mit setup. Der er bare lige denne ene irriterende ting ved den, det er at den har det med at gå i stå, altså interfacet på den fryser, så man ikke kan skrue op og ned for volumen eller skifte indgange. Den spiller dog stadig, så det er kun interfacet der går i stå, men det er et problem når man f.eks. skal se fjernsyn og den står på indgangen til Sonos. Den har altid gjort det, også med min gamle forstærker (Vincent SV-226mkII).

Det sker måske en gang om måneden i gennemsnit og det er meget tilfældigt hvornår det sker. Men det er irriterende når det sker, da jeg prøver at få det til at fungere simpelt her hjemme, så kæresten også kan bruge setupet uden problemer.

Jeg har søgt på nettet efter problemet og jeg kan ikke finde en eneste der oplever det sammen. Jeg har snakket med forhandleren, hvor jeg har købt den, og de sendte den tilbage til Arcam for at få den repareret. Arcam havde heller ikke selv oplevet det før. De skiftede dog hele DAC kortet alligevel (og det kan jeg bekræfte ved Bluetooth chippens nye nr. som man kan se når man parer med enheden)

Jeg mistænker at den måske kan være følsom over for støj i signaler eller strømforsyning, så jeg har prøvet lidt forskelligt af uden held. Jeg har forsøgt med følgende:
-Opdateret DAC'ens firmware
-Fjernet USB stikket, som er tilsluttet computeren (da det er 7,5m og længere end specs tillader for protokollen)
-Rykket rundt på enhederne i mit møbel
-Tilføjet ferrit kerner på alle elektriske indgange (strømforsyning, COAX osv. men selvfølgelig ikke optiske kabler)
-Tilsluttet DAC'ens strømforsyning til en skinde uden jordforbindelse (stikket er ikke jordet).

Der er mange tilsutninger i mit setup, derfor har jeg også mistænkt at der kan være noget støj af en art, der forstyrrer. Setupet er tilsluttet almindelige stikdåser, som er forbundet til samme stikkontakt. Der er 2 stikdåser tilsluttet i alt, hvor den ene uden jord er sluttet til den med jord som er sluttet til stikkontakten. Der er som sagt ret mange tilslutninger: TV, HTPC (mediecenter), DAC, Sonos, DVD maskine, Opladere. HTPC'en er tilsluttet en stikdåse med jordforbindelse, da stikproppen er jordet. Men resten af enhederne, der bliver brugt til anlægget, er tilsluttet en stikdåse uden jord, som så er tilsluttet stikdåsen med jord. Jeg har tilsluttet effektforstærkeren til en stikkontakt for sig selv.

Jeg mistænker at der måske ligger en teknisk forklaring bag, måske en jordforbindelse der forstyrer, eller en uheldig tilslutning. Så er der nogen elektronik folk der kan komme med nogle bud her? :-).

M.v.h.
Nicolai
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 24 Juni 2018 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hey Nicolai88.
Oplever det samme med min SMSL dac og også min hjemmebyggede. Dog meget mere sjældent end dig.
Har fundet ud af, at det hér handler om statisk elektricitet. Hvis jeg er opladet og rører ved en kabinetdel på et tilfældigt af anlæggets apparater, kommer der en lille gnist/lille smæk i fingeren. Det skal tages med et gran salt, for det kan være så lidt, at man ikke mærker det. Sker det, er betjeningen af mine dac´s "frosset" i den stilling, de nu engang står i, og kan "kun" bringes til live ved at tage 230 volt fra og så slutte den til igen.
Har dog ingen løsning til dig, da jeg bare lever med det. Har ikke jord overhovedet på noget af mit anlæg. Måske du kan forbedre din oplevelse ved helt al fjerne jord, alternativt sætte jord på hele molevitten.
Bare for at fortælle dig, at du ikke er helt alene

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 24 Juni 2018 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

…..hvis man nu vil have "jord", er det så ikke bedst kun at have det på et enkelt apparat i anlægget, frem for alle......noget med brum sløjfer?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 Juni 2018 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Hey Nicolai88.Oplever det samme med min SMSL
dac og også min hjemmebyggede. Dog meget mere sjældent end
dig.Har fundet ud af, at det hér handler om statisk elektricitet. Hvis
jeg er opladet og rører ved en kabinetdel på et tilfældigt af
anlæggets apparater, kommer der en lille gnist/lille smæk i
fingeren. Det skal tages med et gran salt, for det kan være så lidt,
at man ikke mærker det. Sker det, er betjeningen af mine dac´s
"frosset" i den stilling, de nu engang står i, og kan "kun" bringes til
live ved at tage 230 volt fra og så slutte den til igen. Har dog ingen
løsning til dig, da jeg bare lever med det. Har ikke jord overhovedet
på noget af mit anlæg. Måske du kan forbedre din oplevelse ved
helt al fjerne jord, alternativt sætte jord på hele molevitten.Bare for
at fortælle dig, at du ikke er helt alene


Det er da rart at vide at jeg ikke er den eneste der oplever noget
lignende :-). Det kan da være at det hjælper at fjerne
jordforbindelsen helt, eller måske rykke den over til et apperat der
er tændt hele tiden med anlægget?

Kan en strømskinde i bedre kvalitet måske hjælpe på det? Jeg
bruger bare nogle almindelige fra Silvan, så jeg tænker at kvaliteten
er fin nok. Men findes der nogen, der er bedre til at håndtere statisk
elektricitet?
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 24 Juni 2018 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Tager vi udgangspunkt i antagelsen, at fejlen udløses af udledning af statisk elektricitet. I så fald kan jeg ikke undgå at notere
mig at kabinettet til DAC’en er lavet af plastik, at dømme ud fra billeder af den. Og så tænker jeg - hvad hjælper det at jorde
apparatet?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 Juni 2018 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeh mener vist at det er aluminium med en gummibund.

Hvordan jorde man det, hvis strømforsyningen ikke har en
jordforbindelse i stikket?

Men ja det er udgangspunktet lige nu :-).
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 25 Juni 2018 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Med er fejlrate på omkring én gang om måneden og blot en formodning om hvad der udløser fejlen er chancen for gevinst i
kategori med at gå efter det store beløb i Eurolotto. Men som det udtrykkes i branchen “Spiller du ikke vinder du aldrig”.
Du kan jo starte med at forbinde aluminiumsvøbet (angivelig) til elektronikkens stel ved phonostikkene hvis du er i tvivl om hvor.
Derved at afskærme elektronikken fra påvirkning ad den vej. Uanset hvad, er elektrisk svævende, uforbundne chassisdele i
nærheden af følsomme elektroniske kredsløb aldrig at stræbe efter. Statisk opladning af energi i disse kan meget vel udløse at
digitalt styret elektronik låser eller på anden måde fejler. Endelig er der jo også legal grund til at kategorisere produktet som
grundlæggende fejlkonstrueret. Og hvad med mulig fejl i den separate netdel, når nu andre ikke har oplevet tilsvarende fejl.
Hvad med forsøgsvis at anvende en tilsvarende bedre udgave?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Juni 2018 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hvis det var en fejlkonstruktion, ville problemet være mere kendt tænker jeg? Og jeg kan intet finde på nettet og Arcam hævder også selv at de ikke har stødt på problemet før.

Phono stikkene stikker ud af aluminium kroppen og den ydre krans (jord forbindelse) har allerede kontakt med kabinettet, så jeg tvivler på at det kan være det. Man kan se det på billedet her:
https://images.cdn.whathifi.com/sites/whathifi.com/files/sty les/flexslider_desktop/public/brands/Arcam/arcam_irdac_ii_10 .jpg?itok=ep4HiiyB×tamp=1505124241

Men hvis DAC'en nu er tilsuttet effektforstærkeren, og effektforstærkeren er jordet, vil DAC'en så ikke jordes igennem effektforstærkeren?
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 25 Juni 2018 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Stelforbindelsen er på den måde etableret. Der er jord på forstærkeren, men ikke på strømforsyningen til DAC'en.
Enten skal der være jord på det hele eller også ingen jord på nogen af delene.
For er den ikke fejlkonstrueret må det være noget i din opstilling som provokerer fejlen frem. Vanskeligheden ligger i at finde årsagen.
Med dette indlæg har jeg opbrugt mine ideer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Juni 2018 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Ok det er også super input du har givet, sikkert noget jeg kan prøve af :-). Tak for hjælpen!
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 25 Juni 2018 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ja, den er svær .
Læg merke til Kajs "alt eller intet" m.h.t. jord.
For dig er det nok nemmest at fjerne jord på effektrinet, og så gi´ det et par måneder. Kunsstofgulvtæpper i samme stue er også noget bras. Godt med udluftning og masser af potteplanter kan ha´ en gavnlig effekt på andet end anlægget



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Juni 2018 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Fedt, jeg prøver at fjerne alle jordforbindelser og usb til
computeren, da den også er jordet :-). Må se om jeg kan huske at
vende tilbage om et par måneder, hvis det virker :-D.
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 25 Juni 2018 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Med jord på effekttrin og computer, lydkabler til effekttrin og USB til computeren få DAC’en jordforbindelse to steder fra.
Samtidig! Det gør ikke opgaven mindre tricky. Hvad kan der ikke snige sig ind i DAC’ens styrekredsløb via en støjimpuls fra
computeren via USB, når nu vi leder efter årsager til problemet.

Jeg har svært ved at se din opstilling som typisk for anvendelsen af DAC’en. Hermed måske forklaringen på at andre ikke har
oplevet det du gør. Vi må se hvad resultatet bliver.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes