Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 02:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: MiniDSP DRC-DI? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 01 Juni 2018 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

Hej
Nogen der har erfaringer med MiniDSP DRC-DI digital rumkorrektion enhed? Den skulle efter sigende manipulere lyden i det digitale domæne med FIR filtre, så man kan tilslutte enheden mellen lydkilden og DAC'en, uden at pille ved lyden i det analoge domæne.

Jeg tænker at det kunne være en fed opgradering til os der ikke vil have en stue der ligner et lydstudie :-).
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 01 Juni 2018 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Ikke lige præcis denne enhed, men har nok snart prøvet det meste med en DSP, samt læst en del om emnet og kan i grove træk sige følgende:

1. Hvis du benytter en DSP til at ændre frekvensgangen i forhold til en enkelt mikrofonplacering, så vil den også ændre sig alle andre steder i rummet - dvs at du skal sidder utrolig præcist i din lytteposition, for at opnå den samme oplevelser hver gang.

2. En DSP kan kun ændre i det elektriske domæne - dvs at du kun kan ændre det, som selve højttaleren spiller og ikke på nogen måde kontrollere hvad akustikken gør. Så hvis dit rum har en efterklang eller din højttaler har en uheldig udformning, kan dette heller ikke reddes med en DSP.

3. Akustik er resultatet af en kompleks kombination af den lyd, som reflekteres i rummet. Lyd reflektere på alt i rummet, men absorberes også i forskellig grad - hertil kommer også at lyden spredes ujævnt ud i alle retninger fra din højttaler og derfor betyder det meget hvor de er placeret.

4. Grundet udformningen af din højttaler(gælder alle højttalere), så kan du med en DSP ikke ændre hvordan lyden spredes ud fra din højttalere, men kun ændre på mængden af lyd ved forskellige frekvenser, som kommer ud fra dine enheder i højttaleren. Så hvis du ændre frekvensgangen f.eks i din mellemtone, så vil udformningen af højttaleren og filteret heri, stadig dikterer hvordan højttaleren spreder lyden og derfor hvordan den vil opfører sig i et givent rum. Sagt på en anden måde - med en DSP kan du ændre den direkte lyd lige foran højttaleren, men den spredte lyd ud til siderne er ultimativt bestemt af højttaleren facon, enhedernes størrelse og filterets opbygning. Og i de fleste lytterum er langt størstedelen af det vi høre - reflekteret lyd og i mindre grad den direkte lyd.

5. Så med en DSP - uanset dens art, bit-rate, pris, FIR/IIR, analog/digital osv - kan du godt nok rette lyden til ved at f.eks dæmpe et dominerende hæv i diskanten eller for meget fylde i mellemtonen - så længe man er klar over de kompromisser man indgår i den sammenhæng - hvilket selvfølgelig stadig kan give et glimrende resultat, som i det store hele vil kunne blive bedre end ingen DSP - dog skal man forstå at man let balancere på en knivsæg, som meget hurtigt kan gøre det hele bedre men også meget hurtigt meget dårligere - hvis ikke man holder tungen lige i munden.

6. I bassen er det en noget andet snak. Det er fordi at bølgelængden på lyden, bliver længere/større når frekvenserne bliver lavere/dybere. Så hvis du f.eks har en voldsom forstærkning i rummet ved 60hz, som gør bassen buldret og upræcis, så kan du rimelig uproblematisk ændre på frekvensgangen her og opnå fine resultater. Det skyldes at når bølgelængden er så lang, som ved 60hz, så reflekteres den flere gange i rummet før vi opfatter den og derfor er det i mindre grad et problem med udformningen af højttaleren og vi har derfor mere frit spil med mulighederne i en DSP hernede i bassen. MEN - dine højttalere er stadig domineret af deres placering.

7. Hvis du måler at dine højttalere mangler bas ved en given frekvens, så kan du ikke bare skrue op for bassen. Det skyldes at de lange bølgelængder let udfaser hinanden, når de "danser" rundt i rummet. Så i dette tilfælde er det bedre at flytte højttalerne lidt, indtil at du har færrest mulige "huller" i frekvensgangen og så dæmpe de "pukler" som er tilbage. For man kan i teorien bruger uendelige mængder energi, effekt og membranvandring på at "fylder" en udfasning ud, som er opstået pga 2 eller flere basenheder, som udfaser hinanden i et givent rum - hvilket let ødelægger både lyden og udstyret.

8. Ja - en DSP er et genialt værktøj, som kan få lyden op på et meget højt niveau - hvis teknologien benyttes inden for de rammer akustikken og vores hørelse, har sat.

Det er et kæmpe emne og jeg har bare lige skrabet lidt i overfladen her på en fredelig fridag, hvor jeg stadig har tom mave og kun er nået igennem min første kop kaffe. Så spørg endelig ind, hvis der er noget, som er uklart eller ikke blev beskrevet ordenligt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1271
Sendt: 01 Juni 2018 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

faktisk foretrækker jeg IIR filtre over FIR filtre.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 01 Juni 2018 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Tak for al den brugbare praktiske info Thor :-). Det er altid godt at få delt nogle "hands on" erfaringer frem for al den
teori og pseudo videnskab der oversvømmer internettet i hi-fi verdenen!

Jeg havde faktisk slet ikke overvejet at justere i frekvensområdet over bassen, jeg vil bare gerne have bassen tilpasset,
der hvor rummet "runger med". Siden jeg ofte hører musik uden for lytte positionen kan jeg godt se at jeg ikke skal
overveje at justere højere end bass området. Kan man stille filterparametrene til kun at manipulere noget af
frekvensområdet, og lade resten være?

Jeg havde også tænkt over om der måske er nogle bas "huller" i min lejlighed, men nu ved jeg da at jeg ikke skal bruge
tid på at prøve at rette det med rumkorrektion, hvis det alligevel bliver absorberet :-) tak for tippet.

P.las hvorfor foretrækker du iir frem for fir?
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 01 Juni 2018 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

IIR og FIR er to forskellige ting. IIR er den simple som dybest set ikke kan andet end det normal eq og delefilter kan lave. Det er blot nemmere, og man
kan lave delay = nemmere og bedre sammenhæng mellem højttalerenhederne. FIR kan også lave IIR filtre, men er mere CPU krævende. FIR kan
desuden ændre frekvens og lave delefilter helt uden at ændre fasen, og man kan lave uendeligt skarpe filtre. Man skal blot passe på pre ringing, men
ordenligt udført skal man ikke tænke på dette. Man kan også lave lineær fase på alle højttalere med FIR filtre. Det kan man ganske enkelt ikke på nogen
som helst anden måde.

Man kan enten selv skabe FIR filtre = meget svært selvom der findes hjælpeværktøjer, eller man kan tilkøbe Dirac live til mini dsp.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 01 Juni 2018 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Personlig foretrække jeg bløde justeringer. Jeg her bøvl med bassen, og har prøvet hårde og stejle justeringer, og mister blot al energien, men får en flot
frekvensgang. Min løsning blev en helt anden højttaler type = open baffle
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 01 Juni 2018 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen, når du siger at bassen mister energien, hvad mener du
så?

Jeg har selv tænkt over om man dæmper de direkte lydbøljer og
mere har resonancen tilbage, jeg ved ikke lige om det giver et
dårligete resultat? Måske man mister punch i bassen?
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 01 Juni 2018 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

jeg har en MiniDSP m. Dirac - og den helt korte version. Det virker fantastisk...slut, finale, dut. Den lidt længere version.
Digital_Thor har selvfølgelig ret. En DSP kan jo ikke redde alting, men indenfor de rammer den håndterer vil jeg aldrig undvære
det.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 01 Juni 2018 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
IIR og FIR er to forskellige ting. IIR er den simple som dybest set ikke kan andet end det normal eq og delefilter kan lave.


Bortset fra at det er omvendt. Et FIR filter kan ses som et IIR filter uden feedback. Resten af påstanden vil jeg mene også gælder for FIR filtre
medmindre jeg misforstår. Fordelen ved den digitale løsning er at det kan være meget simplere end den analoge løsning på samme problem.

Til trådstarter - du skal være opmærksom på at hvis du vil arbejde med lave frekvenser, så kræver FIR filtre en ret lang række af koefficienter. I praksis
vil det betyde en eller anden form for delay. Det delay kan stort set undgås med et IIR filter, som også kan laves meget skarpere af samme grund.

I øvrigt er det at tale om FIR vs IIR en simplificering. Der findes et hav af filterdesigns indenfor begge grene, alle med forskellige trade offs.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 02 Juni 2018 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Nicolai88 skrev:
Tak for al den brugbare praktiske info Thor :-). Det er altid godt at få delt nogle "hands on" erfaringer frem for al den
teori og pseudo videnskab der oversvømmer internettet i hi-fi verdenen!

Jeg havde faktisk slet ikke overvejet at justere i frekvensområdet over bassen, jeg vil bare gerne have bassen tilpasset,
der hvor rummet "runger med". Siden jeg ofte hører musik uden for lytte positionen kan jeg godt se at jeg ikke skal
overveje at justere højere end bass området. Kan man stille filterparametrene til kun at manipulere noget af
frekvensområdet, og lade resten være?

Jeg havde også tænkt over om der måske er nogle bas "huller" i min lejlighed, men nu ved jeg da at jeg ikke skal bruge
tid på at prøve at rette det med rumkorrektion, hvis det alligevel bliver absorberet :-) tak for tippet.

P.las hvorfor foretrækker du iir frem for fir?


Til bas skal du slet ikke tænke på FIR kontra IIR  -hvilket skyldes at FIR har sin styrke i at kunne rette fasen ud ved alle frekvenser, som mest er relevant i området imellem 500 og 7.000hz, hvor vores øre er mest følsomt over for mindre variationer. Mine højttalere er fuldt aktive, dvs at jeg har en forstærker til hver enhed og kan justere filteret fuldstændigt pr enhed, hvor jeg benytter IIR til selve filteret og herefter kunne jeg så bruge FIR til at "folde" lyden, så fasen også bliver jævn. Men hvis du f.eks vil have en jævn fase fra 500hz og opefter, så kræver det at du forsinker alt herover til at være forsinket til de 500hz, som så gør at al lyden bliver lidt forsinket, lidt som at høre internet eller DAB radio ved siden af en gammel FM radio. Det skyldes at FIR filteret er nød til at folde(convolve) lyden så alle frekvenserne kommer samtidig. Derfor ville det kræver meget forsinkelse og ekstra processorkraft at rette fasen ud helt ned i bassen. Her kommer så det problem at vi faktisk i de fleste tilfælde slet ikke opfatter faseproblemer, som så stort et problem og derfor er det typisk ikke besværet værd og slet ikke i bassen. Under ca 100hz er lyden totalt rundstrålende, hvilket betyder at bølgelængden er så lang at du ikke kan opfatte hvor den kommer fra, fordi den allerede har reflekteret flere gange på alle vægge, lofte, gulve osv, før vores øre kan opfatte den, som en trykændring og derved, som baslyd.

Hvis det "kun" er bassen du vil rette op på, så er det i flere tilfælde ikke engang nødvendigt med en DSP - men derimod et spørgsmål om at få flere baskilder - altså et antal subwoofer, som strategisk placeret og justeret med fasen og gain, kan give dig netop den jævne basmængde i hele rummet, samt rette den op.
Dette kan lade sig gøre, fordi en subwoofer eller basenhed, med en given placering i rummet vil have netop EN "profil", dvs du nærmest kan tegne et kort over rummet, hvor den ene basenhed vil have dyk og hæv forskellige steder i perfekt relation til dens placering. Det smarte ved flere baskilder er så at man kan "lægge" flere "basprofiler" oven i den første man har og på den måde ende op med en jævn bas i hele rummet.
Så lige nu oplever du sikkert at bassen ændre sig markant når du går rundt i rummet. Hvis vi nu leget med at tanken at du køber 2 subwoofer, som passer ca i størrelse med den basformåen du allerede har i dine fronthøjttalere - ca. - gerne en lille smule større. Så placere du den ene subwoofer i et hjørne ved den ene fronthøjttaler og den anden subwoofer sætter du diagonalt modsat af den først, men samtidig lidt mere frit - altså helst ikke i et hjørne. Pointen er så at du har dine fronter lidt frit, 1 subwoofer i et hjørne og 1 subwoofer stående lidt frit men stadig bagerst i forhold til din lytteposition. Nu får du 4 forskellige steder din bas kommer fra og summeringen af disse 4 kilder, kan med lidt justering komme til at komplimentere hinanden, så bassen hverken er for meget eller for lidt  - nogen steder i rummet. For grundreglen, som 100% står ved magt, som diktere at hvis du bruger en DSP til at rette bassen for EN højttalere, netop vil ændre bassen alle andre steder - er direkte modsat når du har flere baskilder - hvor du netop opnår god bas alle steder, så snart du har god bas ET sted. Uhyggelig simpelt og vildt fedt og svært at leve uden, så snart du har fået det sat op. Tricket er at holde delingen til subwooferne til under ca 90hz, så er du sikret at du ikke kan lokalisere bassen og at sammenhængen med fronterne bliver homogen. Typisk ville jeg starte med at sætte fasen til "0" på subwooferne og så tilpasse gain på dem begge til at du ikke rigtig kan fornemme at der for meget ekstra bas. Herefter skal du forsøge at måle dig til en rimelig jævn frekvensgang uden dyk og se om du kan ramme et niveau, hvor du kun har et stort hæv, som netop er der hvor dit rums størrelse har sin "mode", dvs der hvor højde, bredde og dybde går i resonans og derfor bibeholder den given frekvens i lang nok tid til at det opleves, som ekstra bas. Hvis det er ved f.eks 60hz, så kan du med succes gå ind og dæmpe præcis det område med en DSP, som jeg ville nøjes med at indføre kun til subwooferne. Samarbejdet imellem dine fronter og 2 subwoofere skulle gerne give dig en meget fin og ganske jævn respons, som netop kun kræver 1 korrektion, som fint klares af en enkelt PEQ i et IIR filter.

Jeg benytter selv 4 subwoofere - fordi det - ja er bedre Og jeg kan sidder i hjørnet eller gå rundt ude i mit åbne køkken uden at bassen går amok. Jeg har desuden benyttet princippet i mange forskellige setups, i alt fra store ekstremt dyre systemer til de helt simple - og alle steder virker det hamrende godt uanset rummets udformning eller generelle dæmpning osv.

Desuden er det nok en god ide at jeg ikke fik lokket dig for meget til at ændre andet end bassen til at begynde med, da du netop vil opleve din mellemtone og diskant, som meget mere åben og klar, efter at du får rettet bassen, da bassen netop har meget mere energi end de 2 andre, hvilket så gør at den faktisk kan dominere og maskere lyden lidt fra toppen.

Ja desværre - en DSP kan kun rette i ET punkt. Har man et akustikproblem - hvilket vi alle har - så kan det med succes kun løses med akustikløsninger og en subwoofere er sådan set bare en aktiv basfælde, som samtidig kan bidrage.

Håber det giver mening og at jeg ikke har lokket dig til at bruge for mange penge
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 02 Juni 2018 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået vejen med subwoofer. Jeg var dog valgt at stille subwooferen i hjørnet. Så
jeg benytter en dsp forbundet til subwooferen for at holde rumresonanserne i ave.
Det virker rimelig godt, men en ekstra subwoofer står på ønskelisten.

Trådstarter nævner intet om subwoofer, men der er vel intet i vejen for kun at korrigere
for de laveste frekvenser - afhængig af hvilken dsp han benytter
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 02 Juni 2018 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Det var også derfor at jeg skrev "leger med tanken"

Han skal selvfølgelig have lov til at gøre, som han lyster

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 03 Juni 2018 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Spændende emne alligevel, der ligger mere i det end jeg lige troede :-). Jeg tænker at faseforskydning er noget man kaster sig ud i med 100% aktive højttalere og ikke passive højttalere som mine. Men pludseligt ser jeg da fordele ved aktive højttalere, som f.eks. Dynauido eller B&O producerer.

Jeg kan godt lide idéen om at flere baskilder kan fylde rummet ud og udjævne lyden, men flere baskilder er udelukket, jeg har dog allerede mine 1,1 meter høje højttalere stående i stuen, der er ikke nogen grund til at udfordre min forlovets grænser på det punkt her :-D. Det virkede bare fedt at jeg lige kunne smide en lille boks ind i kæden, der kan blive gemt væk i mit Hi-Fi møbel, som lige kunne rette bassen ud fra 40 til 100 Hz. Men jeg må hellere prøve det af via computeren først, jeg mangler dog bare en måle mikrofon til det.

Det behøver heller ikke at være en perfekt løsning, men bare bedre :-). Tak for al den nyttig info!
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 04 Juni 2018 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Lineær fase kan du sagtens korrigere på passive højttalere. Det er
faktisk det som Lyngdorf er kendt for ned f.eks lyngdorf dpa1 eller
andet med room perfekt. Dirac live er i princippet det samme
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 05 Juli 2018 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt Dirac Live til at korrigere for bassen mellem 30-120 hz. i vores stue, og det fungerer rigtig godt. Når jeg måler i REW efterfølgende kan jeg se, at jeg nærmer mig lineær fase i bassen, men ikke helt.

Min "room mode" har en resonans ved 52 hz, som var dybt irriterende. Den er mindsket gevaldigt. Samtidig havde jeg et træls hul i bassen ved 85 hz, som Dirac har hjulpet meget på. Tilsammen giver det et rigtig fint resultat.

Jeg synes generelt, at det giver mærkelige resultater at hæve frekvenserne digitalt i en parametrisk EQ, og derfor prøver jeg så vidt muligt at sætte målkurven til det punkt, hvor frekvenserne dæmpes mere end de hæves. Herefter kan jeg så lave en room gain på den parametriske EQ i Roon med en blød, nedadgående kurve fra 0 db i bassen til -6 db i toppen.

Jeg har så en række andre faseskift længere op i frekvensspektret, men jeg har indtil videre valgt kun at korrigere i Dirac op til 120hz, da jeg synes, det ændrer for meget på højtalerens karakteristik, når jeg korrigerer op i mellemtonen. Desuden synes jeg ikke, Dirac korrigerer helt godt nok i tidsdomænet. Jeg kan se i REW, at de tidlige refleksioner (op til ca. 20 ms) kun falder 8-10 db i styrke - jeg synes at have læst, at de gerne skal falde 15-20 db på den tid. Har du nogle holdninger til det, Thor_Digital?
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 05 Juli 2018 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

@nyssa_temp

Der er rigtig meget energi i basområdet og derfor betyder det meget at få styr på netop de dybe frekvenser, så de ikke dominere det totale lydbillede - især din "room mode", som du så rigtigt har oplevet, som værende rigtig irriterende.

Man skal faktisk arbejde sig baglæns - hvilket ganske få gør. Du skal gøre dig det klart hvor stort et lydtryk du ønske og så arbejde dig baglæns, med valg af enheder, størrelse, effekt, gainstruktur osv. - hvis det altså skal være helt i perfekt. Vi har dog sjældent kastet os ud i at holde os så matematisk til hifi, så vi skruer bare lidt mere op, så længe det lyder fornuftigt indtil vi har fået nok volumen. Problemet er at når du "gainer" for meget i en DSP, så risikere du nemt at overstyre systemet. Alt har et maksimum eller minimum, for at virke optimalt og hvis du kommer til at "klippe" i en DSP eller lignende, så går det hurtigt ned af bakke med lyden. Så det er netop en god ledetråd at tage det laveste punkt og dæmpe resten. Hvis det f.eks er en subwoofere, som har et dyk, så skyldes det for det meste en akustisk udfasning, som du i teorien kan hælde uanede mængder energi i - uden at det hjælper noget. En udfasning er nu engang en udfasning.

Når det kommer til området over det rundstrålende område - typisk over ca 100hz i de fleste rum, så det ikke længere muligt at bede en DSP om at korrigere for lyden, "væk" fra højttaleren, da denne lyd er et produkt af akustikken og udformingen af enheden og det kabinet, som den sidder i.

Du kan muligvis lave en middelværdi eller finde et enkelt punkt hvor din mikrofon "fortæller" dig at alt er i orden. Men forsøg endelig ikke at flytte mikrofonen eller dit hoved - for så styrter den smukke frekvenskurve i grus.
Så snart lyden forlader en enhed - om man vil - så stråler den ud i alle de retninger, som den givne enhed og kabinet tillader. Og så snart lyden har forladt enheden, så er den i det akustiske domæne, som frontbaffelen og rummet totalt dominere.

Så hvis du med en DSP retter op på en højttaler lige foran, så vil du uden tvivl ødelægge frekvensgangen i en anden vinkel ud til siden på højttaleren, som så reflektere på et eller andet i dit rum og på den måde "deltager" i at tvære dit samlede resultat ud i form af et komplekst virvar af reflektioner og difraktioner, som tilsammen laver et utal af dyk og hæv på en given frekvenskurve i et givent målepunkt.

Så dine enheder og dit kabinet, skal være udformet til at sende lyden imod dig og ikke ud på nogen vægge, som kan nå at sende det tilbage til dine øre, inden for de der få millisekunder, som du nævner - hvor øret er i stand til at skelne den direkte lyd fra reflektionen.

Hvis en DSP skal kunne styre direktivitet/spredning - så skal der flere DSP-styrede enheder til, som f.eks Beolab 90 - hvilket vist er alt andet end en normal højttaler

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Nicolai88
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 06 Juli 2018 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

nyssa_temp skrev:
Jeg har brugt Dirac Live til at korrigere for bassen mellem 30-120 hz. i vores stue, og det fungerer rigtig godt. Når jeg måler i REW efterfølgende kan jeg se, at jeg nærmer mig lineær fase i bassen, men ikke helt.

Min "room mode" har en resonans ved 52 hz, som var dybt irriterende. Den er mindsket gevaldigt. Samtidig havde jeg et træls hul i bassen ved 85 hz, som Dirac har hjulpet meget på. Tilsammen giver det et rigtig fint resultat.

Jeg synes generelt, at det giver mærkelige resultater at hæve frekvenserne digitalt i en parametrisk EQ, og derfor prøver jeg så vidt muligt at sætte målkurven til det punkt, hvor frekvenserne dæmpes mere end de hæves. Herefter kan jeg så lave en room gain på den parametriske EQ i Roon med en blød, nedadgående kurve fra 0 db i bassen til -6 db i toppen.

Jeg har så en række andre faseskift længere op i frekvensspektret, men jeg har indtil videre valgt kun at korrigere i Dirac op til 120hz, da jeg synes, det ændrer for meget på højtalerens karakteristik, når jeg korrigerer op i mellemtonen. Desuden synes jeg ikke, Dirac korrigerer helt godt nok i tidsdomænet. Jeg kan se i REW, at de tidlige refleksioner (op til ca. 20 ms) kun falder 8-10 db i styrke - jeg synes at have læst, at de gerne skal falde 15-20 db på den tid. Har du nogle
holdninger til det, Thor_Digital?


Tak for input. Jeg er ikke så begejstret for at arbejde imod en absorbering, jeg kunne forestille mig at man kan få bas enhederne til at bunde ud ret nemt, fordi de blever presset for meget.

Hvilken mikrofon bruger du til afmålingerne?
Til top Vis Nicolai88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai88
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 07 Juli 2018 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Præcis. Man skal helt klart vide hvorfor en enhed spiller lavere ved et givent frekvensområde. Det kan jo netop skyldes en udfasning, og så kan man netop ikke bare skrue op.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 07 Juli 2018 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Nicolai88 skrev:
[Tak for input. Jeg er ikke så begejstret for at arbejde
imod en absorbering, jeg kunne forestille mig at man kan få bas enhederne til
at bunde ud ret nemt, fordi de blever presset for meget. Hvilken mikrofon
bruger du til afmålingerne?


Jeg bruger en kalibreret Umik-1 til målinger. Jeg har siden lavet en simpel
bassfælde ud af et par sammenrullede dyner og placeret i det hjørne,
hvornder samles mest basenergi, hvilket tæmmer min resonans en del.

På målinger ved denne opsætning kan jeg se på vandfaldsdiagrammet, at
decaytiden for 52hz er faldet fra 500 til 300 ms.

De udfasninger, som er tilbage ved lyttepositionen, forestiller jeg mig kan
bearbejdes med fasekorrektion. Jeg har brugt nogle dage på at måle og
generere impulser i rePhase, som jeg så kan danne filtre af i REW for at prøve
korrigerere for forskellen mellem lineær fase og mit systems fasedrej. Det er
lige på nippet til at det bliver for teknisk for en lægmand som mig, men jeg er
godt igang med at læse på fora :)

Jeg har ikke kørt nogle af filtrene aktivt i en convolution engine endnu, men
regner med at bruge Roon.
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 
nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 07 Juli 2018 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Tak for forklaringerne, @Digital_thor.
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes