Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 13:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Helicon 400 vs SA eplorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 22 April 2018 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hey:) Jeg har planer om, at låne min kamerats Helicon 400. Det er en utrolig stor forskel på det som jeg hører hjemme hos min kamerat og det som høres hjemme hos mig, i mine SA explorer.
Om det skulle ske, at Helicon inponerer hjemme i min stue,.. det er det som jeg tænker på... Hvordan står de to højtalere til hverandre når det kommer til værdi.. Mine 5 år gamle SA explorer som jeg købte nye, og min kamerats 10år gamle Helicon 400? som han også købte nye. Jeg ved heller ikke hvad nye Helicon kostede dengang. Om jeg skal til at forhandle...

Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 23 April 2018 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan lide et unaturligt hæv i øvre diskant-område, så kan du sikkert godt lide Helikon. Jeg tror at SA spiller bedre. Pris, slå 60 % af nyprisen af
dem begge, så har du en nogenlunde idé om niveau. Helikon holder nok prisen lidt bedre - Men der findes jo flere modeller af den, så svært at sige noget
entydigt om.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 23 April 2018 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Takk Roky er det noget jeg ikke vil have, så er det "hæv i øvre diskant-område"
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 23 April 2018 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Om nu du får et unaturligt hæv i diskanten eller ej, kommer an på rum, placering og det udstyr du lytter på. Så lad det komme
an på en prøve, som jeg læser det har du mulighed for at prøve i eget lytterum, hvilket er det eneste rigtige.
Lad os vide hvad du oplever og hvad valget falder på, og hvorfor. Kan desværre ikke hjælpe med prislejet. God fornøjelse.

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 23 April 2018 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Helt enig, det kommer meget an på rummet og placering. Udstyr burde ikke have den store påvirkning. I hvert fald på ingen måde nok til at fjerne det
hæv. Men det kan jo være at du synes at de lyder godt Og hvis den er lidt ekstra fyldig i bunden kan det være at klangbalancen er fin.

Der er vidst flere modeller/generationer af Helikon, hvilket har indflydelse på prisen.

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 23 April 2018 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hævet i diskanten, skyldes nok det, at man ønsker højttaleren ikke vinkles mod lytte pladsen, men står næsten parallelt med væggen bag dem. Så rettes denne stigning ud til en mere jævn kurve. Diskanten falder jo altid noget af ud til siden op til 30 grader. Stiller man de fleste Dali højttalere så de peger mod lytteren, er diskanten for fremtræden.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Seniortom
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 14 April 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 23 April 2018 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Hvis du kan lide et unaturligt hæv i øvre diskant-område, så kan du sikkert godt lide Helikon.


Roky har du hørt de Dali Helicon 400? Og hvad er det for et unaturligt hæv du mener. Hvor ligger det?
Til top Vis Seniortom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seniortom
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 24 April 2018 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har ikke hørt dem. Stereophiles beskrivelse og måling af dem, er hvad jeg har taget udgangspunkt i.

I min optik er diskantniveauet for højt. 2-3 dB for højt i området 2-3 Khz. Og ca 3 dB for højt omkring 10 Khz - Og det peger så godt som alle undersøgelser også i retning af. En højttaler skal/bør ikke have en ret frekvensgang fra 20-20.000 Hz fra en måling "in room" - Men et begyndende fald fra enten 200 hz eller 1 Khz. Og rulle mere eller mindre af så niveaet er -6 eller lidt mere nede omkring 20.000 Hz. Ikke brat, men i en jævnt faldende kurve. Frekvensresponsen er langt fra alt der er at sige om en højttaler spiller godt eller skidt, men den er en fin rettesnor om hvordan man kan forvente at den lyder.

Den mere eller mindre fastlagte opbrydning af mellemtonen, ser heller ikke ud til at være tilstrækkeligt dæmpet i filteret - 5-7 Khz. Men igen, det kan være at trådstarter synes rigtig godt om dem. Såvidt jeg er bekendt, er alle Dali højttalere konstrueret så de ikke skal lyttes til on-axis. Måske "ekstra" diskant sælger - Eller at kundegruppen ønsker mere diskant. Det ved jeg ikke. Og jeg har intet imod Dali højttalere.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 24 April 2018 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Spennenda jeg kommer til at låne helicon 400 i dag. Min kamerat synes at mine explorer er alt for lyse og har en alt for klar lyd. Men han lytter
mest til Rock fra 70erne. Næstan alle LPer som han tager med til mig, lyder bedre hjemme hos ham.
Derimod synes jeg, at neæten alt, som jeg synes lyder godt hjemme hos mig, lyder bedre hjemme hos mig. Det som jeg lytter til er blandt andet jazz fra
60erne. og ellers "behagelig musik"
Nu får vi høre i kveld :)
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Seniortom
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 14 April 2018
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 24 April 2018 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Roky hævet ved de 2-3 kHz kan jeg ikke finde og hævet ved 10 kHz giver jo bare mere luft i lyden, det er jo ikke det diskant man høre det ligger længere nede

https://www.stereophile.com/content/dali-helicon-400-mk2-lou dspeaker-measurements
Til top Vis Seniortom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seniortom
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 24 April 2018 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Bliver spændende at høre dine indtryk.

Seniortom: Her er et spændende link, der beskriver den "optimale" in room frekvensrespons:

review/">https://www.computeraudiophile.com/ca/reviews/dy nau dio-focus-600-xd-loudspeaker-review/

Man kan via DSP nemt justere niveaet lidt ned på en passiv højttaler. Så kan man se hvad man foretrækker. Du kan have ret i et hævet ved 10 Khz kan tilføre lidt luft - Selvom jeg vil mene at det ligger højere i frekvens.

Mht hævet ved 2-3 Khz er det jeg mener at der er for meget niveau i det område. Jeg har fundet at området omkring 1000 Hz også er vigtigt at få på plads - Der skal ikke meget til at tippe klangbalancen. På gode højttalere, kan man nemt observere en ændring på under 1 dB. Det er på ingen måde meningen at jeg vil erklære at det er en dårlig højttaler. Der er mange højttalere i dag som, selvom der er god evidens for hvad det optimale er, er tunet for lyst.

Det sjældent et problem med gode indspildninger at der er for meget niveau i det område - Men hvis det modsatte er tilfældet, opstår der hurtigt lyttetræthed. Det synes jeg i hvert fald
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 24 April 2018 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Så har er jeg kommet til min konklusjon.Det tog ikke en uge, som jeg havde forventet men en time :) Lad mig først sige, at jeg betragter ikke mig selv som særligt musikalsk, og jeg har ikke forstand på højtalere. 2-3 Khz og DSP siger mig ikke noget. Så selvfølgeligt er noget af det som jeg siger, ikke korrekt, men det er mine øre som skal, og min kones:) som skal afgøre hvad de foretrækker.

Jeg spillede først et par numre af Eva Cassidy Songbird, og Norah Jones Come Away with me. Lyden var anderledes, og jeg lagde mærke til, at jeg syntes at kunne høre den kraftige konstruksjon, som Dali har. Bassen er mere dominerende, og jeg kunne høre lidt mere detaljer i diskanten. Når Eva Cassidy havde spillet et par numre, sagde min kone, at det var første gang at hun havde fået ondt i ørene.

Så prøvede jeg en af mine favorit jazz albums, Kenny Burrell Midnight Blue. Her var det helt klart for mig, at det som jeg har erfaret med min eplorer, langt overgik det som jeg hørte i Dali 400. Dali har mere bass, men den "kom ikke op at flyve" om jeg kan sige det sådan. Det virker som at den tunge bass, ikke helt klarer at følge med. Min kone som sad ut i køkkente, sagde, at det lyder som om der ligger en dyne over højtaleren, når den spillede denne jazz LP, som hun har hørt mig spille MANGE gange.

Så gik jeg til en af mine top 3 LPs. Dire Straits Comminique. Her var 2min rigeligt, til at afgøre, at når det kom til den musikalske oplevelse. så kommer Dali ikke nær det som eploreren leverer.
Mit indtryk er, at de lette og hurtige komponenter i eploreren, er med til at give den noget luftigt og musikalskt, I hvert fald når det kommer til Jazz. Det virker som, at det er en pris at betale, når man har en tung bund, som jeg synes Dali har. Det virker for mig, at selv om Dali har en diskant som er "højere" og en bund som er lavere, kraftigere, så spiller komponenterne langt bedre sammen i Explorer. Det var simpelten mere sprutlende musik i exploreren, og jeg synes også at kvindestemmerne lyder mere naturlige.

Min kamerat siger at det er fordi, at min Yamaha as 2100 ikke er kraftig nok . Det tvivler jeg på,,jeg synes at de har kraft nok:) Nå men dt kommer jo an på smag. Når min kamerat spiller, så vil han føle et punch fra bassen. Han synes at Eplorer er dame højtalere. Jeg kører Toyota og han kører Mustang sådan er vi forskellige, og derfor laves der forskellige biler,,og højtalere  Jeg er blevet mere gled for min explorer i dag

Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 25 April 2018 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Spændende. Søger du så i en anden retning eller beholder du hvad du har ?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 25 April 2018 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg beholder mine Explorer. Jeg synes de er musikalske højtalere, om man kan sige sådan. Alle komponenter spiller godt sammen. Der er mange
forskellige instrumenter, som høres klart tydeligere i Helicon 400. F.eks Nora Jones Come Away with me. Basspilleren høres inponerende klart og
realistisk, klart bedre end i Explorer, men det smelter ikke sammen med musikken. Jeg er heller ikke inponeref af Helicon diskant, den er en smule kynisk
og smelter ikke sammen imusikken på samme måde som i Explorer. Overgangen, om man kan sige sådan, fra mellemtone til diskant, i explorer, er i
mine øre langt bedre.
Jeg har været lidt utilfreds med mine Explorer, savner lidt varme og noen ganger synes jeg at der er for meget luft. Nu er jeg meget bedre fornøjet med
dem. Jeg synes at filosofien bag Explorer, passer langt bedre til min smag. Jeg vil hellere savne lidt varme i mellemtonen, eller en tungere bass, end at
have rigeligt af det. Det handler ikke om hvor "gode" de forskellige komponenter er, men hvor godt de spiller sammen   
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes