Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 04:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Forlænge kabel fra pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LP-Begynder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 April 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 15 April 2018 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Info om setup:
Forstærker: Rega Brio R 2011 (Har indbygget Riia)
Pladeafspiller: Rega RP1 (2015)

Første spørgsmål: Er det dumt at have sin forstærker under pladeafspilleren(Ca. 0,5 m. i mellem)? (Tænker på om det kan skabe forstyrrelser)

Andet spørgsmål: Jeg overvejer at forlænge mit kabel fra pladeafspilleren til forstærkeren vil det være dumt at forlænge det på denne måde? Eller vil en bedre løsning være at forlænge ved at bruge en Riia (Rega Fono Mini A2D) og så forlænge  fra riia til forstærkerens input uden at bruge forstærkerens Riia indgang?

På forhånd tak! :)
Til top Vis LP-Begynder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LP-Begynder
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 15 April 2018 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej LP-Begynder.

1: Om forstærkeren står under pladespilleren, eller ved siden af vil normalt ikke have nogen betydning, så længe du bare ikke forhindrer forstærkeren i at komme af med varmen. Det burde dog ikke være noget problem, hvis der er 0,5 meters afstand, og der ikke er andet som blokerer forstærkerens ventilation.
Indstråling af støj/brum kan være lidt uforudsigelig med vinylafspilning, men jeg vil være overrasket hvis du får problemer i den beskrevne opstilling. Jeg antager at du benytter den Ortofon Om5 som tilsyneladende er standart på RP1. Den har et fornuftigt output på 4mv, og er ikke specielt følsom overfor opsamlet brum.

2: Er kablet på din pladespiller blevet forkortet?. Normal længde på tonearmskabler er 1,2m, så der burde da være rigeligt. Men helt generelt, er det ALTID en fordel med så korte kabler som muligt. Og med et signal som er så svagt som signalet fra en pu (Og som tilmed får hævet bassen temmelig kraftigt i en riaa), så gælder det i høj grad om at minimere risikoen for indstrålet støj/brum. Så jo kortere kabel jo bedre.
Hvis vi snakker om at minimere risikoen for indstrålet støj, så er løsningen med en Rega Fono mini langt bedre end bare at forlænge kablet, idet den giver 500mv ud, hvis den får et input på 5mv. Den støj som eventuelt opsamles i kablet, vil jo derfor blive forstærket markant mindre, hvis den opsamles efter riaa. Men om den indbyggede riaa i din forstærker, er bedre eller ringere end den separate kan jeg ikke sige, og det er jo unægtelig temmelig væsentligt her.

Så altså, prøv at opstille det med forstærkeren 0,5m under pladespilleren. Jeg vil være meget overrasket hvis det giver problemer. Og undlad at forlænge pladespillerens kabel med mindre, at det er tvingende nødvendigt.

Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes