Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Svs sb/pb-4000? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 12 April 2018 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er der nogle der har erfaringer med disse subs?

Har pt. En lukket (SVS SB-12plus), men kunne godt tænke mig en mere kraftfuld sub, der virkelig kan mærkes også, samt endnu mere præcision.
Nuværende har jeg bestemt været glad for, men mere vil have mere.

Rummet er 22kvm.

Er der evt. nogle der ejer en af disse? Kunne være fantastisk at høre dem.

Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 12 April 2018 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du går fra en lukket til en kraftigere med port. vil du få en bas der ikke er så præcis og nuanceret. Jeg ville i stedet kigge prøve at låne en af samme
model hjem, for at se om du synes det giver en mere kontant bas, med mere membran areal. Du skal have en hvor enheden vender fremad. Jeg har
aldrig forsøgt mig med en sub, hvor der er port der vender fremad, på videoer jeg har set, bliver der flyttet en masse luft og derved mere portstøj, om du
mærker det, som en decideret tryk, er jeg svar skyldig på.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 12 April 2018 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Til det lille rum? Køb du bare en sub mere, så skulle den være hjemme? Og igen....placering.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 12 April 2018 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Yes - og placer dem diagonalt i rummet, gerne den ene i et hjørne og den anden lidt frit. Derefter leger du med fasen og gain, indtil at det begynder at lyder godt. Sæt 1 sub ved din ene fronthøjttaler og start med fasen i nul. Den anden skal stå lidt mere frit - gerne langs væggen langs den ene side i dit lytterum. Nummer 2 indstille du stille og roligt gain og fase på - indtil der hverken er for meget eller for lidt. Husk at det er en god ide at spille en del forskelligt musik, så du får et indtryk af balancen i hele lydbilledet. Du bliver hurtigt træt at for meget bas og for lidt bas er også lidt kedeligt - prøv dig frem, det bliver kun federe, bedre og sjovere med flere subs
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 14 April 2018 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

JackD.

Er også meget skeptisk ift. en portet. Specielt da den er SÅ stor som den er. Rummet er kun 22kvm ca.

Der bliver nævnt igen og igen af det jeg har læst, at PB modellen er meget kontant, trods den er portet. Det må komme an på
en prøve på et tidspunkt.

Gekkofinger.

Vil ikke have to subs. Har prøvet med en nr. 2 sub (sb-12 nsd), men synes på en måde at der bliver for trængt i stuen. Ja, jeg
ved godt at eks PB modelken er rimelig stor, fysisk, SB`en er mere spiselig. Dog kunne det være interessant at prøve dem
begge.
Tror i sidste ende det bliver en lukket igen, dermed SB-4000. Men måske, hvis jeg er heldig, kan SB-13 Ultra også være en
mulighed. Det er nok mest på et design grundlag, at jeg hælder til de nye modeller, tror ikke der er så meget forskel lydmæssigt
fra SB-13 Ultra, kontra SB-4000?


Digital Thor.

Det blir kun en enkelt sub. :-) har prøvet med forskellige placeringer med 2 subs som nævnt, muligvis ikke til det blev helt
perfekt, men vil nøjes med én god sub.


Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 14 April 2018 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Igen, nuværende sub gør det hæderligt, som udganspunkt “mangler der ikke noget”, men ved jo heller ikke bedre.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 14 April 2018 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Andromeda skrev:
JackD.

Er også meget skeptisk ift. en portet. Specielt da den er SÅ stor som den er. Rummet er kun 22kvm ca.

Der bliver nævnt igen og igen af det jeg har læst, at PB modellen er meget kontant, trods den er portet. Det må komme an på
en prøve på et tidspunkt.

Gekkofinger.

Vil ikke have to subs. Har prøvet med en nr. 2 sub (sb-12 nsd), men synes på en måde at der bliver for trængt i stuen. Ja, jeg
ved godt at eks PB modelken er rimelig stor, fysisk, SB`en er mere spiselig. Dog kunne det være interessant at prøve dem
begge.
Tror i sidste ende det bliver en lukket igen, dermed SB-4000. Men måske, hvis jeg er heldig, kan SB-13 Ultra også være en
mulighed. Det er nok mest på et design grundlag, at jeg hælder til de nye modeller, tror ikke der er så meget forskel lydmæssigt
fra SB-13 Ultra, kontra SB-4000?


Digital Thor.

Det blir kun en enkelt sub. :-) har prøvet med forskellige placeringer med 2 subs som nævnt, muligvis ikke til det blev helt
perfekt, men vil nøjes med én god sub.


Mvh.

Hvad med 4 - det har jeg og det virker rigtig godt
Mine er også lukkede og det er klart det jeg fortrækker, fordi det simpelthen er nemmere og med 4 subs kommer jeg ikke til at mangler niveau i bunden, selv pga fraværet af porten. De fleste jeg kender har også lukkede konstruktioner og der ingen problemer med at nå dybt, niveau osv.
En sub kan være ok og du skal selvfølgelig bare gøre det du helst vil , men du får blot en lidt mere snæver lytteposition. Som minimum ville jeg vælge en slags DSP til at tøjle de værste unoder.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 14 April 2018 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Min indstilling er, at 2 sub´s er næsten lige så godt som 4. Og når Andromeda ikke vi have mere end en, så er vi da dømt ude. Det
er da alfa-omega med 2 sub´s til stereo! Ved god at nogle sværger til NO SUB`S.......men...hellere to mindre en en stor der står og
brummer ondt i hjørnet! Som Thor er inde på, man bliver hurtigt træt af for meget bas, hvis man kommet sig over Cerwin Vega
perioden(Noget vil led af i slut 70érne). Hvis det er til film brug, vi du osse være bedre stillet med mere end én. Man kan få nogle
små sataner der virker fint!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 14 April 2018 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Kig på JL Audio.
Til top Vis kuncha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuncha
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 15 April 2018 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
Min indstilling er, at 2 sub´s er næsten lige så godt som 4. Og når Andromeda ikke vi have mere end en,
så er vi da dømt ude. Det
er da alfa-omega med 2 sub´s til stereo! Ved god at nogle sværger til NO SUB`S.......men...hellere to mindre en en stor der står
og
brummer ondt i hjørnet! Som Thor er inde på, man bliver hurtigt træt af for meget bas, hvis man kommet sig over Cerwin Vega
perioden(Noget vil led af i slut 70érne). Hvis det er til film brug, vi du osse være bedre stillet med mere end én. Man kan få
nogle
små sataner der virker fint!


Bruger ikke sub til stereo, har rigeligt med bas her. Jbl kan et eller andet med “et huk” i bassen. Omend jeg vel med sub til
stereo kan få styr på de unoder der kommer sig af liige lovlig meget bas, når jeg jo, desværre som jeg gør, sidder op ad en
bagvæg i stuen?

Et tillægs-spørgsmål til stereo-delen (trods det er en surround tråd):

Kan jeg sætte signalkabler til én sub, både fra surround processoren, samt fra den integreret forstærker, uden der sker noget
ved det? Sådan at subben kan agere både i stereo og surround, uden jeg skal skifte kabler? Sker der noget ved den ved et
“uheld” vil få to signaler, eller vil den i så fald, bare spille “begge spor”, hvilken vel giver mest mening
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 15 April 2018 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

kuncha skrev:
Kig på JL Audio.


Har kigget på dem før, men det var en go idé, det vil jeg bestemt gøre. Havde helt glemt JL Audios subs. De ser lovende ud
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 15 April 2018 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Andromeda skrev:
JackD.

Er også meget skeptisk ift. en portet. Specielt da den er SÅ stor som den er. Rummet er kun 22kvm ca. Der bliver nævnt igen og igen af det jeg har læst, at PB modellen er meget kontant, trods den er portet. Det må komme an på en prøve på et tidspunkt.

Gekkofinger.

Vil ikke have to subs. Har prøvet med en nr. 2 sub (sb-12 nsd), men synes på en måde at der bliver for trængt i stuen. Ja, jeg ved godt at eks PB modelken er rimelig stor, fysisk, SB`en er mere spiselig. Dog kunne det være interessant at prøve dem begge. Tror i sidste ende det bliver en lukket igen, dermed SB-4000. Men måske, hvis jeg er heldig, kan SB-13 Ultra også være en mulighed. Det er nok mest på et design grundlag, at jeg hælder til de nye modeller, tror ikke der er så meget forskel lydmæssigt fra SB-13 Ultra, kontra SB-4000?

Digital Thor.

Det blir kun en enkelt sub. :-) har prøvet med forskellige placeringer med 2 subs som nævnt, muligvis ikke til det blev helt perfekt, men vil nøjes med én god sub.

Mvh.

Hvad med 4 - det har jeg og det virker rigtig godt Mine er også lukkede og det er klart det jeg fortrækker, fordi det simpelthen er nemmere og med 4 subs kommer jeg ikke til at mangler niveau i bunden, selv pga fraværet af porten. De fleste jeg kender har også lukkede konstruktioner og der ingen problemer med at nå dybt, niveau osv.En sub kan være ok og du skal selvfølgelig bare gøre det du helst vil , men du får blot en lidt mere snæver lytteposition. Som minimum ville jeg vælge en slags DSP til at tøjle de værste unoder.



4 subs? Vil gerne have en der kan gå under 20hz. Nuværende kan klare 22hz, såvidt jeg husker. 4 subs bliver dyrt hvis jeg skal under 20hz med alle? Tilmed bliver det ekstra trængt.

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 15 April 2018 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Digital Thor.

SVS SB og PB-4000 har indbygget DSP.
Så en video med REW/umik-1 i aktion, for dernæst at rette på unoder via SVS app efterfølgende, mener det kan gøres ved 3
frekvenser. Så legende let ud.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 April 2018 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Den med de 4 subs var bare for sjov, jeg havde forstået at du ikke ønsker mere gear på dine få kvm.
De er fint at din sub kan gå dybt, men det er svært at høre det dybe og generelt opleve hvor godt en sub spiller, hvis den har for mange unoder (grundet rummet). Derfor er det at man med fordel benytter en DSP og/eller flere subs, til at rette op på frekvensgangen, således at man undgår at der er for meget, men også for lidt bas over hele området i det nedre frekvensomåde
Vi er en 10 stykke der mødes i næste weekend i Slagelse - også nogen fra Jylland Vi har planlagt 3 forskellige setups i et hus, med demo af måling, multiple subs, DSP, bånd, horn og fuldtoner - du er velkommen, hvis du ikke lige ved hvad du skal lave på en lørdag
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 15 April 2018 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Det med to kabler; Fint hvis der ikke er signal på begge, og tror ikke at der sker noget ved signal på begge. Lyder ellers spændende
med Slagelse, bor selv i Vestsjælland, men er optaget den lørdag. For at crashe jeres bass-party! Har ikke selv 2 subs, men er på
vej mod det! Her kun til stereo-setup.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 April 2018 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

@Gekkofinger - Det var faktisk skrevet til Andromida - men du må også godt komme forbi. Vi starter allerede lidt om fredagen, så du kan måske nå det alligevel
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 15 April 2018 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at den her er endnu lettere at tilpasse rummet en min den gamle Teufel SW 12000 M m 2 stk 15" knap 80 kg, og 120 cm i højden. Læg mærke til data. De er lidt tørre, men 25 hz er minus 3db, og det med 111 db. Jeg har prøvet med 10 hz på min, men da er niveau da noget lavere.

Men der er ultra fast bas, eller som en nabo sagde: Troede det var en tsunami

Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes